2021-01-10, 08:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Sjukvårdsdirektören hoppas att operationer ska kunna börja betala av om några veckor. Men då har troligen engelska sjukan tagit över så har svårt att tro läget är bättre då?

"Nya siffror: 80 procent färre planerade operationer
De planerade operationerna under jul och nyår var över 80 procent färre än normalt. Det rapporterar SVT Nyheter med hänvisning till siffror från svenskt perioperativt register, SPOR. Även akuta operationer var färre än vanligt, i det fallet 20 procent.

I region Jönköping har operationer för patienter med ändtarms- och prostatacancer flyttats fram, säger sjukvårdsdirektör Martin Takac till SVT. Han hoppas att operationerna ska kunna betas av i normal takt inom några veckor. "

Omni.se
Citera
2021-01-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Jag hittar inte Bronx i länken? Är du igång igen med ditt trixande?
Jag postade den källan i ett annat inlägg. Se citat nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här beskriver man att de hårdast drabbade områdena i New York (delar av Queens och Bronx) har mycket allvarlig trångboddhet, uppemot en femtedel. Det är alltså samma som snittet för Stockholms län (21%):

https://www.politico.com/states/new-york/albany/story/2020/04/11/new-york-citys-most-crowded-neighborhoods-are-often-hardest-hit-by-coronavirus-1274875

Här jämför man problem med trångboddhet i OECD. Figuren på sida 6:

https://www.oecd.org/els/family/HC2-1-Living-space.pdf

Sverige är femte värst i OECD. Vi är bara slagna av Mexiko, Lettland, Polen och Slovakien.
Citera
2021-01-10, 08:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
För att 80000 multisjuka, smällfeta åldringar dött någon månad i förväg? Knappast!

Kaos på NHS trots att åldringar inte får IVA längre.

“Sadly, some hospitals are now forced to follow ... emergency triage of all patients requiring critical care.

“Applying this guidance effectively means that patients under the age of 65 who are not frail will be prioritised over elderly and frailer patients for critical care.

“Frail patients would be cared for in general wards with less intensive care.”
Citera
2021-01-10, 08:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Känner mig djupt oroad över situationen i Sverige.

Jag tror/hoppas på att smittan gått ned en del under jullovet i och med att barnen varit hemma och många varit lediga från sina jobb.

Dessvärre tror jag glädjen blir kortvarig. Den brittiska mutationen är här. Finns redan nu rapporter om samhällssmitta av den och då är det nog kört.

Regeringen ocg FHM vägrar genomföra preventiva åtgärder som att stänga skolor trots att skolmiljön bidrar till kraftig smittspridning i samhället. Det går inte att hålla öppet för 2 miljoner barn utan att det kraftigt påverkar utgången av pandemin.

Hoppet står till vaccin, men det går på tok för långsamt för att det ska kännas bra. Jag befarar starkt att våren kommer bli mycket svår och att ytterligare tusentals kommer att dö.

Något som är märkligt är att lärarna och lärarfacken inte protesterar mer än vad de gör. Jag känner till två personer verksamma inom skolan som har dött nu. Finns sannolikt långt många fler, men jag har inte sett någon statistik på yrkesgrupper över de som dött. Känns som det är något lurt med FHM siffror, för där de inte ser ökad risk har andra länder kommit fram till att lärare löper flera hundra procents ökad risk för att smittas och i värsta fall avlida.
Citera
2021-01-10, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Covid minskar i Hong Kong.

Vi befinner oss fortfarande i den "4e vågen" och när det var som värst i december så var det cirka 100 nya fall per dag (inte dödsfall, utan 100 nya positiva PCR-test per dag).

Men senaste 1-2 veckorna är antalet nya fall på väg ner, och vi har nu cirka 30-50 nya fall per dag.

Hur har vi lyckats?

Karantän har antagligen varit mycket viktigt. Sedan mitten av förra året har det varit obligatoriskt med 2 veckors karantän, och sedan den engelska varianten dök upp har detta utökats till 3 veckors karantän, samt att alla flyg från Storbritannien har ställts in.

