2021-01-11, 02:07
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Föräldrar måste agera och tänka på sina barns hälsa.

Anders Tegnell och FHM värnar inte om svenska barns hälsa.

Här är en mall för barnföräldrar som bryr sig om sina barns hälsa bör gå tillväga.

För Er som inte vill skicka Era barn till Skolan.
Gör en anmälan om trängsel till Huvudman
(Era barn har väl påpekat att trängsel förekommer).
Be om handlingsplanen/+utredning att den följs.
Vilka konkreta åtgärder jmf med innan Jul?

Anmälan: email till Er Grundskoleförvaltning/rekorn/ärende trängsel/Skolans namn/datum/ref FHM trängsel/be dem utreda enl FHMs regler
Kontakt även skyddsombudet på skolan: påpeka trängsel/enkel anmälan igen.

Be om skyddsrond/handlingsplanen är implementerad/ uppfyller FHMs krav.
Skyddsombuden ska säkerställa personalens, elevers säkerhet.
Be om skyddsrond att handlingsplanen/uppfyller FHMs krav.

Handlingsplanen ska finnas/vara implementerat/skickas omedelbart
Jag anmälde mina barns skola idag. Jag kan inte bara sitta och TITTA på längre!
Ingen annan gör någonting!!!

https://twitter.com/inv_xxx/status/1348259571899527168

Nu är det Sverige vi talar om.
Anmälningar av detta slag dribblas tyvärr bara bort.

Notera också att "oro för corona" inte utgör giltig frånvaro i svenska skolan.

Om barnen råkar vara lite snuviga så kan man ju sjukanmäla istället så länge det behövs. Obs. Minsta snor och hosta så ska barn inte vara i skolan.

Det man i slutändan riskerar om man inte skickar barnen till skolan under en längre tid är vite. Läs skollagen 7 kapitlet, 23 paragrafen. Det ska dock mycket till innan man hamnar där, det hinner förmodligen bli sommarlov först.

Det sjukaste av allt är att föräldrar nekas hemskolning av sina barn mitt i en pandemi som dessutom hanteras på detta katastrofala sätt. Med tanke på hur det ser ut så borde det åtminståne vara valfritt under en period framöver.
Citera
2021-01-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det gör man ju inte med handskar. Handskar är bra på det sättet, att de tjänar som en påminnelse när man känner att det kliar i ögat.
OK, då förstår jag din poäng.
Citera
2021-01-11, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du som verkar påläst och är lite av trådens svar på Dr. John Campbell - finns det någon forskning som styrker att smitta genom ögonen (exempelvis aerosoler som landar i slemhinnorna, eller att du petar dig i ögonen) - att det faktiskt är så smittspridningen med SARS-CoV-2 kan gå till? Eller är det mer ett teoretiskt resonemang?

Samma sak med handtvätt? Vill minnas när Dr. Mike Osterholm var med på The Joe Rogan Experience i mars, och i princip sa att handtvätt minskar spridning av andra patogener, men vad beträffar SARS-CoV-2 så är det något man bara säger för att folk ska kunna känna att de gör något, men att det inte har någon egentlig skyddande effekt.
OJ! Nu försvann allt självförtroende jag till äventyrs hade. Jag är INTE alls Dr Johns jämlike. Men tack för uppskattningen . . .

Till ämnet: Jag har inte detaljstuderat det där utan får gå på tidigare kunskaper. Men frågorna är riktigt intressanta.

1) Vad gäller ögonslemhinnor så krävs det säkert stora mängder virus för att smitta ska överföras. Tårvätskan är ganska aggressiv mot antigener i sig men det finns ACE-2 receptorer i ögonen, såvitt jag minns, så SARS-CoV-2 skulle kunna etablera sig i ögonen. Ögonen har dessutom kanaler som mynnar i näshålan.

Så teoretiskt sett kan nog virus ta sig ner i luftvägarna från ögonen och etablera en infektion i näsa och svalg (och vidare ner i lungorna, i värsta fall)men jag har alltså inte sett studier på det specifikt för SARS-CoV-2.

2) SARS-CoV-2 är ett höljeförsett virus. Höljet är en slags fetthinna över viruset. Förstör höljet så förstörs också virusets förmåga att infektera. (Calici är inte ett höljevirus och är betydligt mer stabilt, exempelvis.)

Jag tror, givet detta, att det är viktigt att dels använda rikligt med tvål när man tvättar händerna för att förstöra höljet och dels att "tvaga" händerna rejält så att man mekaniskt når alla viruspartiklar man kan ha på händerna.

Det är också viktigt att låta den tvagningen pågå i ett par minuter av samma orsak.

Så en dålig handtvätt kan säkert en del virus "överleva" men en grundlig handtvätt minskar den risken avsevärt.
Citera
2021-01-11, 03:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vi ska absolut värna om varandra. Men jag anser att stänga ner skolan för alla barn, inte bara högstadiet, är något att ta till i absolut sista utväg. Så länge köpcentrum, klädaffärer, frisörer, gym osv är öppet så är man inte där än.

