Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det är onekligen till det fetmarkerade vi vill komma. Helst så fort som möjligt. Fram till dess tycker jag dock att det är angeläget att skydda så många som möjligt och då är det tokigt att hålla skolorna öppna. De borde vara stängda några månader till dess att åtminstone riskgrupperna är vaccinerade,men förstås helst hela befolkningen.
Jag tycker också att vi ska stänga ner under cirka 3-4 veckor för att "bränna" ut viruset. Men det kräver ju att vi under tiden också bygger upp smittspårningen
ordentligt, och inte låter militären trumpeta ut i tidningen att de
kan hjälpa till om de får något svar.
Vår organisation i detta är så otroligt dålig och undermålig. Det krävs ju en samordning som inte FoHM klarar av om vi ska få ett bra utfall av en nedstängning. Jag skulle helst vilja att man -
om man inte stänger ner kräver munskydd på alla i skolan ner till 7 års ålder. Det går att göra munskydden trendiga och coola för barnen och bara att ha på munskydd kan reducera smittan nästan 40%, om alla har munskydd. Det går i andra länder och dessa barn är nog lika våra egna!?
Jag tror som du att vi får en stor smittspridning när vi nu ska ha tillbaka alla (förutom de skolor som väljer stänga ner, och gymnasieeleverna som också fått stå tillbaka med distansundervisning länge 9 mån), i samhället igen med alla som ska åka kollektivtrafik och träffa andra än i sina "bubblor".
Jag tror vi gör fel - mycket fel. Om vi inte gör
ALLT vi kan när vi nu riskerar få större risk att med högre smittspridning få in mutationer. Det är fel att inte göra allt man kan - och istället dividera om det sprider sig eller inte. 4 veckor av 1 liv är inte mycket, det går att prata med barnen om att vi genom att göra allt också gör samhället något gott och att vi skyddar de som är svagare och skörare.
Barn är mer mottagliga för resonemang om empati än vad många vuxna är! Mycket mer!