2021-01-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Brittiska regeringens rådgivare Whitty: Storbritannien är inte ens i närheten av flockimmunitet.

Han säger även att de kommande veckorna kommer att bli de värsta hittills för sjukvården

Undrar om Tegnell fortfarande tror på flockimmunitet? Den han sa att Sverige skulle ha redan i höstas

Första budet var väl redan i våras?
Citera
2021-01-11, 14:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Behöver ju inte vara en mutation i Skåne. Det kan ju faktiskt vara så "enkelt" som att immunitet från i våras spelar in, även om det inte har funnits tillräckligt mycket för att helt stoppa vinterns våg (långt ifrån flockimmunitet).

Stockholm var hårdast drabbat i våras, följt av Sörmland och Dalarna. Skåne och Blekinge var ju i jämförelse knappt drabbat. En enkel slutsats skulle kunna vara att Skåne och Blekinge därför drabbas hårdare nu då andelen mottagliga är mycket högre än i de delar av landet som drabbades hårdast i våras, oaktat mutationer. Nu har vi också en hel virussäsong, i våras kom ju viruset i slutet av säsongen. Länder och regioner som tryckte ner det i våras kanske får betala ett högt pris nu (lex Tjeckien).
I Tjeckien gick man över till den svenska modellen efter att ansvarig hyllat Tegnell. Hon fick sparken senare.

Jag tror inte immuniteten spelat någon större roll någonstans i Sverige eller övriga världen faktiskt och gör inte det fortfarande i någon större utsträckning. Fauci nämner att det kommer att krävas minst 70-80% seroprevalens innan någon flockimmunitet kickar in. Det tror jag också. Smittan har också varit extremt ojämnt spridd bland befolkningen även i Stockholm (och i Gävle antar jag).

Det är nog alldeles för tidigt att dra några slutsatser om Skåne tror jag. Vad vi vet eller snarare inte vet eller inte kan göra är att avfärda mutationshypotesen då Sverige varit bland de sämsta i att sekvensera virusprover.

Vi får helt enkelt se vad framtiden kommer att uppvisa.
Citera
2021-01-11, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Möjlighet att hålla barn hemma tolkar jag som allmän förskola - dvs 15-timmarsbarn - alltså barn till föräldrar som är arbetslösa, föräldralediga osv.

Allmän förskola har varit stängd innan i många kommuner men detta verkar ju inte ens vara en stängning utan mer en uppmaning att inte utnyttja den allmänna förskolan.

De kommuner som stängt dagisen har gått emot FHM. Man blir glad att någon vågar!

Så tolkar inte jag det - då skulle de ha skrivit att de vänder sig enbart till 15-timmars-familjerna. Klart att andra också kan vara hemma. Förhoppningsvis blir det här ett wake up-call. Det är väldigt sårbart att ordna sitt liv och sin ekonomi så, att man är tvungen att lämna sina barn på en institution 40 (eller 50...) timmar i veckan för att det ska gå ihop. Det kan ju komma fler kriser av olika slag, då man inte vill lämna barnen på institutionen - inte bara hälsomässiga.
Citera
2021-01-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tycker jag också. Men jag tror nog att vi har det värsta framför oss om vi inte tar till kraftfulla åtgärder nu. Det vi hat gjort hittills räcker nog inte. Har vi tur handlar det inte om så lång tid. Det beror på hur det går med vaccinationerna.

Annars är jag rädd för att samma situation kommer att utspela sig här som man tror kommer att göra i UK:

UK entering 'worst point' of pandemic, top health official warns, as cases rise and bodies pile up

https://edition.cnn.com/2021/01/11/europe/chris-whitty-uk-coronavirus-pandemic-worst-weeks-yet-intl-gbr/index.html
Ja, jag tror att det ser mörkt ut i den närmsta framtiden.

Det är två saker som oroar:

1) De nya mutationerna som nu kommer, verkar ha ett högre R-värde vilket kan få vården att kollapsa.