Väl talat! Det är väl för fan viktigare att ungar får sin utbildning än att jag kan gå och klippa mig eller köpa en ny skjorta? Så länge Mall of Scandinavia får vara öppet är det helt jävla insane att stänga skolor.
Citera
2021-01-11, 03:38
Medlem
Denna vecka når vi 10 000 döda.
4 gånger fler än alla våra grannländer tillsammans.
Citera
2021-01-11, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton81
Kan någon hjälpa mig lite angående covid 19
Den 13 december fick jag covid 19 . Hade väldigt milda symtom. Mindre än en vanlig förkylning brukar ge. Dock dog en nära anhörig till mig sen begäravning i januari. Men den 8 januari drabbades jag av exakt samma första symtom som första gången . Nu ligger jag kass ingen men mycket sämre . Ska ta nya prover imorron/ idag
Obs att jag har diagnos covid19 via sjukvården så jag hittar inte på något . Jag är övrigt en man, 38 år , 170 cm . Inga underliggande sjukdomar som jag vet . Behöver lite stöd . Eller fakta . Har en son att ta hand om

Ifall du inte varit noggrann med D vitamin så köper du det lite kvick o börjar äta . Tydligen svårt att få upp nivån kroppen men ät med jämna mellanrum under dygnet , köp samtidigt c vitamin och börja överdosera ordentligt. Sedan även extra Zink att äta . Då ska du nog se att du blir frisk . Kolloidalt silver tillsammans med lite sprit varje dag är nog även bra för att ta kål på viruset .
Mvh / krya på dig .
Citera
2021-01-11, 04:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Ytterligare en positiv Ivermectin studie. (Preprint)

Normal dos Ivermectin till personer inlagda för covid19. Resultat: ingen av Ivermectin patienterna dog

"Intervention:Patients in th e in terven ti on arm were given ive rmectin 12 mg on day 1 and day 2 of admission. Patien ts in the pl acebo a r m were given identical looking plac eb o table ts. Res t of the trea tmen t was continue d as per th e e xist ing protocol and the clinical judgment of the t rea ting te ams."

"In-hospi tal mort ality was 6.9% (n=4) in the placebo arm as op posed to no de at hs in the int erven tion arm . Converse ly, all patien ts in th e interven tion a rm (n=55) were successfully discharged as compare d to 93% (n=53) in the plac ebo arm (R R 1.1, 95% CI 1.0 to 1.2, p=0 .01"

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.05.21249310v1
Citera
2021-01-11, 04:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det har ju visat sig även i Sverige när man gjorde uppföljning på en region (Östergötland) att åtminstone 15% av de rapporterat covidavlidna dog av något annat. Man konstaterade att enbart 15% dog av covid som direkt orsak.
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ok. Det har jag inte läst något om. Intressant. Var det det som gjorde att vi hade - (minus) tal vissa perioder här i höst?

Region Östergötlands granskning består av 2 delar, uppdelade på dödsfall utanför sjukhus, respektive dödsfall på sjukhus. Här kan du läsa om dödsfallen utanför sjukhus. Och här kan du läsa om dödsfallen på sjukhus.
Citera
2021-01-11, 05:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vi kommer väl ha en ordentlig flockimmunitet redan i Maj antagligen med vaccinationstakten

Varför ska dessa jävla pandemilagar vara ända till september?

Redan i slutet av Mars har väl 2 miljoner vaccinerats, 70 plussare och vårdpersonal
då får det väl fan börja öppnas upp lite

Restriktioner kommer gälla MINST hela 2021, kanske även 1-2 år till efter det, trots att majoriteten av världen befolkning kommer vara vaccinerade innan hösten. Munskydd i offentliga miljöer, ständiga uppmaningar om avstånd osv, är här för att stanna permanent.

Tro inte att det kommer bli normalt igen bara för att alla har vaccinerats. Detta handlar inte om människors hälsa, utan om makt, politik och pengar. Ju längre vi har lockdown, desto värre effekter de får på samhället, desto mer makt åt makthavare och desto mer pengar åt storföretag och läkemedelsindutrin. Man kommer dra ut på detta så länge det bara går. Börjar folk tröttna och ifrågasätta är det bara att ljuga ihop något om en ny muterad variant som vaccinet inte skyddar mot och vips kan man införa 6-12 månader av nya lockdowns. Ivrigt påhejade av sängvätarna i denna tråd.

Det finns bara ett sätt för oss att bli av med alla dessa restriktioner och det är att bryta mot dem så mycket vi kan. Själv bryter jag t ex dagligen mot munskyddstvånget i butiker (krav i landet jag bor), samt har gäster i mitt hem trots att det är olagligt. Om tillräckligt många gör som jag kan makthavarna inte längre pådyvla oss dessa dumheter.

