2021-01-11, 00:44
Medlem
Kina har nu raderat 300 studier om coronaviruset. Däribland studier av den så kallade Bat Woman.

Citat:
The Mail on Sunday can reveal that hundreds of pages of information relating to studies carried out by the top-secret Wuhan Institute of Virology have been wiped.

Details of more than 300 studies, including many investigating diseases that pass from animals to humans, published online by the state-run National Natural Science Foundation of China (NSFC) are no longer available.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9129681/New-cover-fears-Chinese-officials-delete-critical-data-Wuhan-lab.html

Detta efter att WHO har nekats undersöka saken på plats.

https://www.chronicle.ng/2021/01/china-stops-who-team/
Citera
2021-01-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Har Danmark någon information om utbredningen av den engelska mutationen efter vecka 52?

Den sidste opdatering gælder til og med 2 januar:

"I Danmark er B.1.1.7 indtil videre blevet påvist hos 134 danskere. De er fundet ved hjælp af sekventering af positive danske prøver i perioden fra den 14. november til den 2. januar.
I den periode blev der samlet sekventeret 14.753 prøver, hvilket betyder, at B.1.1.7 er fundet i 0,9% af prøverne."

"Vi har også set en klar stigning i andelen med den her variant blandt de sekventerede prøver. Mellem uge 49 og 52 blev andelen cirka fordoblet fra uge til uge"

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/status-for-udviklingen-med-cluster-b117
Citera
2021-01-11, 01:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har också barn och en 70+ mamma. Min son lider inte av pandemin, förutom just vid jul då släktträffen uteblev. Skogen är inte stängd och utomhus lek är rekommenderat. Lika så kan man välja ut en vän till barnen som de kan umgås med inomhus. Man får vara lite uppfinningsrik bara som förälder. Däremot lider min mor kolossalt. Hon har promenerat med vänner ibland det är allt men nu när det är stundom halt vill många av hennes vänner inte promenera längre. Ensamheten börjar tära på henne. Detta är hennes sista år då hon fortfarande är ”frisk och ung”, hur många sådana år har hon kvar? Både jag och mitt barn har många sådana år kvar, vi kan leva lite på sparlåga och ta igen det senare. Det kanske inte hon kan.

Vi lever i ett samhälle, i en grupp, vi måste värna om varandra, det är i alla fall min åsikt.

Detta år är också ett förträffligt tillfälle att lära våra barn en bra moral.

Vi ska absolut värna om varandra. Men jag anser att stänga ner skolan för alla barn, inte bara högstadiet, är något att ta till i absolut sista utväg. Så länge köpcentrum, klädaffärer, frisörer, gym osv är öppet så är man inte där än.
Citera
2021-01-11, 01:06
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
1 och 2-åringar? De är väl inte kända för att kräva ett stort socialt liv? Lyckligast är ju de om de får vara nära den de tytt sig till. Socialt behov utöver det brukar barn inte få fören vid 4 års åldern.

Bacillskräck och12h skärmtid är inte pandemins fel utan något du varit delaktig i att ge dina barn. Mitt barn har varken bacillskräck och12h skärmtid, varför skulle jag ge mitt barn det? Men vi praktiserar mer enkelhet en normalt. Att lära barn att finna nöje i det enkla är inte helt igenom fel.
Samt att vara stolt över att visa empati.

Men de barn som föds nu, och även 1-2-åringar, påverkas då de inte får träffa sina släktingar eller öht vara nära andra människor än sina föräldrar. Det är väl klart att en sån typ av social isolering kommer att prägla dom på något sätt?
Citera
2021-01-11, 01:10
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vinsterna?
Vem har fått för sig att det finns något att vinna, en vinst, under en världsomspännande pandemi vars like världen inte sett på 70 år?

Vinst och vinst.

Hur många liv på äldreboenden räddas för att vi stänger ner låg-och mellanstadiet? Ni som förespråkar skolstängning kan ju knappast tro att ett par veckor skulle räcka? Menar ni att skolor ska vara stängda och barn isoleras tills dess att alla 70+ blivit vaccinerade?

Självklart är denna pandemi något alldeles utöver det vanliga och ett fruktansvärt tillstånd. Men jag menar att det bör finnas andra åtgärder att ta till innan man utesluter yngre barn helt från ett någorlunda normalt liv.
Citera
2021-01-11, 01:12
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracows
Trams. Har man inte tid att prioritera sina egna barn ska man inte skaffa barn. Den sociala utvecklingen hos en 1 eller 2-åring sker bäst inom familjen, inte i statlig regi. Att barnen påverkas negativt beror enbart på bristande föräldraskap. Föräldrar som är så curlade så de anser att staten ska sköta deras egna barn...

