2020-10-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Okej du är helt nydiagnostiserad alltså, då förstår jag att du är lite up'n down och att det är lätt att trampa dig på tårna just nu. Sorry att min tråd gjorde dig upprörd

Jag har aldrig sagt att CS är skit överlag, jag har bara pratat om den väntade effekten på just mig själv. Det är väl en stor skillnad eller?
Jag har skrivit att jag tror absolut att det funkar bra på vissa. Men jag har hört många dåliga historier också, och det beror väl på precis det du säger - feldiagnostitiseringar (det händer hela tiden jag vet).

Jag får väl ta och läsa på lite jag med men har svårt för att läsa faktasidor och långa jävla texter, det är därför jag skriver här istället och diskuterar mig fram till "fakta" genom andras erfarenheter. Tycker det är både lättare och närmare sanningen.

Lycka till själv med allt och tack

I och med din första mening att du känner ett behov att ha sista ordet och sista slaget så skulle jag starkt råda dig att utredas för även Asperger och autism. Jag säger inte att du har det men ditt sätt att skriva påminner mer om det än adhd. Stark lutning åt autism då jag gör bedömningen att du kan ha svårigheter för det sociala samspelet och säger klumpiga saker utan kontext.

Utred så mycket du kan!

Ha nu en fantastisk torsdag.

Mvh
Citera
2020-10-01, 11:50
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
I och med din första mening att du känner ett behov att ha sista ordet och sista slaget så skulle jag starkt råda dig att utredas för även Asperger och autism. Jag säger inte att du har det men ditt sätt att skriva påminner mer om det än adhd. Stark lutning åt autism då jag gör bedömningen att du kan ha svårigheter för det sociala samspelet och säger klumpiga saker utan kontext.

Utred så mycket du kan!

Ha nu en fantastisk torsdag.

Mvh

Javisst jag ska utreda mig för autism också för din skull. Hoppas du mår bättre då. Puss och kram.
Citera
2020-10-01, 14:46
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Strunta i att be om en diagnos

Diagnoser får man inte bara för att man ber om det. Det ska utredas grundligt innan man ens börjar fundera på att sätta en diagnos.

Citat:
Men ska jag gå och undra hela livet istället?

Är inte detta anledning nog att kontakta vården för en eventuell utredning? Du undrar ju själv. Dessutom kommer du screenas innan utredningen påbörjas, du måste uppfylla vissa krav redan innan. Om du ber om en utredning men inte får det vet du ju att dina problem och symptom inte anses grava nog. Och det är själva poängen, att det är någon annan som bedömer dig.

Citat:
Ökad puls reagerar jag direkt på att du skriver. Jag gör redan en hel del för att förhindra det vilket jag får stresspåslag annars. Undviker gärna!

Panikångest?

Citat:
Oj. Har det hänt nåt tråkigt ikväll?
Jag medicinerar inte adhd med benzo, jag har tagit benzo i många år mot ångest och inget annat, hur fan läser du?

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och komorbiditet (samsjuklighet) med depression, insomni och ångest är jättevanligt. Din ångest kanske beror på obehandlad ADHD.

Slutligen vill jag säga att psykofarmaka (mediciner) inte är enda alternativet. Man kan få annan hjälp när man får en diagnos som du kanske skulle ha nytta av som du inte skulle kunna få utan en utredning.
Citera
2020-10-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn

Är inte detta anledning nog att kontakta vården för en eventuell utredning? Du undrar ju själv. Dessutom kommer du screenas innan utredningen påbörjas, du måste uppfylla vissa krav redan innan. Om du ber om en utredning men inte får det vet du ju att dina problem och symptom inte anses grava nog. Och det är själva poängen, att det är någon annan som bedömer dig.

Panikångest?

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och komorbiditet (samsjuklighet) med depression, insomni och ångest är jättevanligt. Din ångest kanske beror på obehandlad ADHD.

Slutligen vill jag säga att psykofarmaka (mediciner) inte är enda alternativet. Man kan få annan hjälp när man får en diagnos som du kanske skulle ha nytta av som du inte skulle kunna få utan en utredning.

1. Ja det är anledning nog. Jag ska be om att få göra en utredning. Hade redan bestämt mig för det innan jag gjorde tråden.

2. Nej har aldrig haft panikångest. Bara "vanlig" ångest, om man kan uttrycka det så.

3. Tack, det visste jag faktiskt inte! Har ju haft ångest hela livet utan att veta varför så där sa du verkligen nåt som satte igång tankarna på mig nu!

