2021-01-11, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad yrar du om? vad fan ska jag analysera åt dig!?

Det står "alla vårdnadshavare som har möjlighet, att hålla barn hemma". Tar för givet att de avser arbetslösa eller föräldrar som är föräldralediga med annat barn etc. Jag ser ingenstans att Karlshamns kommun planerar att kompensera föräldrar pga inkomstbortfall (eller företagen för produktionsbortfall). Om någon idiot är beredd att ta semester, ta av föräldraledighet eller tjänstledigt för att stanna hemma med barnen några veckor är det såklart inte någon större skada skedd.

Nej, inte ens om vi har 100% effekt av vaccin till sommaren så är det värt att stänga skola/förskola tills dess.

Varför de uppmanar föräldrar som kan att hålla sina barn hemma från förskolan. Varför tror du de gör det? Enligt dig bidrar ju inte förskolan till någon smittspridning och lärare löper ingen högre risk enligt dig att bli smittad av Covid19. Så varför kommer kommunen med en sådan uppmaning tror du? Förstår du frågan nu när jag upprepar den?
Citera
2021-01-11, 09:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Bara ställa in sig på decennier av återkommande restriktioner, lockdowns och munblöjtvång. Allt för att de livrädda sängvätarna ska kunna känna sig trygga. Resa, träffa familj och vänner, festa, gå på konsert eller fotbollsmatch är i princip bara att glömma, det hör det förflutna till. Har vi tur kommer dessa saker vara tillåtna i begränsade former under sommarmånaderna varje år, men oktober till maj, då är det sitta hemma som gäller. Ingen får dö av viruset eller dess mutationer.

För övrigt är Covd19 redan en mild förkylning för de flesta äldre.

Har du missat att det numera finns vaccin, som även finns mot andra influensor
Citera
2021-01-11, 09:04
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en kanonbra idé att göra det, eftersom den stora smittmotorn är förskole och skolverksamhet som består av cirka 2 miljoner barn och en kvarts miljon pedagoger. Tar man bort denna smittmotor har det en enorm effekt på smittspridningen i samhället. Även du kanske noterade att smittspridningen var väldigt låg under sommarlovet? Även du har kanske noterat den u-formade kurvan över vårdbehovet under år 2020? Du kan inte mena allvar med att du skulle ha missat det.

Även du kan inte mena allvar om du tror att barnen tar skada för att de missar idrottsaktiviteter under några månader i början av år 2021 till dess vi har vaccinerat befolkningen. FYI kan jag dessutom meddela att de flesta kommunala idrottshallar har varit stängda sedan mitten av december
Isolera alla 60+, som ju är de som driver sjukhusinläggnings- och dödstalen. Du kan väl inte mena att de skulle ta skada för att de missar lite av sitt vanliga liv några månader i början av år 2021 till dess vi har vaccinerat befolkningen.
Citera
2021-01-11, 09:06
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Men herregud, VEM FAN BRYR SIG?

Efter 1 år av daglig skräckpropaganda i media, alla är så less på detta att de knappt vet var de ska ta vägen, vem i helvete orkar sitta och hetsa upp sig över "nya mutationer" NU? Och är det inte märkligt att det först NU, när vaccineringen har kommit och ingjutit hopp i människor, DÅ plötsligt kommer allt detta prat om en miljon nya "mer smittsamma", "farligare" mutationer? Vart var alla dessa mutationer i våras, somras, höstas? Nowhere. Men nu jävlar dyker de upp till höger och vänster. Hur lättlurade är ni? Fattar ni inte att man bara vill kunna motivera fortsatta nedstängningar även efter att alla har vaccinerats?

Och på vilket sätt är detta ett "ytterst allvarligt läge"? Vissa människor (så gott som alla dessutom 75+ redan svårt sjuka) dör. SO WHAT? Shit happens. Några fler än de flesta andra år, visst. Men återigen, SO WHAT? Tråkigt, men det är sånt som händer. Vad vi kan göra är att ta ansvar för våra egen hälsa, och vad politiker och makthavare kan göra är att jobba med den allmänna folkhälsan. Restriktioner hör inte hemma någonstans, inte ens om vi hade en dödlig pandemi, (vilket vi sannerligen inte har nu).

Men ni skräckrunkare är ett fascinerande släkte det må jag säga.

Ja, du får väl hoppas att det kommer bevis för det snart då så dina skräckfantasier kan gå i uppfyllelse...

Det måste vara hemskt att vara så rädd och konspiratorisk som du är.
Blundar för all fakta och gömmer dig under mattan.

Tur för dig att folk forskar i ämnet och till slut räddar ditt rädda skin.
Citera
2021-01-11, 09:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det hade inte behövt vara så. Det är inte "pandemin" som påverkar alla negativt, det är politiska beslut tagna av människor, såsom restriktioner, förbud och lockdown, som påverkar alla negativt.

Problemet är den fullständigt sanslösa mediahysterin, och den lättmanipulerade befolkningen som svalt detta med hull och hår och nu i snart ett år suttit hemma och hetsat upp sig över de dagliga skräckrubrikerna. Och så klart de maktkåta makthavarna som pådyvlar oss allt detta i namnet av att skydda oss mot ett virus.

Detta är det största brottet mot mänskligheten i världshistorien. Utan konkurrens. Dags att vakna.

Med tanke på hur mångabå döda vi har i landet och hur många långtidssjuka både vuxna och barn som covid-19 orsakat så måste väl även du inte att den smitta är samhällsfarlig.

