Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Detta är precis vad många glömmer bort - man kallar de som tar det säkra för det osäkra för mesar och foliehattar, men vilka är det då som råkar illa ut? Är det de som ser sig om, tre gånger extra, innan de går över gatan? De som kanske inte tar ut pengar i ett visst område, vid en viss tid? Eller, de som inte går hem med 3-5 afghaner till deras asylboende? Ett adekvat säkerhetstänk kan aldrig vara av ondo så länge det inte blir extremt. Det är dock inte extremt att försöka se till de faror som vanligtvis drabbar brottsoffer, INNAN dessa sker! Det är idioti att inte följa varken ryggmärgsreflexer och/eller magkänslor. Dessa har räddat människor ofantligt många gånger och så även mig. Känns en situation inte rätt, så är den oftast inte det...
Självvarelsebedriften är nog den mest underskattade, mänskliga känslan som vi har - och denna innefattar ett sunt säkerhetstänk och riskbedömande. Så är det bara! Det finns självklart tillfällen, och många av dem, där BO inte kunnat göra ett skit för att hamna "in harms way", men än fler tillfällen där man kunnat undvika liknade situationer. Detta kommer med livserfarenhet och information, samt att lyssna på sina sinnen. Att inte lyssna på sina sinnen är rena, rama idiotin! Var inte dumdryg och tro att du står över dina sinnen och/eller erfarenheter.
Jag lever inte som i en "säkerhetsbubbla" där jag inte provar på nya saker eller gör saker där det finns risk inblandat, men då är dessa kalkylerade risker, typ fallskärmshoppning, där jag vet om riskerna, men det är jag själv som tar dessa och ingen annan som kan skada mig. Finns så mycket att skriva kring detta men jag tror jag fått fram det som jag vill ha sagt - ta inga idiotiska och onödiga risker. Det fungerar kanske 9/10, men den tionde gången går det galet och då kan det vara det sista misstaget du gör i livet.
Tänk efter - FÖRE!
Om man googlar på "rånad + bankomat" då får man en lååååång lista av olika tidningsartiklar angående just den sortens händelser. Det gäller både män och kvinnor, gamla som unga.
Man blir ju som gisslan när man väl har stoppat in sitt kort i maskinen och slagit sin kod och summan. Det tar en stund innan sedlarna levereras och då är det ett ypperligt tillfälle för rånaren att slå till.
Om man däremot googlar på "rånad + butik" då finns det endast artiklar om hur butiksanställda har blivit rånade på dagskassan. Aldrig att någon som har tagit ut en femhundring skulle ha blivit av med den inne i butiken..
Så redan där ser man vilken sorts beteende som är riskabelt.
Det är konstigt att han behövde ta ut kontanter överhuvudtaget. Har inte alla människor Swish nuförtiden? Och de hade ju varit och ätit middag. Då behöver man inte en 10krs dricka från kiosken..
Veckopengen kan man betala vid ett annat tillfälle om man inte råkar ha cash själv - eller swisha till morsan som sen kan dela pengen till barnen.
Ingen av förklaringarna är logisk hittills. Det verkar skumt i mina ögon helt enkelt.
Men BO hade absolut RÄTT att gå och ta ut cash ensam på ett problemområde efter ett restaurangbesök. Helt korrekt. Frågan är bara om det var värt risken?