2021-01-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Nationalgardet stod redo i 90 minuter utan att Trump lät dem träda in och rädda situationen. Pence gjorde det i stället. Tur att han tog ansvar i alla fall. Annars hade fler varit skadade och döda.

Jag såg att du skrivit det. Källa?

Han/republikanerna var i vart fall inte ansvariga för hur utbredd säkerheten var till att börja med.
Citera
2021-01-10, 10:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
De kunde frågat poliserna som släppte in dem och tog selfies med dem om råd?

Hade detta varit en riktig revolution så hade folk burit gevär istället för flaggor. Finns många som äger en AR15 i USA. Nu var det istället en demonstration som urartade och där en del tog till våld. Så som BLM´s demonstrationer alltid slutar.

Det där stannar nog vid en from förhoppning. Om så alla amerikaner, gammal som ung hade haft automatkarbiner så avskräcker USA:s månghundraåriga fängelsestraff rätt så bra för mord. Man kan gå och glänsa med vapen som svenska poliser men i USA är det sällsynt att man trycker på avtryckaren. Och trycker man ändå är straffet som väntar alltför hårt. Bekvämare då att avstå.
Citera
2021-01-10, 10:51
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Nationalgardet stod redo i 90 minuter utan att Trump lät dem träda in och rädda situationen. Pence gjorde det i stället. Tur att han tog ansvar i alla fall. Annars hade fler varit skadade och döda.

Jag söker efter bilder/filmer då Nationalgardet styr upp oroligheterna vid Capitolium. Jag hittar inga själv, men du kanske kan bjuda på en länk.
Citera
2021-01-10, 10:57
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag söker efter bilder/filmer då Nationalgardet styr upp oroligheterna vid Capitolium. Jag hittar inga själv, men du kanske kan bjuda på en länk.

Letade själv efter trumpens uppviglingstal på youtube. Det verkar som om youtube gjort som twitter - klippt bort de värsta grodorna ur trumpens liv.
Citera
2021-01-10, 10:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Huvudansvaret ligger på dem som planerade säkerheten och som blev ett fiasko, som länkades tidigare var inte Trump inblandad i det utan helt andra personer. Bland annat demokrater.
Just det, huvudansvaret ligger på dem som planerade säkerheten. Vilka hade det yttersta ansvaret för det? Presidenten och hans säkerhetsfolk förstås.
Citera
2021-01-10, 11:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
De du kan skylla på för dålig säkerhet, inga Trump supporters direkt

https://www.washingtontimes.com/news/2020/dec/22/dc-mayor-names-robert-contee-new-acting-police-chi/
Detta säger ju inget om hur beslutsgången gick till.

Alla visste att trumpister skulle försöka stoppa kongressens beslut om Biden, eller valstölden som det kallades. Presidenten trodde, eller låtsades att det skulle vara möjligt att få kongressen att ge honom 4 år till, om hans supportrar slogs för honom.

Det måste ha gått fram till Capitoliums polis och säkerhetstjänst. Det normala är att man ökar bevakningen när man vet att hot föreligger och Capitolium har hög prioritet.

Så frågan är varför man inte var bättre förberedd. Jag tror att det kommer att visa sig de närmaste dagarna. Men att Trump bär ett ansvar här, det är ju högst sannolikt.
Citera
2021-01-10, 11:15
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
De kunde frågat poliserna som släppte in dem och tog selfies med dem om råd?

Hade detta varit en riktig revolution så hade folk burit gevär istället för flaggor. Finns många som äger en AR15 i USA. Nu var det istället en demonstration som urartade och där en del tog till våld. Så som BLM´s demonstrationer alltid slutar.

Nja, av de videos jag har sett så är polisen i underläge 1/100.
Har du sett den där polisen krossas i en dörr t.ex.?
Fullt förståeligt att de väljer att kliva åt sidan och vänta på förstärkning
Citera
2021-01-10, 11:17
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Letade själv efter trumpens uppviglingstal på youtube. Det verkar som om youtube gjort som twitter - klippt bort de värsta grodorna ur trumpens liv.

Det pratas om uppvigling och att nationalgardet räddade dagen, ingenting av dessa påståenden hittar jag bevis för. Närmast en statskupp kommer Pelosi efter sin vända med kärnvapen-koderna.

Vad är det Pelosi tänker sig kommer hända på måndag?
Citera
2021-01-10, 11:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Just det, huvudansvaret ligger på dem som planerade säkerheten. Vilka hade det yttersta ansvaret för det? Presidenten och hans säkerhetsfolk förstås.

Jag tycker man skall fundera på vem som planerade (eller faciliterade) själva OSÄKERHETEN...

Att sittande president uppmanar till (en aldrig så tafatt och tafflig) "revolution" är ju grundproblemet.
Citera
2021-01-10, 11:20
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Detta säger ju inget om hur beslutsgången gick till.

Alla visste att trumpister skulle försöka stoppa kongressens beslut om Biden, eller valstölden som det kallades. Presidenten trodde, eller låtsades att det skulle vara möjligt att få kongressen att ge honom 4 år till, om hans supportrar slogs för honom.

Det måste ha gått fram till Capitoliums polis och säkerhetstjänst. Det normala är att man ökar bevakningen när man vet att hot föreligger och Capitolium har hög prioritet.

Så frågan är varför man inte var bättre förberedd. Jag tror att det kommer att visa sig de närmaste dagarna. Men att Trump bär ett ansvar här, det är ju högst sannolikt.

Vi vet om en vänsteraktivist som deltog vid demonstrationen och tog sig in i Capitolium.

Vad gjorde han där?

https://youtu.be/Ir4g-ursZw0
Citera
2021-01-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Förklara gärna hur det är presidentens fel att säkerheten inte var bättre. Såvitt jag kan se i artikeln jag länkade så nämns Trump ingenstans när de diskuterade hur många man, och vilka, som skulle finnas på plats vid Kapitolium.
Likgiltighet när man vet vad som komma skall innebär också ett stort ansvar. Trump hade alla möjligheter att verka för att säkerheten kring byggnaden skulle förstärkas. Nu ville han inte det, vilket även den kraftiga förseningen av nationalgardet visar. Nu valde han istället likt en råtta att springa och gömma sig i vita huset tills det hela var över, trots att han lovat sina anhängare att han skulle gå med dem. Hur hans anhängare eller några andra heller för den delen fortfarande kan ha förtroende för den här skojaren är ett mysterium
Citera
2021-01-10, 11:32
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Gillar uppviglande presidenter. Mycket värdigt.

Skulle någon kunna vara vänlig och länka till skärmdump på den tweet där Trump uppviglar till det som har hänt i US Capitol building?

Det finns oändligt många artiklar i media om att Trump har uppviglat till saker och ting, men inte en enda artikel som visar vad det är han har skrivit eller sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in