2021-01-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Håller med och relaterar till varje ord i detta. Barnen offrar mycket. Jag ser själv vad mina barn förändrats under detta år.

Återigen konsekvenserna. Och vad är vinsterna i förlängningen?
Det är en väldigt bra fråga.

Jag är glad att inte mina barn är yngre. Det måste vara otroligt hämmande för den sociala utvecklingen hos en 1-åring eller 2-åring under covid.

Även hos mina lite äldre barn blir det påtagligt hur de påverkas negativt. Barnen får bacillskräck, tror att det är normalt att det är farligt att komma nära andra människor, sen typ 12h skärmtid per dag ovanpå det.
Citera
2021-01-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Nu vet jag inte hur du fick in skolan?
Men personligen så antar jag att smittspridningen är större när man är 25 personer som tillbringar 6 i ett 50 m2 klassrum än om man står 5 min i kön i mataffären
Jag tror att vi pratar runt varandra.

Min poäng är egentligen inte att 55-åringar ska vara hemma. Min poäng är att skolstängningar är ett väldigt ineffektivt alternativ till att 70+ och pensionärer isolerar sig.
Citera
2021-01-10, 23:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har också barn och en 70+ mamma. Min son lider inte av pandemin, förutom just vid jul då släktträffen uteblev. Skogen är inte stängd och utomhus lek är rekommenderat. Lika så kan man välja ut en vän till barnen som de kan umgås med inomhus. Man får vara lite uppfinningsrik bara som förälder. Däremot lider min mor kolossalt. Hon har promenerat med vänner ibland det är allt men nu när det är stundom halt vill många av hennes vänner inte promenera längre. Ensamheten börjar tära på henne. Detta är hennes sista år då hon fortfarande är ”frisk och ung”, hur många sådana år har hon kvar? Både jag och mitt barn har många sådana år kvar, vi kan leva lite på sparlåga och ta igen det senare. Det kanske inte hon kan.

Vi lever i ett samhälle, i en grupp, vi måste värna om varandra, det är i alla fall min åsikt.

Detta år är också ett förträffligt tillfälle att lära våra barn en bra moral.
Problemet är väl då bara att allt för många har stor missvisning på sin moraliska kompass.
I övrigt håller jag med dig.
Citera
2021-01-10, 23:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Kan enbart förklara det om du förklarar för mig varför kungen har råd med en miljon kronors bil medan jag måste köra en volvo från 90 talet.
Nej, är du inte mera intresserad än så kan det vara.
Citera
2021-01-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att vi pratar runt varandra.

Min poäng är egentligen inte att 55-åringar ska vara hemma. Min poäng är att skolstängningar är ett väldigt ineffektivt alternativ till att 70+ och pensionärer isolerar sig.

Det är möjligt! Men att det skulle vara mycket bättre att vara i ett klassrum i timmar, kontra att tex vara en snabbis i någon affär finner jag osannolikt.
Citera
2021-01-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men allt data (vad jag vet) pekar ju på att det är den allmänna spridningen som alltid spiller över och sedan drabbar riskgrupperna. Så enda sättet att skydda riskgrupperna är att få ner den allmänna smittspridningen. Trist men så ser det ut att vara. Eller har du något konkret som pekar på att det du förordar ska fungera?
Jag vill också slippa allmän smittspridning, men det går inte genom att punktmarkera grundskolebarn. Covid smittar direkt mellan vuxna, och vuxna är en tio gånger så stor grupp som grundskolebarn.

Att isolera pensionärer skulle vara ren skademinimering för vården, fram tills vaccinet. Jag menar inte att det skulle stoppa pandemin.
Citera
2021-01-10, 23:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är en väldigt bra fråga.

Jag är glad att inte mina barn är yngre. Det måste vara otroligt hämmande för den sociala utvecklingen hos en 1-åring eller 2-åring under covid.

Även hos mina lite äldre barn blir det påtagligt hur de påverkas negativt. Barnen får bacillskräck, tror att det är normalt att det är farligt att komma nära andra människor, sen typ 12h skärmtid per dag ovanpå det.
1 och 2-åringar? De är väl inte kända för att kräva ett stort socialt liv? Lyckligast är ju de om de får vara nära den de tytt sig till. Socialt behov utöver det brukar barn inte få fören vid 4 års åldern.

Bacillskräck och12h skärmtid är inte pandemins fel utan något du varit delaktig i att ge dina barn. Mitt barn har varken bacillskräck och12h skärmtid, varför skulle jag ge mitt barn det? Men vi praktiserar mer enkelhet en normalt. Att lära barn att finna nöje i det enkla är inte helt igenom fel.
Samt att vara stolt över att visa empati.
Citera
2021-01-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Det är möjligt! Men att det skulle vara mycket bättre att vara i ett klassrum i timmar, kontra att tex vara en snabbis i någon affär finner jag osannolikt.
Där är jag helt överens med dig.
Citera
2021-01-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Håller med och relaterar till varje ord i detta. Barnen offrar mycket. Jag ser själv vad mina barn förändrats under detta år.

Återigen konsekvenserna. Och vad är vinsterna i förlängningen?

Vinsterna?
Vem har fått för sig att det finns något att vinna, en vinst, under en världsomspännande pandemi vars like världen inte sett på 70 år?
Citera
2021-01-10, 23:39
Medlem
Någon sade: Vi offrar våra unga för att rädda våra gamla.
Hur tror ni samhället kommer påverkas av alla våra restriktioner som leder till konkurser och arbetslöshet- på kort och lång sikt?
Hur tänker ni att vården ska finansieras om fem år- för vilka pengar?
Hur stor är den ekonomiska följden av detta?
Och vilka konsekvenser får det på framtida folkhälsan?
Hur stor är risken att det vi räddar i människoår idag, får vi betala dubbelt i människoår i framtiden?
Jag bor i ett litet samhälle och flera verksamheter har slagit igen här, och de kommer nog aldrig tillbaka för det var tufft redan innan (gym, blomsteraffär, restsurang).
Citera
2021-01-10, 23:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tittade på Dr Johns senaste avsnitt. I UK är man nu övertygad om att barn från 12 år sprider smitta i skolan vilket barnen sen tar hem o smittar ner familjen.

Men detta händer väl inte i Sverige enligt Tegnell.....

https://youtu.be/1utnG0ohSYQ

Tror även yngre barn sprider smittan. Har läst undersökning där man kommit fram till att barn från
10 års åldern är lika smittsamma som vuxna. Skulle kunna tänka mig att det har med puberteten att göra. Den sätter ju vanligen in i 10-12 årsåldern. Men som du säger är detta aldrig något som FHM kommer erkänna. Det är emot deras strategi rörande att barn ska vara i skolan.ä
Citera
2021-01-10, 23:44
Medlem
K.G.Hammars avatar
Sjukvården har vädjat om kraftfulla åtgärder sedan november.

Psykopaten Anders Tegnell vägrar.

”Det är liksom inget stopp, det bara kommer fler och fler patienter hela tiden”

Inne på intensivvårdsavdelningen har patienttavlan fått förlängas ner på väggen för att få plats med noteringar för alla patienter. Födelseår på 40-, 50- och 60-talet dominerar på sektionen för covid-iva.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-10/det-ar-liksom-inget-stopp-det-bara-kommer-fler-och-fler?utm_source=tw&utm_term=ff67abb0-d41c-40c1-bc92-3ea5246b7419&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
Senast redigerad av K.G.Hammar 2021-01-10 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in