2021-01-10, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag börjar tröttna på att diskutera detta virus, få tycks först ändå.

Om detta virus blir allvarligare så kan vi ligga jävligt illa till, samtidigt så kan inte viruset like snabbt spridas och överleva om värden dör för snabbt (i den infekterade människan).

Smittans fortgående existens bygger på dess förmåga att smitta och leva vidare in en värd (människa/djur) tills den har spridit sig vidare.

Detta är att se viruset från virusets existensförutsättningar, när viruset inte längre kan gå från värd till värd så dör det ut. Antingen dör vi ut eller så dör viruset ut i princip.

När viruset inte kan smitta vidare så stoppar vi det, hur svårt ska det behöva bli att förstå?
Jag tror vaccinet kommer fixa biffen. När alla är vaccinerade till sommar så kan vi slappna av och saker blir lite mer normalt igen.
Citera
2021-01-10, 04:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns väl något 20-tal konstaterade fall, men mörkertalet är antagligen massivt. Frågan är ens om dessa mutationer går att stoppa längre.

Sannolikt inte, åtminstone inte den engelska varianten. Men vi kan hoppas på att reserestriktioner bidrar till att det skjuts upp lite, och kanske att åtminstone riskgrupper är vaccinerade då virusstammen tar över på riktigt.
Citera
2021-01-10, 06:09
Medlem
fernebos avatar
Lite intressanta siffror på hur ålderssammansättningen ser ut bland allvarligt sjuka och döda i UK. 5% av de intensivvårdade männen har varit i 40-årsåldern och 15% i 50-årsåldern. Sen ökar det dramatiskt. Ytterst få under 40 som blir svårt sjuka, men eftersom det bor mycket folk i UK och otroligt många har varit sjuka så är det ändå en del som råkat illa ut. Tex har 27 personer under 19 år avlidit och hela 317 mellan 20-39.

https://www.bbc.com/news/health-55586994
Citera
2021-01-10, 06:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om ni tänker lite längre än näsan räcker så handlar den stora direkta kostnaden om produktionsbortfallet för de hundratusentals föräldrar som måste hjälpa sina 6-12 åringar (Finns ca 700.000 barn i dessa åldersgrupper) med skolundervisning istället för att producera arbete.
Jag kan ej längre redigera mitt tidigare svar, därav citerar jag dig igen för att tilläggaatt Danmark stängdeskolorna en andra gång nu, alla åldrar förutom de yngsta som kräver passning. Tydligare än så kan det inte bli att det fungerar och att det är nödvändigt.

Österrike, the UK m fl stänger också skolorna en andra gång. Nya studier visar att i vissa områden i England löper lärare 333% större risk att smittas än andra.

https://www.tes.com/news/exclusive-coronavirus-schools-teacher-covid-rates-333-above-average?fbclid=IwAR2GY928sXYrpJJHMdFJSVI ZBrE-4FmOmW8_kmID873qNcEvIXtKsR42w3w
Citera
2021-01-10, 06:33
Medlem
We should start getting proper reports in next week so that the damage accumulated over late December can be assessed as it begins to show in statistics.

After some low compliance with face-masks on the first day of use, the second day brought a higher rate of use judging from my own personal experience in Göteborg. Hopefully this will slow future infections.

We should be reaching a peak sometime within the next ten days, which will plateau high throughout February and then sink during March, with the wave ending in April. Hopefully people following restrictions will curtail the peak into ending quicker.

It’s obvious that the 10,000 death mark has already been reached. It’ll be interesting to see WHEN exactly this has been reached, I would not be surprised if we’re currently stretching into the 11,000 - 12,000 range at this moment in time. It’s a very sad thing. I came to Flashback during this crisis because of the reactions on other Swedish internet hubs when I said our strategy would lead us into deaths numbering in the tens of thousands; and it appears our strategy has done so. The hatred for suggesting such a thing was resounding. Now, it’s a somber reality.

We can be thankful and hopeful this will come to at least a partial end this year. We can also be thankful we live in 2021 and not any other time in the past where this pandemic would have been even more devastating. We can be thankful the vaccine developments did not fail, as there would be tens of thousands more deaths at this current rate before any true herd immunity is reached. And we can be hopeful the virus does not mutate significantly and leave us back at square one.

One cruel winter in the west before the world begins to return to normality.
Citera
2021-01-10, 06:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Sverige har fået leveret ca. 175.000 vaccine doser:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/

Her kan du læse om Danmarks vaccine levering:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyhedsbreve/epi-nyt/2020/uge-51-52b---2020

Tack för länkar. Om Sverige fått 175.000 doser så borde minst 87.000 ha fått första dosen.
Men det är klart här vaccinerar vi endast kontorstid.
Citera
2021-01-10, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
We should start getting proper reports in next week so that the damage accumulated over late December can be assessed as it begins to show in statistics.

