2021-01-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Lagar röstar politiker fram. Titta bara vad som är på gång i Polen:

Du menar att Polen går bort ifrån demokrati (plats 57 och sämst i hela EU på demokratiskalan) eller vad är din poäng? Håller i så fall med om att det nog är ett av de länder man sista ska kopiera.
Citera
2021-01-10, 23:44
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Vilka jävla dumheter. Om någon kör bort dig så fort du vill öppna käften är det en begränsning av din yttrandefrihet oavsett vad du vill kalla det via ditt löjliga akademikerjidder. Du hävdar att lagarna fungerar så, jag hävdar att lagarna måste ändras. Frågor på det?
En fråga. Blev det för svårt för dig med negativa och positiva friheter?
Citera
2021-01-10, 23:47
Medlem
Citat:
Tror du företag agerar av sig själva, eller har företagsledarna en agenda med allt de gör? Berätta gärna vem som har muskler att stå emot Big Tech-kartellen innehållande bl.a. Apple, Amazon, Facebook, Twitter, PayPal, Google m.fl... Jag lyssnar.

Whataboutism, fint det där. Så du förstår att AWS inte äger alla världens servrar?

Mercers har djupa fickor så om någon kan så är det dem.

Men Trump var ju så smart och tog bort nätneutralitet så ISPs är ju fria att skita i trafiken till och från en ny Parler-DC. Lustigt, eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Man kan såklart med termen yttrandefrihet både åsyfta en rättighet som enskilda har gentemot staten och en mer praktisk sak som bl.a. innebär avsaknaden av monopoliserande mediebolag som förhindrar vissa uttryck m.m. Sociala medier är oerhört viktiga kommunikationskanaler.

Det kan man ju såklart tycka. Alla kan ju ha sin egen uppfattning om vad yttrandefrihet är eller borde vara etc. men det ändrar ju inte innebörden av den faktiska betydelsen. Kanske bättre att hitta andra ord för det man åsyftar?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dapanch
Du menar att Polen går bort ifrån demokrati (plats 57 och sämst i hela EU på demokratiskalan) eller vad är din poäng? Håller i så fall med om att det nog är ett av de länder man sista ska kopiera.

Poängen är att det är ganska meningslöst att använda lagar som ett absolut argument eftersom lagar lätt kan ändras.

Polen må ha vissa brister i en del andra sammanhang, men detta lagförslag är dock väldigt bra. Det garanterar folk yttrandefrihet på nätet, om fler länder anammar denna lag.
Citera
2021-01-10, 23:48
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Yttrandefrihet är ett koncept. Om möjligheterna att yttra sig fritt minskar så minskar yttrandefriheten.
Nej. Din yttrandefrihet är maximal om du får säga vad som helst i ditt egna hus utan att bli dömd. Din yttrandefrihet blev otne plötsligt större för att det finns en platform mer for dig att yttra dig på. Omvänt så gäller att din yttrandefrihet inte blir mindre om det finns en mindre plattform för dig att yttra dig på.

Det som spelar roll är om du blir dömd eller inte.
Citera
2021-01-10, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
En fråga. Blev det för svårt för dig med negativa och positiva friheter?
Inte ett dugg, jag förstår vad du säger förutom varför du tror att det gör någon skillnad när min möjlighet att yttra mig fritt precis urholkades lite till? Det du sysslar med är ju bara intellektuellt runkande, inga barn blir gjorda hur mycket du än rycker i din lilla penis.
Citera
2021-01-10, 23:51
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Lagar röstar politiker fram. Titta bara vad som är på gång i Polen:
Inte en chans att Polen någonsin kommer få en krona av amerikanska techbolag. De har väl inte sina servrar i Polen. Polen kan inte dela ut böter utanför sin jurisdiktion, så vitt jag vet. Någon får gärna redogöra hur Polen rent praktiskt har tänkt genomföra en sådan bot.
Citera
Medlem
Citat:
Hur du kan tro att babbla hemma i lägenheten är att likställa med möjlighet till opinionsbildning är en gåta. När du låter privata företag välja dina ledare ska du varken ta orden ”yttrandefrihet” eller ”demokrati” i din mun.

Förstår inte vad du vill ha sagt? Yttrandefrihet har inte endast med opinionsbildning att göra. Och man har väl full möjlighet att opinionsbilda i USA. Man kan dock inte tvinga ett företag att vara basen för denna opinionsbildning. Det är väl bara att starta en egen plattform om man inte är nöjd med de som finns.

Tråkig ton i ditt svar förresten..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej. Din yttrandefrihet är maximal om du får säga vad som helst i ditt egna hus utan att bli dömd. Din yttrandefrihet blev otne plötsligt större för att det finns en platform mer for dig att yttra dig på. Omvänt så gäller att din yttrandefrihet inte blir mindre om det finns en mindre plattform för dig att yttra dig på.

Det som spelar roll är om du blir dömd eller inte.
Om Joe Biden enbart hade fått prata i det egna hemmet hade han inte ens varit en presidentkandidat. Du begriper verkligen inte problemet här, visst är det så?
Citera
2021-01-10, 23:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
De som levde och med god tro tillät att storkapitalister blev rikare och rikare, gör att vi alla nu får känna av storkapitalisternas oinskränkta makt över den digitala tidsåldern. Snart lär det komma lagar som förbjuder servrar i andra länder eller liknande, då ryker väl flashback också.
Vänster är jag inte, men skyll inte allt på vänstern, det blir bara hyckleri.
Allt som leder fram till den situation som väntar nu tilldrog sig ett par mil över huvudet på vanligt folk, om vi säger så. Höger eller vänster spelar mindre roll.

Jag skulle tro att det är få vanliga människor, typ mannen på gatan, som tycker att det är underbart att storkapitalister kan göra vad de vill — tom. hålla regeringar och politiker gisslan. Därför är allt motstånd från höger och vänster välkommet. Det är som är lögn är ju att påstå att något politiskt läger kunnat påverka detta tidigare eller att något politiskt läger uppmuntrat till det. Politiker, ja. Medborgare, nej.

Däremot är det vissa som vill dra nytta av techbolagens makt nu, och det är fult.
Citera
2021-01-10, 23:53
Medlem
Tur att man har Flasback och får se dem här nyheterna. Jag laddade ner Parler för några månader sen, och blev förvånad över det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in