Citat:
Mja, det där är inte någon "tradingteknik" -- du har en trendlinje som tydligt bryts och sedan går priset vidare och börjar också bryta nivåer uppåt. Att saker bryts på olika vis är ganska grundläggande för all typ av TA och därför inget som är att betrakta som någon särskild teknik. Att sedan bekräftade saker med någon indikator, något glidande medelvärde etc är också ganska vanligt.
Det är alltid olika typer av saker som händer däremot finns det alltid något av dessa:
1. Det trendar upp eller ned
2. Det går mestadels sidledes (konsolidering)
Det är alltid olika typer av saker som händer däremot finns det alltid något av dessa:
1. Det trendar upp eller ned
2. Det går mestadels sidledes (konsolidering)
Ok. Som novis använder jag nog begreppet TA ganska vårdslöst. Det jag menar med tradingteknik kanske bäst skulle beskrivas som vilka trendlinjer, moving average, nivåer och zoner som används vid just det specifika handlingstillfället. T.ex. att det är lämpligt att studera exitpoints med Donchian Channels (som du nämner nedan).
Citat:
Du kan inte söka något tillfälle som stämmer överens med exakt de där villkoren då saker aldrig repeterar sig exakt. Det handlar mer om att se generella kontexter. En bra början är dock en trendlinje och ett EMA200 (för att snabbt bara se trenden om du inte redan enkelt kan göra det genom att titta på prisdatan...). Efter det är det bara gå ut och se var saker landar, dra lite trendlinjer och se om något interagerar med dessa osv.
Använd också högre timeframes för att se var makrotrenden ligger (dvs den stora långa trenden) och de lägre för att se på annat och utföra köp mm.
Det som alltid är intressant är när något som är (som t ex en trend som visualiseras med en trendlinje) upphör att vara något; dvs när detta som är förändras.
Använd också högre timeframes för att se var makrotrenden ligger (dvs den stora långa trenden) och de lägre för att se på annat och utföra köp mm.
Det som alltid är intressant är när något som är (som t ex en trend som visualiseras med en trendlinje) upphör att vara något; dvs när detta som är förändras.
Ah. Ok, men jag antar att du i alla fall tittar ganska övergripande på grafen på makronivå till att börja med, lägger lite trendlinjer och ser om det kan vara intressant. Och är det inte intressant så släpper du det hela för en tid och provar istället ett annat instrument/index för att se om det ser bättre ut.
Citat:
Du hittar entrypoints genom att se var priset tidigare har haft problem att bryta men senare ändå bryter nivån. Du kan sedan använda indikatorer för att bekräfta något sådant, stopp för positionen kan du sätta något under men med lite marginal då det är vanligt att saker testas bakåt mm (detta kommer du se om du börjar rita trendlije
Ja, för exits kan du använda olika nivåer också men du kan också använda något som glider med priset uppåt som t ex Donchian Channel eller ATR. Med en Donchian Channel ser du också möjligtvis enklare var alla toppar ligger på X tidslängd.
Här är ett exempel på en typ av 'Donchian Channel', dvs linjer som visar var högsta respektive lägsta ligger för X längd, i detta fall med en offset på 1 bar för att man enklare ska kunna se när högsta tidigare nivå bryts:
https://i.imgur.com/E5AFEvT.png
Vita = Högstanivåer
Röda = Lägstanivåer
Ja, för exits kan du använda olika nivåer också men du kan också använda något som glider med priset uppåt som t ex Donchian Channel eller ATR. Med en Donchian Channel ser du också möjligtvis enklare var alla toppar ligger på X tidslängd.
Här är ett exempel på en typ av 'Donchian Channel', dvs linjer som visar var högsta respektive lägsta ligger för X längd, i detta fall med en offset på 1 bar för att man enklare ska kunna se när högsta tidigare nivå bryts:
https://i.imgur.com/E5AFEvT.png
Vita = Högstanivåer
Röda = Lägstanivåer
Tittade på din bild och läste på lite om Donchian Channel och det där verkade ju som ganska vettigt att använda.
Citat:
Det är samma koncept som att titta på nivåer och när dessa bryts, man kan sedan kombinera detta med egna nivåer eller andra indikatorer. T ex inte utföra köp om RSI är över 65 när övre kanal bryts, att pris måste vara över EMA200 osv.
Vissa saker kan du bara ha som allmän grundregel som att t ex endast ta långa positioner om pris är över EMA200 på 1h och liknande (beror lite på vilka timeframes du främst kommer utföra dina köp i).
Vissa saker kan du bara ha som allmän grundregel som att t ex endast ta långa positioner om pris är över EMA200 på 1h och liknande (beror lite på vilka timeframes du främst kommer utföra dina köp i).
Ok, men då undrar ju jag hur du har kommit fram till att just dessa indikatorer och villkor är lämpliga att använda dig av för en lyckade entry- och exit.
Är det efter många års användanden och erfarenhet, eller har du pluggat en massa och det därefter blir självklart, eller är det så att säga, 'standard i branschen' att göra si eller så för att hitta entry- och exit-points? Eller är du med i olika tradingforum där ni utbyter erfarenheter med varandra?
När jag tittar runt så hittar jag ju hundratals olika indikatorer och hur många inställningar som helst på varje indikator. Här blir jag ju alldeles förvirrad av vad som kan vara vettigt och vad som är skräp, och vad som kan vara lämpligt att använda vid varje givet tillfälle. Men det kanske reder ut sig när man börjat läsa på mer om TA.
Du har här i tråden gett många fina tips om olika indikatorer och hur man kan använda dessa.