2021-01-11, 03:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du snackar om ”livserfarenhet”. Jag har tagit ut stålar i bankomater 1000 gånger utan att blivit rånmördad. Jag känner 100 pers som också tagit ut stålar 1000 gånger utan att ha blivit rånmördade. Jag anser att man behöver professionell hjälp om man inte vågar ta ut stålar ur en bankomat.

"Cherry picking", som vanligt från vänstervurmare eller naiva självspäkare. Jag har också gjort detta, men jag har oftast valt rätt platser. Jag tvivlar på att du varit så dum så att du gjort detta i förorterna, mörka kvällar och nätter... Att detta sedan enkom var ett exempel för att hålla sig till topic, det gick dig förbi, såklart!

Allt beteende är av betydelse - men du vet inte vad jag pratar om, det märks tydligt. Vi tar ett exempel för att påvisa detta. Skulle du låta ex. din dotter eller flickvän följa med fem afghaner till deras asylboende för en efterfest? Ser du dig om innan du går över gatan - varför gör du detta, om du nu gör det, ditt tuffa sälle?

Självklart är det så, och det har jag adresserat i flera inlägg, att har du otur så kan inget säkerhetstänkande rädda dig från en olycka och/eller brott, men du kan absolut minimera riskerna för dessa. Fortsätt du att leva i din rosa bubbla med dina bankomatkompisar så får vi se vem som blir ett offer, peppar, peppar - ta i trä!
Citera
2021-01-11, 07:56
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Fyra personal måste de vara på två fångar; två som stannar med den ena fången och två som springer efter den andra.

Och om de går utanför anstaltens område måste samtliga interner ha fotboja med GPS. Det måste bli lagändringar nu!

Först skall de ha straffrabatter, ju mer skit de gjort desto kortare straff.

Sen när de väl sitter inne, ja då skall de ut och shoppas på gallerior och skit

Jag fattar inte hur svenska folket orkar ha det så här ?
Citera
2021-01-11, 09:09
Medlem
Citat:
Du snackar om ”livserfarenhet”. Jag har tagit ut stålar i bankomater 1000 gånger utan att blivit rånmördad. Jag känner 100 pers som också tagit ut stålar 1000 gånger utan att ha blivit rånmördade. Jag anser att man behöver professionell hjälp om man inte vågar ta ut stålar ur en bankomat.

Det var ju BO som behövde professionell hjälp efter sitt uttag - och inte ens det hjälpte honom..
Citera
2021-01-11, 09:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Först skall de ha straffrabatter, ju mer skit de gjort desto kortare straff.

Sen när de väl sitter inne, ja då skall de ut och shoppas på gallerior och skit

Jag fattar inte hur svenska folket orkar ha det så här ?
Nej och framför allt fattar jag inte varför inte någon skjutjärnsjournalist uppsöker läkaren, sticker en mikrofon under näsan på vederbörande och frågar? "hur känns det att vara medskyldig till en annans död?"

Sedan fattar jag inte heller varför inte en driftig åklagare är kreativ och hittar en orsak att åtala läkaren?
Citera
2021-01-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta är precis vad många glömmer bort - man kallar de som tar det säkra för det osäkra för mesar och foliehattar, men vilka är det då som råkar illa ut? Är det de som ser sig om, tre gånger extra, innan de går över gatan? De som kanske inte tar ut pengar i ett visst område, vid en viss tid? Eller, de som inte går hem med 3-5 afghaner till deras asylboende? Ett adekvat säkerhetstänk kan aldrig vara av ondo så länge det inte blir extremt. Det är dock inte extremt att försöka se till de faror som vanligtvis drabbar brottsoffer, INNAN dessa sker! Det är idioti att inte följa varken ryggmärgsreflexer och/eller magkänslor. Dessa har räddat människor ofantligt många gånger och så även mig. Känns en situation inte rätt, så är den oftast inte det...

Självvarelsebedriften är nog den mest underskattade, mänskliga känslan som vi har - och denna innefattar ett sunt säkerhetstänk och riskbedömande. Så är det bara! Det finns självklart tillfällen, och många av dem, där BO inte kunnat göra ett skit för att hamna "in harms way", men än fler tillfällen där man kunnat undvika liknade situationer. Detta kommer med livserfarenhet och information, samt att lyssna på sina sinnen. Att inte lyssna på sina sinnen är rena, rama idiotin! Var inte dumdryg och tro att du står över dina sinnen och/eller erfarenheter.

