2021-01-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag vet inte.

Om en Burkaklädd kvinna hade brutit sig in i Sveriges Riksdag och satt sig i talarstolen och hånat Sveriges statsminister.

Hade du tyckt att det hade varit lika komiskt då?

En haschpundare i talarstolen kan man kanske garva åt men FBI garvar inte.

Det är komiskt, kolla denna klassiska bild, https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/aaron-mostofsky-1.jpg?quality=90&strip=all&w=1024
Citera
2021-01-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja några var aggressiva, men en del av demonstranterna försökte lugna ned situationen inne i byggnaden. Jag tycket en kille, som höll på och skrek högt och som sedan var en av de som slog sönder glasdörrarna när kvinnan sköt ihjäl var den mest aktive och ordningsstörande.

Jag vet inte om just Trumpanhängare är aggressiva. Se bara på belägringen av Seattle i somras eller korankravallerna i Malmö.

Ja det var konstigt att de kunde komma igenom så pass enkelt. Efter 11/9 attentaten skärpte väl säkerheten upp rejält kring vitala byggnader. Polisen måste ha haft underrättelser om hur många personer som kunde röra sig i området och räknat med att någon form av kravall kunde ha brutit ut. Kanske har tidigare Trump-manifestationer varit betydligt lugnare och därför inte tog större allvar på säkerheten.

Om inte några människor hade fått sätta livet till och en del fått skador hade detta nog kommit att räknas som en komisk situation. Bilderna på den där killen med indianmössan med horn och utan tröja fick mig att uppleva en sällan skådat munterhet. Det var som om en psykiatrisk klinik hade intagit platsen. Kan nästa räknas i klass med bråket i Ukrainas parlament när en person försöker dra bort premiärministern från talarstolen:

https://www.youtube.com/watch?v=cS-4SOTwvQI
Framför allt så har amerikanarna ett digitalt övervakningsmaskineri som saknar motstycke i västvärlden, bland annat i syfte att upptäcka hot mot rikets säkerhet. Det fanns tydliga tecken på att det skulle ske oroligheter av det här slaget redan innan på sociala medier. Att Trump inte skulle fått denna information är helt uteslutet. Att då uppmana uppjagade demonstranter att marschera mot kapitolium är väl som att slänga bensin på elden. Det är också anmärkningsvärt att man med bakgrund av detta varit så oförberedda.
Citera
2021-01-09, 20:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det där liknar väl mest en folkfest som spårat ut lite, inte någon revolution eller statskupp. Det måste i så fall vara den mest patetiska och mest tafatta genom tiderna.
Signalen där allt borde gått total mayhem är ju när den där haggan blir skjuten.
Tänk liknande scenario på en fotbollsmatch där en supporter blir mördad, det skulle ta hus i helvete och bilar skulle brinna halva natten.
Nu ba, jaha...fjantigaste rioten på länge...
Citera
2021-01-09, 20:46
Medlem
Citat:
Jag vet inte.

Om en Burkaklädd kvinna hade brutit sig in i Sveriges Riksdag och satt sig i talarstolen och hånat Sveriges statsminister.

Hade du tyckt att det hade varit lika komiskt då?

En haschpundare i talarstolen kan man kanske garva åt men FBI garvar inte.

Det hade varit årets bästa händelse!

Men i övrigt, att kalla debaclet för statskupp eller hot mot demokratin är ju löjligt.
Om dörrarna är öppna och utan bevakning skulle BLM totaltrashat Senaten tror jag.
Så varför var de öppna nu?
Ett spektakel. Som den svenska reaktionen. En runkfest för naiva regimarbetare.

Oavsett om man gillar trump eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slasktratt42
Jag läste nåt nånstans om en typ Antifa/BLM anhängare som plockat upp och burit runt en sån sköld och fick ett långt fängelsestraff för det. Kan inte hitta källan nu, men jag undrar om Aaron inser hur mycket i skiten han satt sig i.

