2021-01-09, 19:56
Medlem
Med tanke på trådens rubrik "Revolution i USA den 6 januari? "

Zao fan you li ("Det är rätt att göra uppror").
En slogan som Mao använde under kulturrevolutionens inledningsskede, 1966-1968. Målet för de båda ledarna: att riva ner det gamla systemet. Maos försök tog miljontals människors liv och Trumps lär orsaka bestående skador på synen på sanning.
Citera
2021-01-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Uppsåtet är väl lika illa oavsett hur dåligt eller bra man lyckas med genomförandet.

Det är faktiskt ganska motbjudande att läsa hur förminskande och ursäktande man beskriver inkräktarna i Capitolium från en del.
Jag ursäktar det inte alls. Jag tycker det ska klassas som terrorism.
Citera
2021-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag ursäktar det inte alls. Jag tycker det ska klassas som terrorism.

Jag håller helt med. Presidenten och hans villiga medlöpare i senaten borde omgående gripas för sedition.
Citera
2021-01-09, 20:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja den var dömd att misslyckas men det förhindrar ju inte att de delaktiga faktiskt trodde att de skulle kunna störta regeringen.

När sedan någon sköts till döds och pepparsprayen kom fram sent omsider så backade man

Nej inte störta regeringen, den leds formellt av Trump, ännu i några dagar.

Jag tror inte att det fanns någon riktigt plan överhuvudtaget. De gick för att ventilera sitt missnöje och besvikelse, så uppstod det en situation där de lyckades ta sig in i byggnaden. Tillfället gör tjuven som det heter. De gick ju mest omkring som en grupp vilsna turister när de kom in.
Senast redigerad av DeValera 2021-01-09 kl. 20:09.
Citera
2021-01-09, 20:03
Moderator
vfs avatar
OT raderat och ett flertal varningar utdelade, skärp er/Mod
Citera
2021-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Jag tror inte att det fanns någon riktigt plan överhuvudtaget. De gick för att ventilera sitt missnöje och besvikelse, så uppstod det en situation där de lyckades ta sig in i byggnaden. Tillfället gör tjuven som det heter. De gick ju mest omkring som en grupp vilsna turister när de kom inte.
Jo det ligger en del i vad du säger men många av de var rejält arga. Så arga som bara en riktigt arg Trumpanhängare kan vara.

Att de kom in så lätt kommer stötas och blötas. Jag tycker, och många med mig, att det var chockerande enkelt. Men det kommer att undersökas.
Citera
2021-01-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag kommer att kommentera detta så länge masspsykosen fortsätter och där till och med folk I Sverige ömkar för en riksdåre som befinner sig i ett helt annat land. Det har varit lite av en skyddad verkstad för dessa ömkare här på fb tidigare, där de många gånger fått stå helt oemotsagda jämfört med andra forum och medier, men det är slut på det nu.

Jag tror absolut att sociala medier tar bort inlägg och konton för att rädda sitt eget skinn, om inte helt av juridiska så av moraliska skäl. Detta för att beivra brott, rädda sitt anseende och att det inte införs mer tvingande lagstiftning. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om att de inte alltid är konsekventa. Kanske behövs ett tydligare regelverk men sådant hade knappast räddat Trump i ett sånt här extremt fall.
Jag ömkar inte för Trump. Han klarar väl sig själv? Det är monpolens maktmissbruk som stör mig och de naiva hjonen, kanske du inräknad, som envisas att med att försvara dem, med argument tagna från en tonårig nybliven marknadsliberal.

Det är det fetade jag ville få sagt.

