2021-01-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag skulle säga att så gott som hela den globala mobilmarknaden (om man bortser från Kina) domineras av lösningar från Google och Apple. Inte på grund av faktiska enheter tillverkade av dessa företag utan för att dessa företags operativsystem, med tillhörande distributionslösningar, dominerar marknaden helt och hållet.

Det är riktigt att Apple med iOS har en mindre andel än Google med Android, men tillsammans har de runt 99% av marknaden.

Det är Google som har monopolet. Mitt argument är alltså att Apple inte ska räknas med, det är inte i närheten av att ha monopol på nåt. Google däremot.
Citera
2021-01-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är klart att du som vänsterbliven inte kan se någon "slippery slope" här. Du är invaggad i tron att Räkenskapens dag aldrig kommer för dig. Aldrig kommer gällla dig,varför? För att du står på "rätt" sida?

Vad skulle du säga om detta scenario: Inom en snar framtid väljer sjukhusen att utestänga republikaner/patrioter från service. Vad skulle din kommentar bli? "De får väl bygga egna sjukhus!" ? ? ?

Råder dig att fundera lite grann på vilken sida du väljer att hålla på och hålla för "god".
För att den sidan är på väg in mot en väldigt mörk och totalitär tid - i raketfart.
Nej, jag är inte vänster.

Varför är det bara jag som måste ta hänsyn till slippery slope? Du vill låta Trump fritt torgföra åsikter om att valet är riggat (trots att alla domstolar som tagit upp det, många med republikanska domare, har avslagit anklagelserna) och låta honom hetsa folkmobber att begå brott. Ser du inte risk för slippery slope här också? Om man låter det fortsätta så blir även det värre och tillslut är det inte "på skoj" längre utan det demokratiska systemet har filats ned och ersatts med ett system där det handlar om att skrika högst och slå hårdast och trakassera mest? Jag erkände ju att jag tycker Twitters agerande är problematiskt, men mindre problematiskt än Trumps agerande. Det skulle vara passande om även du är en smula självkritisk och mindre svart-vit i din världsbild.

Till sist så är din liknelse om sjukvård värdelös och visar att du antingen inte förstått vad jag skriver eller medvetet missförstår. Jag är helt emot all form av statlig censur så länge personerna inte bryter mot demokratiskt stiftade lagar. Jag är helt för att alla ska få sjukvård, även brottslingar. Frågorna hänger inte ihop överhuvudtaget.

Twitters agerande är för det första inte ens statlig censur, och de agerar mot individer som brutit mot både lagar och deras användarvillkor. Det är också ett privat företag; om du hade startat någon form av mediekanal eller plattform och den används för att uppvigla till vänsterextrema kravaller, hade du inte då förbehållit dig rätten att stänga av dessa användare?

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tyvärr lyser de faktiska exemplen dock med sin frånvaro. Att Parler, Gab och även Twitter är fullt med inlägg som saluför diverse konspirationsteorier känner nog de flesta till men uppenbar brottslighet var åtminstone inte tillåten på Parler. Förekom det brottsliga handlingar i alla fall? Ja, gissningsvis, precis som på Twitter.
Det var inte tillåtet på Parler men de gjorde ett jävligt dåligt jobb på att ta bort det. Läs länkarna. Det spelar ingen roll att det inte var tillåtet; det fanns där. Stormningsplanerna, planering och samordning fanns öppet på dessa plattformar. Hur kan du då säga att "Tyvärr lyser de faktiska exemplen dock med sin frånvaro"?
Citera
2021-01-11, 14:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Enligt grundaren John Matze kommer det bli svårt att få upp plattformen igen, eftersom ingen vågar leverera tjänster till dem längre.

....

Men det är inte bara Amazon som angriper tjänsten. Nästan ingen vågar längre ha något med företaget att göra, enligt Parlers grundare John Matze.

"Vi kommer sannolikt vara nere längre än väntat. Det beror inte på mjukvarubegränsningar – vi har vår programvara och allas data är säkrad. Det är snarare att Amazons, Googles och Apples uttalanden till media om att stänga ner oss som fått de flesta andra leverantörer att också sluta erbjuda oss tjänster", skrev han i ett inlägg strax innan Parler stängdes av på måndagen vid 09-tiden svensk tid.

Matze intervjuades också i Fox på söndagen.

