2021-01-10, 16:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dom har dessutom haft en hel del utav dessa muterade virus också så dels får vi veta hur viruset fungerar på pandemin men dels på mutationerna också.

Kan tänka mig att forskarna håller koll på Israel just nu...

Ja, hela världen har sina ögon riktade mot Israel och följer deras utveckling
Citera
2021-01-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skolorna var stängda redan med ordinarie skollov under det kinesiska nyåret, öppnade igen först i maj.
Inte underligt att man tidigt kunde dra slutsatsen att skolor och barn inte driver smittspridningen. De satt ju hemma bakom igensvetsade dörrar.

Det är en semantisk fråga om dom stängdes eller inte öppnade efter nyåret. Vad är skillnaden? Poängen är att barnen hölls hemma.
Citera
2021-01-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kliar mig med spetsen på en nyckel, som jag alltid bär under kläderna!

Det är sant, men om man bara går och handlar - i vintertemperaturer - så hinner det inte hända så mycket under handskarna.
Genialiskt. Där har du en förlorad affärsidé. Året julklapp 2020 borde ha varit "kli-pinne för munskydd".
Citera
2021-01-10, 16:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Jag håller med. Av samma skäl borde man, den här sista tiden, koncentrera sig på att direktisolera de grupper som riskerar att belasta sjukvården och även avlida.

Min jämförelse är helt retorisk. Det är inte logiskt att försöka minska prevalensen bland 70-åringar på indirekt väg, genom att stänga skolor. Om man vill förbättra läget så borde man direktisolera pensionärer istället. Kanske erbjuda permittering för alla som lever med en pensionär.

Jag lägger stor vikt vid de långtidssjuka och grundar mina antaganden med den parametern i tankarna.
Citera
2021-01-10, 16:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kliar mig med spetsen på en nyckel, som jag alltid bär under kläderna!

Det är sant, men om man bara går och handlar - i vintertemperaturer - så hinner det inte hända så mycket under handskarna.

Jag använder inte handskar men spritar händerna regelbundet och tvättar när jag kommer hem.

Visst är det märkligt, nu har man lärt sig att inte röra i närheten av ansiktet men tusan vad det kliar överallt. Jag ser nog inte klok ut ute går, grimaserar ansiktsmusklerna i hopp om att det skall hjälpa mot kliandet.
Citera
2021-01-10, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
En ny mutation hittad i Japan, verkar komma från Brasilien.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan-variant/new-coronavirus-variant-found-in-travellers-from-brazil-japan-government-idUSKBN29F08R

Det finns ännu ingen info om denna mutation är "bättre" eller "sämre".
Citera
2021-01-10, 17:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag använder inte handskar men spritar händerna regelbundet och tvättar när jag kommer hem.

Visst är det märkligt, nu har man lärt sig att inte röra i närheten av ansiktet men tusan vad det kliar överallt. Jag ser nog inte klok ut ute går, grimaserar ansiktsmusklerna i hopp om att det skall hjälpa mot kliandet.
Tänk om många kunde bibehålla detta corona-beteende under kommande år (inte att grimaser alltså).
Då skulle Sverige bli ett friskare land med lägre kostnader för uteblivna arbetsinsatser, sjukvård, sjukpenning, VAB, mm.
Citera
2021-01-10, 17:01
Medlem
Vilken instans är det som ska kontrollera att de nya begränsningarna följs ?
Eftersom det blir vite om det inte följs så är det väl ett lagbrott ?

Kommer det att finnas en tipslinje man kan anmäla till ?

Hittade denna med föreskrifter och allmänna råd vad som gäller.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/12613ddf17b749b0a081b511a51d7d93/hslf-fs-2021-2.pdf
Citera
2021-01-10, 17:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Jag håller med. Av samma skäl borde man, den här sista tiden, koncentrera sig på att direktisolera de grupper som riskerar att belasta sjukvården och även avlida.

Min jämförelse är helt retorisk. Det är inte logiskt att försöka minska prevalensen bland 70-åringar på indirekt väg, genom att stänga skolor. Om man vill förbättra läget så borde man direktisolera pensionärer istället. Kanske erbjuda permittering för alla som lever med en pensionär.
Tycker personal ska prioriteras. I hemtjänsten och på boende måste man ha nära kontakt med vårdtagarna vid dusch tex. De går inte att isolera.
Citera
2021-01-10, 17:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker personal ska prioriteras. I hemtjänsten och på boende måste man ha nära kontakt med vårdtagarna vid dusch tex. De går inte att isolera.

Nej, det är klart på boende och i hemtjänsten går det inte att isolera. Men om man tänker på den stora gruppen 70+ samt riskgrupper så kan de isolera sig. Nu har ju väldigt många varit förnuftiga och gjort detta men skiten måste bara ta slut för nu har många isolerat sig i 10 månader.
Lite irriterande att många gnäller över en ev. nedstängning några veckor för att få ner smittan på en hanterbar nivå innan de flesta är vaccinerade.

Dessutom, eftersom inga under 18 år kommer att vaccineras så krävs att väldigt många som erbjuds vaccin tar sprutan.
Citera
2021-01-10, 17:19
Medlem
Surtrutens avatar
Försvaret kan ställa militära resurser till förfogande för vaccineringen mot covid-19. Det säger ÖB Micael Bydén i en SvD-intervju.

Ingen har ännu bett om någon hjälp från försvaret!
Varför är jag inte förvånad.
Under pandemin har Försvarsmakten ställt militära resurser till det civila samhällets förfogande vid flera tillfällen.

– Vår inställning är mycket tydlig, vi ska inte hålla igen på något. Vi har gjort mer än man kunde förvänta sig av oss under den här perioden, säger Micael Bydén.

Nu pågår massvaccinering*av befolkningar världen över. I Storbritannien sätter armén upp 150 mobila team som levererar vaccin med helikoptrar och särskilda fordon. Militär personal utbildas för att kunna ge vaccindoser. I USA görs motsvarande insatser. Blir det något liknande även i Sverige?

– Jag vet inte i dag. Vi har ingen hemställan om att bidra i vaccineringsprocessen. Men vi står självklart redo om det kommer en sådan.

Vad kan Försvarsmakten bidra med?

– Vi har ju vissa kompetenser och vi kan planering. Vi kan ledning, samordning och logistik och transporter. Vi skulle kunna spela en roll och om det kommer en sådan fråga kommer jag att ställa mig mycket positiv till det och ge det stöd vi kan.
SvD.se
Citera
2021-01-10, 17:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
God pandemihantering leder till välmående ekonomi. Regeringen har skjutit sig själv i foten och vår ekonomi kommer att bli lidande i många år framöver pga vår katastrofala strategi.

Johan Carlson och Anders Tegnell borde ha sparkats i april när det blev övertydligt att de var fullständigt inkompetenta och inte höll måttet för uppgiften.

Jag håller med artikelförfattaren Stefan Hanson om att gränsen för vad det svenska folket kan utsättas för har sedan länge passerats.

Svenska folket klarar inte fler haverier, lögner och bisarrt dåliga bortförklaringar från FHM och Regeringen.

Om skolorna håller öppet som vanligt och sjukhusen blir fulla med sjuka barn kommer det brista för svenska folket.

Då blir lögnarna Anders Tegnell och Stefan Löfven tvungna att emigrera.

Läkarna oroade: Räcker iva nu när barnen kommer?

– Vi känner en oro för att iva-platserna inte ska räcka till våra patienter, säger barnläkaren Stefan Berg på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

https://www.dn.se/sverige/lakarna-oroade-racker-iva-nu-nar-barnen-kommer/

Blir dessvärre så när man sätter pengar före hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in