2021-01-11, 02:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ja, absolut!

Du inser att Demokraterna (D) länge har krävt att dessa bolag, inte bra bör utan, skall brytas upp, då de utgör de facto monopol?
Citera
2021-01-11, 02:15
Medlem
DigiFlaxs avatar
Trump postade precis en video på Parler:
https://video.parler.com/D2/fo/D2fovQB1v4M2_small.mp4
Citera
2021-01-11, 02:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Amazon äger själva serverhallarna. Hårdvaran som t.ex. Parler sparar alla data på. Motsvarade hårddisken på din dator hemma. Så även om du har en egen plattform så måste datan lagras på en fysisk plats, förlorar du den har du ingen plattform.

Men det finns säkert konkurrenter som Parler kan vända sig till. De kan få ett uppsving nu när Twitter, Google och Amazon censurerar. Många mindre aktörer kan känna sig tvingade att söka sig till andra bolag för säkerhets skull, även om de själva inte drabbats av censuren ännu. Som Wilgert säger på Swebb-TV; "Google är inte en pålitlig partner". Om jag hade ett företag som behövde stor datalagringskapacitet så skulle jag inte vilja vara utlämnad till Amazons godtycke även om jag inte tyckte att jag gjorde något politiskt kontroversiellt. Man vill ha en säker och pålitlig samarbetspartner.

Det stora problemet är att Parler endast fick 24 timmar på sig att hitta en ny hoast samt att föra över all data från AWS.
Det senare är ett gigantiskt problem med tanke på hur mycket data Parler har.
Citera
2021-01-11, 02:19
Medlem
Det pågår sedan igår kväll en attack på hela tor-nätverkets v3 adresser och det går inte att få någon klarhet i varför det här har hänt eller vilka som ligger bakom.
Är en kuslig tillfällighet att det här händer just när många sociala plattformar börjar med censur.
Citera
2021-01-11, 02:19
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Trump postade precis en video på Parler:
https://video.parler.com/D2/fo/D2fovQB1v4M2_small.mp4
Hur fungerade detta nu när Parler blivit nedstängd av Amazon?
Citera
2021-01-11, 02:21
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hur fungerade detta nu när Parler blivit nedstängd av Amazon?

Är några timmar kvar innan AWS släcker ner Parler.
Citera
2021-01-11, 02:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benmaergskylan
Google har skitit i det blå skåpet, vem vågar lite på dem längre och sist men inte minst vem kommer spendera en enda krona på dem?

Jag har har varit en av Apples trogna kunder sedan Macintosh 512.
Efter det att Apple med introduceringen av det nya säkerhetschippet börjat tanka ner data från dina burkar som du varken kan kontrollera eller stoppa ( se little snitch)har jag numera migrerat över till Linux.
Alla mina Apple-telefoner lär pensioneras snarast så fort jag hittar ett google-fritt Linux-alternativ på Android.

Många som arbetar med känslig dyrbar information lär migrera bort från Big Tech till open source ( Brave, duckduckgo, Linux …)

Vidare tror jag att Big Tech med detta agerande satt nedräkningen till Break up a' la Rockefeller II.

https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil#Breakup
Citera
2021-01-11, 02:36
Medlem
PulladSorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bialetti
Det pågår sedan igår kväll en attack på hela tor-nätverkets v3 adresser och det går inte att få någon klarhet i varför det här har hänt eller vilka som ligger bakom.
Är en kuslig tillfällighet att det här händer just när många sociala plattformar börjar med censur.

Mycket kusligt sammanträffande.
Citera
2021-01-11, 02:37
Medlem
Medelkasss avatar
Den engelskspråkiga artikeln om Parler på Wikipedia har fått ett anskrämligt tillägg om antisemitism i sidofältet till höger. Vad hände med NPOV (neutral point of view)?

Vidare röstades detta igenom under loppet av tre dagar av en anstorming av vänsterextremister som hänvisade till diverse vinklade artiklar, så nu får den inte tas bort. Eh.

Jag tycker något liknande borde göras med Twitter-wikin för att visa hur idiotiskt beteendet är. Exempelvis borde man kunna lägga till en "denna artikel handlar om våldsbejakande vänsterextremism"-sidopanel där, och hänvisa till diverse artiklar om hur Twitter användes under BLM-protesterna. Sedan fixar vi 100-200 röster/argument från olika användare via 4chan under loppet av några dagar som stöder detta, och vips så får den inte tas bort. Eller?
Citera
2021-01-11, 02:42
Medlem
KattenLattens avatar
Det är helt enastående att så mycket utrymme i denna tråd fylls av människor som ytterst tramsigt argumenterar för det påstått korrekta i utfrysningen av Parler, enbart p.g.a. politisk tribalism. Det faktum att agerandet av tech-jättarna är ett fullständigt hån mot allt vad amerikanska antitrustlagar gäller tycks det inte vara någon som argumenterar för detta som är bekymrad över, och det är naturligtvis där den riktiga diskussionen finns. Självklart är detta ett extremt oroande drag från den teknokratiska eliten.

Vidare är vad Donald Trump yttrat inte i närheten av det hat man enkelt kan hitta på Twitter, Facebook och YouTube m.fl. Skillnaden är naturligtvis att uppviglingen till hat från vänsterns håll får ett klart godkännande från eliten, av uppenbara skäl. Vänsterns nyttiga idioter är dessvärre mycket användbara för att hålla ett moraliskt och stabilt samhälle stången. Att ingen diskuterar extremvänsterns roll i stormningen av Kapitolium, då dessa normaliserat våldsbejakande under 2020, är anmärkningsvärt.
Citera
2021-01-11, 02:43
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Förstår inte hur någon med hjärtat till höger kan klaga på det här överhuvudtaget.
Kapitalismen ger väl att företag, i detta fallet Amazon, får sätta reglerna för hur deras tjänster får utnyttjas. Så Parler får väl sätta upp sina egna servers någon annanstans? Det är väl inget konstigt med det?
Jämför gärna med ThePirateBay och hur de fick gå till PRQ etc.

Sluta gnäll högerjönsar. Det är ju den här världen ni önskar.
Tl;dr "bygg ditt eget internet goy"
Citera
2021-01-11, 02:46
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Den engelskspråkiga artikeln om Parler på Wikipedia har fått ett anskrämligt tillägg om antisemitism i sidofältet till höger. Vad hände med NPOV (neutral point of view)?
Som du tycks vara medveten om så är Wikipedia sedan länge komprometterat av extremvänstern. Till och med en av Wikipedia's grundare gick för några månader sedan ut och varnade öppet om vänsterns jävighet och försök till historierevisionism på plattformen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in