After some low compliance with face-masks on the first day of use, the second day brought a higher rate of use judging from my own personal experience in Göteborg. Hopefully this will slow future infections.

We should be reaching a peak sometime within the next ten days, which will plateau high throughout February and then sink during March, with the wave ending in April. Hopefully people following restrictions will curtail the peak into ending quicker.

It’s obvious that the 10,000 death mark has already been reached. It’ll be interesting to see WHEN exactly this has been reached, I would not be surprised if we’re currently stretching into the 11,000 - 12,000 range at this moment in time. It’s a very sad thing. I came to Flashback during this crisis because of the reactions on other Swedish internet hubs when I said our strategy would lead us into deaths numbering in the tens of thousands; and it appears our strategy has done so. The hatred for suggesting such a thing was resounding. Now, it’s a somber reality.

We can be thankful and hopeful this will come to at least a partial end this year. We can also be thankful we live in 2021 and not any other time in the past where this pandemic would have been even more devastating. We can be thankful the vaccine developments did not fail, as there would be tens of thousands more deaths at this current rate before any true herd immunity is reached. And we can be hopeful the virus does not mutate significantly and leave us back at square one.

One cruel winter in the west before the world begins to return to normality.
Ja vi kan vara tacksamma för att du hade fel vad gäller T-celler; De förhindrar återsmitta, nämligen.
Citera
2021-01-10, 07:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för länkar. Om Sverige fått 175.000 doser så borde minst 87.000 ha fått första dosen.
Men det är klart här vaccinerar vi endast kontorstid.

Nej, men regionerna har troligtvis prioriterat att vaccinera istället för att rapportera.
Jag VET att tex Skåne har tryckt ut alla tillgängliga doser. (Förutom att man sparar 50% tills man känner säkerhet med leveranserna)
Ni diskuterar en siffra på 40.000 som kom för snart en vecka sedan. Denna siffra är inte ens från officiellt håll utan kom fram i samband med diskussioner om biverkningar.

Lugna er lite tills regionerna och FHM fått tummen ur röven och presenterar dagsfärska siffror..
Men jag måste säga att just dessa siffror är det jag bryr mig om minst just nu avseende om de är uppdaterade eller inte.
Det viktiga nu är att så många som möjligt får vaccinet. Inte att idioter sitter och kan ta en bra vaccinationsgrad som en ursäkt för att leva som vanligt.
Citera
2021-01-10, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, men regionerna har troligtvis prioriterat att vaccinera istället för att rapportera.
Jag VET att tex Skåne har tryckt ut alla tillgängliga doser. (Förutom att man sparar 50% tills man känner säkerhet med leveranserna)
Ni diskuterar en siffra på 40.000 som kom för snart en vecka sedan. Denna siffra är inte ens från officiellt håll utan kom fram i samband med diskussioner om biverkningar.

Lugna er lite tills regionerna och FHM fått tummen ur röven och presenterar dagsfärska siffror..
Men jag måste säga att just dessa siffror är det jag bryr mig om minst just nu avseende om de är uppdaterade eller inte.
Det viktiga nu är att så många som möjligt får vaccinet. Inte att idioter sitter och kan ta en bra vaccinationsgrad som en ursäkt för att leva som vanligt.

De involverade, i princip alla, har passat på att vila upp sig över helgerna allt ligger i stå. Vi vet inte om det kommit in mer vaccin. Har det så har de inte packat upp och skickat ut det till regionerna ännu.

Jag tror dina "idioter" inser att de måste vänta tills de har fungerande skydd. Sedan kommer gubbarna och kärringarna på vårdboenden att storma galleriorna och gå på restauranger, Not!

De är de yngre, som shoppar loss och lever livet. Men de ligger så långt bak i vaccinationsprioriteringen att din oro borde vara över hur de beter sig just nu, inte vad de eventuellt kommer att göra om 4,5,6 månader.
Citera
2021-01-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Storbritannien kastar snart in handuken...

Kan du utveckla vad du menar lite mera?
Citera
2021-01-10, 07:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Det är nog sant som du säger att det är rapporteringen som brister.
Är nog för tidigt men jag fattar inte vad du menar med att folk tar vaccinationsgraden som ursäkt
Citera
2021-01-10, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Storbritannien kastar snart in handuken...
För att 80000 multisjuka, smällfeta åldringar dött någon månad i förväg? Knappast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in