2) De nya mutationerna verkar slå mot yngre människor, vilket givetvis öppnar för mer tragiska sjukdomsfall.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-11 kl. 15:03. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-01-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kommuner som stängt dagisen har gått emot FHM. Man blir glad att någon vågar!

Så tolkar inte jag det - då skulle de ha skrivit att de vänder sig enbart till 15-timmars-familjerna. Klart att andra också kan vara hemma. Förhoppningsvis blir det här ett wake up-call. Det är väldigt sårbart att ordna sitt liv och sin ekonomi så, att man är tvungen att lämna sina barn på en institution 40 (eller 50...) timmar i veckan för att det ska gå ihop. Det kan ju komma fler kriser av olika slag, då man inte vill lämna barnen på institutionen - inte bara hälsomässiga.

Man får bara en dagisplats om man har behov av det - dvs om man har jobb.

Från 3 års ålder har man dessutom möjlighet att lämna på sk allmän förskola där barnen får vara 15 timmar i veckan.

Jag kan inte se att de riktar sig till några andra än just de med 15-timmarsbarn då man inte får ha barnen på dagis om man inte har har jobb.

Det är ju också stor skillnad på att rekommendera stängning av alla förskolor i hela Sverige.

De går ju inte heller emot FHMs rekommendationer - vad jag vet så har inte FHM sagt något om att förskolor måste vara öppna. Det är lite som att säga att alla som bär munskydd i samhället bryter mot FHM:s rekommendationer då FHM inte sagt att man måste bära munskydd.

Det är fullt lagligt att stänga förskolor och skolor om det sker utbrott där utan att bryta mot FHMs rekommendationer.

Det kom till och med en ny lag i våras som möjliggör för huvudmän (oftast kommuner) att stänga skolor och förskolor för att förhindra smittspridning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2020115-om-utbildning-i-vissa_sfs-2020-115
Citera
2021-01-11, 15:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

1) De nya mutationerna som nu kommer, verkar ha ett högre R-värde vilket kan få vården att kollapsa.

2) De nya mutationerna verkar slå mot yngre människor, vilket givetvis öppnar för mer tragiska sjukdomsfall.

1) Och?

2) De nya mutationerna ja. Intressant att de ALLA kommer nu på en och samma gång, JUST när vi börjat vaccinera och folket började återfå lite hopp

Psykologisk tortyr ABC.
Citera
2021-01-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med erfarenheten från i våras avråder alltså Norges smittskyddsdirektör Sverige från att stänga skolor.
Få man ett råd från någon som har prövat något så bör man absolut överväga ta till sig det rådet (om det inte är en uppenbart fientlig handling att ge detta råd).
Han kan ha fel Folke. Det finns skillnad mellan smittspridningen i Norge och Sverige.
Här är mer utbredd. Det finns tillräcklig många experter som vill att Sverige stänger skolor.
Citera
2021-01-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Nej vården kommer nog inte kollapsa... den har inte kollapsa under värre situationer

Hur vet vi att den är värre? Jag har bara hittat att det finns indikationer på att den eventuellt är "farligare".. man vet inte .. Finns "studier" som visar tvärt om att den är mildare även värre så vilka ska man lita på?

Så upplys mig gärna... Google och jag är inte kompisar just nu
Citera
2021-01-11, 15:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man får bara en dagisplats om man har behov av det - dvs om man har jobb.

Från 3 års ålder har man dessutom möjlighet att lämna på sk allmän förskola där barnen får vara 15 timmar i veckan.

Jag kan inte se att de riktar sig till några andra än just de med 15-timmarsbarn då man inte får ha barnen på dagis om man inte har har jobb.

Det är ju också stor skillnad på att rekommendera stängning av alla förskolor i hela Sverige.

