2021-01-10, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kaos på NHS trots att åldringar inte får IVA längre.

“Sadly, some hospitals are now forced to follow ... emergency triage of all patients requiring critical care.

“Applying this guidance effectively means that patients under the age of 65 who are not frail will be prioritised over elderly and frailer patients for critical care.

“Frail patients would be cared for in general wards with less intensive care.”

Japp, och en annan sak som är sorglig är, att det är en ekonomisk fråga. Många människor, som har råd, har privata sjukförsäkringar och kan därför få vård på privata sjukhus. Så triaget gäller inte dem. Jag tror att det här kommer att bli ett sår i Storbritannien, en klyfta mellan fattiga och rika, och att det kommer att sitta i under lång tid. Gissar på seger för Labour nästa gång...
Citera
2021-01-10, 09:51
Medlem
sannes avatar
FoHM vill inte ha en smittspårningsapp trots att smittskydd i många regioner har problem att hinna med smittspårningen. FoHM återigen den stora koloss som ska stå och bestämma allt i smittskyddsarbetet trots att smittan ökar och allting borde göras för att få ner smittspridningen framförallt för att vi riskerar att stå som Storbrittannien om några veckor där den nya varianten av viruset riskerar sprida sig över vårt land.

Citat:

HÄLFTEN AV LANDETS REGIONER VILL SE SMITTSPÅRNINGSAPP

Flera av de som ansvarar för smittskyddet i landets regioner hade gärna sett en ny smittspårningsapp för att enklare smittspåra nya covid-19-fall. Och ingen svensk region är direkt negativt att införskaffa en app, likt den som finns i bruk i Finland, rapporterar Ekot.

Samtidigt har Folkhälsomyndigheten uppgett att de är skeptiska till en eventuella smittspårarappar.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/mobile-contact-tracing-apps-eu-member-states_sv
https://koronavilkku.fi/sv/

Så fort det finns någon form av skydd vi ska införa eller någon ger input till FoHM så är de i nästan 99% negativa. Vad beror detta på?
Citera
2021-01-10, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte din besatthet av skolor. Grundskolan är bara 10 procent av Sveriges befolkning. Förklara för mig hur man stoppar en pandemi genom att låta 10 procent av Sveriges befolkningen stanna hemma kl 8-15 på vardagar?

Nu är vi i ett läge där vaccinet är på gång. Om det är något man borde göra så är det väl att be pensionärer att stanna hemma, och handla allt på nätet i ett par månader tills de fått vaccin?

Pensionärer är 22 procent av befolkningen, en mer än dubbelt så stor grupp som hela grundskolan. Dessutom utgör de nästa hela vårdbehovet. Dessutom behöver de inte lämna hemmet av andra skäl än psykosociala, eftersom de försörjs av staten.

Drygt en halv miljon går i förskola
Cirka 1,1 miljon går i grundskola
Cirka 350 tusen går i gymnasiet. Det summerar jag ihop till i runda slängar 2 miljoner.
Det motsvarar 20% av befolkningen i Sverige. Dessa barn bor i allmänhet också med två föräldrar, samt undervisas av en kvarts miljon pedagoger.
Enligt FHM själva är grundskolemiljön den miljö dit flest utbrott av smittan kan härledas till. Nära 50% av alla utbrott kan kopplas till skolmiljö. Svårt att blunda för dessa siffror.

Svårt att att bedriva ett aktivt smittskyddsarbete och ändå hålla skolorna öppna. Nu inför ju exempelvis regeringen en slags 10 kvm -regel. Dvs, varje affärsidkare ska garantera att varje kund förfogar över minst 10 kvm egen space i en butik. En butik med 500 kvm yta får inte släppa in mer än 50 kunder samtidigt.

