2021-01-09, 13:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det är alls inte självklart. Argumentet om att det är ett "privat företag" håller inte; det har debunkats hur många gånger som helst, och de som repeterar det gör det i bad faith.

Twitter och Facebook har de facto ett monopol på människors möjligheter att uttrycka sig. Det gör att det handlar om issues om public utility, vilka är förenade med mänskliga rättigheter. Som med järnvägsbolagen på 1800-talet. När tech-företag får en sådan makt över fundamentala mänskliga rättigheter upphör de att vara enbart "privata företag", och måste regleras av staten för att sånt här missbruk ska kunna förhindras.

Att tom Karin Pettersson på Aftonbladet ser igenom detta är rätt talande. Twitter har gått för långt, och backlashen lär vara massiv. Tror väldigt få andra än diktatoriskt anlagda vänsterextremister är nöjda med detta.
Bra inlägg.

Måste dock protestera mot det slarvigt schablonmässigt användandet av ”vänsterextremister”. Det är många som ställer upp på dessa företags agerande och som definitivt inte kan placeras till vänster. Är övertygad om att många till vänster snarare håller med dig i det du säger i inlägget.

De som är nöjdast med detta är snarare (här hos oss) godhetssignalerande medborgare som är nöjda med skattesänkningar, ROT och RUT, maxtaxa, fredagsmys, VAB, Fångarna på fortet, kändisars instagrambilder etc - dvs de som vill fortsätta att leva i sin bubbla.

Och nej, jag tror inte på nån backlash. Folk i allmänhet tycker att Trump är en idiot och är glada över att bli av med honom.
Citera
2021-01-09, 13:46
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Hur funkade Trumps tal till nationen då? Fick han be facebook och twitter om hjälp?

Menar du att Trump ska hålla ett tal till nationen för varje liten grej han vill förmedla?

Åter igen... Hade han haft MSM på sin sida, hade han kunnat göra som dom andra du nämnde - fått en artikel publicerad lite snabbt i någon/några av tidningarnas nätupplaga (eller liknande).
Citera
2021-01-09, 13:47
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jo, det är censur inom ramen för privata bolag när man tar bort en person från sociala medier för deras yttranden! Precis som det är censur när en visselblåsare på ett företag tystas av chefen. Censur är inte enbart något som måste innehas av staten för att det ska klassas som censur. Redan här märker man att du inte förstår faran i sociala mediers hegemoni över människors möjlighet till masskommunikation idag. Jag säger som jag sagt tidigare: vad tycker du om att några få privata bolag ska ha möjlighet att bestämma hur masskommunikationen idag ska se ut? Är det rimligt tycker du att privata bolag ska ha den makten?

Och sen nej, du vet uppenbarligen inte vad skolans roll är. Jag utbildar mig just nu till lärare, och vi är visserligen till för att fostra goda samhällsmedborgare och ge dem allmänbildning. Men vi ska också fostra dem till fritänkande individer som själva kan bedöma vad som är rätt och fel och själva bestämma vem de vill lyssna på. Youtube och sociala medier är perfekt för att kunna ta in fler perspektiv och på så sätt låta människor möta åsikter de inte håller med och åsikter de håller med. Det är också perfekt för att de ska kunna förstå världen och få in fler perspektiv. Det ingår definitivt i allmänbildningen att människor ska kunna ta del av fler olika perspektiv på världen för att förstå varför saker och ting är dom det är.

Ärligt talar så tror jag inte att ni som förespråkar censur på sociala medier förstår varför censur är en dålig idé och varför det är ett hot mot demokratin.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Bra inlägg.

Måste dock protestera mot det slarvigt schablonmässigt användandet av ”vänsterextremister”. Det är många som ställer upp på dessa företags agerande och som definitivt inte kan placeras till vänster. Är övertygad om att många till vänster snarare håller med dig i det du säger i inlägget.

De som är nöjdast med detta är snarare (här hos oss) godhetssignalerande medborgare som är nöjda med skattesänkningar, ROT och RUT, maxtaxa, fredagsmys, VAB, Fångarna på fortet, kändisars instagrambilder etc - dvs de som vill fortsätta att leva i sin bubbla.

Och nej, jag tror inte på nån backlash. Folk i allmänhet tycker att Trump är en idiot och är glada över att bli av med honom.

Förrutom 80 miljoner av hans väljare..
Citera
2021-01-09, 13:49
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Menar du att Trump ska hålla ett tal till nationen för varje liten grej han vill förmedla?

Åter igen... Hade han haft MSM på sin sida, hade han kunnat göra som dom andra du nämnde - fått en artikel publicerad lite snabbt i någon/några av tidningarnas nätupplaga (eller liknande).
du menar att Trump inte kunnat få artiklar publicerade i MSM nätupplagor?
Citera
2021-01-09, 13:49
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Vad skulle det annars vara för typ av företag? Statligt?
USA är väl det mest privatiserade landet i världen och det är ju så de vill ha det.

Japp och Kina vill inte ha twitter eller facebook det är ju så de vill ha det
Citera
2021-01-09, 13:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Han faller under samma användarvillkor som alla andra, förstår du väl. Framförallt i USA där man ser ”corporate” på ett annat sätt än här. Ta av dig svenne-ögonen.