Förresten har jag aldrig läst eller hört uppmaningar ifrån Trump att ”storma” kongressbyggnaden. Inte ens en antydan på detta, och då har jag ändå följt spektaklet.
Senast redigerad av vlkmslf 2021-01-09 kl. 20:16.
Citera
2021-01-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Många demokrater och republikaner är samma krigshetsare som har skickat amerikanska soldater i döden för Israel och militärkomplexet i USA. Senile Joe Biden röstade JA till att olagligt invadera Irak i senaten. Åldring borde sitta i fängelse, inte bli president.
Det går att diskutera lämpligheten i kriget och det maktvakuum som skapades men det påvisar samtidigt svårigheten i att kunna lita på republikanska presidenter. Oavsett vilket så kommer Biden att bli nästa president i USA.
Citera
2021-01-09, 20:10
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det fanns någon riktigt plan överhuvudtaget. De gick för att ventilera sitt missnöje och besvikelse, så uppstod det en situation där de lyckades ta sig in i byggnaden. Tillfället gör tjuven som det heter. De gick ju mest omkring som en grupp vilsna turister när de kom inte.

Klipp visar hur vissa poliser öppnade dörrar och öppnade kravallstaket. Då senaten är öppen för besökare så trodde säkert en del att de släpptes in som besökare. Såg en bild där folk ("revoltörer") gick innanför de rep som besökare skall gå innanför i senaten.

Sen fanns där en del som var jäkligt förbannade och slog sig in. Blandat minst sagt.
Citera
2021-01-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ja det där liknar väl mest en folkfest som spårat ut lite, inte någon revolution eller statskupp. Det måste i så fall vara den mest patetiska och mest tafatta genom tiderna.
Nej den var relativt noggrant planerad. Hade maga-mobben intagit kongressen och blivit kvar där utan att vakter eller poliser hade kört ut dem så hade inte Biden blivit utsedd till nästa president.

Om förvaltningen varit tillräckligt infiltrerad av republikaner, vilken den troligen är, och det hade dragit ut på tiden och ingen myndighet hade tagit initiativ till att hörsamma demokraters krav på rättelse, så hade Trump fortsatt att vara president den 21 januari.

Hur det skulle gått sedan kan man bara gissa, men Trumps supporters skulle ha fyllt gator i någon sorts bondeuppror i hela USA och gjort allt. Kanske hade man börjat gripa ledande demokrater efter en tid?

Men precis som tyska generalstabens plan inför första världskriget så fallerade den på några små detaljer, i det här fallet att några kongressmän med livvakter stannade kvar i byggnaden som skyddade sina skyddsobjekt. Efter det dödande skottet och våldet mot polisen gick luften ur kuppen, som hade behövt vara helt oblodig, och Biden kunde utses till president.

Många som deltog hade målet att rycka presidentskapet från Biden, d.v.s. en statskupp.
Senast redigerad av demokratochsvensk 2021-01-09 kl. 20:27.
Citera
2021-01-09, 20:16
Medlem
Tar Trumpanhängare alltid med sig bajs på politiska möten

https://crooksandliars.com/2021/01/pro-trump-rioters-spread-shit-capitol
Citera
2021-01-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag kommer att kommentera detta så länge masspsykosen fortsätter och där till och med folk I Sverige ömkar för en riksdåre som befinner sig i ett helt annat land. Det har varit lite av en skyddad verkstad för dessa ömkare här på fb tidigare, där de många gånger fått stå helt oemotsagda jämfört med andra forum och medier, men det är slut på det nu.

Jag tror absolut att sociala medier tar bort inlägg och konton för att rädda sitt eget skinn, om inte helt av juridiska så av moraliska skäl. Detta för att beivra brott, rädda sitt anseende och att det inte införs mer tvingande lagstiftning. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om att de inte alltid är konsekventa. Kanske behövs ett tydligare regelverk men sådant hade knappast räddat Trump i ett sånt här extremt fall.
Och återigen är det inte bara Trump som drabbas av det framväxande diktaturhelvetet. Yttringar som ingen skulle resa ett ögonbryn åt för 5 - 10 år sedan kan få dig att bli av med jobb och tillgång till sociala medier idag, och värre kommer det bli, som du kommer bli varse om. Detta är närmast identiskt ett ”socialt poängsystem”, som det talas om att Kina ska införa, och som västvärldens låtsasfrihetliga icke-folk försöker verka sig oroade över. Och ni går så långt att ni t.om. försvarar dessa skenbart ”privata företag”, för att ni räds Trump!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in