Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Ja, du har inte fel. Men det är fortfarande problematiskt att de stora plattformarna väljer att exkludera vissa konton på grund av åsikter och andra vaga grunder. Klart, de FÅR, men borde dem? Är det så vi vill ha det verkligen? Och vad är det dem hävdar egentligen? Att han uppmanat till våld? Han har uppmanat till protest, att folk sen slår på prylar och människor på eget bevåg kan man väl i ärlighetens namn inte klandra någon annan för? Rätten att protestera finns i grundlagen i Sverige, och jag misstänker att fallet är sådant även i USA. Rätten att slå sönder och bryta sig in finns inte i lagen någonstans och de som gjorde detta bör spärras in (och så blir det nog också).
Men ja, det är fullt lagligt och de får göra så om de vill rent juridiskt i dagsläget. Det betyder inte att det måste vara så för alltid. Man klandrar både Ryssland och Facebook för att ha påverkat valet 2016 men samtidigt är det allmänt accepterat att permanent stänga av den sittande presidenten från sin plattform. Nu är i alla fall valet över, men hade man gjort det permanent mitt i valrörelsen så ser jag inte hur det skulle anses som en minst lika stor påverkansoperation som det ryssarna anklagas för.
Borde Google och andra plattformar stänga av folks konton om det anses att folk bryter mot deras regler?
Well, det är ju helt upp till företagen att bedöma, oavsett hur dom bedömmer så är det deras val, det kommer alltid finnas dom som tycker att det är rätt eller fel, men det är ändå företagen som äger plattformarna som bestämmer vad dom vill göra med sin produkt.
Jag ser inte att folk klagar på VK, VK har valt denna vägen och det är ju upp till dom såvida det nu är lagligt att ha den linjen som dom har.
Gillar man inte google och andra plattformar så får ju dom som kan och vill starta egna plattformar som funkar på det sättet dom tycker är bra, inget hindrar dom, för oavsett om Google, Facebook och andra plattformar uppfattas som pk eller vänstervridna eller ej så har dom satt SINA regler, svårare än så är det inte.
Jämför detta med Trumps sätt att tala och även andra personer i hans närhet som hetsar folk, jämför det med tex dom imamer eller andra religiösa ledare som hetsar, eller med Bin Ladin när han levde och vad som sagts på div olika plattformar, det är olika sidor av samma mynt, dom hetsar dom små fotsoldaterna som blint tror på vad som sägs, fotfolket kanske till och med gör sin egen tolkning av orden och det kan rättfärdiga deras handlingar.
Båda sidor ska bort från offentliga forum då dom de facto hetsar på folk, sedan har ju visserligen folket ett ansvar för sina handlingar men är dom idioter så handlar dom lätt utan att tänka för i deras värld så gör dom rätt.