Det handlar väl om att dessa 1-2åringar inte får någon kontakt med sina mor-och farföräldrar tex. Det är väl sorgligt för alla parter? Måste man alltid utgår ifrån att föräldrar inte orkar ta hand om sina barn så fort man uttrycker sig negativt mot skolstängningar?
Citera
2021-01-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Den sidste opdatering gælder til og med 2 januar:

"I Danmark er B.1.1.7 indtil videre blevet påvist hos 134 danskere. De er fundet ved hjælp af sekventering af positive danske prøver i perioden fra den 14. november til den 2. januar.
I den periode blev der samlet sekventeret 14.753 prøver, hvilket betyder, at B.1.1.7 er fundet i 0,9% af prøverne."

"Vi har også set en klar stigning i andelen med den her variant blandt de sekventerede prøver. Mellem uge 49 og 52 blev andelen cirka fordoblet fra uge til uge"

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/status-for-udviklingen-med-cluster-b117
Tackar! Det där blir en nagelbitare för Danmark. När mutationen får fäste i Sverige så tror jag att vi är chanslösa. Vi hinner nog vaccinera de äldsta innan det smäller men kanske inte så många till.
Citera
2021-01-11, 01:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men de barn som föds nu, och även 1-2-åringar, påverkas då de inte får träffa sina släktingar eller öht vara nära andra människor än sina föräldrar. Det är väl klart att en sån typ av social isolering kommer att prägla dom på något sätt?
Kanske de riktigt små barnen har mer tid i trygg hem miljö med sina föräldrar en tidigare? Kanske till och med en del skulle må bättre av om dagis stängde?
Men varför ens ta upp att det är synd om 1och 2-åringar. Bäbisar måste ju rimligtvis vara den grupp som påverkas minst.
Jag tror att ungdomar och 70+ samt andra riskgrupper påverkas mest. Den enda skillnaden mellan dessa är att de yngre har många år kvar och kan ta igen förlorad tid medans de äldre förlorar kanske sina sista år på ensamhet.
För egen del kan jag absolut inte klaga, har tråkigt och det finns mycket jag saknar, men mitt barn tycker att livet är bra och jag står ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vi ska absolut värna om varandra. Men jag anser att stänga ner skolan för alla barn, inte bara högstadiet, är något att ta till i absolut sista utväg. Så länge köpcentrum, klädaffärer, frisörer, gym osv är öppet så är man inte där än.
När det gäller skolstängning tror jag aldrig att jag yttrat en given åsikt. Det finns ju mellanting också. Man kan dela tiden, två dagar i skolan t.ex. Spolat inomhus gympan, skulle varit det första jag beslutat om i alla fall. Att hålla skolor öppna som om inget hänt måste ju vara det sämsta alternativet, det finns hur mycket man kan göra där som helst.
Citera
2021-01-11, 01:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur kommer det sig att Norge lyckats väldigt bra i höst med att hålla ner smittspridningen trots öppna skolor?

Jag läste även att dom ångrar att dom stängde skolan i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Hur du än vänder och vrider så är det så att du vill rädda ett antal 70-plusare på bekostnad av ett antal av våra barn och ungdomar.

Skolstängningar, idrottsförbud, förbud mot sociala sammankomster osv, vad gör detta med barn och ungdomar tror du?

Deras psykiska hälsa försämras, deras fysiska hälsa fösrämras, deras utbildning försämras, deras sociala förmåga försämras.

Detta kommer också att ta levnadsår och även liv. Hur många är svårt att mäta men att det blir så visar väl all forskning.

Våran höga medellivslängd beror just på dom ovan nämnda faktorerna.

"Norge" är ingen fysisk person och kan inte ångra något. Vad en person i ett enskilt land tycker där och då är inte så intressant. Vi har föe övrigt inte högre medellivslängd än andra jämförbara i-länder. Att medlivslängden ökat beror på medicinska framsteg som effektiv antibiotika, vacciner, cancerbehandlingar osv.
Citera
2021-01-11, 01:46
Medlem
Vi kommer väl ha en ordentlig flockimmunitet redan i Maj antagligen med vaccinationstakten

Varför ska dessa jävla pandemilagar vara ända till september?

Redan i slutet av Mars har väl 2 miljoner vaccinerats, 70 plussare och vårdpersonal
då får det väl fan börja öppnas upp lite
Citera
2021-01-11, 01:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mmm jag har hört talas om smittkedjor. Och trots att jag hört talas om smittkedjor så är din gissning, om att 90% av alla gamlingar som öppnat pärleporten med covid i kroppen hade kunnat räddas via skolstängning, skrattretande korkat. Det dummaste du kläckt ur dig sedan du föreslog att mor- coh farföräldrar ska ta hand om barn när skola/förskola stänger.

