2021-01-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Yttrandefrihet i vid mening innebär att alla lögner och alla sanningar får sägas, oavsett plattform. Kom efter den tiden då kyrkan som kanaliserade gud och överhet och begränsade yttrandefriheten. Visade sig inte vara så bra då ledde i stagnation i samhället. Reklamen däremot ska vara faktabaserad. Den senaste tiden har yttrandefriheten begränsats i lag genom att man får inte yttra sig om vissa minoriteter m m. Alla lättkränkta ser nu sin chans att misstolka alla möjliga yttringar och även blickar som angrepp på minoriteter.

Om vi nu tittar på USA som alltid varit mallig om sina friheter så finns det hur många kanaler som helst. Under Trumps tid basunerades det ut en hel massa lögner märkte jag då jag först lyssnade på en del presskonferenseer och sedan följde hur de rapporterades. Så det var absolut nödvändigt att följa Trump på twitter för att se vad som var på görningen. Den enda kanalen som man kunde lita på (inte alltid) var NPR som var professionell och levererade nyheterna så att man fick underlag för egna slutsatser om man nu inte vill köpa deras. Bloomberg som annars är en bra kanal var oerhört tendentiös om Trump. NYT föll i den fällan också från att ha varit mycket tillförlitlig innan.
Trumps Twitter var en av USA:s största mediekanaler. Yttrandefriheten triumfar inte pressetiska regler.

Trumps Twitter var inget annat än en regimvänlig mediekanal för propaganda, som inte behövde följa några pressetiska regler eftersom regimen gett den ansvariga utgivaren åtalsimmunitet.
Citera
Medlem
Det är problematiskt att stora aktörer som Twitter, Facebook och Google får mycket makt i vad som får sägas och inte.
Citera
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Zuckerberg sätter reglerna och du följer dem. Är det ett problem tycker du? Samma regler kommer naturligtvis att finnas även om facebook delas upp i olika bitar, det systemet kommer vi inte ifrån.

Trump betalar inte en krona för att skicka meddelanden till 88 miljoner människor. Så visst är det "gratis". Om han fått betala 1 kr per pers så hade saken kommit i ett helt annat läge. Då måste han för varje tweet tänka efter om det är värt pengarna, och det hade automatiskt rensat hans tweets från skräp.

Eller samtliga dina inlägg på flashback. Vad skulle du tycka om moddarna bestämt sig föratt du inte ska få yttra dig, enbart för att du blev populär (nu är ju fallet inte så men OM) och tyckte annorlunda än ägarna. ToS ändras hela tiden och är godtyckligt.
Citera
2021-01-09, 14:18
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
För att det är lagstiftat att du inte får ha en affär och vägra sälja en person en Cola för att denne råkar vara mörkhyad. Det är inte samma sak i detta fall. Du har dock en jättebra poäng i en alternativ verklighet där politiska åsikter skyddas av samma diskrimineringslagar.

Politiska åsikter ÄR försvarade enligt FN.
Citera
2021-01-09, 14:19
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Demokrati är att alla får rösta. Inte att någon får skriva Judar måste dö på twitter, om nu någon gör det. Alla media är reglerade från avarter och olagligheter. Se så fint det gick med ISIS och kriget i Syrien, som till 100% startade för att ISIS-sympatisörer kunde snacka "demokratiskt" med varann via plattformar där nya ISIS-krigare rekryterades.

Du har ingen som helst koll på vad yttrandefrihet innebär.
Citera
2021-01-09, 14:19
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej. Har du en affär kan du inte välja att bara sälja till svarta personer, till exempel.

Twitter kan jämföras med en papperstidnings insändare - man redigarar, tar bort och väljer vad som ska publiceras. Samtidigt som man gör den redigeringen blir man ansvarig för det som publiceras. Därför ska twitter och facebook vara juridiskt ansvariga för ALLT som läggs upp på siten. Om Al Qaida sprider terrorbudskap via facebook blir det Zuckerberg som åker dit. Hotar man någon via twitter får Jack Dorsey en bot.

Exakt. Twitter/Facebook mfl gick inte under "ansvarig utgivare" stämpeln FRAM TILLS de började editera/censurera en privat persons Twitter (Trumps) för att Trump tweetade PERSONLIGA ÅSIKTER.