Tack vare detta så tycks vi ha klarat oss från att få in varianter mer högre R-tal.

Utöver det så har skolor bedrivit distsnsundervisning, folk i den offentliga sektorn jobbar hemifrån där det är möjligt, barer är stängda och man får bara träffas högst 2 personer på offentliga platser. Detta gäller även resturanger, som förresten endast får ha bordsservering fram till klockan 8 på kvällen.

I övrigt är det mesta som vanligt. Jag tar tunnelbanan in varje dag till kontoret (tåget smockfullt på morgonen). Alla butiker är öppna. Gym är stängda, men man kan ju idrotta utomus.

Omfattande användande av munskydd är en annan viktig faktor tror jag. Man kan köpa kirurgmunskydd överallt för cirka 3 kronor styck. På många ställen (matbutiker etc) kan man även köpa motsvarande FFP2masker för cirka 15 kronor styck.

Det bedrivs även omfattande testning. Avloppsvatten från höghusområden analyseras, och om man hittar spår av viruset så kan man be alla de boende att testa sig.
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3117041/hong-kong-fourth-wave-sewage-tests-coronavirus-be

Helt fantastiskt att läsa om, exakt så man önskar att Sverige hade agerat. Är övertygad om att dessa åtgärder är mycket positiva för ekonomin också jämfört med hur Sverige hanterar det. Tack för detta inlägg.
Citera
2021-01-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Immunitet är det allra bästa.

Det enda realistiska alternativet i nuläget för att få ned smittspridningen är en lockdown, det dröjer flera månader innan vaccin och väder hjälper till.
Citera
2021-01-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om ni tänker lite längre än näsan räcker så handlar den stora direkta kostnaden om produktionsbortfallet för de hundratusentals föräldrar som måste hjälpa sina 6-12 åringar (Finns ca 700.000 barn i dessa åldersgrupper) med skolundervisning istället för att producera arbete.
Mmm precis, men bl.a. Kalle Anka (KnackeredVonAnka), Ärkebiskopen (KG hammar) och den övriga IQ-reserven här i tråden tror att det är gratis att stänga skolan (vissa tycker ex att far/morföräldrar ska ta hand om barnen) . Därutöver tror vissa av de hypokondriska alarmisterna att stängd skola på några veckor kommer stoppa coronan så att livet sedan kan återgå till det normal... Det är faktiskt ganska roade att föreställa sig hur dessa stollar sitter hemma dygnet runt och skelögdt stirrar på sin nästipp och scrollar bland tunga vetenskapliga artiklar och försöker komma på något smart att skriva. Mitt barn på mellanstadiet har fan lättare att hänga med i logiska samband.

Nu valde de att haka upp sig på att jag skrev VAB (för det var väl de enda de begrep att kommentera) . Men alla föräldrar som måste stanna hemma och ta hand om barn ska såklart bli kompenserarde för inkomstbortfall (antingen pengar från staten eller så ska arbetsgivaren betala!? ). Sedan borde även företagen bli kompenserade produktoonsbortfall.

Sedan tillkommer indirekta kostnader, miljarder per dag, orsakade av stängd skola/förskola.

Nyttan blir eventuellt en handfull räddade liv på på ålderdomshemmet, för en kostnad några 100-miljoner styck. Det är så jävla hjärndött och suboptimalt...
Senast redigerad av jerka11 2021-01-10 kl. 08:40.
Citera
2021-01-10, 08:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
40 tusen är vaccinerad på 14 dagar. Hur lång tid tar det att vaccinera 8 milj med den takten ? 6-7 år?

Fler än 40000 är vaccinerade.

Konstigt att när det gäller dödsfall så ska man inte tro på de rapporterade siffrorna, men för vaccin finns ingen eftersläpning?
Citera
2021-01-10, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Helt fantastiskt att läsa om, exakt så man önskar att Sverige hade agerat. Är övertygad om att dessa åtgärder är mycket positiva för ekonomin också jämfört med hur Sverige hanterar det. Tack för detta inlägg.

