2021-01-11, 13:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har också barn och en 70+ mamma. Min son lider inte av pandemin, förutom just vid jul då släktträffen uteblev.

Fick din son en bra jul i övrigt, trots att släktträffen uteblev? Julen är ju barnens högtid.

Citat:
Skogen är inte stängd och utomhus lek är rekommenderat. Lika så kan man välja ut en vän till barnen som de kan umgås med inomhus. Man får vara lite uppfinningsrik bara som förälder. Däremot lider min mor kolossalt.

Det var hänsynslöst att utforma en strategi som gick ut på att låta smittspridningen pågå på obestämd tid. Ifall man hade fördröjt virusets ankomst till Sverige, så hade man förkortat tiden som riskgrupperna behöver sitta i husarrest. Och man hade förkortat tiden då barnen behöver leva med begränsningar. Både barn, ungdomar, vuxna och åldringar är offer för samma usla strategi. Anders Tegnell är skurken som utsätter folket för eländet.

Citat:
Hon har promenerat med vänner ibland det är allt men nu när det är stundom halt vill många av hennes vänner inte promenera längre. Ensamheten börjar tära på henne. Detta är hennes sista år då hon fortfarande är ”frisk och ung”, hur många sådana år har hon kvar? Både jag och mitt barn har många sådana år kvar, vi kan leva lite på sparlåga och ta igen det senare. Det kanske inte hon kan.

Vi lever i ett samhälle, i en grupp, vi måste värna om varandra, det är i alla fall min åsikt.

Detta år är också ett förträffligt tillfälle att lära våra barn en bra moral.

Instämmer. Jag tror att barnen har full förmåga att förstå att det handlar om att stoppa en sjukdom som kan vara farlig för deras farmor och farfar. Däremot kan det naturligtvis vara svårt för barnen att leva efter begränsningarna. Men dom klarar att inse vikten av att rädda farmor och farfar. Det kan vara bra för barnen att känna att dom är delaktiga i ansträngningarna att motverka smittspridning; att deras ansträngningar är värdefulla.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Varför inte stänga alla skolor och förskolor och köpcentra etc ? Ta hem alla de gamla ni som kan och umgås som de gjorde förr ? Lek och promenader utomhus kommer bromsa smittan och göra alla till bättre människor. Samtidigt massvaccinera dygnet runt i skolor osv...

Det kräver att Europeiska Unionen ökar tillgången på vaccin, genom att godkänna fler sorters vaccin.
Citera
2021-01-11, 13:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vanligen blir man sjuk dag 5, sedan +10 dagar innan man behöver intensivvård. Så cirka 14 dagars eftersläpning kan man nog räkna med. Sedan sprids förstås allt som ringar på vattnet. Tidiga effekter kan man räkna med from dag 14, men sedan blir effekterna allt tydligare varteftersom. De flesta skolbarn har varit hemma sedan 18 december och började skolan idag. Så nog kan grundskolan mycket väl vara drivande i den effekt vi ser nu. Det har ju passerat över 3 veckor nu. Märktes för övrigt en antydan till minskning redan förra veckan i Stockholm. Förhoppningsvis får vi se ännu mindre smittspridning denna vecka i siffrorna. Jag skulle nästan tro det. Skulle bli lite smått överraskad om det inte blir så, men vi har ju mutationerna som hänger över oss. Där finns det nog ingen som riktigt vet hur pass spridda de är.

Vi kan bara hoppas att man får ut vaccin så fort som möjligt nu, för viljan att skydda och minska smittspridningen verkar inte riktigt finnas.

Men i Gävleborg inleddes minskningen mycket tidigare än så. Om jag tillämpar dina 14 dagar och jämför med peaken på sjukhus måste minskningen ha inletts redan den 8 december. Det är alltså knappt så att gymnasieskolans distans (som gällde från 7 december) har spelat någon roll. Den kanske har snabbat på, men det var inte det som gjorde att det började minska.
Citera
2021-01-11, 13:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Precis. Nedgången måste ha börjat redan runt den 10 december. Kanske kan distans för gymnasiet spela in (jag vet inte när de övergick till distans), men vad det verkligen bevisar är att grundskolan inte driver smittan i Gävleborg.
Nu har du tjafsat om den där nedgången i flera månader. När kommer den? För jag har precis kollat SIR och ser inget annat än den vanliga helgeftersläpningen där.

