2021-01-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Var skulle Bronx landa på den skalan menar du? Garanterat inte på en bättre position än Finland, Tyskland eller Österrike.
Här beskriver man att de hårdast drabbade områdena i New York (delar av Queens och Bronx) har mycket allvarlig trångboddhet, uppemot en femtedel. Det är alltså samma som snittet för Stockholms län (21%):

https://www.politico.com/states/new-york/albany/story/2020/04/11/new-york-citys-most-crowded-neighborhoods-are-often-hardest-hit-by-coronavirus-1274875

Här jämför man problem med trångboddhet i OECD. Figuren på sida 6:

https://www.oecd.org/els/family/HC2-1-Living-space.pdf

Sverige är femte värst i OECD. Vi är bara slagna av Mexiko, Lettland, Polen och Slovakien.
Citera
2021-01-09, 22:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
VAB? Hur resonerar du nu? Om något kostar VAB är det FoHMs rekommendation att hålla sina barn hemma vid minsta symptom, inte om man har distansundervisning. De föräldrar som ej arbetar hemma får ha sina barn i skolan naturligtvis. Dessutom kan flertalet barn klara sig själva under en begränsad tid.

Du begriper väl att detta inte ska gälla under en mycket lång tid utan ett par veckor så att man får ner smittspridningen?

Du ska nog vara försiktig med att uttala dig om begåvningsnivån här inne, du anser att länkar till Nature är skräplänkar, lol.

Måste bara fråga hur du menar . Vilken ålder tror du föräldrar som arbetar hemma kan göra det om barnen är hemma. Innan 10 år är uteslutet för i princip alla så du vet.
Citera
2021-01-09, 22:54
Medlem
outoftheblues avatar
dubbelpost
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-09 kl. 23:04.
Citera
2021-01-09, 22:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Borde ju vara ganska lugnt nu om 65% har antikroppar. De har ju flockimmunitet nu.
Du tror att de är friska nu?
Citera
2021-01-09, 22:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag tror inte årstiderna är jämförbara alls. I Sverige är det mycket kallt på vintern och människor håller sig därför inomhus där smittrisken är högre (inget RNA-nedbrytande UV-ljus från solen, ingen växtlighet med RNA-nedbrytande enzymer som aerosoler fastnar på, samma luft som andas av flera människor).

Medan brasilianare med lite pengar håller sig inomhus när det är varmast. Luftkonditionering virvlar runt viruspartiklar.

I slummen är medelåldern väldigt låg. Det är svårt för corona att smitta så många gamla och sjuka när de flesta redan är döda.
Men om det är så farligt inomhus, varför låter då UK folk bara gå ut för motion (exempelvis promenad) bara en enda gång per dag? Skulle jag hålla mig hemma inomhus en längre tid nog skulle jag föredra minst ett par promenader per dag. Jag förstår inte riktigt motiveringen bakom just den regeln. Varför är det så viktigt att folk håller sig hemma ca 23 timmar i sträck, varje dygn? (Utom möjligtvis för nödvändiga inköp, men dessa bör göras så sällan som möjligt.) I normala fall rör man sig mer än så, tar sig till jobbet på morgonen, går kanske ut på lunchen, tar sig hem och sen någon aktivitet eller ärende på kvällen. Man inte bara förflyttar sig mellan ställen, utan får på köpet regelbunden lätt motion utomhus flera gånger per dag, och det är förmodligen bra för hälsan.

UK ger dock folk rätt att utan böter fly hemmet vid risk för skada typ misshandel, det är inskrivet i reglerna, men om ingen hotar slå en får man alltså snällt sitta där 23 av dygnets 24 timmar, som en fånge i sitt eget hem. En mardröm för aktiva människor, och är det verkligen så motiverat ur smittspridningsynpunkt?

Kanske är det för att folk inte får gå ut och sträcka på benen oftare som de har så hög smittspridning. Vad gör alla rökare som inte ens får gå ut och röka och kanske inte klarar av att sluta just nu? De sitter hemma och bolmar och utsätter fru och barn för 23 timmars passiv rökning per dygn.

https://www.gov.uk/guidance/national-lockdown-stay-at-home
Citera
2021-01-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir

Jag tror inte årstiderna är jämförbara alls. I Sverige är det mycket kallt på vintern och människor håller sig därför inomhus där smittrisken är högre (inget RNA-nedbrytande UV-ljus från solen, ingen växtlighet med RNA-nedbrytande enzymer som aerosoler fastnar på, samma luft som andas av flera människor).

Medan brasilianare med lite pengar håller sig inomhus när det är varmast. Luftkonditionering virvlar runt viruspartiklar.

I slummen är medelåldern väldigt låg. Det är svårt för corona att smitta så många gamla och sjuka när de flesta redan är döda.

Nä det är dom nog inte.
Brasilien är väl inne i sin regn period nu också, så det påverkar också hur mycket folk är inne.

säkert det i kombination med julfirandet som bidrar till att dom slår rekord i antalet smittade och kanske snart dödstal.
Citera
2021-01-09, 23:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Måste bara fråga hur du menar . Vilken ålder tror du föräldrar som arbetar hemma kan göra det om barnen är hemma. Innan 10 år är uteslutet för i princip alla så du vet.
Därför skrev jag att de barn som ej kan vara hemma får vara i skolan. Det är meningen att barnen ska ha distansundervisning, inte springa hemma och leka.

Det gäller under en kortare period för att försöka få kontroll över spridningen så att sjukvården får andrum. Det måste väl människor ändå kunna klara av? Det gäller ju att rädda liv, inte vilken film de ska se på tv.

Dessutom svarade jag en som påstod att skolstängningar kostar VAB-pengar.
Citera
2021-01-09, 23:22
Medlem
Sverige har hittills klarat pandemin ganska bra men närvaron av de snabbspridande mutationerna oroar. Vilken information har vi idag om spridningen av mutationerna i Sverige?
Citera
2021-01-09, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Sverige har hittills klarat pandemin ganska bra men närvaron av de snabbspridande mutationerna oroar. Vilken information har vi idag om spridningen av mutationerna i Sverige?

Finns väl något 20-tal konstaterade fall, men mörkertalet är antagligen massivt. Frågan är ens om dessa mutationer går att stoppa längre.
Citera
2021-01-09, 23:28
Medlem
Vad får man inte göra enligt pandemilagen?
Och vilka är konsekvenserna böter eller fängelse?
Citera
2021-01-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns väl något 20-tal konstaterade fall, men mörkertalet är antagligen massivt. Frågan är ens om dessa mutationer går att stoppa längre.
Har det rapporterats något fler fall idag? Det senaste jag hörde talas om var i Halland. Och angående mörkertalet – har någon vettig uppskattning gjorts? Jag hittar inga uppgifter att ens göra en ”ful-uppskattning” med.
Senast redigerad av Fyrahundra 2021-01-09 kl. 23:36.
Citera
2021-01-09, 23:36
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Skapar oro i världen? Dina länkar säger ju snarare det motsatta, dvs att det är väldigt låg risk att det ska spridas. Nya virus kommer hela tiden, det finns inget i nuläget som säger att man ska oroa sig över det här viruset. Åtgärderna som tas i nuläget är standard. Dödsfallen har dessutom (vad jag kan se) varit gamla och sjuka människor. Det är främst när vanliga och annars friska vuxna dör som man ska börja oroa sig.

Dock den värsta epidemin under de senaste århundradena (spanska sjukan) upphörde år 1920, vilket snarare borde förstöra memet.
Nej det kommer säkert inte sprida sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in