– Det är förödande. De arbetar tillsammans för att se till att vi samtidigt förlorar åtkomst inte bara till våra appar utan de stänger faktiskt av alla våra servrar i kväll. De försöker att inte bara döda appen utan också att rasera hela företaget. Och det är inte bara dessa tre företag. Varje leverantör, från sms-tjänster till e-postleverantörer till våra advokater, dumpade oss samma dag, säger han i Fox och påpekar att det som nu sker på nätet är "extremt skrämmande".

https://www.friatider.se/samordnad-attack-mot-parler-de-forsoker-sanka-oss
Citera
2021-01-11, 14:59
Medlem
Jirens avatar
Bra läge för Elon Musk att sätta sprätt på några miljarder och starta egna sociala medier.

Jag lyssnade på en podcast där han berättade om de fåtal saker i världen som gör honom riktigt förbannad. Censur var bland det värsta han visste.
Citera
2021-01-11, 15:01
Avslutad
Mycket gråt och tandagnisslan i den här tråden. Är ni helt säkra på att Parler inte släcktes ned för att sluta läcka som ett jävla såll: https://cybernews.com/news/70tb-of-parler-users-messages-videos-and-posts-leaked-by-security-researchers/

Jag hade iaf inte låtit min konspirafionsnöt-tjänst ligga och snurra efter att någon utomstående smugit sig in bakvägen, skapat miljontals adminkonton och börjat tanka ner allt som finns publicerat. ALLT.
Citera
2021-01-11, 15:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Businesses, kyrkor och masker handlar om att bekämpa en dödlig sjukdom. Censur är det endast när staten förhindrar dig att uttrycka dig, vilket inte är fallet här. Trump, och alla hans supporters, är fria att starta sina egna plattformar.

Nej. Det är censur när politiker trycker på stora teknikföretag med nästan monopol för att få dem att censurera och sedan när de börjar censurera så hänvisar man till att de är privata företag, i syfte att vara smart och förvilla.

Självklart är det censur. 2000-talets sätt att censurera. Nya tider kräver nya metoder.

Morgan Johansson demonstrerar här hur det går till:

Citat:
- Morgan Johansson (S) och Regeringen kallar Google och Facebook till möte. Kräver mer censur.
- Ministrar i möte med Google.
- Google lovar regeringen att de ska vidta åtgärder. De lovar att anställa folk för att censurera effektivare.
- - -
2 år senare:
- "Det är upp till Youtube [Google] att bestämma vad de låter ligga uppe på sin plattform. Regeringen har inte på något sätt försökt påverka detta eller censurera något, skriver Morgan Johansson (S) till DN."

(källa 1) (källa 2)
Citera
2021-01-11, 15:08
Medlem
Citat:
Jag började svara dig men bestämde mig för att kolla din posthistorik. Du knarkar/tar anabola, du tror på en världsomspännande konspiratorisk världsregering, du tror på en världsomspännande konspiratorion kring klimatförändringar och du tror på en landsomfattande konspiration mot Trump i amerikanska valet. Det är ingen idéatt argumentera med dig då du lär avfärda allt med konspirationer och lögner. Hoppas du tar dig ur det nån gång.

https://theconversation.com/parler-is-bringing-together-mainstream-conservatives-anti-semites-and-white-supremacists-as-the-soci al-media-platform-attracts-millions-of-trump-supporters-150439

https://www.npr.org/sections/congress-electoral-college-tally-live-updates/2021/01/07/954671745/on-far-right-websites-plans-to-storm-capitol-were-made-in-plain-sight?t=1610369381633

Jag är fullt införstådd både i nyhetsflödet (från såväl MSM som andra källor), i politik, i ideologi, i problematiken med sociala mediers algoritmer som skapar radikaliserade individer, i det dubbeleggade svärd som internet är med otroligt positiv fri spridning av information, men där också desinformation, lögner och uppvigling flödar fritt. Så jo, jag förstår rätt bra vad som händer och bildar mig en uppfattning där jag tagit många spekter i beaktande. Försök debattera med hjälp av argument istället så kanske det går bättre för dig.

Det fanns de som begick brott i samaband med BLM-demomstrationer, ja. Dessa har i så hög grad som möjligt lagförts. Vad är problemet? Trump-demonstranterna mördade en polis (vilket inte skedde under någon av de hudnratals BLM-demonstrationerna) och stormade USAs högsta politiska försmaling när de slutförde det amerikanska valet, hur kan du inte se nyansskillnaden här?

Jag har Twitter, ja det finns vänsteraktivister som borde bli avstängda, precis som det finns Trumpaktivister som borde bli avstängda. Twitter hinner inte med at rensa bland den konstanta strömmen av idioter. Man stänger av så fort man kan, och man prioriterar de som har stor spridning samtidigt som de också uppmanar till våld. Helt rätt prioriterat.

