2021-01-11, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eftersom du behöver ställa den typen av idiotisk fråga har du uppenbarligen inte lärt dig ett skit och du är dessutom för dum för att inse det.

Skolor stängs inte primärt för att rädda barnen som går i dem, utan för att de driver smittan. Barn som går i skolan SPRIDER smittan. De SPRIDER smittan till sina lärare som kan tillhöra riskgrupp. En 62-årig lärare kan bo med en 72-åring. Föräldrar blir smittade av sina barn. Föräldrar som kan tillhöra riskgrupp. Föräldrar som kan uppträda asymptomatiskt. Föräldrar som sedan kan gå och jobba inom vården och sprida smittan vidare på sjukhus, på äldreboenden, i kollektivtrafiken etc etc. Det är detta min vän som kallas för SMITTKEDJOR. I förskola, grundskola och gymnasium går cirka 2 miljoner elever och en kvarts miljon lärare/pedagoger är verksamma. Det är den i särklassigt största sociala arena vi har i Sverige. Du kan bara inte mena allvar, om du inte inser vilken betydelse det har för SMITTSPRIDNINGEN. Du kan inte mena allvar om du tror att land efter land som stänger ned sina skolor gör detta, om det skulle vara verkningslöst. Du kan inte mena allvar om du tror att man i samma sekund som man stänger skolorna så visar det sig i form av minskade dödstal. MEN, eftersom du INTE FÖRSTÅTT innebörden av SMITTKEDJOR är det nog så att att DU INTE FÖRSTÅR hur denna sjukdom sprider sig och vilka SAMBAND det finns. Du förstod ju uppenbarligen inte varför det dröjde till oktober innan effekten av av öppna skolor i och med start av höstterminen märktes, så jag förstår att du inte förstår effekten av öppna skolor. Du förstår helt uppenbart inte begrepp som orsak och verkan.
Hehe, ironiskt att du uttalar dig om någons förmåga att förstå kausalitet

Nej, självklart skulle en stängning inte göras för barnens bästa, för barn och ungdomar är corona en försumbar risk. För lärare verkar riskökningen vara 1.0.

Skolan har marginell marginell effekt på smittkedjor. Men självklart är ev skolstängning inte verkningslös, viss effekt kommer den naturligtvis har (om inte annat stor arbetsplats som stängs) . Men grejen är att stängningen är otroligt kostsam och nyttan väldigt begränsad. Därför en dålig och suboptimal idé, det har de flesta insett.

Men du verkar ha tappat det helt och hållet. Din vanföreställning om att smittkedjor kan stoppas via skolstängning så att 90% av alla coronadödsfall kunnat förhindras är verkligen skrattretande korkad. Speciellt då det ska ske samtidigt som mor- och farföräldrar tagit hand om barnen.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-11 kl. 07:28.
Citera
2021-01-11, 06:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

2) SARS-CoV-2 är ett höljeförsett virus. Höljet är en slags fetthinna över viruset. Förstör höljet så förstörs också virusets förmåga att infektera. (Calici är inte ett höljevirus och är betydligt mer stabilt, exempelvis.)

Jag tror, givet detta, att det är viktigt att dels använda rikligt med tvål när man tvättar händerna för att förstöra höljet och dels att "tvaga" händerna rejält så att man mekaniskt når alla viruspartiklar man kan ha på händerna.

Det är också viktigt att låta den tvagningen pågå i ett par minuter av samma orsak.

Så en dålig handtvätt kan säkert en del virus "överleva" men en grundlig handtvätt minskar den risken avsevärt.

Hmmm... det var väl inte det som var frågan? Att det går att tvätta bort coronaviruset från händerna har nog ingen tvekat om, men frågan är om det har någon större effekt ändå, eftersom den stora faran är att andas in andra människors utandningsluft - att dra ner den i lungorna. Med massor av pigga, fräscha virus som kommer direkt från en annan varm, levande, mänsklig kropp.

Om man bara får virus på händerna, så är det tveksamt om man kan bli sjuk ändå, oavsett vad man gör. De avaktiveras ju så fort, och vad man än gör kan man inte få ner dem i lungorna. Smittdosen verkar också vara av jättestor betydelse just för den här sjukdomen.

