2021-01-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det bästa man kan göra om man vill få mer kött på benen är att läsa SBUs rapport om långtidseffekter av covid. Den är ganska utförlig.
Ja jag har läst den men fortfarande får inte 76 procent "långtidscovid".
Citera
2021-01-09, 14:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här är den om du vill spara den.

https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0?fbclid=IwAR2oUq0cPgniJeeKULHusWie2xi1ZWoaACrGE5N cycoFQ5fudLOX8v59wys

Tack. Det är värt att läsa och visa diskussionsdelen för alla nedstängningsmotståndare.
Citera
2021-01-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här är lite mer nyttig läsning för dig:

A key factor in the spread of Covid-19 in schools is symptomless cases. Most scientists believe that between 30% and 40% of adults do not display any Covid symptoms on the day of testing, even if they have been infected. For children, however, this figure is higher.

“It is probably more like 50% for those in secondary school while for boys and girls in primary school, around 70% may not be displaying symptoms even though they have picked up the virus,” says Professor Martin Hibberd of the London School of Hygiene and Tropical Medicine.”

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/02/symptomless-cases-schools-key-driver-spread-covid-19?fbclid=IwAR0XU4i-igaaNtlNdhU49RAAohGH7QnzfLK548 hnWi4aFFUbzdI_vKb-T4E

FoHM vet mycket väl att smittan sprids i skolan. Det är bland annat därför som man inte vill stänga den.
Bland annat har Tegnell, i ett mejl till sin Finska motsvarighet, skrivit att en poäng med att ha skolorna öppna är att man snabbare uppnår heard immunity.
Citera
2021-01-09, 14:02
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Min fetning).

Minns du inte vad du skrev?

Jo, men jag behöver inte göra det eftersom forumet har en knapp som gör att man kan gå tillbaka till inlägget som du besvarade där jag skrev:

Citat:
Seriöst, kan inte folk sluta titta enbart på dödssiffrorna för en jävla gångs skull?

https://www.ctvnews.ca/health/corona...tudy-1.5259865

76% av alla inlagda har alltså symtom ett halvår efter. Klarar din hjärna att tänka ut hur det kan sluta om 25% av befolkningen blir inlagda?

Tänk att man kan bli sjuksköterska idag utan att förstå hur tillbakaknappen fungerar.
Citera
2021-01-09, 14:04
Medlem
Sydafrikansk studie visar:
Man infekterad på 5 minuter från 6 meters avstånd.
Använd mask!

https://www.seattletimes.com/nation-world/infected-after-5-minutes-from-20-feet-away-south-korea-study-shows-covid-19s-spread-indoors/?amp=1&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_ca mpaign=article_inset_1.1&__twitter_impression=true
Citera
2021-01-09, 14:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
FoHM vet mycket väl att smittan sprids i skolan. Det är bland annat därför som man inte vill stänga den.
Bland annat har Tegnell, i ett mejl till sin Finska motsvarighet, skrivit att en poäng med att ha skolorna öppna är att man snabbare uppnår heard immunity.
Ja, precis, tack och lov för internet, mailet finns att beskåda för all framtid.
Citera
2021-01-09, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast nu blandar du ihop begreppen. Om du tittar på UK så är har det varit veckor när 15% av alla kända fall blivit inlagda. Sen har vi inte kommit tillrätta med de nya mutationerna som är mer smittsamma och i vissa fall betydligt skadligare.
Än sen, det är likafullt inte mer än ca 0,03 % av den svenska befolkningen som är inlagda, hur mycket alarmisterna än skriker sig hesa om "okontrollerad smittspridning". Och ca 0,045 % totalt hittills sen mars som vårdats på IVA. Du gör dig bara löjlig att alarmera om 25 % när det är så astronomisk långt från den faktiska verkligheten. Du vill bara sprida ångestkänslor omkring dig, som om det skulle hjälpa. Du är ett hot mot folkhälsan. Är du numerolog så som du gillar att spå i siffror?
Citera
2021-01-09, 14:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Precis. De ovan nämnda länderna har ju lyckats med konststycket att uppnå underdödlighet mitt i brinnande dödlig pandemi, helt otroligt, eller?

Japp. Beror antagligen på att restriktionerna även skyddar mot annat, sådant som folk dör av i vanliga fall. Andra infektionssjukdomar, överfall, trafikolyckor... Tror det var Danmark som kom fram till, att de inte hade haft så låg dödlighet i trafiken sedan automobilen introducerades för allmänheten, typ... Vi kanske skulle kunna lära oss något av detta? Det kanske t.ex. inte är nödvändigt att flänga runt i bilar så mycket?
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-09 kl. 14:31.
Citera
2021-01-09, 14:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sydafrikansk studie visar:
Man infekterad på 5 minuter från 6 meters avstånd.
Använd mask!

https://www.seattletimes.com/nation-world/infected-after-5-minutes-from-20-feet-away-south-korea-study-shows-covid-19s-spread-indoors/?amp=1&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_ca mpaign=article_inset_1.1&__twitter_impression=true

Det är en Syd Koreansk studie, om jag läste korrekt.
Citera
2021-01-09, 14:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Än sen, det är likafullt inte mer än ca 0,03 % av den svenska befolkningen som är inlagda, hur mycket alarmisterna än skriker sig hesa om "okontrollerad smittspridning". Och ca 0,045 % totalt hittills sen mars som vårdats på IVA. Du gör dig bara löjlig att alarmera om 25 % när det är så astronomisk långt från den faktiska verkligheten. Du vill bara sprida ångestkänslor omkring dig, som om det skulle hjälpa. Du är ett hot mot folkhälsan. Är du numerolog så som du gillar att spå i siffror?

Vad blir procenten, om man räknar ut hur många procent av svenska folket som har varit inlagda någonsin, inklusive dom som är inlagda just nu? Jag hittar inte siffran någonstans för hur många som har varit inlagda, bara hur många som har fått intensivvård.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-09 kl. 14:25.
Citera
2021-01-09, 14:25
Medlem
Vaccination status i Danmark.
Pr. 9.1.2021 er 112.427 personer registreret vaccineret. Det svarer til 120,1 % af de modtagne doser. Forklaringen på denne overopfyldelse er, at det har været muligt at få flere doser ud af de modtagne hætteglas end de forudsatte fem doser.
Det svarer til 1.93% af befolkningen.

https://files.ssi.dk/covid19/vaccinationstilslutning/vaccinationstilslutning-09012021-tn14
Citera
2021-01-09, 14:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Vaccination status i Danmark.
Pr. 9.1.2021 er 112.427 personer registreret vaccineret. Det svarer til 120,1 % af de modtagne doser. Forklaringen på denne overopfyldelse er, at det har været muligt at få flere doser ud af de modtagne hætteglas end de forudsatte fem doser.
Det svarer til 1.93% af befolkningen.

https://files.ssi.dk/covid19/vaccinationstilslutning/vaccinationstilslutning-09012021-tn14

Intressant. Och då ställer sig ju osökt frågan: använder vi också allt i ampullerna, eller följer vi snällt instruktionerna och kastar bort ampullerna, när vi har dragit upp så många doser som man "ska" kunna dra upp? Det skulle inte förvåna mig, om det fanns någon svensk "regel" att man inte får använda sig av fler doser än man har betalat för, eller något sådant.

(Jag tror jag vet svaret... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in