2021-01-10, 10:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auskultant
Är det ”Windows-ISO-Downloader.exe” du menar? Hur uppdaterar man med den? Laddar ned en iso, monterar den på skrivbordet, och kör något program inne i den? Detta är nytt för mig.

Precis så, fast i valfri folder och med valfritt nedladdningsv-tyg.
Citera
2021-01-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Okej, tack, då var det som jag trodde (men inte vågade lita på). Ska testa det.
Citera
2021-01-10, 14:13
Medlem
Citat:
Jag laddade ned senaste iso:n från Microsofts hemsida, monterade den, och körde sedan Setup. Det första som hände var att installationsverktyget (det inbyggda i iso:n) uppdaterades, men sedan satte det i gång och nu är allt klart. Toppen! Tack igen för din hjälp.
Citera
2021-01-10, 14:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag laddade ned senaste iso:n från Microsofts hemsida, monterade den, och körde sedan Setup. Det första som hände var att installationsverktyget (det inbyggda i iso:n) uppdaterades, men sedan satte det i gång och nu är allt klart. Toppen! Tack igen för din hjälp.

Ok.
Ja har du fått med alla uppdateringar så ska du ha version .685, vilket är Ms senaste bygge.
Info - https://www.whatismybrowser.com/guid...n=update-index

Kört Windows rensningsv-tyg? Du borde ha många Gb`s att ta bort.
Citera
2021-01-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ok.
Ja har du fått med alla uppdateringar så ska du ha version .685, vilket är Ms senaste bygge.
Info - https://www.whatismybrowser.com/guid...n=update-index

Kört Windows rensningsv-tyg? Du borde ha många Gb`s att ta bort.
Det stämmer. Jag körde Winver och det är .685.
Diskrensning inklusive systemfiler tog bort 16 GB, varav Leveransoptimeringsfiler utgjorde 1,6 GB.
Citera
2021-01-10, 14:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det stämmer. Jag körde Winver och det är .685.
Diskrensning inklusive systemfiler tog bort 16 GB, varav Leveransoptimeringsfiler utgjorde 1,6 GB.

Dåsa, om vi e klara så stänger supporten för idag - he he.

Om det är något mer, t.ex förstärkt W.Defenderskydd, så återkom. Fast då i annan tråd.
Citera
2021-01-11, 15:15
Medlem
Lamperouges avatar
Någon som sysslar med att "de-bloata" Windows 10? Vad har ni för tips?
Citera
2021-01-11, 16:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamperouge
Någon som sysslar med att "de-bloata" Windows 10? Vad har ni för tips?

Det här täcker in det mesta rätt grundligt - https://freetimetech.com/windows-10-...t-tool-by-ftt/
Citera
2021-01-11, 16:52
Medlem
Lamperouges avatar
Citat:
Det här täcker in det mesta rätt grundligt - https://freetimetech.com/windows-10-...t-tool-by-ftt/

Får bli att testa, tack
Citera
2021-01-12, 09:22
Medlem
Citat:

Märkte du någon märkbar skilnad på datoren mellan för och efter du debloata win10?
Citera
2021-01-12, 12:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Märkte du någon märkbar skilnad på datoren mellan för och efter du debloata win10?

Mindre storlek samt antal uppdateringar från Ms efteråt.

Det går snabbare att göra avbilder samt att återställa ifrån dem.

Den klenare datorn jag har blir lite, men bara lite, mindre slö, laggig, ibland, då det är mindre processer igång i bakgrunden.

Mer RAM tillgängligt.

En känsla av att Os`et känns smidigare

Annars, inte mycken skillnad.

För mig personligen handlar det mest om vad jag vill ha på mitt Os eller inte, valfriheten, så jag använder t.o.m program som kan ta bort allt som går att bort. W.Defender, brandväggen, telemetriklienten som sådan, alla övriga språkpaket förutom svenska, hyper-v, etc etc.

Avlägsnar m.a.o allt sådant jag inte vill ha eller behöver.
Citera
2021-01-15, 15:51
Medlem
Enydrions avatar
Jaha, win 10 har fungerat ganska bekymmersfritt rätt lång tid nu (kolla min tidigare aktivitet i tråden..)
Men i går kväll när jag skulle stänga av den så stod det väntande uppdateringar och jag valde uppdatera och stäng av.
I dag så reagerade den inte när jag tryckte på starktknappen, så jag provade Wake via lan, men ingen reaktion där heller...
Senaste backup är nog minst ett år gammal, efter nån ny Windows uppdatering så fungerade inte backup programmet och jag orkade inte skaffa nån nyare version om det fanns någon...

Om det är någon känd bugg jag råkat ut för med nya versionen vet jag inte?

Några tips eller länk till någon guide, kommer inte ens ihåg vilka f tangenter man ska trycka på, har inte behövt använda dem på många år...

Jag har win 10 på en sån där SSD disk och kanske någon enstaka intern disk till, och sedan ungefär sex diskar till externa via usb3

Jag kan ju tex testa att koppla ur alla diskar utom SSD:n

Edit när jag säger att den inte startar, så menar jag att den verkar helt död när jag trycker på starktknappen, inga fläktar startar eller någonting, skärmen är helt svart...

När jag stoppar i strömsladden i nätagget, så tänds lysdioden vid ethernetkontakten, och den blinkar kontinuerligt.

När datorn är avstängd annars så brukar jag se vissa lysdioder som lyser på moderkortet (genom ventilationsöppningarna) inga sådana ser jag idag...

Kan nätagget vara dött? När jag rycker sladden så slocknar dioden helt.
Senast redigerad av Enydrion 2021-01-15 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in