Så fort dem gjorde det blev de "ansvariga utgivare" och det kommer bli rättsliga påföljder. Fast vem tror egentligen att de bryr sig? Deras agerande tyder snarare på desperation och rädsla än några som är "i kontroll".
Citera
2021-01-09, 14:20
Medlem
fendadens avatar
Från Gab, en plattform med yttrandefrihet:

Citat:
Twitter didn't just nuke @realdonaldtrump today.

They nuked the top 35% of his most influential users/followers/thought-leaders. Trump is preparing to unilaterally declassify swathes of intelligence that will be so damning, it will expose the core of the Uniparty's charade, and prove what traitors they really all are.

They nuked you all today to try and contain what they know is coming. It's the same reason they're suddenly panicking and trying to impeach/invoke the 25th.

But here's the thing now. Trump has a duty to defend the country against enemies both foreign and domestic. I'm convinced that, in order to do so, Trump will hand off the presidency to a Military Tribunal, as a result of what has now emerged. When the Tribunals are over, they will hand the presidency back to Trump, as we all know he was the rightful, truthful winner.

De kommande 11 dagarna kommer minst sagt vara spännande. Vi lever i en symbolismens tid, och lika symboliskt som det var att storma Capitolium är Twitters agerande det symboliska startskottet på det digitala kriget. De har satt en boll i rullning och ingen kan med säkerhet säga var detta kommer sluta.
Citera
2021-01-09, 14:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Eller samtliga dina inlägg på flashback. Vad skulle du tycka om moddarna bestämt sig föratt du inte ska få yttra dig, enbart för att du blev populär (nu är ju fallet inte så men OM) och tyckte annorlunda än ägarna. ToS ändras hela tiden och är godtyckligt.
Vilken mod som helst kan stänga av mig i 6 månader. Det har hänt. Vem är jag att klaga, jag kör här gratis. Men visst var det irriterande.

Ditt exempel faller lite eftersom jag bara har 1000-tals läsare. Om mina FB-inlägg lästes av 88 miljoner så skulle ansvaret för vad jag skrev vara högt. Räckte med att jag skrev "XX våldtog mig" så skulle 10M pers tro på det och den personen jag hängde ut borde vara rädd för sitt eget liv.
Citera
2021-01-09, 14:22
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Saknar du helt förmåga att förstå kontext? Du är du ännu mer kognitivt begränsad än de Trumpanhängare som klart och tydligt förstod budskapet och, om vi skall vara ärliga, verkar de inte vara de skarpaste knivarna i bestickslådan.

Det är du som tolkar något bara för att det ska passa ditt narrativ. Skäms på dig undermänniska.

Här säger dom däremot i klartext att folk ska ta till våld.

https://www.liveleak.com/view?t=aMLA2_1610186552

Fast det kanske betyder något annat för dig, du som kan det här med kontext...
Citera
2021-01-09, 14:22
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Nej. Har du en affär kan du inte välja att bara sälja till svarta personer, till exempel.
Jo? Om du inte väljer ett idiotisk exempel som vore diskriminerande så vore det helt korrekt.
Citat:
kan[/i] jämföras med en papperstidnings insändare - man redigarar, tar bort och väljer vad som ska publiceras. Samtidigt som man gör den redigeringen blir man ansvarig för det som publiceras. Därför ska twitter och facebook vara juridiskt ansvariga för ALLT som läggs upp på siten. Om Al Qaida sprider terrorbudskap via facebook blir det Zuckerberg som åker dit. Hotar man någon via twitter får Jack Dorsey en bot.
Det håller jag helt med om. Har man redigerat innehållet så blir man ansvarig för utgivningen. Hur många Tweets har Twitter redigerat?
Citera
2021-01-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Från Gab, en plattform med yttrandefrihet:

De kommande 11 dagarna kommer minst sagt vara spännande. Vi lever i en symbolismens tid, och lika symboliskt som det var att storma Capitolium är Twitters agerande det symboliska startskottet på det digitala kriget. De har satt en boll i rullning och ingen kan med säkerhet säga var detta kommer sluta.
Nog för att jag kan hålla med om en del men startskottet på detta informationskrig togs inte nu, det startade för länge sedan.
Citera
2021-01-09, 14:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det räcker inte med att skriva en egen app.

Du måste också skapa ett eget operativsystem för telefoner och surfplattor (som iOS och Android) och bygga din egen telefon och surfplatta. Och få butiker att sälja den.

Fast det klarar en 5-åring också, va?

Parler är en konkurrent till Twitter, men högre i tak, och så här gjorde de med den:
Vi får bevittna en maktdemonstration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in