2021-01-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vad har censur med detta att göra? Censur är när en stat hindrar medborgarna från att yttra sig, inte när enskilda eller företag själva väljer vilka åsikter de ska stå bakom eller marknadsföra inom ramen för sin egen yttrandefrihet.

Det fanns definitivt poliser som underlättade för upprorsmakare genom att öppna upp kravallstaket och ta selfies med dem. Detta går att se på de många filmer som finns från stormningen. Det verkar däremot ha varit desto fler som försökt mota bort moben.

En allmänbildad befolkning får man genom en fri och välutvecklad skolgång. Den fås inte av självutnämnda youtubeingenjörer eller foliehattstwittrare. Seriösa aktörer och debatter på sociala medier kan vara ett komplement men det kräver att allmänheten besitter baskunskaper inom samhälls- och naturvetenskap samt kunskap om hur man värderar källor för att kunna värja sig mot de värsta avarterna eller kvacksalvarna.
Jo, det är censur inom ramen för privata bolag när man tar bort en person från sociala medier för deras yttranden! Precis som det är censur när en visselblåsare på ett företag tystas av chefen. Censur är inte enbart något som måste innehas av staten för att det ska klassas som censur. Redan här märker man att du inte förstår faran i sociala mediers hegemoni över människors möjlighet till masskommunikation idag. Jag säger som jag sagt tidigare: vad tycker du om att några få privata bolag ska ha möjlighet att bestämma hur masskommunikationen idag ska se ut? Är det rimligt tycker du att privata bolag ska ha den makten?

Och sen nej, du vet uppenbarligen inte vad skolans roll är. Jag utbildar mig just nu till lärare, och vi är visserligen till för att fostra goda samhällsmedborgare och ge dem allmänbildning. Men vi ska också fostra dem till fritänkande individer som själva kan bedöma vad som är rätt och fel och själva bestämma vem de vill lyssna på. Youtube och sociala medier är perfekt för att kunna ta in fler perspektiv och på så sätt låta människor möta åsikter de inte håller med och åsikter de håller med. Det är också perfekt för att de ska kunna förstå världen och få in fler perspektiv. Det ingår definitivt i allmänbildningen att människor ska kunna ta del av fler olika perspektiv på världen för att förstå varför saker och ting är dom det är.

Ärligt talar så tror jag inte att ni som förespråkar censur på sociala medier förstår varför censur är en dålig idé och varför det är ett hot mot demokratin.
Citera
2021-01-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Facebookare då? Du kanske tycker att det ska vara som det alltid varit DN styr?

Man kan dela ministrars närvaro i sociala medier i flera delar.

1. Agendasättande där man lyfter frågor och kör testballonger. Det vill jag naturligtvis se att de gör och som jag kan reagera på.
2. Informerande. Självklart vill jag vara uppdaterad.
3. Kontakt med väljarkåren. Absolut. Hur ska jag annars veta vad jag ska rösta på? Är ju inte med i någon sekt där man kan överlåta sådant till någon annan.

Men du orkar inte motivera varför politiker inte ska vara närvarande i sociala medier, och tydligen framför allt på twitter. Lata dig. Eller så drömmer du dig tillbaka till 1800-talet och tror att livet var lugnare då.
Man kan också fråga sig var gränsen går?

Ska en regering få driva en regimvänlig TV-kanal, oberoende av staten? Typ SVT, fast privatägt av Socialdemokraterna, där dagens Rapport och Aktuellt går ut på att helt oreglerat sprida lögner om andra partier och deras partiledare, och om regeringens framgångar? Och där Stefan Löfven dessutom står som ansvarig utgivare, och därigenom har immunitet mot åtal för de här lögnerna, eftersom han är statsminister?

För mig är det långt över gränsen. Och om man tänker efter, så är det helt analogt med Trump:s twittrande, som hade en publik på nittio miljoner.
Citera
2021-01-09, 13:37
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då tycks ju grundproblemet vara att du inte förstår vad det innebär att ”hacka” någon.