Jag lever inte som i en "säkerhetsbubbla" där jag inte provar på nya saker eller gör saker där det finns risk inblandat, men då är dessa kalkylerade risker, typ fallskärmshoppning, där jag vet om riskerna, men det är jag själv som tar dessa och ingen annan som kan skada mig. Finns så mycket att skriva kring detta men jag tror jag fått fram det som jag vill ha sagt - ta inga idiotiska och onödiga risker. Det fungerar kanske 9/10, men den tionde gången går det galet och då kan det vara det sista misstaget du gör i livet.

Tänk efter - FÖRE!

Om man googlar på "rånad + bankomat" då får man en lååååång lista av olika tidningsartiklar angående just den sortens händelser. Det gäller både män och kvinnor, gamla som unga.

Man blir ju som gisslan när man väl har stoppat in sitt kort i maskinen och slagit sin kod och summan. Det tar en stund innan sedlarna levereras och då är det ett ypperligt tillfälle för rånaren att slå till.

Om man däremot googlar på "rånad + butik" då finns det endast artiklar om hur butiksanställda har blivit rånade på dagskassan. Aldrig att någon som har tagit ut en femhundring skulle ha blivit av med den inne i butiken..

Så redan där ser man vilken sorts beteende som är riskabelt.

Det är konstigt att han behövde ta ut kontanter överhuvudtaget. Har inte alla människor Swish nuförtiden? Och de hade ju varit och ätit middag. Då behöver man inte en 10krs dricka från kiosken..
Veckopengen kan man betala vid ett annat tillfälle om man inte råkar ha cash själv - eller swisha till morsan som sen kan dela pengen till barnen.

Ingen av förklaringarna är logisk hittills. Det verkar skumt i mina ögon helt enkelt.

Men BO hade absolut RÄTT att gå och ta ut cash ensam på ett problemområde efter ett restaurangbesök. Helt korrekt. Frågan är bara om det var värt risken?
Citera
2021-01-11, 09:48
Medlem
Värt att påpeka, polishuset ligger ju bara ca 400-500 meter från Helix. Så man tycker att dom borde kunna gripa gm snabbt när han rymde, om personalen ringde snuten. Speciellt när det handlar om en dömd mördare då borde man ta till extra resurser.
Citera
2021-01-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogadiram
Värt att påpeka, polishuset ligger ju bara ca 400-500 meter från Helix. Så man tycker att dom borde kunna gripa gm snabbt när han rymde, om personalen ringde snuten. Speciellt när det handlar om en dömd mördare då borde man ta till extra resurser.

Det jag tycker är märkligt är att GM hann vara ute hyffsat länge. Men när han väl gjort ett brott, då gick det jävligt snabbt att sy in honom. Eller har jag missat något?
Citera
2021-01-11, 10:20
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pertinacious
Frågan är väl om det är klokt att överhuvudtaget gå obeväpnad i dagens Sverige, när negergängen jagar i flock och hugger ner sina rånoffer?
Det var ingen neger och det var inget gäng, har du svårt att hänga med?

Det var en autist som var ensam.
Citera
2021-01-11, 11:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
"Cherry picking", som vanligt från vänstervurmare eller naiva självspäkare. Jag har också gjort detta, men jag har oftast valt rätt platser. Jag tvivlar på att du varit så dum så att du gjort detta i förorterna, mörka kvällar och nätter... Att detta sedan enkom var ett exempel för att hålla sig till topic, det gick dig förbi, såklart!

Allt beteende är av betydelse - men du vet inte vad jag pratar om, det märks tydligt. Vi tar ett exempel för att påvisa detta. Skulle du låta ex. din dotter eller flickvän följa med fem afghaner till deras asylboende för en efterfest? Ser du dig om innan du går över gatan - varför gör du detta, om du nu gör det, ditt tuffa sälle?

Självklart är det så, och det har jag adresserat i flera inlägg, att har du otur så kan inget säkerhetstänkande rädda dig från en olycka och/eller brott, men du kan absolut minimera riskerna för dessa. Fortsätt du att leva i din rosa bubbla med dina bankomatkompisar så får vi se vem som blir ett offer, peppar, peppar - ta i trä!

