Citat:
Trumps Twitter var en av USA:s största mediekanaler. Yttrandefriheten triumfar inte pressetiska regler.Yttrandefrihet i vid mening innebär att alla lögner och alla sanningar får sägas, oavsett plattform. Kom efter den tiden då kyrkan som kanaliserade gud och överhet och begränsade yttrandefriheten. Visade sig inte vara så bra då ledde i stagnation i samhället. Reklamen däremot ska vara faktabaserad. Den senaste tiden har yttrandefriheten begränsats i lag genom att man får inte yttra sig om vissa minoriteter m m. Alla lättkränkta ser nu sin chans att misstolka alla möjliga yttringar och även blickar som angrepp på minoriteter.
Om vi nu tittar på USA som alltid varit mallig om sina friheter så finns det hur många kanaler som helst. Under Trumps tid basunerades det ut en hel massa lögner märkte jag då jag först lyssnade på en del presskonferenseer och sedan följde hur de rapporterades. Så det var absolut nödvändigt att följa Trump på twitter för att se vad som var på görningen. Den enda kanalen som man kunde lita på (inte alltid) var NPR som var professionell och levererade nyheterna så att man fick underlag för egna slutsatser om man nu inte vill köpa deras. Bloomberg som annars är en bra kanal var oerhört tendentiös om Trump. NYT föll i den fällan också från att ha varit mycket tillförlitlig innan.
Om vi nu tittar på USA som alltid varit mallig om sina friheter så finns det hur många kanaler som helst. Under Trumps tid basunerades det ut en hel massa lögner märkte jag då jag först lyssnade på en del presskonferenseer och sedan följde hur de rapporterades. Så det var absolut nödvändigt att följa Trump på twitter för att se vad som var på görningen. Den enda kanalen som man kunde lita på (inte alltid) var NPR som var professionell och levererade nyheterna så att man fick underlag för egna slutsatser om man nu inte vill köpa deras. Bloomberg som annars är en bra kanal var oerhört tendentiös om Trump. NYT föll i den fällan också från att ha varit mycket tillförlitlig innan.
Trumps Twitter var inget annat än en regimvänlig mediekanal för propaganda, som inte behövde följa några pressetiska regler eftersom regimen gett den ansvariga utgivaren åtalsimmunitet.