Så borde man gjort även i Sverige. Finns onekligen goda exempel också. Störst besvikelse känner jag över skolan. När man väljer på platsundervisning istället för distans interagerar 2 miljoner barn med varandra. Sedan går de hem till sina föräldrar. Föräldrar som i sin tur smittar i köpcentrum m.m.

Känns som alla andra åtgärder blir mer eller mindre värdelösa när man inte stänger skolorna.
Citera
2021-01-10, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mmm precis, men bl.a. Kalle Anka (KnackeredVonAnka), Ärkebiskopen (KG hammar) och den övriga IQ-reserven här i tråden tror att det är gratis att stänga skolan (vissa tycker ex att far/morföräldrar ska ta hand om barnen) . Därutöver tror vissa av de hypokondriska alarmisterna att stängd skola på några veckor kommer stoppa coronan så att livet sedan kan återgå till det normal... Det är faktiskt ganska roade att föreställa sig hur dessa stollar sitter hemma dygnet runt och skelögdt stirrar på sin nästipp och scrollar bland tunga vetenskapliga artiklar och försöker komma på något smart att skriva. Mitt barn på mellanstadiet har fan lättare att hänga med i logiska samband.

Nu valde de att haka upp sig på att jag skrev VAB (för det var väl de enda de begrep att kommentera) . Men alla föräldrar som måste stanna hemma och ta hand om barn ska såklart bli kompenserarde för inkomstbortfall (antingen pengar från staten eller så ska arbetsgivaren betala!? ). Sedan borde även företagen bli kompenserade produktoonsbortfall.

Sedan tillkommer indirekta kostnader, miljarder per dag, orsakade av stängd skola/förskola.

Nyttan blir eventuellt en handfull räddade liv på på ålderdomshemmet, för en kostnad några 100-miljoner styck. Det är så jävla hjärndött och suboptimalt...

Sverige hade sannolikt bara haft 1/10 så många döda om skolorna varit stängda. Det är ett vidöppet gigantiskt hål i smittskyddet att hålla skolorna öppna. Det borde alla med IQ över 80 begripa.
Citera
2021-01-10, 08:53
Medlem
"Intressant" att jämföra länder som Storbritannien, Frankrike och Italien nu som tidigare legat ungefär parallellt med varandra. Märks att Storbritannien har mer av den nya farligare mutationen.
Citera
2021-01-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner mig djupt oroad över situationen i Sverige.

Jag tror/hoppas på att smittan gått ned en del under jullovet i och med att barnen varit hemma och många varit lediga från sina jobb.

Dessvärre tror jag glädjen blir kortvarig. Den brittiska mutationen är här. Finns redan nu rapporter om samhällssmitta av den och då är det nog kört.

Regeringen ocg FHM vägrar genomföra preventiva åtgärder som att stänga skolor trots att skolmiljön bidrar till kraftig smittspridning i samhället. Det går inte att hålla öppet för 2 miljoner barn utan att det kraftigt påverkar utgången av pandemin.

Hoppet står till vaccin, men det går på tok för långsamt för att det ska kännas bra. Jag befarar starkt att våren kommer bli mycket svår och att ytterligare tusentals kommer att dö.

Något som är märkligt är att lärarna och lärarfacken inte protesterar mer än vad de gör. Jag känner till två personer verksamma inom skolan som har dött nu. Finns sannolikt långt många fler, men jag har inte sett någon statistik på yrkesgrupper över de som dött. Känns som det är något lurt med FHM siffror, för där de inte ser ökad risk har andra länder kommit fram till att lärare löper flera hundra procents ökad risk för att smittas och i värsta fall avlida.
Om nu grundskoleelever är så smittsamma borde man väl ha flockimmunitet i den gruppen snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in