De går ju inte heller emot FHMs rekommendationer - vad jag vet så har inte FHM sagt något om att förskolor måste vara öppna. Det är lite som att säga att alla som bär munskydd i samhället bryter mot FHM:s rekommendationer då FHM inte sagt att man måste bära munskydd.

Det är fullt lagligt att stänga förskolor och skolor om det sker utbrott där utan att bryta mot FHMs rekommendationer.

Det kom till och med en ny lag i våras som möjliggör för huvudmän (oftast kommuner) att stänga skolor och förskolor för att förhindra smittspridning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2020115-om-utbildning-i-vissa_sfs-2020-115

Jag vet inte om vi pratar om varandra? Ja, går barnen på dagis mer än de 15 timmarna, så har föräldrarna antingen jobb, studieplats eller sociala skäl (som bedöms av socialsekreterare på kommunen). Men man kan ju även arbeta hemifrån exempelvis, är man ett par som bor ihop så kan kanske den ena sluta ta timvikariat eller ta en termins studieuppehåll, och vara hemma med barnen i stället. Eller så kan man låta barnen vara hos far- eller morföräldrar efter en veckas karantän. Nu när de flesta barnen fått vara hemma ändå över helgerna, hade det ju varit ett utmärkt tillfälle att överlämna dem till mor- eller farföräldrar: barnen har ju varit i karantän precis s.a.s..

Jag tycker att det är läskigt, hur beroende folk har blivit av att samhället ska ta hand om deras barn. Ingen kan tänka själv verkar det som. Vad gör ni när den STORA pesten kommer..?

Jo, lokala smittskyddsläkare har alltid kunnat stänga ner en VISS förskola eller skola, om en allmänfarlig smitta brutit ut där. Jag menar att FHM inte har rekommenderat nedstängning av skolor och förskolor i FÖREBYGGANDE syfte, utan precis tvärtom motarbetat det.
Citera
2021-01-11, 15:37
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det har gått 3 veckor sedan jag skrev inlägget ovanför och baserat på SCBs senaste data som just släpptes är det dessvärre så har antalet döda överskridit min projektion.

Det är nu rätt klart att vi kommer ha 98 tusen döda totalt sedan 1a januari. 2020 kommer ha mest antal döda sedan Spanska sjukan.

Om man istället börjar räkna från mitten av mars och fram till slutet av december, då de första coronaoffren dog så kommer vi antagligen landa på en överdödlighet på minst 7 800 personer.

Tittar man på "coronaåret" som är perioden 16e mars 2020 - 15e mars 2021 så är min projektion att vi i bästa fall kan få ett totalt antal döda på 105 tusen. Jag vill inte göra en projektion för ett dåligt scenario.

SCBs senaste data visar dessvärre att det var så illa som vi hade befarat i december.

Vid den här tidpunkten (11e januari) så är det 97 164 personer registrerade döda under 2020, men hag befarar att vi fortfarande har en del eftersläpning och att det kommer bli närmare 98 000 döda för hela året.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Citera
2021-01-11, 15:37
Medlem
Madagascars avatar
SCB har just uppdaterat statistiken över döda.

Överdödligheten för v51 är nu minst 67 dödsfall per dag jämfört med snittet av de 5 föregående års samma vecka.
Citera
2021-01-11, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du duckade frågan, varför går det inte åt helvete för Norge om skolstängning är det viktigaste smittskyddåtgärden?

Du duckade även varför det är ok att barn och unga ska få lida psykiskt och fysiskt hur mycket som helst för att rädda x-antal 70+?

Sist jag kollade hade Sverige offantligt många fler döda per capita än vad Sverige har. Så om det går åt helvete i Norge är det ingenting jämfört med hur det går i Sverige.

Jag tror inte att barnen som är hemma lider vare sig psykiskt eller fysiskt i någon större omfattning, även om det förstås finns undantag. Kanske vill de hellre ha sina föräldrar i livet. Kanske är oron för att förlora dem större?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/391z8X/raiden-4-forlorade-bada-foraldrarna-i-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in