Nej problemet är ju att du inte förstår att det är en enorm skillnad mellan Usa:s presidents officiella konto och kleti och pletis konton.
Usa:s president är landets ledare, han är demokratiskt tillsatt till den positionen, om han gör någonting brottsligt så ska han dömas av det amerikanska rättsväsendet inte av någon klåfingrig aktivist på twitter som tar sig friheten att radera presidentens tweets utan att få det godkänt av presidenten först.
Citera
2021-01-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Vad skulle det annars vara för typ av företag? Statligt?
USA är väl det mest privatiserade landet i världen och det är ju så de vill ha det.
Statligt skulle jag absolut tycka var rimligt, vilket också var varför Public Service en gång i tiden skapades. Men där vet jag inte exakt hur det ska se ut, och det är därför jag vill diskutera detta med dig.

Men du svarade inte på vad du själv tycker om det? Tror du inte att det kan bli ett problem om privata bolag får kontrollen över masskommunikationen och kan censurera folk hur de vill?
Citera
2021-01-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
+1

Så är det dock samma 5-10 användare som i tråd efter tråd har en tydlig anti-Trump agenda, men ditt inlägg är 100% sanning oavsett!

Även om man är anti-trump måste man ha intelligens nog att se farorna i twitters beteende. Med andra ord puckon som inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2021-01-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Hur då?

Ja det kanske vore något att betänka.

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ja och alla har en möjlighet att skapa ett twitterkonto men bryter du mot deras regler har du förbrukat din chans. Precis som flashback, alla kan skapa ett konto MEN du får inte skriva vad som helst, finns en rad regler du som medlem ska följa för att ha kvar sitt konto.

Alltså jag skiter fullständigt i vilka skrivna regler twitter har, har dom gjort rätt i att ta bort Donald Trump tycker jag är frågan man bör ställa sig.

Åter igen verkar du inte förstå vikten av social medier när du skriver att Trump snart löst en ny plattform. Twitter är och har varit en jätte, har en viktig roll i informationsspridning och därav en viktig roll i den demkratiska processen, vare sig vi gillar det eller inte.

"- De skriver sina egna regler PUNKT"
Borde dom?????
Citera
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Skillnaden är att både Biden och Merkel har MSM i ryggen och får på så sätt ut sitt budskap ändå.
Hur funkade Trumps tal till nationen då? Fick han be facebook och twitter om hjälp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej problemet är ju att du inte förstår att det är en enorm skillnad mellan Usa:s presidents officiella konto och kleti och pletis konton.
Usa:s president är landets ledare, han är demokratiskt tillsatt till den positionen, om han gör någonting brottsligt så ska han dömas av det amerikanska rättsväsendet inte av någon klåfingrig aktivist på twitter som tar sig friheten att radera presidentens tweets utan att få det godkänt av presidenten först.

Han faller under samma användarvillkor som alla andra, förstår du väl. Framförallt i USA där man ser ”corporate” på ett annat sätt än här. Ta av dig svenne-ögonen.
Citera
2021-01-09, 13:44
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datornurrrden
Har trumpeten lämnat någon kommentar om detta någonstans?

Så fort han gör det via någon av hans vänners twitterkonton blir dessa avstängda.
Jack Dorsey ligger nu i sängen och drar sin skinpinne snabbare än någonsin hög på maktkänsla!
Citera
2021-01-09, 13:44
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Ja det kanske vore något att betänka.

Alltså jag skiter fullständigt i vilka skrivna regler twitter har, har dom gjort rätt i att ta bort Donald Trump tycker jag är frågan man bör ställa sig.

Åter igen verkar du inte förstå vikten av social medier när du skriver att Trump snart löst en ny plattform. Twitter är och har varit en jätte, har en viktig roll i informationsspridning och därav en viktig roll i den demkratiska processen, vare sig vi gillar det eller inte.

"- De skriver sina egna regler PUNKT"
Borde dom?????
Du menar det privata bolag som Trump självt har valt som plattform? Varför ska han inte följa reglerna som han själv gått med på menar du?
Citera
2021-01-09, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Men när hela världen har flyttat till Elon Musks fria Internet så är det plötsligt Elon Musk som får makten att tysta oliktänkande.

