2021-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är inte jag som läser mellan raderna, det är Trumps lättsinniga anhängare. Dock naturligtvis med hans goda minne.
Det var ett riktigt djävla dubbelspråk på dig nu. Ni är fan otäcka i hur ni diskuterar. Övertygade motståndare eller anhängare till en person är ni ändå oskiljaktiga: lika barn leka bäst.

Skriv inte mer till mig nu, om du inte vill diskutera det jag tagit upp i tidigare inlägg till dig.
Citera
2021-01-09, 20:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det var dessutom en global ekonomi som byggde upp vårt välstånd. Sverige gick från att vara ett fattigt land i nordeuropas periferi till att bli en ekonomiskt framgångsrik nation på kort tid. Genom handel med andra länder!

Hade ingen köpt den svenska exportindustrins produkter så hade vi förblivit fattiga.

Sen när andra länder också höjer sitt välstånd på samma sätt, så gnäller man plötsligt på ”globaliseringen”.

Det är på samma vis som de tänker med judarna. Vi har byggt världens bästa stater i det industrialiserade Europa och dess kolonier, och judar har varit en inte försumlig del av det.

Vad tror de skulle hända ifall det inte fanns några judar? Evigt liv? Människans rymdkolonisering?

Näh, judarna är en del av vår framgångssaga, och har deltagit i att skapa bättre liv för oss alla.
Citera
2021-01-09, 20:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Signalen där allt borde gått total mayhem är ju när den där haggan blir skjuten.
Tänk liknande scenario på en fotbollsmatch där en supporter blir mördad, det skulle ta hus i helvete och bilar skulle brinna halva natten.
Nu ba, jaha...fjantigaste rioten på länge...

Ja hade skott används mot liknande folksamlingar i andra sammanhang hade det blivit revolution på riktigt, tänk om korankravallerna i Malmö hade beskjutits.
Citera
2021-01-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det var en avancerad hypotes. Jag är medveten om att elektorsvalet pågick samtidigt men jag känner inte till att detta inte kunde skjutas i händelse av upplopp, vilket jag tycker det har varit frågan om här. Jag tycker att det är skamligt, alarmistiskt och uppviglande att kalla det för ett kuppförsök.
Många som deltog uppfattade det som en statskupp. Biden skulle fråntas presidentskapet. De var så säkra på segern att de exponerade sig öppet. Och varför tror du att Trump med familj eldade demonstranterna och uppmanade dem att tåga mot kongressen?
Citera
2021-01-09, 20:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Också nyhetssajten Politico gör ett försök att förstå haveriet. Några extra intressanta passager: "Where was the protective intelligence? Where was the quick reaction force? Where were the long guns? Where were the helmets and batons? Where were the tall, secure fences that normally ring the Capitol during high-profile protests? And perhaps most important: Where was the strategy? // Today, the Capitol Police boasts advanced resources equal to the largest and best police departments in the country, including a bomb squad, intelligence unit, hazmat units and specialized dignitary protection agents, as well as crowd control and riot gear and access to an arsenal of weapons that would impress many small armies. Its officers are well-wired with other local and regional police departments and participate in FBI Joint Terrorism Task Forces. Plus it has the entire federal government and numerous local and regional D.C. police departments to call upon for help when needed. And, at its core, its whole job is to protect about 270 acres, a land mass less than a third the size of New York’s Central Park—including, and especially, the 58-acre Capitol and grounds itself. That unusual balance—immense resources and an extremely specific zone to protect—makes its colossal failure Wednesday so much more stunning to law enforcement experts".
Citera
2021-01-09, 20:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Kolla Aaron Mostofsky med en beslagtagen sköld i senaten, du kommer dö av skratt!

https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/aaron-mostofsky-1.jpg?quality=90&strip=all&w=1024

Man kiknar faktiskt av skratt i en sådan åsyn.
Citera
2021-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det var ett riktigt djävla dubbelspråk på dig nu. Ni är fan otäcka i hur ni diskuterar. Övertygade motståndare eller anhängare till en person är ni ändå oskiljaktiga: lika barn leka bäst.

Skriv inte mer till mig nu, om du inte vill diskutera det jag tagit upp i tidigare inlägg till dig.
Det finns inget dubbelspråk. Min linje är tydlig när det gäller Trumps stora ansvar i det som hände.
Citera
2021-01-09, 21:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag vet inte.

