Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Gymnasiet är ju redan hemma. De kan du inte räkna igen.
1) Pensionärer är 2,3 miljoner. Det är en betydligt större befolkningsgrupp än grundskola+förskola.
2) Ingen behöver vara hemma från jobbet för att ta hand om en pensionär.
3) En pensionär missar ingen skolgång.
4) En pensionär förlorar ingen lön.
5) Pensionärer utgör halva vårdbelastningen, både IVA och vanliga sängar.
6) Pensionärer är själva i riskgrupp för svår sjukdom.
7) Pensionärer bor ofta i hushåll med andra gamla människor.
8) Pensionärer har många gamla människor i sin vänskapskrets.
9) Pensionärer har ett känt slutdatum för sin isolering, nämligen sin vaccinering.
10) Givetvis skulle det vara tio gånger effektivare att pensionärer var hemma, än att man stängde skolan för barn på vardagar.
Tyvärr bedriver inte ens alla gymnasium på distans. Och de har definitivt inte gjort det under hösten då den stora smittspridningen skedd. Går de över till distans nu är det förstås bra, men det är fortfarande 1,65 miljoner elever kvar. Högstadium blir det heller ingen generell stängning av vad det ser ut som.
Pensionärer har ju sedan pandemins start uppmanats att skydda sig. Vissa sköter det bättre än andra, men uppmaningen har ju funnits där under lång tid. Visserligen tog väl FHM bort den rekommendationen tidigt i höstas, att pensionärer exempelvis kunde gå och handla, men sen infördes den väl igen. Jag tror inte att pensionärer är någon stor motor i smittspridningen. Bouleträffar och PRO-resor är mig veterligen helt inställda.
Jag tror inte att pensionärer som grupp delar någon stor social arena där de träffas och smittar varandra. Förstår inte riktigt hur du tänker där. Vad gäller pensionärer tror jag inte så mycket mer går att göra om man inte vill ge dem utegångsförbud.