2021-01-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men nu står ju skolan för betydligt mer smitta än så. Troligen en bra bit över 50% om man ser till hela kedjan.
5 procent är nog närmare sanningen.
Citera
2021-01-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det arbetar andra vuxna än lärare på skolorna, sedan bör du lägga till barnens föräldrar av dem som arbetar hemifrån.
Varför ska hemarbetande föräldrar räknas som skolbarn?

Och om föräldrarna jobbar hemma, så sprider de ju inte smittan vidare?
Citera
2021-01-10, 20:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Menar du att vi hade sparat 90% av all dödsfall med covid om skolan varit stängd?! Är du helt bränd skallen?

Appropå IQ, har du kommit längre med planen på hur mor-och farföräldrar ska ta hand om barn på dagarna då de är hemma från skolan/förskolan?

Verkar som du är den ende som inte begriper att förskolan och lågstadiet kommer då förmodligen att ha öppet för de barn där föräldrar inte klarar barntillsynen.
Citera
2021-01-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Det vi räknar med, allt handlar om att hålla huvudet ovanför vattenytan så länge man bara kan just nu, vi går minus varje dag och kommer få slå igen butiken i vilket fall som helst förr eller senare, så kan lika gärna skita i alla regler och försöka hålla öppet så länge som möjligt så alla kan behålla jobbet och få lön så länge som möjligt.

Eller tänker jag fel här?

Har bara jobbat inom butik i 20 år, du kanske vet mer om ekonomi inom butiksbranchen än vad jag gör.

Nej jag vet bara att pandemilagen är en lag och om man inte följer lagar finns det risk att man straffas.

Tråkigt dessutom att du bara tjatar om pengar, du får gärna tänka på människors hälsa också.
Citera
2021-01-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Det vi räknar med, allt handlar om att hålla huvudet ovanför vattenytan så länge man bara kan just nu, vi går minus varje dag och kommer få slå igen butiken i vilket fall som helst förr eller senare, så kan lika gärna skita i alla regler och försöka hålla öppet så länge som möjligt så alla kan behålla jobbet och få lön så länge som möjligt.

Eller tänker jag fel här?

Har bara jobbat inom butik i 20 år, du kanske vet mer om ekonomi inom butiksbranchen än vad jag gör.

Iden finns nog, att småföretagare ska gå under, så att amazon osv kan köpa upp och kontrollera allt. Medans småföretag stänger ner så anställer amazon osv och slår rekord i vinster.
Citera
2021-01-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det gäller att täta så många hål som möjligt. Vet att FoHM älskar att säga "är inte drivande"
spelar ingen roll stäng skolor och för dom som ej fixar hemundervisning eller behöver tillsyn låt dom gå i skolan, stäng alla shoppingcenter, butiker förutom mataffärer och apotek.
Ju fler hål vi tätar ju bättre är det.
Fast alla båtar i Europa som det gått hål på sjunker nu, oavsett hur många hål man försöker laga. Vi är långt förbi stadiet där båten kan räddas. Det är skademinimering som återstår.
Citera
2021-01-10, 20:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast alla båtar i Europa som det gått hål på sjunker nu, oavsett hur många hål man försöker laga. Vi är långt förbi stadiet där båten kan räddas. Det är skademinimering som återstår.

Nu har ju inte England och Danmark haft stängt speciellt länge får vänta några veckor innan man ser resultat.
Citera
2021-01-10, 20:20
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har varit ute och rört mig extremt lite de senaste 10 månaderna med undantag för i somras.

Idag var jag tvungen att utfodra familjen via drive in på en av de större kedjorna.

Jag fick nu ännu större förståelse för varför det inte lugnar ner sig i Sverige..
Folk är fan i mig helt dumma i huvudet. Det var en strid ström av människor in på denna ”restaurang” medans vi stod och väntade på vår beställning. Helt obekymrade drog hela familjer in och satte sig för att äta denna skit. Det är ju inte precis en mysig restaurang som man inte vill missa ”upplevelsen” på.
De hade alla tagit bilen till köpcentret, så drive in hade ju funkat för samtliga.

Om det är så här det ser ut över hela Sverige en vanlig söndag, så finns det fan inget slut på detta..

Det talas om ”körkort” för att skaffa djur eller barn, men med dagens iakttagelse mitt i en pandemi, så borde det fan införas körkort för att få leva..
Skrämmande att det fortfarande ser ut så där. Åkte innan jul förbi en drive-in som ligger nära ett stort köpcentrum i stan. Parkeringen till köpcentrumet var såklart smockfullt och naturligtvis fullpackat även inne på restaurangen. Antingen saknas helt självbevarelsedrift hos människor eller så har man intalat sig att att det inte drabbar en själv.

Givet hur folk fortfarande beter sig är det väldigt svårt att sia om när detta kommer att peaka. Kanske är det så att IVA inläggningar just nu ligger på en platå, men förväntar mig att det kommer ta ytterligare fart senare i och med jobb- och skolstart i veckan. Nu kommer även kallare luft in över landet vilket kan förvärra situationen ytterligare och det lär dröja innan man kan se någon säsongseffekt någonstans i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Iden finns nog, att småföretagare ska gå under, så att amazon osv kan köpa upp och kontrollera allt. Medans småföretag stänger ner så anställer amazon osv och slår rekord i vinster.

Ja tyvärr är det så att samma bolag som nu stänger internet för Trump tjänar väldigt mycket på denna pandemi. Amazon som redan är störst av alla blir bara större. Extremt otrevlig utveckling. Jag lider verkligen med alla småföretagare i Sverige som har drabbats av pandemin samtidigt som dessa superjättar tjänar storkovan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Verkar som du är den ende som inte begriper att förskolan och lågstadiet kommer då förmodligen att ha öppet för de barn där föräldrar inte klarar barntillsynen.
Va fan säger du... "förmodlingen" !?

Det kommer iofs aldrig hända att Sverige stänger lågstadiet och förskola. Men om det skulle hända får man verkligen hoppas att beslustfattarna inte är så tappade så att de stänger ute barn vars föräldrar inte klarar barntillsynen. Man slutar inte förvånas över korkade ideer här i tråden.

Jag begriper till skillnad från dig och ett gäng andra stollar här att grundskolan /förskolan inte ska stängas överhuvudtaget. Att det är ett fruktansvärt slöseri med pengar som skulle kunna rädda många fler liv på annat håll. Kostar otroligt mycket mer än ev nytta (dvs rädda några på ålderdomshemmet från att somna in med covid).

Men det är helt efterblivet att det fortfarande finns galningar här i tråden som tycker vi ska stänga skola/förskola helt under en period och på allvar tror det ska lösa coronaproblemet.
Citera
2021-01-10, 20:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Är det pga den nya mer smittsamma varianten?
Den bidrar säkert, är ju betydligt mer utbredd i England än här. Men generellt är det smittspridningen i förhållande till takten på vaccineringarna, speciell i kombination med de alltfler sjuka inom vården. Det finns inte folk att vårda de sjuka och vaccinera de friska.
Citera
2021-01-10, 20:23
Avslutad
Nu har en av dansbandskungarna kolat vidare också🙁
Från aftonbladet:
Citat:
I sviterna av corona
Dansbandsstjärnan Thorleif Torstensson, känd från sitt dansband Thorleif har dött i sviterna av covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in