2021-01-11, 00:45
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Det är just det sånna som du vill. Att man tappar uppfattning om vad yttrandefrihet innebär och till slut glömmer det då kan man komma undan med precis vad som helst. Tysta ner motståndare som inte passar en.

Nädu. Yttrandefrihet är rätt så solklar för alla människor. Försök inte ens
Yttrandefrihet har alltid varit en negativ frihet. Folk är förvirrade över detta. Vissa fattar det och and fattar det inte. Alla känner inte till termen negativ frihet. Det är ok. Det är däremot inte ok att man tror att ens yttrandefrihet är kränkt för att man ingår i ett avtal som säger "du får inte säga neger" varpå man säger neger och avtalet blir upphävt. Din yttrandefrihet är itbe kränkt. Du har begått ett avtalsbrott.
Citera
2021-01-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Bezos behöver inte jaga Parker säger jag. Bezos har klippt Trumps räddningslina vilket var hans avsikt från första början så lägg ner ditt löjliga jidder om konsprationsteorier. Detta sker ju helt öppet för alla att se.

Parler kan ju hitta en annan host eller hosta själva. De har pengar bakom sig.

Ta en annan buss om du missar den första.

Wikileaks blev borttagna från aws men finns fortfarande.
Gab blev borttagna av GoDaddy, Azure och AWS men finns fortfarande och har tydligen fått galet många fler användare. De har fått stryk av både stripe och Paypal med flera.
Det är bara konspirationsteorier som du jiddrar med.

Vad är problemet? Ett företag vill inte jiddra med ett annat företag. Inget har hänt med din frihet att skriva skräp på nätet.

"Du förstår mycket väl att Amazon inte behöver äga alla servrar eftersom de kan utöva påtryckning p.g.a. sin storlek och tyngd som ekonomisk maktspelare. "
Här skriver du ju att Amazon kommer jaga Parler? Annars fyller inte det stycket något syfte?
Senast redigerad av hubbabubblor 2021-01-11 kl. 00:49.
Citera
2021-01-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad hindrar dig annat än utbetalningen från alfakassan?
Inget, jag äger aktier i Twitter, Facebook, Alphabet och Apple. Har även ägt ett par aktier i Amazon men ligger utanför där just nu.
Citera
2021-01-11, 00:50
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Oavsett vad man tycker om att Amazon slänger ut Parler eller inte, så anser jag nog att en tidsfrist på 24 timmar är lite väl magstarkt.
Det handlar liksom inte om en låda man bara drar ur sladden och stoppar in någon annanstans.

Dom behöver inte ens dra ur sladden eller flytta något, bara hitta en ny tjänsteleverantör. Inget konstigt alls med det.
Jag ser faktiskt inte problemet i det här över huvud taget, den fria marknaden innebär ju just detta.

Nästa gång byter Parler till någon billigare bättre eller stabilare tjänsteleverantör eller bygger egna serverhallar. Sen kanske Amazon eller Google köper upp hela rasket. Samtidigt startas det nya företag inom branschen.. som växer o byter leverantör o köps upp eller läggs ned.
Citera
2021-01-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Dom behöver inte ens dra ur sladden eller flytta något, bara hitta en ny tjänsteleverantör. Inget konstigt alls med det.
Jag ser faktiskt inte problemet i det här över huvud taget, den fria marknaden innebär ju just detta.

Nästa gång byter Parler till någon billigare bättre eller stabilare tjänsteleverantör eller bygger egna serverhallar. Sen kanske Amazon eller Google köper upp hela rasket. Samtidigt startas det nya företag inom branschen.. som växer o byter leverantör o köps upp eller läggs ned.
Då ser vänstern till att datahallen inte får ansluta sina kablar till resten utav internet eller så får dom inte någon ström utan elleverantörerna. Det är inte så svårt att tänka vidare
Citera
2021-01-11, 00:56
Medlem
415brushans avatar
Citat:

Problemet är att alla större globala leverantörer anpassar sig till "det nya" och framförallt till globalismen eftersom de riskerar att bli utfrysta.

Förstår du inte att den här situationen är bara början. När de är klara kommer varje bolag, leverantör och organisation behöva kuva sig, eller gå i konkurs. Vissa länder som erbjuder dessa tjänster kommer sanktioneras.

