2021-01-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Precis, men media älskar att pumpa ut skräckpropaganda. Man vet ingenting alls så man kan säga att den EVENTUELLT är farligare och vips har miljontals människor blivit ännu mer rädda och villiga att acceptera ytterligare 6-12 månader av nedstängningar och indragen frihet.

Och skräckrunkarna i den här tråden biter såklart direkt och målar upp mardrömsscenarion på löpande band.

Bra skrivet
Citera
2021-01-11, 16:19
Medlem
Italien har gått igenom skolans betydelse och kommit fram till att den inte är drivande.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.16.20248134v2.full.pdf
Citera
2021-01-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ber om ursäkt. Visste inte att du led av en funktionsnedsättning. Sådant är inget att skoja om. Det jag menar är att vi nu högst sannolikt kommer få se ett minskat inflöde på sjukhusen eftersom skolorna har varit stängda under jullovet. Tyvärr finns det ändå hot på horisonten, som de här muterade varianterna av viruset. Tror ändå inte att de klarar av att slå ut skoleffekten. Vaccineringarna verkar i alla avseenden gå alldeles för långsamt för att vi ska bli hjälpta av det närmaste 8-10 veckorna.
Nu yrar du igen...

Ok, så du har alltså ändrat uppfattning , från att skolstängning skulle leda till endast 10% av dagen nivåer på corona (dödsfall/IVA etc) till att vi "nu högst sannolikt kommer få se ett minskat inflöde på sjukhusen". Har du även ändrat uppfattning avseende att det är ett bra förslag att lämna barnen till mor- och farföräldrar eller tycker du fortfarande det är ett bra alternativ (då förskola/skola stängs i din vanställda värld)?

Fan va sorlig du är med dina tappra försöka att argumentera fram och tillbaka.
Citera
2021-01-11, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu yrar du igen...

Ok, så du har alltså ändrat uppfattning , från att skolstängning skulle leda till endast 10% av dagen nivåer på corona (dödsfall/IVA etc) till att vi "nu högst sannolikt kommer få se ett minskat inflöde på sjukhusen". Har du även ändrat uppfattning avseende att det är ett bra förslag att lämna barnen till mor- och farföräldrar eller tycker du fortfarande det är ett bra alternativ (då förskola/skola stängs i din vanställda värld)?

Fan va sorlig du är med dina tappra försöka att argumentera fram och tillbaka.

Märks tydligt att läsförståelse inte är din starka sida. Har aldrig skrivit att skolstängning skulle leda till 10% minskning av antalet döda per dag, men det hade ju förstås varit otroligt trevligt om ett sådant samband förelåg.

Är skolor stängda och barnen därmed inte är smittsamma ser jag inga som helst problem att även personer i riskgrupp kan träffa barnen. Varför skulle det vara ett problem? En normal karantänsperiod ligger gissningsvis mellan 14-20 dagar för att vara effektiv. Efter det bör även 70+ kunna träffa sina barnbarn.
Citera
2021-01-11, 16:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Sverige hade sannolikt bara haft 1/10 så många döda om skolorna varit stängda. Det är ett vidöppet gigantiskt hål i smittskyddet att hålla skolorna öppna. Det borde alla med IQ över 80 begripa.

Citat:
Märks tydligt att läsförståelse inte är din starka sida. Har aldrig skrivit att skolstängning skulle leda till 10% minskning av antalet döda per dag, men det hade ju förstås varit otroligt trevligt om ett sådant samband förelåg.

Är skolor stängda och barnen därmed inte är smittsamma ser jag inga som helst problem att även personer i riskgrupp kan träffa barnen. Varför skulle det vara ett problem? En normal karantänsperiod ligger gissningsvis mellan 14-20 dagar för att vara effektiv. Efter det bör även 70+ kunna träffa sina barnbarn.

Sant, du har inte skrivit att skolstängning skulle minska dödstalen med 10%. Du skrev att de bara skulle vara 1/10 av vad det blivit.
Citera
2021-01-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Givetvis har man gjort det. Globalt är det ett av de mest studerade områdena i all slags forskning. Frågan är väl snarare hur bekant du är med forskningen om vilka konsekvenser en utebliven skolgång och/eller bristfällig undervisning får på barn och samhället i stort? Jag gissar att du inte ägnat denna forskning särskilt mycket tid.

Många restriktioner behövs i varierande omfattning. Få vill ha laissez faire. Man kan ge upp mycket under en övergångsperiod. Men skolstängningar är ett undantag. De är inte värt det. Egoisterna i sammanhanget är snarare nervvraken som kanske inte ens själva är i riskgrupp och de som som levt osunt och nu avkräver unga att avstå från det viktigaste i deras liv för att få leva i illusionen att de nu är lite tryggare.