Jag pratar inte om Trumps privata konto nu, jag pratar om gov kontot till presidentämbetet.
Citera
2021-01-09, 13:50
Medlem
Ser absolut inget problem med detta. Exakt vad som sker i fri media redan.
Med tiden kommer fler sociala plattformar se till att det inte blir någon skillnad mot alla de partiska mediebolaget och hur de väljer vilken sida vi får se mest av.

Alltså, en icke fråga skapad av människor som inte förstår att det alltid blir ett litet glapp när ny teknik införs.
Citera
2021-01-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Snarare hybrisen hos Trump som använder privata företags plattformar för att uppmana till kaos. Aldrig någonsin i amerikansk historia har upploppet som skedde häromdagen, där människor försökte bryta sig in i salen på kapitoliumet där alla USA:s högsta politiker befann sig, skett.

Du tror censuren stannar vid Trump eller? HAHAHAHAHA.
Citera
2021-01-09, 13:52
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Statligt skulle jag absolut tycka var rimligt, vilket också var varför Public Service en gång i tiden skapades. Men där vet jag inte exakt hur det ska se ut, och det är därför jag vill diskutera detta med dig.

Men du svarade inte på vad du själv tycker om det? Tror du inte att det kan bli ett problem om privata bolag får kontrollen över masskommunikationen och kan censurera folk hur de vill?

Vilken stat skulle isf ansvara för modereringen och reglerna? Tror inte det skulle fungera då t.ex twitter har ett regelverk som gäller globalt. Skulle modereringen av plattformen läggas på enskilda stater skulle ju regelverket se annorlunda ut för varje land vilket skulle göra det väldigt svårt för dig som användare.

Ja, nu tar jag twitter som ett exempel då det är deras regler och policys jag läst igenom:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-rules

Alltså följer jag det som skrivs där blir jag inte censurerad. Och då jag varken sympatiserar med terrorister, är pedofil, vill dela porrlänkar eller har extrema politiska åsikter så har jag inga problem med att följa dom.

Har dock ingen twitter men regler/policys ser ju i princip likadana ut på alla forum/plattformar. Har vad jag vet inte råkat ut för censur någon gång förutom att ja kanske delat något klipp med upphovsrättsskyddat material som tagits bort.

Så mitt svar blir alltså: nej jag upplever det inte som ett problem för tillfället.

Sen är jag inte riktigt 100 på vad jag tycker om just bannen av Trump, som jag förstått måste man verkligen läsa mellan raderna för att hans 2 senaste tweets ska ses som uppvigling.
Citera
2021-01-09, 13:52
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Med +40 förlorade juridiska tvister om valets utgång och fortfarande hävda att han vunnit valet.
Där kan man snacka om att försöka sätta lagen ur spel.

Lagen har aldrig prövats och det vet du om du följt med. Globalisterna har ursäktat sig med diverse formalia för att slippa se sanningen. Lite såsom du och dina vänner gör i diskussioner här.
Citera
2021-01-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Och ja, det är lika spelregler enligt kapitalismen, förstår du? Jag ogillar många aspekter av kapitalismen i det stora hela men om vi diskuterat kapitalismen utifrån ett annat perspektiv än detta så hade du bara kallat mig för kommunist och sagt till mig att flytta till Venezuela om det inte passar. Men nu råkar du själv få känna på negativa effekter av den fria marknaden och omedelbart kollapsar du i tårar och vill att Pappa Staten ska gripa in och reglera lite.
Jag är för kapitalismen, men ställer alltid den i proportion till hur pass samhällsnyttig verksamheten är. Jag är exempelvis för public service eftersom det fyller en samhällsnyttig funktion att ha en journalistisk som står utanför kommersialismen och därför kan agera fritt och oberoende (åtminstone i teorin ska det vara så). Jag är också för att vi förstatligar sjukvården och tar bort privatiseringen av vård och omsorg som tjänst eftersom tjänsten är såpass samhällsnyttig att den inte får hamna i privata aktörers händer som helt saknar incitament för samhällsansvar. Samma sak gäller här. Jag tycker inte det är rimligt att privata aktörer ska få kontroll över människors möjligheter till masskommunikation och där godtyckligt bestämma vilka som ska få en megafon och vilka som inte ska få en. Detta resonemang borde vänstern om någon förstå sig på då de alltid pratar om hur farligt det är med privata aktörer.

Vad tycker du själv? Tycker du att det är rimligt att sociala medier ska få agera helt fritt och helt godtyckligt bestämma vilka röster som ska få höras i sociala medier?
Citera
2021-01-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej problemet är ju att du inte förstår att det är en enorm skillnad mellan Usa:s presidents officiella konto och kleti och pletis konton.
Usa:s president är landets ledare, han är demokratiskt tillsatt till den positionen, om han gör någonting brottsligt så ska han dömas av det amerikanska rättsväsendet inte av någon klåfingrig aktivist på twitter som tar sig friheten att radera presidentens tweets utan att få det godkänt av presidenten först.

Jag delar åsikten att begränsningar av yttrandefriheten ska regleras genom lag och inte privata bolags regler men sett till hur det ser ut rent rättsligt i dagsläget föreligger inga hinder.

En intressant kuriosa är att just denna diskussion drevs i samband med debatten om net neutrality för ett par år sedan där Trump och republikanerna tydligt satte ned foten och sa att staten ska ge fan i att lägga sig i hur privata bolag bedriver sin verksamhet. Intressant hur snabbt man byter åsikt när man själv drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in