Han sägs vara lätt utvecklingsstörd men undrar hur han fick tag i polisens sköld? Käppen han har kan klubba ner folk rejält.

https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/aaron-mostofsky-1.jpg?quality=90&strip=all&w=1024
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Vad är det för osäkert läge du menar då?
Enligt konstitutionen skulle presidenten utses just den dagen och Trump hade placerat lojala personer i den förvaltning som Biden hade behövt stöd i för att hävda sin valseger. Om Trumpanhängare intensifierat sina demonstrationer i hela USA och allt fler makthavare slutit upp kring Trump så hade inte militären räddat Biden.
Citera
2021-01-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det finns mycket att orda om men du är så övertygad om din sak att du konsekvent vägrar. Det är du som läser Trump mellan raderna och tyder kodade meddelanden, och det vansinnet har jag inte energi nog att bemöta.

Ångrar du dig, t.ex. den dagen, som kommer, då du blir avstängd och utskämd för något du skrivit eller sagt, så kan vi skriva lite till varandra då
Det är inte jag som läser mellan raderna, det är Trumps lättsinniga anhängare. Dock naturligtvis med hans goda minne.
Citera
2021-01-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Det är komiskt, kolla denna klassiska bild, https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/01/aaron-mostofsky-1.jpg?quality=90&strip=all&w=1024
Jo och lite tragiskt också.

Nu får vi se vad straffen landar. Jag tror faktiskt inte på dubbelsoffriga siffror längre efter att ha kollat runt lite.

Men om man blir åtalad kommer man få minst ett år. Allmänheten kommer inte nöja sig med mindre och de mest pådrivande kan få upp till fem.

Det är opinionsläget nu i alla fall men det kan ju så klart ändras. Vi får se
Citera
2021-01-09, 20:50
Medlem
Citat:

Nu får vi se vad straffen landar. Jag tror faktiskt inte på dubbelsoffriga siffror längre efter att ha kollat runt lite.

Men om man blir åtalad kommer man få minst ett år. Allmänheten kommer inte nöja sig med mindre och de mest pådrivande kan få upp till fem.

Har för mig att den jag pratade om fick 17 år... Fast jag kan missminna mig och det är retligt att jag inte hittar källan.
Citera
2021-01-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Enligt konstitutionen skulle presidenten utses just den dagen och Trump hade placerat lojala personer i den förvaltning som Biden hade behövt stöd för för att hävda sin valseger. Om Trumpanhängare intensifierat sina demonstrationer i hela USA och allt fler makthavare slutit upp kring Trump så hade inte militären räddat Biden.
Det var en avancerad hypotes. Jag är medveten om att elektorsvalet pågick samtidigt men jag känner inte till att detta inte kunde skjutas i händelse av upplopp, vilket jag tycker det har varit frågan om här. Jag tycker att det är skamligt, alarmistiskt och uppviglande att kalla det för ett kuppförsök.
Citera
2021-01-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det hade varit årets bästa händelse!

Men i övrigt, att kalla debaclet för statskupp eller hot mot demokratin är ju löjligt.
Om dörrarna är öppna och utan bevakning skulle BLM totaltrashat Senaten tror jag.
Så varför var de öppna nu?
Ett spektakel. Som den svenska reaktionen. En runkfest för naiva regimarbetare.

Oavsett om man gillar trump eller inte.
De måste väl för fan ha vetat att de gjorde sig skyldoga til åtminstone olaga intrång.

Att sen stå och filma varandra. Ja vad säger man om det. De verkar inte ha fattat att de faktiskt bryter mot lagen.

Med det sagt verkar en del ha varit lite mer målmedvetna. Vi får se var det slutar
Senast redigerad av Alpoxen 2021-01-09 kl. 20:54.
Citera
2021-01-09, 20:52
Medlem
Citat:

Kan man visa att vissa haft uppsåt att ta gisslan och/eller döda politiker så kan nog straffen bli betydligt värre. Mannen med buntband ligger nog pyrt till.
Senast redigerad av pf10 2021-01-09 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in