Passande nog gäller denna regel inte skolor. Det hade nämligen krävt att en normal skolklass med 30 elever skulle behövt spridas ut över ett 300 kvm stort klassrum. Skulle tippa att ett normalt klassrum bara är 1/3 så stort. Dvs, 10x10 meter. Finns inga som helst möjligheter till social distans i skolan. Andra länder har kommit fram till att lärare är 300-400% mer exponerade för viruset än övriga yrkesgrupper. Är inte direkt förvånad. Dyker en elev upp smittad i en skolklass kommer det inte dröja länge innan hela klassen inkl läraren är smittad. Läraren som sedan kanske undervisar andra klasser. Klasser som går och äter eller byter upp i samma lokaler som andra klasser. Lärare som delar lärarrum med andra lärare. Skolmiljön är närmast en ideal miljö för smittoöverföring. Sedan åker dessutom många skolbarn med kommunala transporter. De kommer sedan hem till sina föräldrar och smittar dem, samt ev syskon. Syskon som smittar ned sina klasser. Föräldrar som åker och jobbar, då 50% uppträder utan symtom. Känns som jag skulle kunna fortsätta i all evighet.
Citera
2021-01-10, 09:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo det förstår jag, men man behöver inte komma i nära kontakt med främlingar bara för att man går ut. Det är i alla fall inga turister som dräller runt i exempelvis London, bara en sån sak gör det glesare. Jag undrar om det verkligen är så viktigt ut smittsynpunkt att det väger upp de uppenbara nackdelar som finns. Är det pandemi vill man ju försöka leva så hälsosamt som möjligt så att man klarar ett eventuellt insjuknande bättre.

Finns det något enda fall där någon bekräftats ha smittats under en promenad där man undvikit närkontakt med främlingar? Har inte hört talas om något sådant.

Nej, men om folk FÅR vara ute ökar risken att dom springer på någon dom känner, och står och pratar väldigt länge, och sedan kanske till och med gör sällskap hem till den ena. Eller rentav gör upp om att träffas. Samhället vill minska kontakter så mycket som möjligt, och då måste folk hålla sig inne så dom har koll på dom. TYVÄRR måste det vara så i ett så allvarligt läge.
Citera
2021-01-10, 09:54
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
40 tusen är vaccinerad på 14 dagar. Hur lång tid tar det att vaccinera 8 milj med den takten ? 6-7 år?

Från den 1-6 januari hade Sverige hunnit vaccinera 40.000 personer. Det var siffran vi fick på ett bräde. Veckan innan hade vi vaccinerat 8000.

Varför tror du vi slutade vaccinera efter det?

Jag gissar att nästa vecka när fler siffror kommer så är vi uppe i minst 100.000.

Och ni harar i tråden sitter ju dagligen och gråter över eftersläpningar men inte när det kommer till vaccineringen. Självklart inte, för det passar inte in i er strategi att skrämma er själva till sömn.
Citera
2021-01-10, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Dina bekantingar måste i så fall vara unika, eftersom man får robusta T-celler efter infektion..

Här kan du se vad John Campbell säger om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=M3kQoyCCLmY&t=131s

Studien:

(Min fetning.)

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(20)30781-7/fulltext

Jag tror inte på slumpen på det viset. Finns många som säger väldigt mycket som senare visar sig vara fel. Att något verkar vara på ett visst sätt, betyder inte att det behöver vara så. Men det verkar ju finnas mycket som kan gå fel. Verkar exempelvis inte vara någon större tillförlitlighet i de tester som görs. Vissa får positivt besked, trots att de är negativa och andra får negativt besked trots att de är positiva.

I våras talades det friskt om flockimmunitet som skulle vara nådd i april, senare i maj. Carlsson har stått och sagt att det troligen var det som gjorde att smittan gick ned under sommaren. Flockimmunitet. I sådana fall var det uppenbart som bortblåst under oktober månad, då den andra vågen satte in med besked. Nu hör jag aldrig någon tala om flockimmunitet genom nedsmittning som ett verktyg.
Ska bli intressant att se hur länge vaccinerade får ett skydd. Jag misstänker att de som vaccineras nu behöver fylla på även under hösten för att de ska vara skyddade vid årsskiftet. Men kanske fungerar vaccinen bättre än nedsmittning?
Citera
2021-01-10, 10:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
40 tusen är vaccinerad på 14 dagar. Hur lång tid tar det att vaccinera 8 milj med den takten ? 6-7 år?

Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige är sämst i allt när det gäller pandemin. Går det så här långsamt så lär inte alla bli vaccinerade till sommaren.

Japp. I andra länder vaccinerar man dygnet runt med alla doser man har. Här "kan ingen tänka sig att ta sprutan mitt i natten" (var det någon av auktoriteterna som sa i tidningen, jag minns inte vem nu). Och vi sparar hälften av doserna i frysen i tre veckor för att vara säkra på att alla som fått första dosen även ska få andra, i stället för att lita på att det kommer fler. Vilket det ju helt klart gör - det finns ingen anledning att leveranserna inte skulle fungera.
Citera
2021-01-10, 10:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Från den 1-6 januari hade Sverige hunnit vaccinera 40.000 personer. Det var siffran vi fick på ett bräde. Veckan innan hade vi vaccinerat 8000.

Varför tror du vi slutade vaccinera efter det?

Jag gissar att nästa vecka när fler siffror kommer så är vi uppe i minst 100.000.

Och ni harar i tråden sitter ju dagligen och gråter över eftersläpningar men inte när det kommer till vaccineringen. Självklart inte, för det passar inte in i er strategi att skrämma er själva till sömn.
Med 40.000/ vecka så tar det ändå mer än två år innan merparten är vaccinerade. Vi måste upp i storleksordningen 30-400.000 per vecka för att ha vaccinerat de flesta innan sommaren.
Citera
2021-01-10, 10:03
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-gar-emot-larmet-ser-det-inte/

Och här är ännu en av dessa idioter, Lennart Svensson i Linköping. Någon skrev väl här igår, att han är kompis med Tegnell? Nu bråkar han emot inreseförbudet från Storbritannien... Fast vanliga människor kan se vad som håller på att hända där.
Citera
2021-01-10, 10:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Vem fan ska man lita på? Vissa läkare säger att nya mutationen inte sprider extra mycket medan andra säger att den gör det?

Ja det där är svårt tycker jag. Men jag har landat i och hoppas myndigheten också gör det. Genom enkel logik kan man tänka att det som kommer hända framöver kan man förutsäga genom att tänka hur har det varit.

De flesta gånger som ökningen ökat i Europa först i vår och början på hösten, så ökade det hos oss också efter någon månad. Samma tänker jag om den engelska varianten att förmodligen kommer den hit om man beräknar på hur det varit tidigare. Och därför ta höjd för det. Troligen sprider den sig redan i Sverige. Vi utför ganska få sekvenseringar trots att Karin Tegmark Wisell sa att d har någon kontrollapparat som fångat 10 000 sista veckan men att bara av dem (hon ville inte säga siffra), som gick vidare till sekvensering.

Så ja svårt - men att förstå framtiden kan man titta på vad som hänt tidigare och i en pandemi ska man nog förutsäga från den tid som varit tidigare. Och planera för att vi får den engelska varianten hit också, och planera efter det.
Citera
2021-01-10, 10:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-nya-lagen-kommer-inte-ha-effekt/

Agnes Wold är förutsägbar. Hon går ALLTID ut och försvarar Tegnell och Carlsson, när de har sagt något dumt. Nu försvarar hon att Carlsson sa, att den nya pandemilagen inte har någon som helst effekt.

I detta sammanhang ska också nämnas, att det var lite märkligt att Carlsson var med på PK när lagen presenterades, och han sa då att "FHM står bakom lagen". Men sedan dröjde det inte många dagar förrän han var ute i media och gnällde att lagen inte har någon effekt... Hur tänker dom att vanligt folk ska hänga med i svängarna och hålla sig till reglerna, när den ena auktoriteten motarbetar den andra?

