2021-01-09, 14:47
Medlem
Sumer
regarding your footnote
Do you really feel PU should not investigate something "because it would not look good or create followup questions"?
I realize boboslacke would like to call me a liar and other names. Yet I gave honest and true information regarding a S&W along with other information - that has all been called a lie.
The "red sports car" - easily fact checkable - I mentioned the person who can verify it
The phone call to H. Melander - there is a phone record - I have one - so must PU

I'm curious about the factory visit by OP - there articles discussed media "following OP" during his visit up in Jämtland - where are there more photos?
I have only found a few.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Några frågor , jag förstår om de är svåra att svara på.

Mordmotiv?
Hade man via SÄPO tagit fram information att Olof Palme skulle gå på bio och saknade livvaktskydd?

Fotnot: På ett sätt förstår jag om Palmeutredningen gärna undvek att utreda poliser och personer från SÄPO .
Det skulle ju definitivt inte se bra ut och skapa jobbiga följdfrågor.
Citera
2021-01-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Sumer
regarding your footnote
Do you really feel PU should not investigate something "because it would not look good or create followup questions"?
I realize boboslacke would like to call me a liar and other names. Yet I gave honest and true information regarding a S&W along with other information - that has all been called a lie.
The "red sports car" - easily fact checkable - I mentioned the person who can verify it
The phone call to H. Melander - there is a phone record - I have one - so must PU

I'm curious about the factory visit by OP - there articles discussed media "following OP" during his visit up in Jämtland - where are there more photos?
I have only found a few.

Jag tror att Palmeutredningen föredrar en ensam "galning" som gm jämfört med en svensk eller utländsk konspiration.
Citera
2021-01-09, 15:14
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Några frågor , jag förstår om de är svåra att svara på.

Mordmotiv?
Hade man via SÄPO tagit fram information att Olof Palme skulle gå på bio och saknade livvaktskydd?

Fotnot: På ett sätt förstår jag om Palmeutredningen gärna undvek att utreda poliser och personer från SÄPO .
Det skulle ju definitivt inte se bra ut och skapa jobbiga följdfrågor.

I Tures fall skulle motivet helt enkelt kunna vara pengar?

Hans kompis Eino (som var sjukpensionär) hade ju ovanligt mycket pengar när han själv mördades några månader senare.

Samtidigt har Ture sagt att: ”Palme gör sig bättre död än levande”.

Nackdelen med ha så många ex-flickvänner är ju att de gärna sjunger som en fågel...
Citera
2021-01-09, 16:52
Medlem
Ingen som har lite ljus att kasta över den där märkliga Facebook-sidan som går under Tures (nya) namn?
Citera
2021-01-09, 18:34
Medlem
Sent 2008 när preskriptionstiden för Palmemordet skulle inträffa i närtid, ringde en person till min farbror som var 72 år då. Han presenterade sig som polis och att han jobbade som utredare av mordet på Olof Palme i Palmegruppen.

Min farbror jobbade som plåtslagare till sin pension. 1986 arbetade han på en plåtfirma i centrala Stockholm. Ägaren till plåtfirman var känd av polisen och frekventerade svartklubbar i Stockholm, han var även dömd för ekobrott. Men grejen var att ägaren till firman (firman finns inte längre). Han hade varit medlem i en skytteklubb där man skjuter med magnum 357 pistoler. Så polisen frågade helt enkelt om min farbror hade sett någon sådan pistol i plåtverkstaden eller om ägaren pratat om sådana pistoler.

Min farbror sa att han först inte riktigt mindes att han jobbat där, men sen kom han på det snabbt. Man lär ju bli lite förvånad om en polis ringer och frågar om saker man kan ha sett för över 20 år sedan. Men min farbror sa att han inte trodde att han sett någon pistol i verkstaden. Då tackade polisen för sig och någon ur Palmegruppen har inte ringt igen vad jag vet.

Om nu plåtfirmaägaren på nåt sätt var intressant i Palmeutredningen? Hur kommer det sig då att man väntar i över 20 år, innan man kontaktar eventuella vittnen som kan ha sett en pistol? Hur fick polisen reda på att min farbror jobbat där? Enligt min farbror lades firman ner i början av 90-talet. Min farbror lever idag som tur är och har jobbat som plåtis på många firmor, men på slutet som egen tills han gick i pension. Hans minne är väl lite sådär som det blir när man blir äldre. Det märker ju man själv.

Det känns inte riktigt som ett seriöst polisarbete om man ringer till personer och frågar om saker som har hänt för över 20 år sedan. Poliser måste ju förstå att personen som blir uppringd lär känna obehag/bli upprörd. Särskilt när det gäller Sveriges i nutid mest kända och då ouppklarade mord (om man nu tror på Skandiamannen). Och vad skulle det tillföra utredningen? En 72 åring som eventuellt kan ha sett en pistol, i en plåtverkstad för över 20 år sedan?

Är det på detta sättet Palmeutredningen jobbat under alla år? Med poliser i gruppen som stolta tyckt att dem kommit närmare och närmare, en lösning på mordet av Palme?
Citera
2021-01-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Sent 2008 när preskriptionstiden för Palmemordet skulle inträffa i närtid, ringde en person till min farbror som var 72 år då. Han presenterade sig som polis och att han jobbade som utredare av mordet på Olof Palme i Palmegruppen.