Summa summarum: om man har lite halvslött virus på händerna, och petar sig i ögonen eller näsan eller slickar på fingrarna - så är det tveksamt om man kan bli sjuk ändå. Om man inte har jättetaskigt immunförsvar. Men den myckna handtvätten och -spritandet vi gör nu, skyddar som sagt mot allt möjligt annat. Som också skulle belasta vården samt Försäkringskassan. Så det är lika bra att alla fortsätter med det, ändå.
Citera
2021-01-11, 06:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... det var väl inte det som var frågan? Att det går att tvätta bort coronaviruset från händerna har nog ingen tvekat om, men frågan är om det har någon större effekt ändå, eftersom den stora faran är att andas in andra människors utandningsluft - att dra ner den i lungorna. Med massor av pigga, fräscha virus som kommer direkt från en annan varm, levande, mänsklig kropp.

Om man bara får virus på händerna, så är det tveksamt om man kan bli sjuk ändå, oavsett vad man gör. De avaktiveras ju så fort, och vad man än gör kan man inte få ner dem i lungorna. Smittdosen verkar också vara av jättestor betydelse just för den här sjukdomen.

Summa summarum: om man har lite halvslött virus på händerna, och petar sig i ögonen eller näsan eller slickar på fingrarna - så är det tveksamt om man kan bli sjuk ändå. Om man inte har jättetaskigt immunförsvar. Men den myckna handtvätten och -spritandet vi gör nu, skyddar som sagt mot allt möjligt annat. Som också skulle belasta vården samt Försäkringskassan. Så det är lika bra att alla fortsätter med det, ändå.

Synd bara att det överdrivna handtvättandet och handspritandet bryter ned våra immunförsvar och därmed på sikt gör oss mer mottagliga för infektioner och sjukdomar.
Citera
2021-01-11, 06:57
Medlem
K.G.Hammars avatar
Medan vi fortfarande stiger rakt upp och inte ens nått platå av andra vågen har Sydkorea, med en befolkning på 51 miljoner invånare, redan tryckt ner tredje vågen.

Anders Tegnells inkompetens skämmer ut Sverige.

Om inkompetente Anders Tegnell och Johan Carlson är de bästa Sverige kan ta fram förtjänar vi vårt öde.

Istället för att införa kraftfulla åtgärder jobbar de båda clownerna febrilt med att komma på bortförklaringar till haveriet.

Sydkorea stoppar tredje vågen med hjälp av ansvarsfull befolkning

Sydkorea, med en befolkning på 51 miljoner invånare, har för tredje gången tryckt ner coronasmittan i landet. Att drygt 67 000 personer bekräftats smittade och 1081 personer dött av covid-19 beror till hög grad på att befolkningen i Sydkorea noggrant följt myndigheternas restriktioner.

Både Sydkorea och Finland har stuckit ut markant med låga coronasiffror i bägge länder.

En gemensam nämnare, som vi sett brist på i många länder där coronaspridningen skenat, verkar vara finländares och koreaners respekt för myndigheternas hantering.

Dessutom verkar båda befolkningarna sätta kollektivet framför individen för att hålla smittotalen nere.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~FIN~KOR&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSor t=desc
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/09/sydkorea-stoppar-tredje-vagen-med-hjalp-av-ansvarsfull-befolkning?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
Senast redigerad av K.G.Hammar 2021-01-11 kl. 07:00.
Citera
2021-01-11, 07:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vintern 2018. Överbelastade sjukhus, stabsläge och kaos i bland annat Sverige, USA, Storbritannien, Kina.

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/01/01/winter-flu-plunges-hospitals-chaos-aes-run-space/
"Winter flu plunges hospitals into chaos as A&Es run out of space"

https://www.statnews.com/2018/01/15/flu-hospital-pandemics/
"A tsunami of sick people has swamped hospitals in many parts of the country in recent weeks as a severe flu season has taken hold."

https://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-flu-demand-20180116-htmlstory.html
"California hospitals face a ‘war zone’ of flu patients — and are setting up tents to treat them"

http://www.ecns.cn/2018/01-08/287401.shtml
"Hospital emergencies overloaded by worst flu outbreak in three years"

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/01/SOS-i-stabslage-pa-grund-av-vardplatsbrist/
"Södersjukhuset försatt i stabsläge"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/akademiska-i-stabslage-kraftig-overbelastning-pa-sjukhuset
"Akademiska i stabsläge – ”Kraftig överbelastning”

Någon som kommer ihåg hur vi 2018 stängde ner alla småföretag, alla restauranger, alla gym, alla skolor, alla "icke-essentiella" butiker, förbjöd människor att träffas, förbjöd människor att resa, tvingade människor att stanna i hemma i över ett år, tvingade alla att bära munblöja, osv osv?

