2021-01-09, 19:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Tror inte man ändå sätter full fart ned i backen ...

Det finns massor med olyckor som visar på motsatsen, senast i en lång rad av olyckor var https://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Air_Flight_3591

Citat:
Pilots with limited instrument flight proficiency have a well-documented tendency to disregard flight instruments and act instinctively in reaction to this illusion

Citat:
... kaffekoppen bör t.o.m skvallra om det.

Fast problemet är att piloten inte litar på kaffekoppen (instrumenten) utan på sina sinnen.
Senast redigerad av madtop 2021-01-09 kl. 19:27.
Citera
2021-01-09, 19:25
Medlem
Detta är självklart.
Något katastrofalt som har hänt jag tror på bomb eller en riktig kraftigt konstruktionsfel

Ett plan trillar inte ur himlen bara, att få planet gå ifrån climb till att crashat på nån minut är inget som går att genomföra utan att planet är trasigt bortom räddning.
Citera
2021-01-09, 19:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Handlar inte bara om "felinformation från örat" utan om allt från synintryck till något så enkelt som att piloten trycks mot sätet - vilket i sin tur kan tolkas som en stegring men i själva verket beror på en nedåtriktad acceleration.

Spatial desorientering är en relativt vanlig orsak till flygolyckor och ligger bakom mängder med olyckor även hos trafikflyg.
https://www.skybrary.aero/index.php/Spatial_Disorientation

Om jag uppfattat olyckan rätt så var det molnigt, dvs piloterna flög utan visuella referenser vilket i sin tur är en förutsättning för spatial desorientering.

Eftersom folk ändå vet vad jag pratar om så...

Jag antar att det är för att saker händer för fort helt enkelt att det är en så vanlig orsak till olyckor. Annars borde det ju inte hända iom två piloter och båda kanske inte har samma känsla, och all automatik.
Citera
2021-01-09, 19:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Låter som nitro i bränsletanken planet kan ha stått länge med gamalt bränsle som piffats upp o fått motorer att brisera kommer att hända igen.

"briserade motorer" hade inte fått det händelseförloppet så det kan vi direkt utesluta.

Ett motorbortfall hade inneburit ett betydligt mer utdraget förlopp inklusive en lång glidflygning på typ tio mil.

Citat:
... planet kan ha stått länge...

Fast vi vet ju att planet flugit regelbundet inklusive flygningar och tankningar samma dag.

Du är ju fan som trumpen och vräker ur dig skit utan någon som helst faktakoll.
Senast redigerad av madtop 2021-01-09 kl. 19:38.
Citera
2021-01-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Håller med om båda.
Jag tittade lite närmare på flightradar och ser - Ganska exakt när klockan slagit över till 07:40 och flygplanet har högsta höjd 10900 feet börjar det tappa höjd.
Sedan sjunker farten successivt 287, 224, 192, 115, - och den sista noteringen är 358 knots.

Motsvarande höjdnoteringar är 10725, 8950, 8125, 5400 feet.

Alltså faller flygplanet 5000 feet och samtidigt minskande hastighet.

Någon som har förklaring?

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/pk-clc#26860e0e
Citera
2021-01-09, 19:36
Medlem
Citat:
"briserade motorer" hade inte fått det händelseförloppet så det kan vi direkt utesluta.

Ett motorbortfall hade inneburit ett betydligt mer utdraget förlopp inklusive en lång glidflygning på typ tio mil.
Snart kommer det nog en "säkerhetsexpert" här, fullt beredd att övertyga alla att den aktuella typen av störtning är totalt ovanlig. Dvs ingenting att bry sig över. Och då syftar jag Inte på icke-säkerhetsexperten hans kjäll, Tst i norrköping.
Citera
2021-01-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tittade lite närmare på flightradar och ser - Ganska exakt när klockan slagit över till 07:40 och flygplanet har högsta höjd 10900 feet börjar det tappa höjd.
Sedan sjunker farten successivt 287, 224, 192, 115, - och den sista noteringen är 358 knots.

Tilllägg- det ser ut som kraftbortfall vid den tidpunkten (07:40) - och sedan fortsätter det i samma bana som det haft -
Jag ser ju nu att hastighetsmätningen är relativt marken. så det blir ju logiskt.
Alltså skedde något vid den tidpunkten som gjorde att båda motorerna slutade ge kraft..
Citera
2021-01-09, 19:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Inte mer än att jag tror att den sista datan av något skäl är korrupt, inte en chans att de hade en GS på 358 knot på slutet.
Citera
2021-01-09, 19:47
Medlem
Citat:
Inte mer än att jag tror att den sista datan av något skäl är korrupt, inte en chans att de hade en GS på 358 knot på slutet.

Nej det låter inte så troligt - En möjlighet skulle kunna vara att planet fallit och fått hög (fallande) hastighet och piloten lyckats rätta upp det i sista stund - och den fallande rörelsen har övergått i flykt-hastighet.
Citera
2021-01-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Knappast, dess flyghistorik sen ett par veckor https://www.flightradar24.com/data/aircraft/pk-clc
Då varvdet säkert piss i bränsledepån dom åkte på.
Citera
2021-01-09, 19:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Min oerhört amatörmässiga gissning är att den horisontella stabilisatorn har gått av/låst sig till ett läge som har fått flygplanet att krascha med nosen neråt. Inte p.g.a. flygplansmodellen men till orsak av negligering att underhålla flygplanet.
Alternativ 2 gissar jag på självmord av piloten men det ser jag som osannolikt. Det lutar mer åt alternativ 1.

Som sagt min personliga åsikt och inget jag baserar på kunskap. Vi får helt enkelt se vilka fynd man hittar på olycksplatsen.

Som skedde med Alaska Airlines Flight 261, kanske mest kända fallet. I det fallet var det en skruv ("domkraft") i stabilisatorn som bröts sönder på grund av bristfällig smörjning.

Ja. det är troligt med någon form av mekaniskt fel. Som kan bero på dåligt underhåll, lång tid på marken i samband med covid-19 eller en kombination.
Citera
2021-01-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om hastigheten var 600km/h i en minut har de färdats 10 km, varav 3km i höjdled. Mycket kraftig dykning som sagt.
Om inlägg #4 stämmer så har de sjunkit 9200 fot (2800 meter) på 21 sekunder (inte 60)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in