2021-01-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
What are you on about? My argument with you was never that T-Cells are not involved in immunological prevention of reinfection, but the methods used to claim that the pandemic was over in Sweden due to them (and immunity being 3x higher than previously “known”, putting us at “herd immunity”). I claimed this wasn’t the case and detailed my reasoning as to why this was faulty.

One of us is obviously correct here, knee-deep in the second wave, and it isn’t you.
OK. Så du menar att man utvecklar beständiga T-celler efter genomliden infektion?
Citera
2021-01-10, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Gymnasiet är ju redan hemma. De kan du inte räkna igen.

1) Pensionärer är 2,3 miljoner. Det är en betydligt större befolkningsgrupp än grundskola+förskola.

2) Ingen behöver vara hemma från jobbet för att ta hand om en pensionär.

3) En pensionär missar ingen skolgång.

4) En pensionär förlorar ingen lön.

5) Pensionärer utgör halva vårdbelastningen, både IVA och vanliga sängar.

6) Pensionärer är själva i riskgrupp för svår sjukdom.

7) Pensionärer bor ofta i hushåll med andra gamla människor.

8) Pensionärer har många gamla människor i sin vänskapskrets.

9) Pensionärer har ett känt slutdatum för sin isolering, nämligen sin vaccinering.

10) Givetvis skulle det vara tio gånger effektivare att pensionärer var hemma, än att man stängde skolan för barn på vardagar.

Tyvärr bedriver inte ens alla gymnasium på distans. Och de har definitivt inte gjort det under hösten då den stora smittspridningen skedd. Går de över till distans nu är det förstås bra, men det är fortfarande 1,65 miljoner elever kvar. Högstadium blir det heller ingen generell stängning av vad det ser ut som.

Pensionärer har ju sedan pandemins start uppmanats att skydda sig. Vissa sköter det bättre än andra, men uppmaningen har ju funnits där under lång tid. Visserligen tog väl FHM bort den rekommendationen tidigt i höstas, att pensionärer exempelvis kunde gå och handla, men sen infördes den väl igen. Jag tror inte att pensionärer är någon stor motor i smittspridningen. Bouleträffar och PRO-resor är mig veterligen helt inställda.
Jag tror inte att pensionärer som grupp delar någon stor social arena där de träffas och smittar varandra. Förstår inte riktigt hur du tänker där. Vad gäller pensionärer tror jag inte så mycket mer går att göra om man inte vill ge dem utegångsförbud.
Citera
2021-01-10, 10:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har Folkhälsomyndigheten hamnat i blåsväder igen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/farre-dor-enligt-fhm-visar-inga-klara-siffror/

"Veckan före jul dog i snitt 87 personer med covid-19 per dygn i Sverige.Nu hävdar Folkhälsomyndigheten att dödstalen har sjunkit till 60–70 – utan att vilja förklara hur man kom fram till den siffran.
Samtidigt fortsätter både andelen positiva och antalet intensivvårdade att öka."

De framstår som amatörer som bara sitter och gissar. Ungefär som när Tegnell sa att det är farligare att gå över ett övergångsställe än att drabbas av Covid19.
När dog det 10 tusen personer på våra övergångsställen under ett år? Det är så dumt allting. Löfven säger att vi måste lita på "experterna". Vilka experter då undrar jag....

Ja, nu mörkar de dödstalen också. Hur tror de att de ska kunna komma undan med det - det verkliga antalet döda per datum kommer ju att fyllas på i statistiken, och tidningarna kommer att skriva om det. Vad är det för mening med att ljuga alls - att försöka vinna lite tid? Hade Löfven haft lite stake, så hade han kopplat bort FHM från hela coronahanteringen, tagit råd av en bred panel av forskare inom relevanta ämnen i stället - och sedan bestämt själv. Ibland tror jag att Löfven inte riktrigt har fattat att han ÄR Statsminister. Han behöver inte be Tegnell om lov innan han fattar beslut.
Citera
2021-01-10, 10:28
Medlem
madchances avatar
Expressen tar upp det faktum att FoHM saknar förmågan att tolka sin egen statistik:

"Färre dör enligt FHM – visar inga klara siffror"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/farre-dor-enligt-fhm-visar-inga-klara-siffror/
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr bedriver inte ens alla gymnasium på distans. Och de har definitivt inte gjort det under hösten då den stora smittspridningen skedd. Går de över till distans nu är det förstås bra, men det är fortfarande 1,65 miljoner elever kvar. Högstadium blir det heller ingen generell stängning av vad det ser ut som.

