Citat:
Ursprungligen postat av
PastorBolognese
Jag har vid många tillfällen varit inne i högerriktade subreddits och de allra flesta gånger blivit bannad för att ha en avvikande åsikt. Så det pågår även ett safespacebyggande där. Vissa från båda sidor är trötta på kritik och motargument helt enkelt.
Sedan finns det ställen som stoltserar med att vara för fritt tal och blir överösta med alt-right aktivister ändå, där även vänsteråsikter får härja fritt. Men tyvärr är det safespace-communityn som växer sig störst och det är väl logiskt i någon mån då man har mer gemenskapskänsla. Jag personligen gillar ställen där man kan snacka med alla, synd bara att majoriteten av båda sidor är mot det.
Visst, det är knappast så att det inte existerar "högerfolk" som även de är ivriga med att kväsa avvikande åsikter eller att "åsiktsbubblor" inte kan uppkomma utan styrning ovanifrån, men att påstå att Parler skulle vara en plattform för att slippa vänstern är inget annat än trams. Det är trots allt inte Parler som bannlyser användare på åsiktsmässig basis.
Sedan håller jag helt med dig om att ställen där man kan diskutera med allt möjligt folk är att föredra, oavsett om man delar deras åsikter eller inte. Får man i sådana fall leva med att det även förekommer en hel del troll, tokstollar, extremister, osv? Visst får man det, men jag bedömer hellre själv vad folk skriver än att någon annan, inte sällan med en egen agenda, ska agera censor och besluta vad jag ska tycka och vad jag får eller inte får läsa eller höra.