Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Känner mig djupt oroad över situationen i Sverige.
Jag tror/hoppas på att smittan gått ned en del under jullovet i och med att barnen varit hemma och många varit lediga från sina jobb.
Dessvärre tror jag glädjen blir kortvarig. Den brittiska mutationen är här. Finns redan nu rapporter om samhällssmitta av den och då är det nog kört.
Regeringen ocg FHM vägrar genomföra preventiva åtgärder som att stänga skolor trots att skolmiljön bidrar till kraftig smittspridning i samhället. Det går inte att hålla öppet för 2 miljoner barn utan att det kraftigt påverkar utgången av pandemin.
Hoppet står till vaccin, men det går på tok för långsamt för att det ska kännas bra. Jag befarar starkt att våren kommer bli mycket svår och att ytterligare tusentals kommer att dö.
Något som är märkligt är att lärarna och lärarfacken inte protesterar mer än vad de gör. Jag känner till två personer verksamma inom skolan som har dött nu. Finns sannolikt långt många fler, men jag har inte sett någon statistik på yrkesgrupper över de som dött. Känns som det är något lurt med FHM siffror, för där de inte ser ökad risk har andra länder kommit fram till att lärare löper flera hundra procents ökad risk för att smittas och i värsta fall avlida.
Jag förstår inte din besatthet av skolor. Grundskolan är bara 10 procent av Sveriges befolkning. Förklara för mig hur man stoppar en pandemi genom att låta 10 procent av Sveriges befolkning stanna hemma kl 8-15 på vardagar?
Nu är vi i ett läge där vaccinet är på gång. Om det är
något man borde göra så är det väl att be
pensionärer att stanna hemma, och handla allt på nätet i ett par månader tills de fått vaccin?
Pensionärer är 22 procent av befolkningen, en mer än dubbelt så stor grupp som hela grundskolan. Dessutom utgör de nästa hela vårdbehovet. Dessutom behöver de inte lämna hemmet av andra skäl än psykosociala, eftersom de försörjs av staten.