2021-01-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fler än 40000 är vaccinerade.

Konstigt att när det gäller dödsfall så ska man inte tro på de rapporterade siffrorna, men för vaccin finns ingen eftersläpning?

40 000 är en droppe i havet. Dessutom är det gruppen äldre som inte är ute och smittar andra. Först när vårdpersonal fått fungerande skydd påverkas spridningsfaktorn positivt, d.v.s. nedåt.

Händer inte mycket när det gäller att bromsa spridningen de närmsta 3-4 månaderna. 70+ är också en grupp som håller sig undan är hemma mycket och inte sprider.

Rapportering av döda är en mer komplicerad rapportering än hur många som vaccinerats.
Citera
2021-01-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om nu grundskoleelever är så smittsamma borde man väl ha flockimmunitet i den gruppen snart?

Det är ingen enhetlig grupp det sades ju att 13-19 år var mycket mer smittade än de under 13. Det går säkert att härleda till utifrån vad de gör, hur de lever. Men undersökningar av det slaget kommer väl när det hela är över.

Bor nära en skola och de invaderar min mataffär för att köpa godis eller korv när skolmaten inte duger åt dem. Alltid i flock 3 minst upp till 7,8, i bland. Klart man är rädd för dem och undviker deras lunchtider.

Deras eventuelle virus hänger sig kvar i affären på vissa ställen. Locken till lösgodisburkarna typ men sådan snusk undviker man givetvis som pest.

Att jag inte åkt på smittan ännu måste bero på goda gener, T cells immunitet eller nått.
Senast redigerad av Flatamoderata 2021-01-10 kl. 09:29.
Citera
2021-01-10, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om nu grundskoleelever är så smittsamma borde man väl ha flockimmunitet i den gruppen snart?

De är lika smittsamma som folk är mest. Sedan är ju frågan hur länge immunitet varar. 6-9 månader?

Kommer man ens hinna vaccinera alla innan man måste börja om igen?
Citera
2021-01-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
"Intressant" att jämföra länder som Storbritannien, Frankrike och Italien nu som tidigare legat ungefär parallellt med varandra. Märks att Storbritannien har mer av den nya farligare mutationen.

Men det är ändå märkligt, den brittiska mutationen borde varit med redan från början om de ska ha fått den omfattande spridning den har. Men ingen letade efter den antagligen. När man till slut gjorde det dominerade den totalt.
Men det resonemanget är inte heller helt lätt att förklara. Britterna borde spridit det till andra länder betydligt mer. Å andra sidan de kanske de aldrig reste och deras utlänningar, svenskar polacker etc, for inte hem förrän till jul och nyår. Kanske?
Citera
2021-01-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner mig djupt oroad över situationen i Sverige.

Jag tror/hoppas på att smittan gått ned en del under jullovet i och med att barnen varit hemma och många varit lediga från sina jobb.

Dessvärre tror jag glädjen blir kortvarig. Den brittiska mutationen är här. Finns redan nu rapporter om samhällssmitta av den och då är det nog kört.

Regeringen ocg FHM vägrar genomföra preventiva åtgärder som att stänga skolor trots att skolmiljön bidrar till kraftig smittspridning i samhället. Det går inte att hålla öppet för 2 miljoner barn utan att det kraftigt påverkar utgången av pandemin.

Hoppet står till vaccin, men det går på tok för långsamt för att det ska kännas bra. Jag befarar starkt att våren kommer bli mycket svår och att ytterligare tusentals kommer att dö.

Något som är märkligt är att lärarna och lärarfacken inte protesterar mer än vad de gör. Jag känner till två personer verksamma inom skolan som har dött nu. Finns sannolikt långt många fler, men jag har inte sett någon statistik på yrkesgrupper över de som dött. Känns som det är något lurt med FHM siffror, för där de inte ser ökad risk har andra länder kommit fram till att lärare löper flera hundra procents ökad risk för att smittas och i värsta fall avlida.
Jag förstår inte din besatthet av skolor. Grundskolan är bara 10 procent av Sveriges befolkning. Förklara för mig hur man stoppar en pandemi genom att låta 10 procent av Sveriges befolkning stanna hemma kl 8-15 på vardagar?

Nu är vi i ett läge där vaccinet är på gång. Om det är något man borde göra så är det väl att be pensionärer att stanna hemma, och handla allt på nätet i ett par månader tills de fått vaccin?

Pensionärer är 22 procent av befolkningen, en mer än dubbelt så stor grupp som hela grundskolan. Dessutom utgör de nästa hela vårdbehovet. Dessutom behöver de inte lämna hemmet av andra skäl än psykosociala, eftersom de försörjs av staten.
Senast redigerad av aw 2021-01-10 kl. 09:51.
Citera
2021-01-10, 09:35
Medlem
Citat:
De är lika smittsamma som folk är mest. Sedan är ju frågan hur länge immunitet varar. 6-9 månader?

Kommer man ens hinna vaccinera alla innan man måste börja om igen?
Immuniteten är garanterat minst sex månader. Troligen mycket längre men det kan inte visas ännu, av lätt insedda skäl.