Om en Burkaklädd kvinna hade brutit sig in i Sveriges Riksdag och satt sig i talarstolen och hånat Sveriges statsminister.

Hade du tyckt att det hade varit lika komiskt då?

En haschpundare i talarstolen kan man kanske garva åt men FBI garvar inte.

Ja om hon hånat statsministern hade det varit ok.....

Vi har väl massor av muslimer i riksdagen. Vi hade till och med en islamist och turkisk ultranationalist som statsråd. Nej det är inget jag skrattar åt direkt.
Citera
2021-01-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Vi har väl massor av muslimer i riksdagen. Vi hade till och med en islamist och turkisk ultranationalist som statsråd. Nej det är inget jag skrattar åt direkt.
Är det okay att håna dina politiska motståndare men terrorism att håna vissa andra?
Citera
2021-01-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

visst garva du bara. Du vet vad jag menar.

Jag håller med om att vissa kanske drogs med i den allmänna 'euforin eller stämningen' men som vuxen människa vet man när det är dags att lätta.

Jag är övertygad om att många gjorde det också. Så brukar det vara. Är man orutinerad och full så kan det sluta riktigt illa vilket det kommer att göra för en del pundhuvuden i det här fallet.
Citera
2021-01-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Enligt konstitutionen skulle presidenten utses just den dagen och Trump hade placerat lojala personer i den förvaltning som Biden hade behövt stöd i för att hävda sin valseger. Om Trumpanhängare intensifierat sina demonstrationer i hela USA och allt fler makthavare slutit upp kring Trump så hade inte militären räddat Biden.

Det hade förutsatt att Trump haft flera höga militärer på sin sida. Trumpanhängare hade även behövt storma flera strategiskt viktiga platser, t.ex. delstatsparlament, tv- och radiostationer, m.m. Det hade krävt en betydligt mer avancerad operation. Höga militärer hade i så fall behövts på plats för att leda stormningen.
Det här var främst ett gäng idioter som nästintill bjöds in och det enda de åstadkom var att förstöra för sig själva. Det kan inte kallas för kupp. Däremot hoppas jag dessa idioter lagförs.

Exempel på en misslyckad kupp är Spanien 1981 när överstelöjtnant Tejero klampade in i parlamentet, sköt skarpt och lyckades hålla parlamentsledamöter och ministrar som gisslan i 18 timmar. Den kuppen föll då man inte kontrollerade media, samt att kung Juan Carlos gick ut och tog avstånd från kuppen i tv, något man missbedömt från Tejeros håll. Den spanska armén i Valencia stod på kuppens sida, liksom en stor del av "Guardia Civil".

Med det sagt så börjar USA alltmer likna Weimartyskland, med både vänster- och högergrupperingar som slåss på gatorna. Snart lär vi få se paramilitära grupper formas från alla olika politiska läger. Fanns ju t.o.m. liberala paramilitära grupper i Weimartyskland.
Citera
2021-01-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Många som deltog uppfattade det som en statskupp. Biden skulle fråntas presidentskapet. De var så säkra på segern att de exponerade sig öppet. Och varför tror du att Trump med familj eldade demonstranterna och uppmanade dem att tåga mot kongressen?
Att många var dumma nog att tro det förändrar ingenting. Det var en enorm folksamling på plats i D.C. så visst har den åsynen eggat. Allt du säger påpekar ju bara hur oplanerat och amatörmässigt upploppet var.

De eldade inte på för någon ”kupp”. Det är ordentliga anklagelser du kommer med. Jag har sett och hört Trump i anknytning till upploppen och aldrig gjordes ens antydningar åt detta håll. En av Trumps söner var mycket snabb, innan Capitolium intagits om jag inte missminner mig, med att fördöma våldsamheter som uppstod i bråk med poliser utanför byggnaden.

De tågade mot Capitolium för att visa sitt missnöje mot Bidens valkampanj, som de har varit öppna med sedan valet.

Således har vi ett vanligt upplopp, mycket likt dem som pågick hela förra sommaren, och som nu utnyttjas på ett enligt mig oroväckande vis.

Jag utmanar dig att citera Trump där han uppmanar till upplopp / kupp / ”stormning”. Att ni tycker er se antydningar åt detta är inte tillräckligt.

Skrivet från telefon.
Senast redigerad av vlkmslf 2021-01-09 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in