Runt 350+ och med tanke på att hälften mot i våras kräver IVA ser det mörkt ut från där jag sitter. Lika när jag tittar specifikt på Jönköping.
Citera
2021-01-11, 13:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har du tjafsat om den där nedgången i flera månader. När kommer den? För jag har precis kollat SIR och ser inget annat än den vanliga helgeftersläpningen där.

Runt 350+ och med tanke på att hälften mot i våras kräver IVA ser det mörkt ut från där jag sitter. Lika när jag tittar specifikt på Jönköping.

Var fick du luft ifrån? Om du kollar hela konversationen så ser du att det handlar specifikt om Gävleborg. Ser du ingen nedgång där heller?

https://www.regiongavleborg.se/a-o/Smittskydd/A-Y/c/Coronavirus-2019-nCoV/statistik-covid-19/
Citera
2021-01-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Norges smittskyddsdirektör: Stäng inte skolan i Sverige
PUBLICERAD 6 JANUARI 2021
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Det verkar inte som att den norska smittskyddsdirektören tycker det är någon bra idé att stänga skolor och förskolor.

Har du någon länk om den nuvarande förskolestängningen i Norge. Jag kan inte hitta någon aktuell information.
Det gjorde de i våras.
Det står tom i din egen länk !
Citera
2021-01-11, 13:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Var fick du luft ifrån? Om du kollar hela konversationen så ser du att det handlar specifikt om Gävleborg. Ser du ingen nedgång där heller?

https://www.regiongavleborg.se/a-o/Smittskydd/A-Y/c/Coronavirus-2019-nCoV/statistik-covid-19/
Jo, men du spelar ju ner det och drar väldigt märkliga slutsatser. Förklara gärna hur detta bevisar liten smittspridning i grundskolorna i hela Sverige.

Tipset är att låta bli att dra några slutsatser alls då de flesta visat sig inte stämma eller fått korrigeras. Som t.ex. smitta och smittspridning hos just barn och unga vuxna.
Citera
2021-01-11, 13:45
Medlem
Citat:
De flesta andra länder har vett att stänga ned allt sådant som inte absolut måste vara öppet. Bibliotek faller knappast under den kategorin.
De fattigaste i samhället kollar mail och använder Internet på biblioteken. För dem fyller det en mycket viktig funktion.

Det är inte heller bara en fråga om hur viktiga biblioteken är, utan i vilken utsträckning man smittas där. På det stora hela är antalet besökare på bibliotek mycket få.
Citera
2021-01-11, 13:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Försvaret kan ställa militära resurser till förfogande för vaccineringen mot covid-19. Det säger ÖB Micael Bydén i en SvD-intervju.

Ingen har ännu bett om någon hjälp från försvaret!
Varför är jag inte förvånad.
Under pandemin har Försvarsmakten ställt militära resurser till det civila samhällets förfogande vid flera tillfällen.

– Vår inställning är mycket tydlig, vi ska inte hålla igen på något. Vi har gjort mer än man kunde förvänta sig av oss under den här perioden, säger Micael Bydén.

Nu pågår massvaccinering*av befolkningar världen över. I Storbritannien sätter armén upp 150 mobila team som levererar vaccin med helikoptrar och särskilda fordon. Militär personal utbildas för att kunna ge vaccindoser. I USA görs motsvarande insatser. Blir det något liknande även i Sverige?

– Jag vet inte i dag. Vi har ingen hemställan om att bidra i vaccineringsprocessen. Men vi står självklart redo om det kommer en sådan.

Vad kan Försvarsmakten bidra med?