Kallar du mina polares sammanlagda 100.000 bankomatuttag för cherry pickning? Lägg ner.

Jag förstår vad du menar med beteenden för att minimera att utsättas för skador eller död. Det du missat är att göra en verklighetsbaserad riskanalys. Låt mig hjälpa dig på traven:

Använda bilbälte - helt rätt.
Inte våga åka till Rissne - larvigt.
Inte simma i havet på fyllan - helt rätt.
Inte våga använda bankomater - absurt.
Citera
2021-01-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så det var farligt att ta ut pengar från en automat i Rissne om man var ensam och det var kväll?
Vad du sen än säger skulle inte en normalfuntad människa besöka en bankautomat i Rissne - allra minst på kvällen. Man tar ut cash när man handlar i en butik.

Förlåt, men det du skriver är bara obegripligt. Har sett dig i stora corona-tråden också och ofta tänkt att du är den minst träffsäkra skribent jag någonsin läst. Du verkar överhuvudtaget ha stora problem att tolka din omvärld. Jag heter Joakim, är 42 år och bor i Rissne, ca 300 meter från bankomaten. Hämtar ut pengar i den där bankomaten ett par gånger i månaden (ungarnas månadspeng m.m.) och har tills nyligen aldrig funderat särskilt mycket över det. Visst hänger det en del addidasriddare och annat skräp nere i centrum men så jävla farligt är det inte i Rissne. Dom flesta kan man snacka med. Mest barnfamiljer som bor här, och fram till tiotiden på kvällen är centrum ganska välbesökt. Att min namne knivades till döds är såklart förjävligt och otroligt tragiskt, men som enskild händelse betraktad måste det betraktas som en anomali. Min uppfattning är att den här galningen kunde slagit till vid vilken bankomat som helst i landet. Idioter som mördaren är ostoppbara och borde avlivas, men de har inget med klimatet i just Rissne att göra. Men det förstår nog de flesta normalfuntade
Senast redigerad av MandalayBay 2021-01-11 kl. 11:21.
Citera
2021-01-11, 12:02
Medlem
Citat:
Kallar du mina polares sammanlagda 100.000 bankomatuttag för cherry pickning? Lägg ner.

Jag förstår vad du menar med beteenden för att minimera att utsättas för skador eller död. Det du missat är att göra en verklighetsbaserad riskanalys. Låt mig hjälpa dig på traven:

Använda bilbälte - helt rätt.
Inte våga åka till Rissne - larvigt.
Inte simma i havet på fyllan - helt rätt.
Inte våga använda bankomater - absurt.

Varför åka till Risne, Tensta, Rinkeby - om man inte måste?
Varför använda bankomater just där - om man inte måste?
Du kan inte snacka bort statistiken ATT man utsätter sig för rånrisk om man gör det. Oavsett vad du o dina polare har för erfarenheter eller åsikter om saken.
Citera
2021-01-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Förlåt, men det du skriver är bara obegripligt. Har sett dig i stora corona-tråden också och ofta tänkt att du är den minst träffsäkra skribent jag någonsin läst. Du verkar överhuvudtaget ha stora problem att tolka din omvärld. Jag heter Joakim, är 42 år och bor i Rissne, ca 300 meter från bankomaten. Hämtar ut pengar i den där bankomaten ett par gånger i månaden (ungarnas månadspeng m.m.) och har tills nyligen aldrig funderat särskilt mycket över det. Visst hänger det en del addidasriddare och annat skräp nere i centrum men så jävla farligt är det inte i Rissne. Dom flesta kan man snacka med. Mest barnfamiljer som bor här, och fram till tiotiden på kvällen är centrum ganska välbesökt. Att min namne knivades till döds är såklart förjävligt och otroligt tragiskt, men som enskild händelse betraktad måste det betraktas som en anomali. Min uppfattning är att den här galningen kunde slagit till vid vilken bankomat som helst i landet. Idioter som mördaren är ostoppbara och borde avlivas, men de har inget med klimatet i just Rissne att göra. Men det förstår nog de flesta normalfuntade

Att man blir knivad till döds överhuvudtaget hör till anomali. Att man blir rånad vidven bankomat särskilt på kvällstid är relativt vanligt - särskilt på utsatta områden med en massa problemmänniskor.

Det går inte att snacka bort..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in