2021-01-09, 14:07
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilken absurd teknokrati vi lever i.
Trump har iallafall belyst att den djupa staten är verklig och fått miljoner människor att börja vakna upp till verkligheten.
Onekligen verkar han fortfarande vara ett hot eftersom han med alla medel ska tystas.

Sant. Valdeltagandet lär ju hamna på 40% nästa val, vem fan har förtroende för systemet efter allt det här?
Citera
2021-01-09, 14:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilken absurd teknokrati vi lever i.
Trump har iallafall belyst att den djupa staten är verklig och fått miljoner människor att börja vakna upp till verkligheten.
Onekligen verkar han fortfarande vara ett hot eftersom han med alla medel ska tystas.
Vilka medel då? Twitter?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag är för kapitalismen, men ställer alltid den i proportion till hur pass samhällsnyttig verksamheten är. Jag är exempelvis för public service eftersom det fyller en samhällsnyttig funktion att ha en journalistisk som står utanför kommersialismen och därför kan agera fritt och oberoende (åtminstone i teorin ska det vara så). Jag är också för att vi förstatligar sjukvården och tar bort privatiseringen av vård och omsorg som tjänst eftersom tjänsten är såpass samhällsnyttig att den inte får hamna i privata aktörers händer som helt saknar incitament för samhällsansvar. Samma sak gäller här. Jag tycker inte det är rimligt att privata aktörer ska få kontroll över människors möjligheter till masskommunikation och där godtyckligt bestämma vilka som ska få en megafon och vilka som inte ska få en. Detta resonemang borde vänstern om någon förstå sig på då de alltid pratar om hur farligt det är med privata aktörer.

Vad tycker du själv? Tycker du att det är rimligt att sociala medier ska få agera helt fritt och helt godtyckligt bestämma vilka röster som ska få höras i sociala medier?
”Problemet” är att folk ”accepterar” det för att få ”vara med”.
Dessa aktörer har vuxit sig stora just för att folk dragits dit som flugor till hästspillning.

”Politiska” diskussioner på dessa forum tenderar att bli ett pöbelaktigt bekräftelsebrölande oavsett om de utgår från vänster, höger eller mittemellan.
Citera
Medlem
Citat:
Jo, det är censur inom ramen för privata bolag när man tar bort en person från sociala medier för deras yttranden! Precis som det är censur när en visselblåsare på ett företag tystas av chefen. Censur är inte enbart något som måste innehas av staten för att det ska klassas som censur. Redan här märker man att du inte förstår faran i sociala mediers hegemoni över människors möjlighet till masskommunikation idag. Jag säger som jag sagt tidigare: vad tycker du om att några få privata bolag ska ha möjlighet att bestämma hur masskommunikationen idag ska se ut? Är det rimligt tycker du att privata bolag ska ha den makten?

Och sen nej, du vet uppenbarligen inte vad skolans roll är. Jag utbildar mig just nu till lärare, och vi är visserligen till för att fostra goda samhällsmedborgare och ge dem allmänbildning. Men vi ska också fostra dem till fritänkande individer som själva kan bedöma vad som är rätt och fel och själva bestämma vem de vill lyssna på. Youtube och sociala medier är perfekt för att kunna ta in fler perspektiv och på så sätt låta människor möta åsikter de inte håller med och åsikter de håller med. Det är också perfekt för att de ska kunna förstå världen och få in fler perspektiv. Det ingår definitivt i allmänbildningen att människor ska kunna ta del av fler olika perspektiv på världen för att förstå varför saker och ting är dom det är.

Ärligt talar så tror jag inte att ni som förespråkar censur på sociala medier förstår varför censur är en dålig idé och varför det är ett hot mot demokratin.
Nej detta kan aldrig vara censur då man inte hindrar personer från att yttra sig gentemot det allmänna. Det finns så många andra vägar än twitter och facebook för att nå ut med sitt budskap. Det hade varit ett större yttrandefrihetsövertramp att påtvinga enskilda att marknadsföra alla och envars budskap oavsett innehåll på sina plattformar.

Därutöver så har yttrandefriheten stärkts kraftigt i väst jämfört med tiden då tidningar var den enda vägen att få ut sitt budskap. Idag kan alla och envar nå ut med sitt budskap till miljontals människor med en enkel knapptryckning. Det är också därför uppvigling till brott och underminering av demokratin på dessa plattformar är så viktigt att beivra.