– Vi har ju vissa kompetenser och vi kan planering. Vi kan ledning, samordning och logistik och transporter. Vi skulle kunna spela en roll och om det kommer en sådan fråga kommer jag att ställa mig mycket positiv till det och ge det stöd vi kan.
SvD.se

Att be försvaret om hjälp borde ha gjorts för länge sedan, så att dom kan förbereda sig, och utbilda personal inför vaccineringen.

Det känns som att Sveriges myndigheter är på väg mot ännu ett misslyckande i hanteringen av epidemin.

Ifall Oxford-vaccinet får godkänt i slutet av januari, hur stora leveranser kommer då? Finns beredskap att snabbt använda vaccinet? Eller blir det ytterligare fördröjningar efter godkännandet?

Oxford-vaccinet är mycket enklare att hantera än Pfizer's och Moderna's vacciner. Det kräver inte samma sorts frys-förvaring. Därför borde vaccin införskaffas redan innan godkännandet. Vaccin-flaskor borde stå i beredskap på varenda vårdcentral i Sverige, så att vaccineringen kan inledas omedelbart när godkännandet kommer.
Citera
2021-01-11, 13:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, men du spelar ju ner det och drar väldigt märkliga slutsatser. Förklara gärna hur detta bevisar liten smittspridning i grundskolorna i hela Sverige.

Tipset är att låta bli att dra några slutsatser alls då de flesta visat sig inte stämma eller fått korrigeras. Som t.ex. smitta och smittspridning hos just barn och unga vuxna.

Det visar att det har vänt i Gävleborg utan att stänga grundskolorna. Några mycket aktiva skribenter trycker på att det enda som kan få situationen att ändras i Sverige är att stänga in alla barn och stänga allt från förskola och uppåt. Gävleborg visar att det inte behövs, och då kanske man ska låta bli med tanke på vad det kostar att stänga ner.
Citera
2021-01-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det gjorde de i våras.
Det står tom i din egen länk !

Och han säger att de inte skulle göra det idag, baserat på vad de vet.
Citera
2021-01-11, 14:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
och det är så viktiga saker så det inte kan vänta till efter pandemin, efter vi blivit vaccinerade? Finns inga ersättningsverktyg, typ google? Vet inte när jag besökte ett bibliotek senast, var nog 20 år sen
Men du är väl ingen rikslikare för vilket behov av bibliotek olika personer i Sverige har?

Kollade du någonsin vad man kan göra och få hjälp med på ett bibliotek?
Nä, tänkte väl det.
En sak är att man kan låna en dator om man behöver.
Citera
2021-01-11, 14:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det visar att det har vänt i Gävleborg utan att stänga grundskolorna. Några mycket aktiva skribenter trycker på att det enda som kan få situationen att ändras i Sverige är att stänga in alla barn och stänga allt från förskola och uppåt. Gävleborg visar att det inte behövs, och då kanske man ska låta bli med tanke på vad det kostar att stänga ner.
Det kostar att stänga ner skolorna och barnen drabbas. Det får man väga in. Jag tror dock bestämt att det hade varit en korrekt åtgärd att åtminstone stänga ner högstadiet helt och hållet ett par månader framöver minst.

Du gör en märklig koppling där och det går verkligen inte att dra några sådana slutsatser. Och vi bör vänta med applåderna för det ser verkligen inte ljust ut i Sverige som helhet. Det största problemet har hela tiden varit att vi är reaktiva och inte proaktiva. Jag tror att vi fortfarande riskerar en kraftig tredje våg innan vaccinprogrammen har effekt över hela landet om vi inte nu stämmer i bäcken. Det är högst olyckligt att vi alltid hamnar där med vår strategi.

Att skjuta fram skolstarten till låt oss säga slutet av februari generellt hade nog varit en god idé som dessutom inte hade fått allvarliga konsekvenser i övrigt. Jag tror att vi längre in på våren tyvärr kommer att få konstatera detta. Och det är lätt att vara efterklok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in