Att skriva dagliga skräckrapporter eller att vi blir pådyvlade något, är ganska obildat.
De allra flesta av oss i tråden har varit med sedan januari och vi har läst massor artiklar från olika länder snart ett år. Vi är fullt kapabla att själva bilda oss en uppfattning om viruset. Vi hämtar näppeligen informationen från FoHM
Citera
2021-01-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Eller så tar du ut barnet och gör olika aktiviteter cub,badminton,åka pulka tälta you name it. Det krävs inte mycket för ett barn att ha roligt de är glada så länge den är med sina föräldrar, inget i världen av lyxiga prylar fixar det om man inte får närheten från sina föräldra. Men tack vare elektroniken så har människorna blivit dummare mem att komma på egna saker samt att ta initiativ. Lättare att skylla på samhället än att ta tag i problemen för vem vill se sig själv i spegeln som misslyckad föräldrar? Det existerar inte, människors EGO är för stort. Ja, jag har barn.
Vi är kanske curlade, men i Stockholm tältar vi inte med småbarn i januari +1 grader och lera.

Det är dels inte särskilt roligt för någon, och för det andra är det svårt att förklara för polisen när man satt upp ett tält i Humlegården.
Citera
2021-01-11, 09:15
Medlem
Citat:
Varför de uppmanar föräldrar som kan att hålla sina barn hemma från förskolan. Varför tror du de gör det? Enligt dig bidrar ju inte förskolan till någon smittspridning och lärare löper ingen högre risk enligt dig att bli smittad av Covid19. Så varför kommer kommunen med en sådan uppmaning tror du? Förstår du frågan nu när jag upprepar den?

Allmän förskola kan vara ganska stor på vissa förskolor.

Av egen erfarenhet så vet jag att ibland står allmän förskola för 70-80% av barnen.

Fler barn betyder mer personal och när personal är en brist så betyder det vikarier som får hoppa in (och jobba på olika förskolor).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/coronautbrott-pa-flera-forskolor-i-karlshamns-kommun

Citat:
Framför allt är det möten mellan vuxna där smitta sprids. Förskolorna i Karlshamn försöker i förebyggande syfte att ha så få möten som möjligt alternativt hålla de digitalt eller utomhus.

Mindre barn i förskolan = mindre personal och mindre behov av vikarier som får hoppa runt.
Citera
2021-01-11, 09:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Det vi räknar med, allt handlar om att hålla huvudet ovanför vattenytan så länge man bara kan just nu, vi går minus varje dag och kommer få slå igen butiken i vilket fall som helst förr eller senare, så kan lika gärna skita i alla regler och försöka hålla öppet så länge som möjligt så alla kan behålla jobbet och få lön så länge som möjligt.

Eller tänker jag fel här?

Har bara jobbat inom butik i 20 år, du kanske vet mer om ekonomi inom butiksbranchen än vad jag gör.

Jag tänker att i dessa epidemi-tider, så borde folk i så stor utsträckning som möjligt handla i sin lokala matbutik, istället för att åka till stora köpcentra. Epidemin borde ha gynnat lokala butiker, på bekostnad av köpcentrumen. På köpcentrumen trängs folk från många olika håll, vilket borde skapa ypperliga förutsättningar för virus att spridas till nya områden.

Jag har inte sett hur det ser ut i köpcentrumen i dessa tider, eftersom jag undviker att besöka städer nu när epidemin pågår. Även i vanliga fall undviker jag köpcentrumen, eftersom jag saknar bil.
Citera
2021-01-11, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Isolera alla 60+, som ju är de som driver sjukhusinläggnings- och dödstalen. Du kan väl inte mena att de skulle ta skada för att de missar lite av sitt vanliga liv några månader i början av år 2021 till dess vi har vaccinerat befolkningen.

Håller med. Sedan beror det också på vad man lägger i ordet "isolera". Riskgrupper man leva ganska bra liv även med levnadsmönster som gör att de inte utsätts för smitta. Inte bar riskgrupper förresten. En stor majoritet av befolkningen skulle med lätthet klara av det. Det är mest viljan som saknas. Därav alla "det går inte".
Citera
2021-01-11, 09:17
Medlem
Citat:
Hahaha ... Hur ska jag kunna veta det? Att disk
utera med dig liknar diskussion med mitt mellanstadiebarn.

Kan bara spekulera i anledningar, kan vara risk för personalbrist? Men antagligen bara någon pantat kommunalpolitiker, som liksom dig saknar förmåga att tänka längre än näsan räcker, och vill visa lite handlingskraft. Inget on om Karlshamns men finns nog en hel del white trash där som uppskattar denna politik.

Nej, statistik med insomnade med covid samkört med SCB ger riskökning =1.0 för skolpersonal.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-11 kl. 09:21.
Citera
2021-01-11, 09:18
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Håller med. Sedan beror det också på vad man lägger i ordet "isolera". Riskgrupper man leva ganska bra liv även med levnadsmönster som gör att de inte utsätts för smitta. Inte bar riskgrupper förresten. En stor majoritet av befolkningen skulle med lätthet klara av det. Det är mest viljan som saknas. Därav alla "det går inte".
Tja, förbjud dem att göra sådant som utsätter dem för smitta i några månader. Så kan barnen få gå i skola.
Citera
2021-01-11, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Allmän förskola kan vara ganska stor på vissa förskolor.

Av egen erfarenhet så vet jag att ibland står allmän förskola för 70-80% av barnen.

Fler barn betyder mer personal och när personal är en brist så betyder det vikarier som får hoppa in (och jobba på olika förskolor).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/coronautbrott-pa-flera-forskolor-i-karlshamns-kommun

Mindre barn i förskolan = mindre personal och mindre behov av vikarier som får hoppa runt.

Men då skulle man ju alltid rekommendera föräldrarna att hålla hemma sina barn. Inte bara i denna pandemi. Driver inte förskolorna någon smitta är det ju bara att hålla öppet som vanligt och låta bli att komma med dessa uppmaningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in