Jo, men det fanns ju vaccin mot influensan 2018, och det erbjöds till och med gratis till alla äldre och andra i riskgrupp. Går inte att jämföra.

Sedan är det en annan stor och obehaglig skillnad mellan flunsa och covid, nämligen att döden blir mycket plågsammare med covid. Det typiska dödssättet är att man drunknar i sin egen lungvätska, precis som vid TBC, och att man är medveten om att det händer. Och kollapsar vården helt, kommer man inte ens att kunna få morfin så att man blir lite lullig och ångestkänslorna dämpas. De som dör i influensa blir däremot tröttare och tröttare, och somnar till slut bara in.
Citera
2021-01-11, 07:01
Medlem
Citat:

OK. Ja jag kanske läste slarvigt i natt eller missuppfattade frågan.

Naturligtvis är aerosoler den huvudsakliga smittvägen eftersom det handlar om ett luftvägsvirus.

På marginalen finns väl indirekt kontaktsmitta vi exempelvis en knappsats på kortläsaren i ICA; Har någon hostat rejält i handen kan kanske tillräckligt mycket virus hamna på knappsatsen och näste kund kan smittas om hen tar på slemhinnor, efter att ha knappat in sin kod.

Det är därför jag alltid spritade mig efter att ha varit på ICA, tidigare.

(Jag är inte lika nitisk numera eftersom jag anser mig vara immun efter genomliden infektion. Jag smittades av en kollega när vi tvingades arbeta nära varandra vid ett ingripande mot en våldsam patient. Vi delade inandningsluft under cirka fem minuter.)
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-11 kl. 07:03. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-01-11, 07:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Synd bara att det överdrivna handtvättandet och handspritandet bryter ned våra immunförsvar och därmed på sikt gör oss mer mottagliga för infektioner och sjukdomar.

Jag vet inte hur det är med det..? Agnes Wold sa i en chat på Expressen, när hon fick den frågan, att detta bara är farligt för mindre barn. Sedan, när immunförsvaret är färdigt, så ÄR det färdigt. Då behöver man inte öva det mera. Allt enligt Wold alltså, som jag ofta inte litar ett dugg på för att hon har en vänsterliberal feministisk agenda, men just i den här frågan ser jag inget politiskt. Så det kan vara sant.

Annars kanske en begränsad period - cirka ett och ett halvt år kommer det väl att bli - med överdriven hygien, kanske inte gör någon skillnad för immunförsvaret? Lite bassilusker får man hur-eller-hur i sig genom maten.
Citera
2021-01-11, 07:05
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Medan vi fortfarande stiger rakt upp och inte ens nått platå av andra vågen har Sydkorea, med en befolkning på 51 miljoner invånare, redan tryckt ner tredje vågen.

Anders Tegnells inkompetens skämmer ut Sverige.

Om inkompetente Anders Tegnell och Johan Carlson är de bästa Sverige kan ta fram förtjänar vi vårt öde.

Istället för att införa kraftfulla åtgärder jobbar de båda clownerna febrilt med att komma på bortförklaringar till haveriet.

Sydkorea stoppar tredje vågen med hjälp av ansvarsfull befolkning

Sydkorea, med en befolkning på 51 miljoner invånare, har för tredje gången tryckt ner coronasmittan i landet. Att drygt 67 000 personer bekräftats smittade och 1081 personer dött av covid-19 beror till hög grad på att befolkningen i Sydkorea noggrant följt myndigheternas restriktioner.

Både Sydkorea och Finland har stuckit ut markant med låga coronasiffror i bägge länder.

En gemensam nämnare, som vi sett brist på i många länder där coronaspridningen skenat, verkar vara finländares och koreaners respekt för myndigheternas hantering.

Dessutom verkar båda befolkningarna sätta kollektivet framför individen för att hålla smittotalen nere.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~FIN~KOR&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSor t=desc

Jaså de har tryckt ner tredje vågen nu också. Och sen trycker de väl ner femte, sjätte och sjunde också innan året är slut. Därefter måste de ha ny nedstängning igen för att trycka ner åttonde, nionde och tionde.

