Citat:
Jo, det är censur inom ramen för privata bolag när man tar bort en person från sociala medier för deras yttranden! Precis som det är censur när en visselblåsare på ett företag tystas av chefen. Censur är inte enbart något som måste innehas av staten för att det ska klassas som censur. Redan här märker man att du inte förstår faran i sociala mediers hegemoni över människors möjlighet till masskommunikation idag. Jag säger som jag sagt tidigare: vad tycker du om att några få privata bolag ska ha möjlighet att bestämma hur masskommunikationen idag ska se ut? Är det rimligt tycker du att privata bolag ska ha den makten?Vad har censur med detta att göra? Censur är när en stat hindrar medborgarna från att yttra sig, inte när enskilda eller företag själva väljer vilka åsikter de ska stå bakom eller marknadsföra inom ramen för sin egen yttrandefrihet.
Det fanns definitivt poliser som underlättade för upprorsmakare genom att öppna upp kravallstaket och ta selfies med dem. Detta går att se på de många filmer som finns från stormningen. Det verkar däremot ha varit desto fler som försökt mota bort moben.
En allmänbildad befolkning får man genom en fri och välutvecklad skolgång. Den fås inte av självutnämnda youtubeingenjörer eller foliehattstwittrare. Seriösa aktörer och debatter på sociala medier kan vara ett komplement men det kräver att allmänheten besitter baskunskaper inom samhälls- och naturvetenskap samt kunskap om hur man värderar källor för att kunna värja sig mot de värsta avarterna eller kvacksalvarna.
Det fanns definitivt poliser som underlättade för upprorsmakare genom att öppna upp kravallstaket och ta selfies med dem. Detta går att se på de många filmer som finns från stormningen. Det verkar däremot ha varit desto fler som försökt mota bort moben.
En allmänbildad befolkning får man genom en fri och välutvecklad skolgång. Den fås inte av självutnämnda youtubeingenjörer eller foliehattstwittrare. Seriösa aktörer och debatter på sociala medier kan vara ett komplement men det kräver att allmänheten besitter baskunskaper inom samhälls- och naturvetenskap samt kunskap om hur man värderar källor för att kunna värja sig mot de värsta avarterna eller kvacksalvarna.
Och sen nej, du vet uppenbarligen inte vad skolans roll är. Jag utbildar mig just nu till lärare, och vi är visserligen till för att fostra goda samhällsmedborgare och ge dem allmänbildning. Men vi ska också fostra dem till fritänkande individer som själva kan bedöma vad som är rätt och fel och själva bestämma vem de vill lyssna på. Youtube och sociala medier är perfekt för att kunna ta in fler perspektiv och på så sätt låta människor möta åsikter de inte håller med och åsikter de håller med. Det är också perfekt för att de ska kunna förstå världen och få in fler perspektiv. Det ingår definitivt i allmänbildningen att människor ska kunna ta del av fler olika perspektiv på världen för att förstå varför saker och ting är dom det är.
Ärligt talar så tror jag inte att ni som förespråkar censur på sociala medier förstår varför censur är en dålig idé och varför det är ett hot mot demokratin.