Senast redigerad av hardusettminapa 2021-01-11 kl. 05:34.
Citera
2021-01-11, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Normal dos Ivermectin till personer inlagda för covid19. Resultat: ingen av Ivermectin patienterna dog

"Intervention:Patients in th e in terven ti on arm were given ive rmectin 12 mg on day 1 and day 2 of admission. Patien ts in the pl acebo a r m were given identical looking plac eb o table ts. Res t of the trea tmen t was continue d as per th e e xist ing protocol and the clinical judgment of the t rea ting te ams."

"In-hospi tal mort ality was 6.9% (n=4) in the placebo arm as op posed to no de at hs in the int erven tion arm . Converse ly, all patien ts in th e interven tion a rm (n=55) were successfully discharged as compare d to 93% (n=53) in the plac ebo arm (R R 1.1, 95% CI 1.0 to 1.2, p=0 .01"

Iofs är det inte så konstigt att ingen dog eftersom man bara testade på patienter med lätt till moderat infektion.

Däremot så tycker jag att man borde utreda det där grundligare och eventuellt inregistrera Ivermektin i Sverige.

Ivermektin är ändå inte helt utan biverkan (från FASS):

Citat:
Biverkningar
Övergående hypereosinofili, leverfunktionsstörningar inklusive akut hepatit, ökade leverenzymer, hyperbilirubinemi och hematuri har rapporterats.

I mycket sällsynta fall har även toxisk epidermal nekrolys och Stevens-Johnsons syndrom rapporterats.

Biverkningarna är relaterade till parasitdensiteten och är i de flesta fall milda och övergående, men kan vara svårare hos patienter som är infekterade med mer än en parasit, särskilt Loa loa.

Svår och eventuellt livshotande encefalopati har i sällsynta fall beskrivits efter administrering av ivermektin, särskilt hos patienter som även var kraftigt infekterade med Loa loa. Hos dessa patienter har även följande biverkningar rapporterats: rygg- eller nacksmärta, okulär hyperemi, subkonjunktival blödning, dyspne, urin- och/eller avföringsinkontinens, svårigheter att stå/gå, förändringar i mental status, förvirring, letargi, stupor eller koma (se avsnitt Varningar och försiktighet).

Hos patienter som fått ivermektin för behandling av strongyloidiasis har följande biverkningar rapporterats: asteni, buksmärta, anorexi, förstoppning, diarré, illamående, kräkningar, svindel, somnolens, yrsel, tremor, övergående hypereosinofili, leukopeni/anemi och ökning av ALAT/alkaliskt fosfatas. Vid behandling av filariasis orsakad av Wuchereria bancrofti tycks biverkningarnas intensitet inte vara dosberoende utan är relaterad till densiteten av mikrofilarier i blodet. Följande har beskrivits: feber, huvudvärk, asteni, svaghetskänsla, myalgi, artralgi, diffus smärta, matsmältningsstörningar såsom anorexi, illamående, buksmärta och epigastriesmärta, hosta, obehagskänsla i andningsvägarna, halsont, ortostatisk hypotension, frossa, yrsel, kraftig svettning, smärta eller obehagskänsla i testiklarna.

Efter administrering av ivermektin hos patienter med Onchocerca volvulus-infektion har följande överkänslighetsreaktioner (reaktioner av Mazzotti-typ) som beror på död av mikrofilarier observerats: klåda, urtikaria, konjunktivit, artralgi, myalgi (inklusive abdominal myalgi), feber, ödem, lymfadenit, adenopatier, illamående, kräkningar, diarré, ortostatisk hypotension, yrsel, takykardi, asteni, huvudvärk. Dessa symtom har i sällsynta fall varit svåra. Ett fåtal fall av försämrad astma har också beskrivits. Hos dessa patienter har även onormal känselförnimmelse i ögonen, ögonlocksödem, främre uveit, konjunktivit, limbit, keratit och korioretinit eller koroidit rapporterats. Dessa tecken kan bero på själva sjukdomen och har ibland även förekommit efter behandlingen. De var sällan svåra och försvann i allmänhet utan kortikosteroidbehandling.

Konjunktival blödning har rapporterats hos patienter med onchocerciasis.

Observationer av avstötning av vuxen spolmask har beskrivits efter intag av ivermektin.

Hos patienter med skabb kan övergående försämring av klåda observeras i början av behandlingen.
Citera
2021-01-11, 05:36
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Denna vecka når vi 10 000 döda.
4 gånger fler än alla våra grannländer tillsammans.

Vi har haft en katastrofal äldrevård i decennier. Då blir det så.

Samt en betydligt större andel somalier och andra mörkhyade grupper.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-01-11 kl. 05:41.
Citera
2021-01-11, 05:40
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Räkna med att detta läkemedel kommer att förbjudas om det råkar få allmän kännedom på det sätt Hydroxoklorochin fick i våras i och med att Trump rekommenderade det. Dessa typer av fungerande, biverkningsfria, billiga och lättiillängliga botemedel är ett gigantiskt hot mot vaccinindustrin och dess ekonomiska intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in