2021-01-09, 21:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Just det precis så är det. Men stollar som du som sitter skelögd framför datorn och stirrar på din nästipp klara ju såklart inte att tänka så pass många steg. Kan trösta dig med att även de direkta kostnaderna i form av VAB till hundratusentals föräldrar gör eventuella tankar på skolstängning (inkl förskola) är hjärndöda och suboptimala.

VAB? Hur resonerar du nu? Om något kostar VAB är det FoHMs rekommendation att hålla sina barn hemma vid minsta symptom, inte om man har distansundervisning. De föräldrar som ej arbetar hemma får ha sina barn i skolan naturligtvis. Dessutom kan flertalet barn klara sig själva under en begränsad tid.

Du begriper väl att detta inte ska gälla under en mycket lång tid utan ett par veckor så att man får ner smittspridningen?

Du ska nog vara försiktig med att uttala dig om begåvningsnivån här inne, du anser att länkar till Nature är skräplänkar, lol.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2021-01-09 kl. 21:31.
Citera
2021-01-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
VAB? Hur resonerar du nu? Om något kostar VAB är det FoHMs rekommendation att hålla sina barn hemma vid minsta symptom, inte om man har digitalundervisning. De föräldrar som ej arbetar hemma får ha sina barn i skolan naturligtvis. Dessutom kan flertalet barn klara sig själva under en begränsad tid.

Du begriper väl att detta inte ska gälla under en mycket lång tid utan ett par veckor så att man får ner smittspridningen?

Du ska nog vara försiktig med att uttala dig om begåvningsnivån här inne, du anser att länkar till Nature är skräplänkar, lol.
Haha ett par veckor skolstängning och sedan är coronaproblemet löst? Det var d dummaste jag hört på länge. IQ-nivån i denna tråd är för sorglig ibland.

Btw. Skummade igenom natureartikeln, halvtaskig regressionsanalys med lågt p-värde och ett virrvarr av variabler som korrelerar med varandra. Men såg framför allt inget som tydde på att skolpersonal eller elever utsattes för stor risk. Inte heller något som tyder på att det skulle vara värt kostnaden för att stänga förskola/grundskola i Sverige.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-09 kl. 21:42.
Citera
2021-01-09, 21:42
Medlem
Varmare väder eller lockdown är det enda som kan trycka ner smittan.
Citera
2021-01-09, 21:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Tänkte dra till Finland är det möjligt ?

Isåfall bokat stuga där. Finns bara jag och barnen där. Och med uppvisat negativt Corona test . Kan man komma in då 48 timmar?
Nej, du kommer inte in om du inte är medborgare. Endast nödvändiga resor och arbetsresor.
https://raja.fi/sv/anvisningar-om-gransovergang-corona
Citera
2021-01-09, 21:47
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha ett par veckor skolstängning och sedan är coronaproblemet löst? Det var d dummaste jag hört på länge. IQ-nivån i denna tråd är för sorglig ibland.

Btw. Skummade igenom natureartikeln, halvtaskig regressionsanalys med lågt p-värde och ett virrvarr av variabler som korrelerar med varandra. Men såg framför allt inget som tydde på att skolpersonal eller elever utsattes för stor risk. Inte heller något som tyder på att det skulle vara värt kostnaden för att stänga förskola/grundskola i Sverige.

Kostar inget att hålla en skola stängd.

Att dilla om "förväntad minskad livsinkomst" är ungefär samma resonemang som fick IT-bubblan att spricka när man försökte höja bolagens värde genom att baka in "förväntat framtida värde" i årsredovisningen.

Bara lösa spekulationer utan verklighetsgrund.

Så sprack IT-bubblan också.

Och nu har även din desinformationsbubbla spruckit.
Citera
2021-01-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister

Kolla Brasilien dom befinner sig mitt i sommaren.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/

så det har inte bara med temperaturen och torr luft att göra
Citera
2021-01-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Immunitet är det allra bästa.
Citera
2021-01-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Det kommer inte betyda ett skit.

Det kommer vara deras rekommendationer som vanligt. Gymmen kan vara fullproppade. Ingen kommer bry sig

Det mesta är för syns skull. Innan helgen hade den lokala lilla H&M-butiken satt upp en lapp på entreedörren "Max 310 kunder i butiken", typ. Ehhh, det har aldrig någonsin ens varit nära 100 pers där samtidigt...Måste ha blivit en siffra för mycket?

Och skoldag för högstadiet till mitt på dan, sedan in i matsalen med övriga skolelever och så hem för distansundervisning i typ 2-3 timmar. Var är logiken?
Klassen träffas och alla måste till och från skolan.
Citera
2021-01-09, 22:01
Medlem
Många säger att lärare inte är mer i riskzonen än ngt annat yrke. Men har en undran ett syskon till mig är lärare på en skola som har årskurs 7 till 9 i Skaraborg. Runt lucia var ca 65% av lärarna borta på grund av Covid, och när jag träffade mitt syskon idag om skolstarten så sa denna att det varit liknande bortfall i många skolar i vårt område, så lärare har fått åkt runt på olika skolor. Men har inte hört ngt liknande på ngt företag i vårt område, så min fråga är egentligen är lärare i riskzonen mer eller inte? Är lite orolig för mitt syskon helt enkelt.
Citera
2021-01-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det går inte att jämföra med länder med stor fattigdom, trångboddhet, generationsboende, bristande sjukförsäkring o.s.v.. Man måste jämföra med dom som ligger närmast oss, och det är ju våra nordiska grannländer. Dessutom har vi samma klimat.
Världen är mer komplex än så. Sverige har extremt stora problem med trångboddhet (15.2%). Mycket mer än Holland (4.1%) eller Belgien (5.7%) eller våra grannländer.

I Stockholm är det 21 procent som klassas som trångbodda. Det är ofattbart högt, i nivå med Bronx.
Citera
2021-01-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja fortsätter det såhär kommer vi ha 35000 döda under 2021. Massiv vaccinering kan trycka ner det till en tiondel men kräver fortsatt hårda restriktioner för att lyckas.

Hahaha 35000 döda under år 2021.vi har haft 9-10k döda under hela 2020 så berätta nu varför 35000 döda under 2021? Har corona muterat till digerdöden nu?
Citera
2021-01-09, 22:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Findes der ingen officiel statistik over antallet af vaccinerede i nutid, som der findes i de fleste andre EU lande?
Nej. Det kommer veckostatistik från och med nästa vecka. Vilka 14 länder finns det nutidsstatistik från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in