Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
1 och 2-åringar? De är väl inte kända för att kräva ett stort socialt liv? Lyckligast är ju de om de får vara nära den de tytt sig till. Socialt behov utöver det brukar barn inte få fören vid 4 års åldern.
Bacillskräck och12h skärmtid är inte pandemins fel utan något du varit delaktig i att ge dina barn. Mitt barn har varken bacillskräck och12h skärmtid, varför skulle jag ge mitt barn det? Men vi praktiserar mer enkelhet en normalt. Att lära barn att finna nöje i det enkla är inte helt igenom fel.
Samt att vara stolt över att visa empati.
Givetvis har 1-åringar och 2-åringar stor nytta av socialt utbyte med andra barn. Det är inte bara barn-barn samspel, utan hela sammanhanget att barnet lär sig att förhålla sig till nya miljöer och andra vuxna än sina föräldrar.
Bacillskräck får barnen lära sig på skola och förskola. Det ingår i paketet nu, med manisk handtvättning, spritning, hålla avstånd osv. De är väl medvetna om pandemin, och hatar corona eftersom de inte längre får göra sånt de brukade.
12h skärmtid var en retorisk överdrift, men det finns ingen anledning att moralisera. Alla har olika livssituation, och barn är också olika. De barn vi känner påverkas alla negativt av pandemin.