4. Jo jag vet att det finns massa andra hjälpgrejer, jag känner mig dock inte ett dugg sugen på sånt...
Citera
2020-10-01, 22:00
Medlem
Semikolonns avatar
Lycka till 400.
Citera
2020-10-03, 10:51
Medlem
Har Adhd, generaliserat ångestsyndrom och dysmorfofobi. Sannolikt har obehandlad adhd lett till ångestproblematik som min röriga hjärna valt att hantera genom dysmorfofobin. Förklarat i enkla drag då..
Jag fick Voxra (snri) i kombination med Sertralin (ssri) ganska länge och tyckte att det funkade ok, det hjälpte mig iaf att inte att inte slockna på soffan i 3h varje dag efter jobbet.
I samråd med psykiatrin bytte jag till Concerta och för mig funkar det bra. Jag har kvar ssri för ångesten dock.
Jag har ganska låg dos 36mg/dag och har valt att stanna där även fast min läkare tyckte att jag kunde testa att öka.
Jag får melatonin för sömnen dessutom.
Och jag har fysisk aktivitet på recept.
Jag har haft panikångest förr och första dagarna med C så kände jag ett visst obehag liknande det i samband med stresspåslag. Bör tilläggas att jag jobbar i en miljö med larmsituationer och det var då jag kände av min ökade puls. Men det släppte efter några dagar, nu märker jag inget.
För mig är rutin på sömn, kost, träning och återhämtning minst lika viktigt som medicinering. Det ena funkar inte utan det andra.
Citera
2020-10-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAtHeart
Har Adhd, generaliserat ångestsyndrom och dysmorfofobi. Sannolikt har obehandlad adhd lett till ångestproblematik som min röriga hjärna valt att hantera genom dysmorfofobin. Förklarat i enkla drag då..
Jag fick Voxra (snri) i kombination med Sertralin (ssri) ganska länge och tyckte att det funkade ok, det hjälpte mig iaf att inte att inte slockna på soffan i 3h varje dag efter jobbet.
I samråd med psykiatrin bytte jag till Concerta och för mig funkar det bra. Jag har kvar ssri för ångesten dock.
Jag har ganska låg dos 36mg/dag och har valt att stanna där även fast min läkare tyckte att jag kunde testa att öka.
Jag får melatonin för sömnen dessutom.
Och jag har fysisk aktivitet på recept.
Jag har haft panikångest förr och första dagarna med C så kände jag ett visst obehag liknande det i samband med stresspåslag. Bör tilläggas att jag jobbar i en miljö med larmsituationer och det var då jag kände av min ökade puls. Men det släppte efter några dagar, nu märker jag inget.
För mig är rutin på sömn, kost, träning och återhämtning minst lika viktigt som medicinering. Det ena funkar inte utan det andra.

Tack för att du delar med dig! Börjar förstå att allting hänger ihop att det ena påverkas av det andra osv. Jag har inte sett på saker så förr utan bara sorterat allt var för sig.
Det är sånt här som gör att jag fattar när folk delar med sig av sina egna stories. Vissa ber mig bara att läsa en massa faktasidor men det ger mig fasen ingenting.
Så tack igen! Ska tänka på allt det här.
Senast redigerad av Fourhundredstrokes 2020-10-03 kl. 16:27.
Citera
2021-01-10, 07:13
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Jag har skrivit en tidigare tråd om att folk tjatar på mig att utreda ADHD. Nu tänker jag göra det men tänker på hur fel det kommer bli med medicinering isf.
Jag har inga mediciner nu. Bara självmed. mot ångest som jag inte vill sluta med.
Men om jag får en ADHD-diagnos kommer dom ju vilja behandla mig med helt andra grejer. Som jag inte vill ha.
Jag vet jag behöver inte ta nåt jag inte vill ha men känns ju onödigt att gå och "skaffa sig" en diagnos och sen inte behandla den? Eller?
Jag vill ha min stesolid som jag känner mig trygg i och inte nån jävla centralstimulerande skit. Får ångest av att bara tänka på va fel jag skulle bli av det.
Hjälp mig reda ut det här!
Finns det några ADHD-personer här som tar benzo?

Om du inte lider av din damp så undrar jag varför du ska göra en utredning när du själv beskriver att det känns onödigt å inte vill behandla den. Känns ologiskt i mitt lilla huve iaf..