Menar du hur skolstängning lyckades i Norge eller Belgien i våras etc? Vad ska jag lära av dem tänkte du.?

Eftersom du behöver ställa den typen av idiotisk fråga har du uppenbarligen inte lärt dig ett skit och du är dessutom för dum för att inse det.

Skolor stängs inte primärt för att rädda barnen som går i dem, utan för att de driver smittan. Barn som går i skolan SPRIDER smittan. De SPRIDER smittan till sina lärare som kan tillhöra riskgrupp. En 62-årig lärare kan bo med en 72-åring. Föräldrar blir smittade av sina barn. Föräldrar som kan tillhöra riskgrupp. Föräldrar som kan uppträda asymptomatiskt. Föräldrar som sedan kan gå och jobba inom vården och sprida smittan vidare på sjukhus, på äldreboenden, i kollektivtrafiken etc etc. Det är detta min vän som kallas för SMITTKEDJOR. I förskola, grundskola och gymnasium går cirka 2 miljoner elever och en kvarts miljon lärare/pedagoger är verksamma. Det är den i särklassigt största sociala arena vi har i Sverige. Du kan bara inte mena allvar, om du inte inser vilken betydelse det har för SMITTSPRIDNINGEN. Du kan inte mena allvar om du tror att land efter land som stänger ned sina skolor gör detta, om det skulle vara verkningslöst. Du kan inte mena allvar om du tror att man i samma sekund som man stänger skolorna så visar det sig i form av minskade dödstal. MEN, eftersom du INTE FÖRSTÅTT innebörden av SMITTKEDJOR är det nog så att att DU INTE FÖRSTÅR hur denna sjukdom sprider sig och vilka SAMBAND det finns. Du förstod ju uppenbarligen inte varför det dröjde till oktober innan effekten av av öppna skolor i och med start av höstterminen märktes, så jag förstår att du inte förstår effekten av öppna skolor. Du förstår helt uppenbart inte begrepp som orsak och verkan.
Citera
2021-01-11, 02:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Föräldrar måste agera och tänka på sina barns hälsa.

Anders Tegnell och FHM värnar inte om svenska barns hälsa.

Här är en mall för barnföräldrar som bryr sig om sina barns hälsa bör gå tillväga.

För Er som inte vill skicka Era barn till Skolan.
Gör en anmälan om trängsel till Huvudman
(Era barn har väl påpekat att trängsel förekommer).
Be om handlingsplanen/+utredning att den följs.
Vilka konkreta åtgärder jmf med innan Jul?

Anmälan: email till Er Grundskoleförvaltning/rekorn/ärende trängsel/Skolans namn/datum/ref FHM trängsel/be dem utreda enl FHMs regler
Kontakt även skyddsombudet på skolan: påpeka trängsel/enkel anmälan igen.

Be om skyddsrond/handlingsplanen är implementerad/ uppfyller FHMs krav.
Skyddsombuden ska säkerställa personalens, elevers säkerhet.
Be om skyddsrond att handlingsplanen/uppfyller FHMs krav.

Handlingsplanen ska finnas/vara implementerat/skickas omedelbart
Jag anmälde mina barns skola idag. Jag kan inte bara sitta och TITTA på längre!
Ingen annan gör någonting!!!

https://twitter.com/inv_xxx/status/1348259571899527168

Inse att ingenting kommer hända med sådan åtgärd. Föräldrar framstår bara som haverister. Det enda som kommer hända är att ett papper sätts in i en pärm, samt att lite byråkrati har skapats.

ALLA fattar att social distansering inte går att undvika med öppna skolor. Tag ett normalt klassrum på 10*10 meter, dvs 100 kvm. En normal klass med 30 elever sitter där inne mellan 8-15 fem dagar i veckan. Det är trängsel hela tiden och grundskolan är den sociala arena där mest smitta överförs.

Jag är övertygad om att FHM och Skolverket är fullt medvetna om detta, men de kör på ändå.

Det svenska folket, men även lärarfacket (om det vore någon stake i dem), borde göra är att logga ut och gå hem. Lärarna borde arbetsvägra, det är ju trots allt deras arbetsmiljö. Föräldrar borde vägra skicka sina skolbarn till skolan. De utsätter ju trots allt både sina barn och sig själva för en livsfarlig smitta. De utsätter även omgivningen för fara. Lärarna borde hänvisa till Arbetsmiljöverket. Sedan borde alla hålla ut med denna inställning till dess vaccin har kunnat distribuerats ut till samtliga. På så vis skulle livet på tusentals personer kunna räddas. Som det är nu offras massor av människor helt i onödan. Som lamm på väg till slakt och det sker alldeles frivilligt, för ingen vill sticka ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in