2021-01-11, 13:07
Medlem
Beaver14s avatar
Markant minskning av vårdade i Gävleborg. Nu vårdas 54 personer varav 11 på intensiven.
När det var som värst den 22 december var det 130 personer inlagda.

I Gävleborg gick det ju spikrakt uppåt och verkar gå spikrakt nedåt också.

källa: Aftonbladet

edit: stämmer enligt regionens egen sida, med skillnaden att det är 10 på IVA
https://www.regiongavleborg.se/a-o/Smittskydd/A-Y/c/Coronavirus-2019-nCoV/statistik-covid-19/
Citera
2021-01-11, 13:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var ser du 2695 nya fall i Skåne? På deras sida står 750 nya idag.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Jämför totala fallen med platz.
81440-78745 så får du vad som rapporterats lördag-måndag.
750fall är rapporterade under måndagen men fall analyseras också lördag och söndag fast Skåne har slutat att uppdatera sidan på helgerna.
Citera
2021-01-11, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tycker också att vi ska stänga ner under cirka 3-4 veckor för att "bränna" ut viruset. Men det kräver ju att vi under tiden också bygger upp smittspårningen ordentligt, och inte låter militären trumpeta ut i tidningen att de kan hjälpa till om de får något svar.
Försvarsmakten hjälper redan till i corona/covid-vården så om du har något emot det så är det hög tid att agera.
Citera
2021-01-11, 13:12
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Är det någon som vet om något land tagit ett aktivt beslut att INTE inkludera de som haft covid i den första rundan av vaccinationer?

Jag tänker att det ju är ett icke obetydligt antal människor som får antas ha naturlig immunitet åtminstone 8 månader framåt (som regel). Därför borde ju de som inte bekräftat haft covid prioriteras för vaccin nu.
Riktlinjerna är att alla ska vaccineras oavsett. Och i de första omgångarna med vaccinering av riskgrupper i första hand är det inte ett problem eftersom relativt få av riskgrupperna har haft genomgången sjukdom.
Sjukvårdspersonalen däremot kan uppvisa en högre andel, men då kommer problemet att säkert definiera vilka som haft och inte. På det stora hela så blir det nog inga större problem eftersom andelen med genomgången sjukdom ändå är rätt liten av totalbefolkningen.
Citera
2021-01-11, 13:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jämför totala fallen med platz.
81440-78745 så får du vad som rapporterats lördag-måndag.
750fall är rapporterade under måndagen men fall analyseras också lördag och söndag fast Skåne har slutat att uppdatera sidan på helgerna.

Jaha, ok. Du ser ju även det på skånes sida men får då in i grafen och lägga ihop helgens siffror.
Vad gäller smittan så är det ju en platå i Skåne sedan 4 veckor tillbaka. Möjligtvis en "falsk" platå med anledning av att det testades mindre över jul och nyår. Som du säger är det intressant att följa nu kommande dagar.
Citera
2021-01-11, 13:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jahapp.

Nu öppnar tydligen biblioteken igen eftersom de fyller någon form av "samhällsviktig" funktion.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/biblioteken-oeppnar-igen.wtRgE6cTU

Verkar finnas rätt breda definitioner kring vad som är samhällsviktigt och inte.
Det är nog inte att låna en deckare som anses samhällsviktigt utan annan service som man kan få på ett bibliotek.
Citera
2021-01-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Nu har jag inte kunnat lyssna på hela programmet (jag hörde en del av det i bilen) men jag ska podda ner det och lyssna ikväll.

(Själv hade jag nog tur, efter min covid. Jag har inga kvarvarande problem. Möjligen med undantag av en viss trötthet. Å andra sidan var jag en sömnig typ redan innan covid . . . . ).

Jag känner flera som har lukt-/smak-bortfall fortfarande efter nio månader. Det har blivit bättre för dessa, men det är fortfarande inte bra. En arbetskollega i USA berättade häromdagen att han fortfarande inte känner lukten/smaken av rödvin utan det luktar bara svavel. Det var det han led mest av tyckte han...

