Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Jo, det är censur inom ramen för privata bolag när man tar bort en person från sociala medier för deras yttranden! Precis som det är censur när en visselblåsare på ett företag tystas av chefen. Censur är inte enbart något som måste innehas av staten för att det ska klassas som censur. Redan här märker man att du inte förstår faran i sociala mediers hegemoni över människors möjlighet till masskommunikation idag. Jag säger som jag sagt tidigare: vad tycker du om att några få privata bolag ska ha möjlighet att bestämma hur masskommunikationen idag ska se ut? Är det rimligt tycker du att privata bolag ska ha den makten?
Och sen nej, du vet uppenbarligen inte vad skolans roll är. Jag utbildar mig just nu till lärare, och vi är visserligen till för att fostra goda samhällsmedborgare och ge dem allmänbildning. Men vi ska också fostra dem till fritänkande individer som själva kan bedöma vad som är rätt och fel och själva bestämma vem de vill lyssna på. Youtube och sociala medier är perfekt för att kunna ta in fler perspektiv och på så sätt låta människor möta åsikter de inte håller med och åsikter de håller med. Det är också perfekt för att de ska kunna förstå världen och få in fler perspektiv. Det ingår definitivt i allmänbildningen att människor ska kunna ta del av fler olika perspektiv på världen för att förstå varför saker och ting är dom det är.
Ärligt talar så tror jag inte att ni som förespråkar censur på sociala medier förstår varför censur är en dålig idé och varför det är ett hot mot demokratin.
Nej detta kan aldrig vara censur då man inte hindrar personer från att yttra sig gentemot det allmänna. Det finns så många andra vägar än twitter och facebook för att nå ut med sitt budskap. Det hade varit ett större yttrandefrihetsövertramp att påtvinga enskilda att marknadsföra alla och envars budskap oavsett innehåll på sina plattformar.
Därutöver så har yttrandefriheten stärkts kraftigt i väst jämfört med tiden då tidningar var den enda vägen att få ut sitt budskap. Idag kan alla och envar nå ut med sitt budskap till miljontals människor med en enkel knapptryckning. Det är också därför uppvigling till brott och underminering av demokratin på dessa plattformar är så viktigt att beivra.
Att tänka fritt är jättebra men det blir väldigt fel om man inte har med sig basala faktakunskaper eller förstår hur man värderar källor. Där har skolan i mångt och mycket misslyckats idag, åtminstone med att säkerställa att alla har dessa kunskaper innan man lämnar. En del mot en välutvecklad skolgång är också att stärka lärarens roll, anseende, lön och kravprofil vid antagning. Där finns också mycket kvar att göra.