För att inte tala om elfte och tolfte vågen. Endast total lockdown och en lydig befolkningen kommer få stopp på dessa och därmed möjliggöra en trettonde våg lite senare.

"för tredje gången tryckt ner coronasmittan i landet Vilket jävla skämt.
Citera
2021-01-11, 07:05
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det är med det..? Agnes Wold sa i en chat på Expressen, när hon fick den frågan, att detta bara är farligt för mindre barn. Sedan, när immunförsvaret är färdigt, så ÄR det färdigt. Då behöver man inte öva det mera. Allt enligt Wold alltså, som jag ofta inte litar ett dugg på för att hon har en vänsterliberal feministisk agenda, men just i den här frågan ser jag inget politiskt. Så det kan vara sant.

Annars kanske en begränsad period - cirka ett och ett halvt år kommer det väl att bli - med överdriven hygien, kanske inte gör någon skillnad för immunförsvaret? Lite bassilusker får man hur-eller-hur i sig genom maten.
Jag håller inte alltid med Agnes men när det gäller just det har hon rätt.
Citera
2021-01-11, 07:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
OK. Ja jag kanske läste slarvigt i natt eller missuppfattade frågan.

Naturligtvis är aerosoler den huvudsakliga smittvägen eftersom det handlar om ett luftvägsvirus.

På marginalen finns väl indirekt kontaktsmitta vi exempelvis en knappsats på kortläsaren i ICA; Har någon hostat rejält i handen kan kanske tillräckligt mycket virus hamna på knappsatsen och näste kund kan smittas om hen tar på slemhinnor, efter att ha knappat in sin kod.

Det är därför jag alltid spritade mig efter att ha varit på ICA, tidigare.

(Jag är inte lika nitisk numera eftersom jag anser mig vara immun efter genomliden infektion. Jag smittades av en kollega när vi tvingades arbeta nära varandra vid ett ingripande mot en våldsam patient. Vi delade inandningsluft under cirka fem minuter.)

Ja, teoretiskt kanske man kan bli sjuk den vägen. Så det är nog bäst att fortsätta tänka på var man har fingrarna, tills man kan tvätta eller sprita dem! Och man slipper som sagt en massa annat elände också - kunden före skulle ju även ha kunnat krafsa sig där bak och ha springmaskägg på fingrarna, exempelvis...

Beklagar att du gått igenom detta. Ni hade ingen skyddsutrustning alltså? Samtidigt är det kanske lika bra att ha det överstökat, och inte behöva vara rädd att få det längre. Om man har klarat sig utan men, vill säga.
Citera
2021-01-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ja, teoretiskt kanske man kan bli sjuk den vägen. Så det är nog bäst att fortsätta tänka på var man har fingrarna, tills man kan tvätta eller sprita dem! Och man slipper som sagt en massa annat elände också - kunden före skulle ju även ha kunnat krafsa sig där bak och ha springmaskägg på fingrarna, exempelvis...

Beklagar att du gått igenom detta. Ni hade ingen skyddsutrustning alltså? Samtidigt är det kanske lika bra att ha det överstökat, och inte behöva vara rädd att få det längre. Om man har klarat sig utan men, vill säga.
Ja nu är jag glad att jag har haft det. Infektionen var inte värre än en rejäl influensa, för mig och min andra kollega som också blev smittad av den tredje kollegan, vid samma tillfälle.

Vi hade munskydd och visir men visiret for omkring i tumultet.
Citera
2021-01-11, 07:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag håller inte alltid med Agnes men när det gäller just det har hon rätt.

Ja, har hon det, det är frågan..? Om man tänker, att man skulle leva i en HELT steril miljö - typ ensam i en barack i Antarktis, där det inte finns några bakterier - i fem år. All mat skulle vara frystorkad och lagas till med hett vatten. Skulle verkligen alla immunförsvarets funktioner vara beredda då, när man kom tillbaka till "civilisationen" och gick rakt ut i folkvimlet? (Men nu gäller det ju inte fem år, och helt sterilt kan knappast någon av oss leva här i Sverige - inte ens dom som isolerar sig i sina sommarstugor.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in