Pensionärer har ju sedan pandemins start uppmanats att skydda sig. Vissa sköter det bättre än andra, men uppmaningen har ju funnits där under lång tid. Visserligen tog väl FHM bort den rekommendationen tidigt i höstas, att pensionärer exempelvis kunde gå och handla, men sen infördes den väl igen. Jag tror inte att pensionärer är någon stor motor i smittspridningen. Bouleträffar och PRO-resor är mig veterligen helt inställda.
Jag tror inte att pensionärer som grupp delar någon stor social arena där de träffas och smittar varandra. Förstår inte riktigt hur du tänker där. Vad gäller pensionärer tror jag inte så mycket mer går att göra om man inte vill ge dem utegångsförbud.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vilken liknande dagaktivitet menar du att pensionärer har där närområdets samtliga pensionärer samlas under samma tak sex timmar pär dag? Pensionärerna isolerar nog sig själv i stor utsträckning.

Skolorna driver hela spridningen, precis som dom driver influensa, rotavirus och liknande under ett vanligt år. När ett skolbarn kommer hem smittat från skolan så för den det vidare till hela familjen.

Du har uppenbart inte barn i skolåldern och saknar egen erfarenhet. Annars skulle du aldrig uttala dig som du gör.
Om barn är mest avgörande för smittspridningen, så måste ni väl också tycka att barn och deras nära kontakter ska vaccineras innan pensionärerna?

Prioritetsordningen för nedstängning måste ju vara densamma som den för vaccin. De båda fyller samma funktion, fast den ena är social och den andra medicinsk.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Hade viruset varit så farligt som många vill få det till hade vi inte haft många lärare kvar. Någon som har siffror på hur många som har dött i den här yrkesgruppen?

Hade också velat veta hur många. Jag känner tyvärr till två fall i min relativa närhet. Men lär garanterat finnas många fler. Sedan har väl många äldre lärare make/maka som kan tillhöra riskgrupp. Speciellt lärare som närmare sig pensionsåldern.
Citera
2021-01-10, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Jag litar i alla fall mer till forskningen är till anekdotiska bevis.

Jag litar mer på empiri än teori.
Citera
2021-01-10, 10:31
Medlem
Citat:
Jag litar mer på empiri än teori.
Det var väl bra eftersom den studie jag länkade är just empirisk.
Citera
2021-01-10, 10:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu mörkar de dödstalen också. Hur tror de att de ska kunna komma undan med det - det verkliga antalet döda per datum kommer ju att fyllas på i statistiken, och tidningarna kommer att skriva om det. Vad är det för mening med att ljuga alls - att försöka vinna lite tid? Hade Löfven haft lite stake, så hade han kopplat bort FHM från hela coronahanteringen, tagit råd av en bred panel av forskare inom relevanta ämnen i stället - och sedan bestämt själv. Ibland tror jag att Löfven inte riktrigt har fattat att han ÄR Statsminister. Han behöver inte be Tegnell om lov innan han fattar beslut.

Jag tror Löfven tycker att det är bra att ha en samling tomtar till tjänstemän att skylla på när/om det skiter sig. "Vi gjorde ju bara som experterna sade åt oss". Han tror han ska komma undan med det.

Tyvärr så fungerar ju inte det. Regeringen kommer alltid att stå som ansvarig för misslyckandet. Men annars håller jag med dig. Så borde Löfven agerat.
Citera
2021-01-10, 10:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Med 40.000/ vecka så tar det ändå mer än två år innan merparten är vaccinerade. Vi måste upp i storleksordningen 30-400.000 per vecka för att ha vaccinerat de flesta innan sommaren.

du är medveten om att vi inte har 400k doser att dela ut än? Vi har tillgång till Vaccin nr1, snart har vi både vaccin nr1 och nr2. Sen kommer vi ha tillgång till nr3, 4 och 5.
Citera
Medlem
Citat:

De flesta gymnasieskolor i de mest smittutsatta områdena i Sverige (storstadsregionerna) har haft distansundervisning på deltid under större delen av hösten. I VGR har man kört ca 50% hemifrån på de flesta skolorna.

Gymnasieskolan har ju skett helt på distans sedan början av december.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du menar att man utvecklar beständiga T-celler efter genomliden infektion?

Forskarna räknar med 4-5 års T-cells immunitet för SARS-CoV-2, baserat på studier av coronafamiljens övriga virus.

Inte direkt en livslång immunitet som för mässling, men alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in