Jag gissar att du menar Ilhan Omar (man får använda deras namn även om de är läskiga utlänningar)? Hon är inte islamist och från vad jag kan se vid en snabbkoll så innehåller hennes Twitterkonto noll exempel på uppmaning till lagbrott eller brott mot Twitters regler. Hon är för vänster för min smak, men hon håller sig på rätt sida av reglerna. Kika gärna själv och återkom med länk till där hon på något sätt bryter mot lagar eller Twitters regler: https://twitter.com/ilhanmn

Trist att människor som du alltid ska ljuga det mördades, misshandlades och våldtogs under BLM och Antifas upplopp under sommaren, det brändes ner företag, bilar och fastigheter. Skadegörelse för miljardbelopp och folk stal från butiker.
Och en pensionerad svart polisman i St. Louis blev mördad när BLM:are rånade en affär.
Demokraterna slätade över detta och mainstreammedia strök dessa svin medhårs. Hyckleriet är enormt.
Citera
2021-01-11, 15:10
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Jag började svara dig men bestämde mig för att kolla din posthistorik. Du knarkar/tar anabola, du tror på en världsomspännande konspiratorisk världsregering, du tror på en världsomspännande konspiratorion kring klimatförändringar och du tror på en landsomfattande konspiration mot Trump i amerikanska valet. Det är ingen idéatt argumentera med dig då du lär avfärda allt med konspirationer och lögner. Hoppas du tar dig ur det nån gång.

Du säger att det är ingen ide att argumentera med MIG, när det är du som flyr ifrån att just argumentera genom att dra upp helt irrelevanta saker för diskussionen. Precis så man gör när man går i försvarsställning. Halmgubbar är det enda ni kulturmarxister behärskar.

F.ö har jag aldrig tagit anabola, på tal om att sprida lögner. Dumfan.
Citera
2021-01-11, 15:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Det är väldigt skrämmande med denna samordning, inte bara mellan apple, google och amazon men också att de skrämmer upp deras advokater så mycket att de tvingas lämna Parler som kund. Detta borde var grovt kriminellt.
Citera
2021-01-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det är censur när politiker trycker på stora teknikföretag med nästan monopol för att få dem att censurera och sedan när de börjar censurera så hänvisar man till att de är privata företag, i syfte att vara smart och förvilla.

Självklart är det censur. 2000-talets sätt att censurera. Nya tider kräver nya metoder.

Morgan Johansson demonstrerar här hur det går till:
Trump bröt mot Twitter's användarvillkor i princip dagligen. Det är skäl för avstängning. De lät honom hållas för att han var president. Nu är han på väg ut efter demokratiska processer, och passar då på att uppvigla till brott. Twitter väljer att dra tillbaka sin tidigare dispens och bannar honom. Ingen politiker behöver vara inblandad.

För övrigt, den som försökt påverka sociala medier och medier generellt mest av alla är Trump själv som hotat med diverse strafflagstiftningar om de inte följer hans order och rapporterar det han vill. Varför accepterar du det från honom när du är så arg på Morgan?
Citera
2021-01-11, 15:18
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
Vad är era tankar om detta? Vad händer nu? Vilka konsekvenser kommer detta få?

Över där i USA så har dom lärt sig av Sverige hur man lägger locket på, när någon tycker annorlunda än en själv. Det kallas för socialdemokrati och är den ideologi som även Joe Biden och Kamala harris står för.

Att Parler stängs ned är ett bevis på att Trump är petad från makten. Konsekveserna står skrivna i stjärnorna, så vi får väl vänta och se.
Citera
2021-01-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Trist att människor som du alltid ska ljuga det mördades, misshandlades och våldtogs under BLM och Antifas upplopp under sommaren, det brändes ner företag, bilar och fastigheter. Skadegörelse för miljardbelopp och folk stal från butiker.
Och en pensionerad svart polisman i St. Louis blev mördad när BLM:are rånade en affär.
Demokraterna slätade över detta och mainstreammedia strök dessa svin medhårs. Hyckleriet är enormt.
Testa läsa mina inlägg innan du svarar. Jag har skrivit uttryckligen att jag är medveten om att brott begicks i samband med BLM-demonstrationerna. Jag tycker det är förkastligt, att de skyldiga ska lagföras och det har många också gjorts. Det förhindrar inte jag tycker Trump-stormningen är djupt problematisk eller att de på en eftermiddag mördade fler poliser i tjänst än på hundratals BLM-demonstrationer.

Det ena brottet rättfärdigar inte det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in