Till er som dillar om distansundervisning skulle fungera för mellanstadiet och lågstadiet har jag ingenting att säga. Idén är vansinne.
Det (av mig) fetade: Det är nog inte egoism. Det är ångest. Ångest är en otroligt stark känsla, kanske den allra starkaste av alla känslor.

Det dessa, ångestfyllda bör tänka på ör att ångest och oro är till men för immunförsvaret.
Citera
2021-01-11, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sant, du har inte skrivit att skolstängning skulle minska dödstalen med 10%. Du skrev att de bara skulle vara 1/10 av vad det blivit.

Ja, det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Det är ju bara att studera hur smittsiffrorna och antalet inlagda på IVA såg ut under sommaren. Nu är det fullt och då var det mer eller mindre tomt. Tydlig effekt av sommarlovet med andra ord.
Citera
2021-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Det är ju bara att studera hur smittsiffrorna och antalet inlagda på IVA såg ut under sommaren. Nu är det fullt och då var det mer eller mindre tomt. Tydlig effekt av sommarlovet med andra ord.
Mer troligt effekt av det varmare vädret, på samma sätt som många andra virus påverkas av sommaren (vinterkräksjuka, influensa, o.s.v.). Särskilt som dödskurvorna började peka nedåt redan i mitten på april vilket innebär minskad smittspridning redan i början på april. Dödssiffrorna började sedan sticka iväg igen första i slutet av oktober, vilket indikerar ökad smittspridning i början/mitten på oktober. Då hade skolorna redan haft öppet 1,5 månad.
Citera
2021-01-11, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man döljer ingenting. Det tar tid att sammanställa denna typ av data på ett meningsfullt sätt.

Det är flera oberoende aktörer som sköter vaccineringen och rapporteringen och precis som med antal avlidna så tar det tid innan man har en fullständig bild.

Det funkar tydligen i Norge och Danmark???
Citera
2021-01-11, 16:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
SCB har just uppdaterat statistiken över döda.

Överdödligheten för v51 är nu minst 67 dödsfall per dag jämfört med snittet av de 5 föregående års samma vecka.
Ursäkta.

65 ska det vara.

Vilket innebär att överdödligheten v51 hittills är 25%
Citera
2021-01-11, 16:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Mer troligt effekt av det varmare vädret, på samma sätt som många andra virus påverkas av sommaren (vinterkräksjuka, influensa, o.s.v.). Särskilt som dödskurvorna började peka nedåt redan i mitten på april vilket innebär minskad smittspridning redan i början på april. Dödssiffrorna började sedan sticka iväg igen första i slutet av oktober, vilket indikerar ökad smittspridning i början/mitten på oktober. Då hade skolorna redan haft öppet 1,5 månad.

Nåja, det tar tid för skolbarnen att smitta varandra, och sedan ska dessa smitta sina föräldrar, och dessa ska smitta de gamla och sköra (t.ex. på sitt jobb i omsorgen eller vården, eller i livsmedelsbutiken), och sedan tar det ändå en tid innan de som dör - dör. Och så får du räkna med inkubationstiden mellan alla leden också. Så 1,5 månaders fördröjning är inget konstigt.

Men visst är det ett säsongsvirus, det är det nog ingen som tvekar om längre. Det är egentligen intressantare att titta på vad som händer med alla grafer efter jullovet, nu mitt i vintern när viruset thrives. Om smittalen börjar öka igen om 1-2 veckor, nu när skolorna har öppnat. I så fall börjar dödsfallen öka 2-3 veckor efter det, d.v.s. om runt fyra veckor från idag. Sedan är det eftersläpningar i inrapporteringen, så dödstalen börjar öka runt fem veckor från idag. Om skolorna har en viktig roll i smittspridningen (vilket jag tror att de har).
Citera
2021-01-11, 17:01
Medlem
Citat:

Haha du är ju helt bränd i skallen. Så nu har du alltså ändrat dig du du har nämligen tidigare skrivit "Sverige hade sannolikt bara haft 1/10 så många döda om skolorna varit stängda. Det är ett vidöppet gigantiskt hål i smittskyddet att hålla skolorna öppna. Det borde alla med IQ över 80 begripa." Dessa bedömningar gäller alltså bara om man genomfört dem i våras eller vad menade du med detta?!

Du kan ju försöka övertyga Tegnell att gå emot hela världen och rekommendera 14-20 dagar karantän för barnen för att sedan isolera barnen hos mor-och farföräldrar (utan föräldrar, kompisar och aktiviteter etc under en längre tid framöver)

Ser du inte själv hur hjärndöd du framstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in