Ungefär som vapentillverkare idag. Säljer de till USAs eller deras alierades fiender straffas de i form av sanktioner.

Blir ingen skillnad med IT här, samma tillvägagångssätt kommer genomföras. Det vi ser nu är början till en sådan förändring, men problemet är inte längre enkelt som att sälja vapen till fel länder. Nu drabbar det vanliga människor i samhället, deras frihet tas ifrån dem. Det fria ordet stryps, demokratin ändrar skepnad och vips, vi har ingen demokrati längre i västvärlden.

Hur kan inte du se detta?
Citera
2021-01-11, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ursäkta en fråga för nån som inte kan IT, men Amazon är alltså inte bara en näthandel där man kan köpa grejor via amazon.com utan även en webplattform där en massa andra sidor ligger? Även appar typ Parler?

Amazon äger själva serverhallarna. Hårdvaran som t.ex. Parler sparar alla data på. Motsvarade hårddisken på din dator hemma. Så även om du har en egen plattform så måste datan lagras på en fysisk plats, förlorar du den har du ingen plattform.

Men det finns säkert konkurrenter som Parler kan vända sig till. De kan få ett uppsving nu när Twitter, Google och Amazon censurerar. Många mindre aktörer kan känna sig tvingade att söka sig till andra bolag för säkerhets skull, även om de själva inte drabbats av censuren ännu. Som Wilgert säger på Swebb-TV; "Google är inte en pålitlig partner". Om jag hade ett företag som behövde stor datalagringskapacitet så skulle jag inte vilja vara utlämnad till Amazons godtycke även om jag inte tyckte att jag gjorde något politiskt kontroversiellt. Man vill ha en säker och pålitlig samarbetspartner.
Citera
2021-01-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Då ser vänstern till att datahallen inte får ansluta sina kablar till resten utav internet eller så får dom inte någon ström utan elleverantörerna. Det är inte så svårt att tänka vidare

Har du vintermössan på eller under foliehatten?
Citera
2021-01-11, 01:01
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej. Din yttrandefrihet är maximal om du får säga vad som helst i ditt egna hus utan att bli dömd. Din yttrandefrihet blev otne plötsligt större för att det finns en platform mer for dig att yttra dig på. Omvänt så gäller att din yttrandefrihet inte blir mindre om det finns en mindre plattform för dig att yttra dig på.

Det som spelar roll är om du blir dömd eller inte.

Jag håller inte med. Brist på yttrandefrihet behöver inte betyda lagbrott. Det kan vara att man t.ex. blir avstängd från tjänster om man yttrar sig fel.
Exempelvis är yttrandefriheten mycket större på Flashback än på många andra sidor då man kan uttrycka sig mycket mer fritt här utan att bli bannad.
Senast redigerad av mendokse 2021-01-11 kl. 01:19.
Citera
2021-01-11, 01:02
Bannlyst
Det går fort nu.

Swebbtv nedstängt av Google den 23 dec 2020.

Fria tider och Widar Nordh angrips av Swedbank någon vecka senare.

Trump tas bort från Twitter.

Amazon släcker Parker.

Allt detta i demokratins namn, allt inom loppet av 3 veckor.

Flashback kan ju försvinna vilken dag som helst. Flashback är dessutom hatat sedan länge. Därgör försökte ju Researchgruppen hacka FB.
Senast redigerad av Mertillen 2021-01-11 kl. 01:12.
Citera
2021-01-11, 01:03
Medlem
Citat:
Japp o samtidigt så drar dom av din hatt av aluminium ger dig en IQ-injektion och räddar därmed ditt ömkliga liv.
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Har du vintermössan på eller under foliehatten?

Herregud är ni båda så blinda att inte inte ser vad som precis har hänt med Trump och Parler? Först var det gör eran egen platform och så gjorde man det, vad är härnäst?

Bra argument, personpåhopp däe
Citera
2021-01-11, 01:06
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Jag håller inte med. Brist på yttrandefrihet behöver inte betyda lagbrott. Det kan vara att man t.ex. blir avstängd från tjänster om man yttrar sig fel
Exempelvis är yttrandefriheten mycket större på Flashback än på många andra sidor då man kan uttrycka sig mycket mer fritt här utan att bli bannad.

Google har skitit i det blå skåpet, vem vågar lite på dem längre och sist men inte minst vem kommer spendera en enda krona på dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in