Då kan du lika gärna skippa din utredning å låta någon som är i behov få chansen till utredning/eventuell medicinering 🤔 det är ju ganska lång kö för dessa utredningar..
Citera
2021-01-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Om du inte lider av din damp så undrar jag varför du ska göra en utredning när du själv beskriver att det känns onödigt å inte vill behandla den. Känns ologiskt i mitt lilla huve iaf..

Då kan du lika gärna skippa din utredning å låta någon som är i behov få chansen till utredning/eventuell medicinering 🤔 det är ju ganska lång kö för dessa utredningar..

Ja jag vet. Men får ångest av folks tjat. Och egentligen så är förhoppningen med en utredning att få motbevisa dom och att dom ska hålla käften när det visar sig att jag inte har ADHD. Det har jag förmodligen, men hoppas ändå..
Citera
2021-01-10, 21:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ja jag vet. Men får ångest av folks tjat. Och egentligen så är förhoppningen med en utredning att få motbevisa dom och att dom ska hålla käften när det visar sig att jag inte har ADHD. Det har jag förmodligen, men hoppas ändå..

Vad är du ute efter?
Påverka trace-amines, BPEA?

.Sufficiently high doses of beta-phenylethylamine (beta-PEA), a trace amine that is rapidly metabolized by monoamine oxidase-type B (MAO-B), can produce effects comparable to those of cocaine or methamphetamine(MA)...

https://en.wikipedia.org/wiki/Trace_amine

Like dopamine, norepinephrine, and serotonin, the trace amines have been implicated in a vast array of human disorders of affect and cognition, such as ADHD,[3][4][10] depression[3][4] and schizophrenia,[2][3][4] among others.[3][4][10] Trace aminergic hypo-function is particularly relevant to ADHD, since urinary and plasma phenethylamine concentrations are significantly lower in ADHD individuals relative to controls and the two most commonly prescribed drugs for ADHD, amphetamine and methylphenidate, increase phenethylamine biosynthesis in treatment-responsive individuals with ADHD.[3][11] A systematic review of ADHD biomarkers also indicated that urinary phenethylamine levels could be a diagnostic biomarker for ADHD.[11

Kör bara en MAO-B hämmare, såsom Pterostilbene.
Bör vara tillräckligt potent med tanke på hur jag reagerar på det och vänner. Se till att få till rätt dosering.

(FB) MAO-B hämmare - The Fountain of Youth!

150kr, vad har du att förlora?

Slipper du någon jävla diagnos och får något som enligt studierna är potenta på spår-aminer och bör teoretiskt fungera rätt bra mot ADHD.

GLHF.
Citera
2021-01-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vad är du ute efter?
Påverka trace-amines, BPEA?

.Sufficiently high doses of beta-phenylethylamine (beta-PEA), a trace amine that is rapidly metabolized by monoamine oxidase-type B (MAO-B), can produce effects comparable to those of cocaine or methamphetamine(MA)...

https://en.wikipedia.org/wiki/Trace_amine

Like dopamine, norepinephrine, and serotonin, the trace amines have been implicated in a vast array of human disorders of affect and cognition, such as ADHD,[3][4][10] depression[3][4] and schizophrenia,[2][3][4] among others.[3][4][10] Trace aminergic hypo-function is particularly relevant to ADHD, since urinary and plasma phenethylamine concentrations are significantly lower in ADHD individuals relative to controls and the two most commonly prescribed drugs for ADHD, amphetamine and methylphenidate, increase phenethylamine biosynthesis in treatment-responsive individuals with ADHD.[3][11] A systematic review of ADHD biomarkers also indicated that urinary phenethylamine levels could be a diagnostic biomarker for ADHD.[11

Kör bara en MAO-B hämmare, såsom Pterostilbene.
Bör vara tillräckligt potent med tanke på hur jag reagerar på det och vänner. Se till att få till rätt dosering.

(FB) MAO-B hämmare - The Fountain of Youth!

150kr, vad har du att förlora?

Slipper du någon jävla diagnos och får något som enligt studierna är potenta på spår-aminer och bör teoretiskt fungera rätt bra mot ADHD.

GLHF.

Jag fattar ingenting om vad det är du kopierat in för text i ditt inlägg. Du vill tipsa mig om nåt naturläkemedel eller vad är det för skämtet?
Citera
2021-01-10, 23:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag fattar ingenting om vad det är du kopierat in för text i ditt inlägg. Du vill tipsa mig om nåt naturläkemedel eller vad är det för skämtet?

Hmh.. Ursäkta käre herre, misstog att du var kunnig inom farmakologi! Nvm!
As you were!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in