Frun har också fått tillbaka det mesta, men hon har fortfarande vissa saker som inte fungerar också. En tvål med lime-doft som hon älskade innan hon fick Covid får inte finnas i huset eftersom hon tycker den luktar spya, bara för att ge ett exempel.
Citera
2021-01-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner flera som har lukt-/smak-bortfall fortfarande efter nio månader. Det har blivit bättre för dessa, men det är fortfarande inte bra. En arbetskollega i USA berättade häromdagen att han fortfarande inte känner lukten/smaken av rödvin utan det luktar bara svavel. Det var det han led mest av tyckte han...

Frun har också fått tillbaka det mesta, men hon har fortfarande vissa saker som inte fungerar också. En tvål med lime-doft som hon älskade innan hon fick Covid får inte finnas i huset eftersom hon tycker den luktar spya, bara för att ge ett exempel.
Ja precis. Jag har hört liknande berättelser om post-covid och som sagt tycker jag att jag hade tur.

De flesta av dessa symtom verkar dock vara övergående. Absolut inte för alla men för ganska många.
Citera
2021-01-11, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Markant minskning av vårdade i Gävleborg. Nu vårdas 54 personer varav 11 på intensiven.
När det var som värst den 22 december var det 130 personer inlagda.

I Gävleborg gick det ju spikrakt uppåt och verkar gå spikrakt nedåt också.

källa: Aftonbladet

edit: stämmer enligt regionens egen sida, med skillnaden att det är 10 på IVA
https://www.regiongavleborg.se/a-o/Smittskydd/A-Y/c/Coronavirus-2019-nCoV/statistik-covid-19/

Kanske börjar effekterna av jullovet att kicka in. Gymnasieskolorna stängde ju redan ett par veckor innan jullovet och de verkar vara väldigt drivande i smittspridningen. Låter lovande att det går ned så pass. Förhoppningsvis dröjer det någon månad innan man kan se att det vänder uppåt igen i och med skolstarten.
Citera
2021-01-11, 13:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske börjar effekterna av jullovet att kicka in. Gymnasieskolorna stängde ju redan ett par veckor innan jullovet och de verkar vara väldigt drivande i smittspridningen. Låter lovande att det går ned så pass. Förhoppningsvis dröjer det någon månad innan man kan se att det vänder uppåt igen i och med skolstarten.

Precis. Nedgången måste ha börjat redan runt den 10 december. Kanske kan distans för gymnasiet spela in (jag vet inte när de övergick till distans), men vad det verkligen bevisar är att grundskolan inte driver smittan i Gävleborg.
Citera
2021-01-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Jag har hört liknande berättelser om post-covid och som sagt tycker jag att jag hade tur.

De flesta av dessa symtom verkar dock vara övergående. Absolut inte för alla men för ganska många.
Jo, det blir sakta bättre för dem. Mycket långsamt dock.

Samma med de som har trötthets-/koncentrations-problem, det verkar långsamt bli bättre.
Citera
2021-01-11, 13:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Precis. Nedgången måste ha börjat redan runt den 10 december. Kanske kan distans för gymnasiet spela in (jag vet inte när de övergick till distans), men vad det verkligen bevisar är att grundskolan inte driver smittan i Gävleborg.

Vanligen blir man sjuk dag 5, sedan +10 dagar innan man behöver intensivvård. Så cirka 14 dagars eftersläpning kan man nog räkna med. Sedan sprids förstås allt som ringar på vattnet. Tidiga effekter kan man räkna med from dag 14, men sedan blir effekterna allt tydligare varteftersom. De flesta skolbarn har varit hemma sedan 18 december och började skolan idag. Så nog kan grundskolan mycket väl vara drivande i den effekt vi ser nu. Det har ju passerat över 3 veckor nu. Märktes för övrigt en antydan till minskning redan förra veckan i Stockholm. Förhoppningsvis får vi se ännu mindre smittspridning denna vecka i siffrorna. Jag skulle nästan tro det. Skulle bli lite smått överraskad om det inte blir så, men vi har ju mutationerna som hänger över oss. Där finns det nog ingen som riktigt vet hur pass spridda de är.

Vi kan bara hoppas att man får ut vaccin så fort som möjligt nu, för viljan att skydda och minska smittspridningen verkar inte riktigt finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in