Man kan jämföra med SARS-CoV, där såg man T-celler efter sjutton år.
Citera
2021-01-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Det är ingen enhetlig grupp det sades ju att 13-19 år var mycket mer smittade än de under 13. Det går säkert att härleda till utifrån vad de gör, hur de lever. Men undersökningar av det slaget kommer väl när det hela är över.

Bor nära en skola och de invaderar min mataffär för att köpa godis eller korv när skolmaten inte duger åt dem. Alltid i flock 3 minst upp till 7,8, i bland. Klart man är rädd för dem och undviker deras lunchtider.

Deras eventuelle virus hänger sig kvar i affären på vissa ställen. Locken till lösgodisburkarna typ men sådan snusk undviker man givetvis som pest.

Att jag inte åkt på smittan ännu måste bero på goda gener, T cells immunitet eller nått.
Ja det är ju möjligt att du har haft en asymtomatisk infektion och har därmed immunitet.
Citera
2021-01-10, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Immuniteten är garanterat minst sex månader. Troligen mycket längre men det kan inte visas ännu, av lätt insedda skäl.

Man kan jämföra med SARS-CoV, där såg man T-celler efter sjutton år.

Har bara i min närmaste krets hört tals om två personer som testats positiva både i våras och nu under hösten. Många av de som testat positivt nu i andra vågen testade positivt även i våras.
Citera
2021-01-10, 09:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agape
Hej, undrar vem som tar beslutet. Sitter det en ssk och gör en triage, en läkare, en chöl? Någon tar ju beslutet att skicka i väg en cancerpat hem och till en (trolig) förtidig död...Vem har/tar ansvaret?

Alltså, om en coronapatient kommer till akuten är det troligen en sjuksköterska som gör ett första triage, och säger att han ska åka hem i så fall - om han uppenbart inte är tillräckligt sjuk för att kunna få en plats Men han (eller personens medföljande anhöriga) kan förstås insistera på att få träffa läkare, och då kanske få vänta i väntrummet (eller om dom har något särskilt coronaväntrum nu, det vet jag inte) i 24 timmar. Och då blir det ju läkaren som tar beslutet.

När det gäller cancerpatienter, så kommer de ju sällan till akuten (om det inte har skett en jättesnabb försämring sedan sista undersökningen). De är redan inne i vårdsystemet och har en egen läkare. Deras operationer schemaläggs. Fungerar inte schemat, får de hem en kallelse där det står att operationen har skjutits upp, prelimärt till det-och-det datumet. Så det är inte samma personer som fattar de här besluten.
Citera
2021-01-10, 09:44
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-nya-lagen-kommer-inte-ha-effekt/

Agnes Wold är förutsägbar. Hon går ALLTID ut och försvarar Tegnell och Carlsson, när de har sagt något dumt. Nu försvarar hon att Carlsson sa, att den nya pandemilagen inte har någon som helst effekt.

I detta sammanhang ska också nämnas, att det var lite märkligt att Carlsson var med på PK när lagen presenterades, och han sa då att "FHM står bakom lagen". Men sedan dröjde det inte många dagar förrän han var ute i media och gnällde att lagen inte har någon effekt... Hur tänker dom att vanligt folk ska hänga med i svängarna och hålla sig till reglerna, när den ena auktoriteten motarbetar den andra?

Citat:
Sverige hade sannolikt bara haft 1/10 så många döda om skolorna varit stängda. Det är ett vidöppet gigantiskt hål i smittskyddet att hålla skolorna öppna. Det borde alla med IQ över 80 begripa.

Japp. Och det har ALLTID varit så vid epidemier, att en av de första åtgärderna har varit att stänga skolorna. Det är rätt självklart, eftersom skolan annars blir en smältdegel där individer från många olika hushåll träffas. Individer som sedan går hem med smittan till sina hushåll. Genom att stänga skolorna förhindrar man väldigt många smittillfällen i ett slag.
Citera
2021-01-10, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kaos på NHS trots att åldringar inte får IVA längre.

“Sadly, some hospitals are now forced to follow ... emergency triage of all patients requiring critical care.

“Applying this guidance effectively means that patients under the age of 65 who are not frail will be prioritised over elderly and frailer patients for critical care.

“Frail patients would be cared for in general wards with less intensive care.”
Problem finns, men inte av den art att UK lär kapitulera.
Citera
2021-01-10, 09:47
Medlem
Citat:
Har bara i min närmaste krets hört tals om två personer som testats positiva både i våras och nu under hösten. Många av de som testat positivt nu i andra vågen testade positivt även i våras.

Dina bekantingar måste i så fall vara unika, eftersom man får robusta T-celler efter infektion..

Här kan du se vad John Campbell säger om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=M3kQoyCCLmY&t=131s

Studien:

(Min fetning.)

Citat:
Highlights
• Whether SARS-CoV-2 infection confers immunity to reinfection is uncertain.
• The ‘second wave’ of transmission offered an opportunity to examine this.
• We observed no symptomatic reinfections in a cohort of healthcare workers.
This apparent immunity to re-infection was maintained for at least 6 months.
• Further studies are required to define immunological mechanism(s) and durability.

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(20)30781-7/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in