Att tänka fritt är jättebra men det blir väldigt fel om man inte har med sig basala faktakunskaper eller förstår hur man värderar källor. Där har skolan i mångt och mycket misslyckats idag, åtminstone med att säkerställa att alla har dessa kunskaper innan man lämnar. En del mot en välutvecklad skolgång är också att stärka lärarens roll, anseende, lön och kravprofil vid antagning. Där finns också mycket kvar att göra.
Citera
2021-01-09, 14:09
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
My bad. Glömde att ni inte kan svara på en fråga utan att ställa en motfråga. Borde ha vetat bättre.
Vilken fråga exakt är det du vill ha svar på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men de hade heller inga andra alternativ då de var få och dåligt förberedda. Hade de satt hårt mot hårt hade det kunnat urarta ännu mer.
Så kan det säkert vara. Det som dock talar lite emot detta är att polisstyrkan inte agerade enhetligt.
Citera
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:

Vad tycker du själv? Tycker du att det är rimligt att sociala medier ska få agera helt fritt och helt godtyckligt bestämma vilka röster som ska få höras i sociala medier?

Absolut inte, jag tycker att det är väldigt problematiskt men de allra flesta som gråter i tråden kommer inte se det som kapitalistiskt problem utan som något sorts vänsterextremt problem. Men nu pratar du om något annat, nämligen godtyckliga avstängningar.

Jag tycker att det är rimligt att sociala medier ska ha ToS som man inte får bryta mot om man ska befinna sig på deras plattformar. Du säger att de agerar godtyckligt, men det är inte sant. Det finns hur många konservativa röster som helst på Twitter och på Youtube är de betydligt större än vänstern. Att Trump nu är borttagen efter hans beteende efter valförlusten och vad det resulterade i på Capitol Hill är inte godtyckligt. Jag har egentligen aldrig varit med om att någon godtyckligt stängts av.
Citera
2021-01-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Förrutom 80 miljoner av hans väljare..

Nu hade han bara lite drygt 74 miljoner röster. De 6 miljoner du hittade på skulle han däremot behövt.
Citera
Medlem
MrMarios avatar
Helt otroligt hur de agerar, och nu plockar Google ned alternativ till twitter för att slå sista spiken i kistan för yttrandefriheten. Upploppen vid kapitolium nyttjas nu på riktigt för att ta bort möjligheterna till yttrandefrihet på nätet. Räkna med att Google, Twitter, Facebook kommer bli rejält mycket mer nitiska nu med vad de klassar som "hat", "hot", och "farliga yttranden". Biden har ju en gentjänst att ge big-tech, så nya amerikanska regeringen kommer nog kämpa för att anti trust lagar mot deras monopol inte kommer till stånd. Det är helt sjukt, big tech-bolagen kan på riktigt provocera fram inbördeskrig i USA.
Citera
Medlem
Finns inget som hindrar Trump från att själv investera i ett nytt tech startup för att skapa en egen social media platform dit alla trump anhängare kan gå, att facebook och twitter blockar honom gör honom inte avstängd från internet.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Menar du den här?

https://www.bitchute.com/video/CUjVFcSaaWSl/

När han ber alla att INTE använda våld.
När han ber alla att följa lag och ordning?

Eller vilken menade du?

Hjärntvättade jävla idioter.

.

De refererar till när han säger i talet till sin pöbel:

"We're going to walk down. Anyone you want, but I think right here, we're going to walk down to the Capitol--

And we're going to cheer on our brave senators and congressmen and women and we're probably not going to be cheering so much for some of them.

Because you'll never take back our country with weakness. You have to show strength and you have to be strong
."

Det är en uppmaning att gå till kongressen, visa styrka och ta tillbaka landet. Det är svårt att missförstå. Hans anhängare gjorde det sannerligen inte. De förstod exakt och följde order.
Citera
2021-01-09, 14:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag delar åsikten att begränsningar av yttrandefriheten ska regleras genom lag och inte privata bolags regler men sett till hur det ser ut rent rättsligt i dagsläget föreligger inga hinder.

En intressant kuriosa är att just denna diskussion drevs i samband med debatten om net neutrality för ett par år sedan där Trump och republikanerna tydligt satte ned foten och sa att staten ska ge fan i att lägga sig i hur privata bolag bedriver sin verksamhet. Intressant hur snabbt man byter åsikt när man själv drabbas.

Men just i fallet med det officiella presidentkontot, det är alltså inte Trumps privata konto som jag diskuterar, så undrar jag verkligen om det inte kan få rättsliga efterspel mot twitter. Vi pratar alltså om att någon på ett privat företag gått in på ett officiellt statligt konto, dessutom presidentens konto, med allt vad det innebär, och börjat radera poster utan presidentens godkännande.
Jag kan lova att om det hade varit i Sverige, och någon ativaxxer anställd på twitter gått in och börja raderat FHM:s vaccinationsuppmaningar, så skulle det få rättsliga efterspel mot twitter och den personen för olaga dataintrång eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in