2021-01-09, 18:39
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Dör alla omedelbart då eller finns risk för att vissa tvingades drunkna?

De dör snabbare än omedelbart, deras nervsystem hinner verkligen inte plocka upp någon smärta eller liknande. Värre tiden innan så klart, rent psykologiskt.
Citera
2021-01-09, 18:44
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Något allvarligt strukturellt fel måste plötsligt ha hänt. Knappast troligt att planet skulle ha brutits sönder i luften av sig självt. Enligt min uppfattning har troligen någon form av explosion inträffat, som omedelbart gjort flygplanet flygodugligt.
En fråga till er som är piloter. Om en Boeing 737 hamnar i stall på den höjden, hinner man då räta upp den innan man träffar havsytan?

Nu är jag inte trafikpilot, utan flyger betydligt mindre kärror. Men jag skulle tro att man kan häva en stall med några hundra fots höjdförlust, och de hade över 3000 att spela på. Så ja, inga problem att häva en stall.
Citera
2021-01-09, 18:45
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
En kärra i stall rätar man inte upp från någon höjd. Det är kört.

Är du full? Sluta posta nonsens om saker du inte vet något om.
Citera
2021-01-09, 18:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Min oerhört amatörmässiga gissning är att den horisontella stabilisatorn har gått av/låst sig till ett läge som har fått flygplanet att krascha med nosen neråt. Inte p.g.a. flygplansmodellen men till orsak av negligering att underhålla flygplanet.
Alternativ 2 gissar jag på självmord av piloten men det ser jag som osannolikt. Det lutar mer åt alternativ 1.

Som sagt min personliga åsikt och inget jag baserar på kunskap. Vi får helt enkelt se vilka fynd man hittar på olycksplatsen.

Jag får de vibbarna efter de få fakta man hört.

Sedan har det ju hänt att piloter trott att de har nosen upp pga felinformation från örat, och de har helt enkelt då tryckt ner nosen och inte litat på instrumenten.
Citera
2021-01-09, 18:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Boeing igen. Denna flygplanstillverkare måste vara bland det sämsta i världen.

Planet var 26 år gammalt så det måste ha varit välbyggt, annars hade det inte hållit 25+ år.
Värre när deras helt nya kärror krashar!
Citera
2021-01-09, 18:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag får de vibbarna efter de få fakta man hört.

Sedan har det ju hänt att piloter trott att de har nosen upp pga felinformation från örat, och de har helt enkelt då tryckt ner nosen och inte litat på instrumenten.

Handlar inte bara om "felinformation från örat" utan om allt från synintryck till något så enkelt som att piloten trycks mot sätet - vilket i sin tur kan tolkas som en stegring men i själva verket beror på en nedåtriktad acceleration.

Spatial desorientering är en relativt vanlig orsak till flygolyckor och ligger bakom mängder med olyckor även hos trafikflyg.
https://www.skybrary.aero/index.php/Spatial_Disorientation

Om jag uppfattat olyckan rätt så var det molnigt, dvs piloterna flög utan visuella referenser vilket i sin tur är en förutsättning för spatial desorientering.
Senast redigerad av madtop 2021-01-09 kl. 19:00.
Citera
2021-01-09, 19:01
Medlem
Låter som nitro i bränsletanken planet kan ha stått länge med gamalt bränsle som piffats upp o fått motorer att brisera kommer att hända igen.
Citera
2021-01-09, 19:04
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad vet vi om piloterna? M.a.a. hypotesen om utvidgat självmord.
Tänkte på samma som det psykfallet Andreas Lubitz 2015..
Citera
2021-01-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Handlar inte bara om "felinformation från örat" utan om allt från synintryck till något så enkelt som att piloten trycks mot sätet - vilket i sin tur kan tolkas som en stegring men i själva verket beror på en nedåtriktad acceleration.

Spatial desorientering är en relativt vanlig orsak till flygolyckor och ligger bakom mängder med olyckor även hos trafikflyg.
https://www.skybrary.aero/index.php/Spatial_Disorientation

Om jag uppfattat olyckan rätt så var det molnigt, dvs piloterna flög utan visuella referenser vilket i sin tur är en förutsättning för spatial desorientering.
Tror inte man ändå sätter full fart ned i backen , kaffekoppen bör t.o.m skvallra om det.
Citera
2021-01-09, 19:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Låter som nitro i bränsletanken planet kan ha stått länge med gamalt bränsle som piffats upp o fått motorer att brisera kommer att hända igen.
Knappast, dess flyghistorik sen ett par veckor https://www.flightradar24.com/data/aircraft/pk-clc
Citera
2021-01-09, 19:10
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Är så jävla flygrädd och såna nyheter underlättar knappast. Mår så illa bara av att tänka tanken att sitta i ett flygplan som är påväg rakt ner och alla har panik.

Hur kan sån teknisk fel hända år 2021? Borde man inte kommit längre i utvecklingen?

Du hinner svimma innan impact med det störtdyket. Om det underlättar din flygrädsla :/
Citera
2021-01-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Visserligen bor det många människor där men de har inte råd att flyga i samma utsträckning som vi gör i västvärlden.

Justerar man för antal flygningar eller personkilometer så sticker landet ut kraftigt i statistiken.

Indonesien är ett enormt örike och det är väldigt vanligt transportmedel att flyga mellan öarna. Alla flyger, det är ungefär som att åka buss. Biljetterna är inte dyra särskilt inte med de mindre nationella flygbolagen och standarden är mycket låg.

Jag pratade med en snubbe en gång som jobbade som instruktör på en pilotutbildning i Jakarta. Han berättade att det var oerhört låga krav på att klara utbildningen. Få flygtimmar, många piloter kan knappt engelska, du kan muta dig till att få godkänt på utbildningen. Han själv reste endast med Garuda Airlines sade han (det var inte det bolaget han utbildade för)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in