Min farbror jobbade som plåtslagare till sin pension. 1986 arbetade han på en plåtfirma i centrala Stockholm. Ägaren till plåtfirman var känd av polisen och frekventerade svartklubbar i Stockholm, han var även dömd för ekobrott. Men grejen var att ägaren till firman (firman finns inte längre). Han hade varit medlem i en skytteklubb där man skjuter med magnum 357 pistoler. Så polisen frågade helt enkelt om min farbror hade sett någon sådan pistol i plåtverkstaden eller om ägaren pratat om sådana pistoler.

Min farbror sa att han först inte riktigt mindes att han jobbat där, men sen kom han på det snabbt. Man lär ju bli lite förvånad om en polis ringer och frågar om saker man kan ha sett för över 20 år sedan. Men min farbror sa att han inte trodde att han sett någon pistol i verkstaden. Då tackade polisen för sig och någon ur Palmegruppen har inte ringt igen vad jag vet.

Om nu plåtfirmaägaren på nåt sätt var intressant i Palmeutredningen? Hur kommer det sig då att man väntar i över 20 år, innan man kontaktar eventuella vittnen som kan ha sett en pistol? Hur fick polisen reda på att min farbror jobbat där? Enligt min farbror lades firman ner i början av 90-talet. Min farbror lever idag som tur är och har jobbat som plåtis på många firmor, men på slutet som egen tills han gick i pension. Hans minne är väl lite sådär som det blir när man blir äldre. Det märker ju man själv.

Det känns inte riktigt som ett seriöst polisarbete om man ringer till personer och frågar om saker som har hänt för över 20 år sedan. Poliser måste ju förstå att personen som blir uppringd lär känna obehag/bli upprörd. Särskilt när det gäller Sveriges i nutid mest kända och då ouppklarade mord (om man nu tror på Skandiamannen). Och vad skulle det tillföra utredningen? En 72 åring som eventuellt kan ha sett en pistol, i en plåtverkstad för över 20 år sedan?

Är det på detta sättet Palmeutredningen jobbat under alla år? Med poliser i gruppen som stolta tyckt att dem kommit närmare och närmare, en lösning på mordet av Palme?
Då säger jag så här: din farbror blev INTE uppringd av någon inom Palmeutredningen! För i så fall hade det funnits med "ett steg till" i den kontakt du relaterar!
Troligen så var detta någon "privatspanare" av SA kaliber, som fiskade efter uppslagsändar!!
Citera
2021-01-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Stämmer det är det naturligtvis av visst intresse.
TU var antikommunist så det stämmer inte.
Citera
2021-01-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Där har jag gissat fel tidigare. Och även Ture hade uppenbarligen svårt att veta vem det var.

Efter att ha pratat med en av Tures bekanta tror jag mig dock veta vem det med största sannolikhet var.

Vill dock inte skapa några fler ”trådsanningar” som inte är 100% säkra.

En Östersundsbo om man ska tro på vad TU själv hade att säga om saken.
Citera
2021-01-09, 20:49
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsMyPassword
TU var antikommunist så det stämmer inte.

Välkommen tillbaka

Nu är jag ingen expert på EAP. Men det sägs att det gick från att vara en rörelse på vänsterkanten till en rörelse på högerkanten under 80-talet?
Citera
2021-01-09, 20:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsMyPassword
En Östersundsbo om man ska tro på vad TU själv hade att säga om saken.

Vet du förresten hur han kunde känna till den exakta platsen där Mockfjärdsvapnet hittades?
Citera
2021-01-09, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vet du förresten hur han kunde känna till den exakta platsen där Mockfjärdsvapnet hittades?

Nu ska vi se om du svarar. Femte gången gillt...

Vad har du för belägg att hans Facebook har en bild på där man hittade Mockfjärdsrevolvern?

Vad har du för belägg att en bild föreställer EH:s grav?

Vad har du för belägg för att benen man ser på samma bild tillhör RR?
Citera
2021-01-09, 21:15
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu ska vi se om du svarar. Femte gången gillt...

Vad har du för belägg att hans Facebook har en bild på där man hittade Mockfjärdsrevolvern?

Vad har du för belägg att en bild föreställer EH:s grav?

Vad har du för belägg för att benen man ser på samma bild tillhör RR?

Om du tittar längre tillbaka i tråden så hittar du mina svar.

Gällande din första fråga så har jag själv varit på plats vid Djursjön och kontrollerat överensstämmelse med bilden. Har även fått det bekräftat av en som var där vid upptäckt.

Se: https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-hittar-dykarna-mockfjardsvapnet/
Se: https://m.facebook.com/profile.php?id=100005530244881

Gällande dina andra frågor så är det en person som uppgivit detta för mig. Finns även bild på ytterligare ett ben om du tittar lite noggrannare.

Om det är EH:s grav eller bara en minneslund låter jag vara osagt (hans grav ska inte existera längre - så det var väl någon som slutade att betala)? Men syftet med besöket var för att "visa respekt för honom".

Ibland har jag bara haft en källa på det jag kommit fram till, ibland fler. Fler är att föredra, varför jag blivit försiktigare med påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in