Citat:
Jag har inte sett något som tyder på att Biden varit likgiltig inför våldssamheter vid BLM på samma sätt som Trump varit för stormningen vid kapitolium. Men har du något som visar detta så är jag naturligtvis mottaglig för denna information. Jag har inget intresse av att hålla varken Biden eller Trump bakom ryggen då jag inte är lika svartvit som vissa här i tråden. Talet du länkar var krokodiltårar, alldeles för lite, för sent och inte utan att dessutom ösa kärleksförklaring över moben och säga att de var speciella. Ganska patetiskt faktiskt.
Ingen av oss orkar således googla upp något kompromettereande eller gulligt med Biden. Men du fick ju Turmpcitatet där han säger åt dem att gå hem. Om det är krokodiltårar eller ej är totalt ointressant, det är ett tydligt ställningstagande mot vad de gör och ingen av oss kan läsa hans tankar. Han har sedan gjort ett ännu starkare uttalande. Det finns inget "likgiltighetscase" mot Trump. Däremot är han en praktfull idiot i detta fallet och hans "stole-the-election" teori är av samma sophögskass som demokraterna/CNN:s "rysk valpverkan via Facebook" var då Trump vann. Den teorin bidrog nog för övrigt till att förtroendet till hela valsystemet vittrade i USA, vilket mycket väl kan bidragit till att trigga igång hela stole-the-election lite extra.
Kina skrattar åt alltihop, sämre betyg åt USA är svårt att tänka sig och tech-censuren spelar dem i händerna dessutom. Det är ju deras egen paradgren, censur.
Citat:
https://www.svd.se/kina-om-usa-kaos-en-vacker-syn
Med slogans kapade från demokratirörelsen i Hongkong och ett Nancy Pelosi-citat görs det i Kina narr av USA:s politiska kaos.
Bakom hånen finns övertygelsen att våldet i Washington DC är bra propagandamaterial för Kommunistpartiet.
--
För Kommunistpartiet i Kina blir kaoset i USA ett användbart argument för att den västerländska demokratin är ett system som inte fungerar – en bild som man arbetar hårt för att etablera, både internt och externt. Under Trumps presidentskap har man fått gott om virke på brasan.
Men kaoset blir också en bekräftelse på en tes som blivit central för den kinesiska diktaturens pr under president Xi Jinping, nämligen att världen just nu genomgår ett massivt skifte vars motstycke inte skådats på ett århundrade.
Bakom hånen finns övertygelsen att våldet i Washington DC är bra propagandamaterial för Kommunistpartiet.
--
För Kommunistpartiet i Kina blir kaoset i USA ett användbart argument för att den västerländska demokratin är ett system som inte fungerar – en bild som man arbetar hårt för att etablera, både internt och externt. Under Trumps presidentskap har man fått gott om virke på brasan.
Men kaoset blir också en bekräftelse på en tes som blivit central för den kinesiska diktaturens pr under president Xi Jinping, nämligen att världen just nu genomgår ett massivt skifte vars motstycke inte skådats på ett århundrade.