Japp. Och det har ALLTID varit så vid epidemier, att en av de första åtgärderna har varit att stänga skolorna. Det är rätt självklart, eftersom skolan annars blir en smältdegel där individer från många olika hushåll träffas. Individer som sedan går hem med smittan till sina hushåll. Genom att stänga skolorna förhindrar man väldigt många smittillfällen i ett slag.

Wold är ett skämt. Det mesta hon säger är helt galet. Sen har jag problem att förstå varför hon lyfts upp som nån expert när hennes område är bakteriologi och inte virologi. Som att gå till gynekologen när man har cancer.

Jag tror att journalistkåren helt enkelt är för dumma för att förstå att bakteriologi och virologi är helt olika områden.
Citera
2021-01-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Drygt en halv miljon går i förskola
Cirka 1,1 miljon går i grundskola
Cirka 350 tusen går i gymnasiet. Det summerar jag ihop till i runda slängar 2 miljoner.
Det motsvarar 20% av befolkningen i Sverige. Dessa barn bor i allmänhet också med två föräldrar, samt undervisas av en kvarts miljon pedagoger.
Enligt FHM själva är grundskolemiljön den miljö dit flest utbrott av smittan kan härledas till. Nära 50% av alla utbrott kan kopplas till skolmiljö. Svårt att blunda för dessa siffror.

Svårt att att bedriva ett aktivt smittskyddsarbete och ändå hålla skolorna öppna. Nu inför ju exempelvis regeringen en slags 10 kvm -regel. Dvs, varje affärsidkare ska garantera att varje kund förfogar över minst 10 kvm egen space i en butik. En butik med 500 kvm yta får inte släppa in mer än 50 kunder samtidigt.

Passande nog gäller denna regel inte skolor. Det hade nämligen krävt att en normal skolklass med 30 elever skulle behövt spridas ut över ett 300 kvm stort klassrum. Skulle tippa att ett normalt klassrum bara är 1/3 så stort. Dvs, 10x10 meter. Finns inga som helst möjligheter till social distans i skolan. Andra länder har kommit fram till att lärare är 300-400% mer exponerade för viruset än övriga yrkesgrupper. Är inte direkt förvånad. Dyker en elev upp smittad i en skolklass kommer det inte dröja länge innan hela klassen inkl läraren är smittad. Läraren som sedan kanske undervisar andra klasser. Klasser som går och äter eller byter upp i samma lokaler som andra klasser. Lärare som delar lärarrum med andra lärare. Skolmiljön är närmast en ideal miljö för smittoöverföring. Sedan åker dessutom många skolbarn med kommunala transporter. De kommer sedan hem till sina föräldrar och smittar dem, samt ev syskon. Syskon som smittar ned sina klasser. Föräldrar som åker och jobbar, då 50% uppträder utan symtom. Känns som jag skulle kunna fortsätta i all evighet.
Gymnasiet är ju redan hemma. De kan du inte räkna igen.

1) Pensionärer är 2,3 miljoner. Det är en betydligt större befolkningsgrupp än grundskola+förskola.

2) Ingen behöver vara hemma från jobbet för att ta hand om en pensionär.

3) En pensionär missar ingen skolgång.

4) En pensionär förlorar ingen lön.

5) Pensionärer utgör halva vårdbelastningen, både IVA och vanliga sängar.

6) Pensionärer är själva i riskgrupp för svår sjukdom.

7) Pensionärer bor ofta i hushåll med andra gamla människor.

8) Pensionärer har många gamla människor i sin vänskapskrets.

9) Pensionärer har ett känt slutdatum för sin isolering, nämligen sin vaccinering.

10) Givetvis skulle det vara tio gånger effektivare att pensionärer var hemma, än att man stängde skolan för barn på vardagar.
Senast redigerad av aw 2021-01-10 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in