Facebook och Twitter och Youtube censurerade inga åsikter i början, för att locka användare.

Du har visserligen en poäng, men Big Tech förlorar oavsett på det här.

Men jag tror personligen inte Elon Musk kommer börja med censur för att locka användare. Det strider mot hela hans personlighet och allt han påstår sig stå för.

Han livsverk är inte att starta plattformar för fritt tänkande och yttrandefrihet, utan snarare teknisk utveckling att ta mänskligheten vidare. Hans satellitprojekt och fria internet är ett sidoprojekt men dock en förutsättning för mänsklighetens personliga frihet. Han är libertarian.

Det kommer hända väldigt mycket på kort tid i världen från och med typ nu. Hela det finansiella systemet kommer även förändras ganska snart samband med Bitcoin.

Frigörelsen från censurer och finansiella system och stora stater kommer bli det nya i framtiden. Den växande massan börjar bli trött på övervakningar, lock downs och censurer. Hur det tar sig i uttryck ska bli väldigt intressant.
Citera
2021-01-09, 13:45
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Och? Vad har hur lagen ser ut i andra länder med någonting att göra? Finns inga lagar mot att inte diskriminera mot någon jävla furry och ingen föds som en furry men jubelidioter på vänsterkanten hade ändå gått i taket ifall nån pizzabagare nekade nån sån från att äta på hans pizzeria.

Twitter är ju inte bara en aktör då flera av våra myndigheter använder specifikt just Twitter för att sprida sin info, det går inte att hitta materialet på Parler. Så Twitter, Facebook och Youtube har ju en särställning som du skiter fullständigt eftersom du tycker censureren gynnar din sak om att få en globohomo-värld.

Google har ju fått kraftiga skatteavdrag och får bidrag för att operera i Sverige av den svenska staten och dessutom har man blivit inbjudna av regeringen för att diskutera om hur de måste bli av med "hatet" på nätet, vilket i praktiken handlar om att göra sig av med och censurera politiskt obekväma.

Sen babblar du om att det skulle röra sig om nån fri marknad med lika spelregler? Inser du verkligen inte själv hur pass uselt ditt argument är? Eller menar du alltså på fullt allvar att du är så här pass dum i huvudet?

Jag pratar inte om "andra länder", jag pratar om länder som är relevanta för tråden. USA, bland annat. Är du trög?

Och du har alltså hittat på ett scenario där en man kommit in på en pizzeria utklädd till en varg och blivit nekad i dörren och då har vänstern gått i taket. Ja, då får du väl en poäng där men det är ett påhittat scenario som inte är grundat i verkligheten. Det är bara på högerkanten som furries och dylikt är enorma fenomen i samhället, i själva verket hade reaktionen på "diskriminering" mot furries absolut inte resulterat i samma skitstorm som en diskriminering mot någons hudfärg. Men detta är resultatet av din programmering.

Och ja, det är lika spelregler enligt kapitalismen, förstår du? Jag ogillar många aspekter av kapitalismen i det stora hela men om vi diskuterat kapitalismen utifrån ett annat perspektiv än detta så hade du bara kallat mig för kommunist och sagt till mig att flytta till Venezuela om det inte passar. Men nu råkar du själv få känna på negativa effekter av den fria marknaden och omedelbart kollapsar du i tårar och vill att Pappa Staten ska gripa in och reglera lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Jack Dorsey ligger nu i sängen och drar sin skinpinne snabbare än någonsin hög på maktkänsla!

Knappast, Jack är medveten om vilken enorm tillgång Trump är (var) för hans företag och hur mycket pengar han drar in åt honom. Precis som massmedia som alla Trumpsupportrar tror hatar Trump när de i själva verket mjölkat honom i fem år. Jag tycker inte att något talar för att Dorsey är glad just nu, inte bara tappar han en av sina största användare utan han tappar även jävligt många av hans följare och det kommer att svida.
Senast redigerad av hjaelploskille 2021-01-09 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in