2021-01-09, 10:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skolvärlden skriver "FHM:s kommunikation har varit vilseledande"

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/fhms-kommunikation-har-varit-vilseledande

Citat "Svenska lärare har fått höra att skolan är en riskfri miljö eftersom barn inte smittar"
Citat "Folkhälsomyndighetens kommunikation i detta bedrövlig och har varit vilseledande. Svenska lärare och vårdpersonal har förtjänat bättre."

En reality-check för alla lärare som var helt rabiata i våras och "visste" precis hur allt låg?

Ja, det där har jag sagt hela tiden. Det finns ju hur många berättelser som helst av lärare i sociala media, men FHM har bara tigit ihjäl dessa och gått på med sin information. Det är just de här LÖGNERNA som gör att folk inte litar på myndigheten, ens när den talar sanning. Jag tror faktiskt aldrig att jag kommer att lita på FHM mer - inte ens i andra hälsofrågor som inte har med coronan att göra.

Som sagt: jag kan förstå hur man kan argumentera för att skolorna ska vara öppna, även om jag personligen tycker att nackdelarna har övervägt. MEN - man får inte ljuga!!! Det enda rätta skulle ha varit att FHM skulle ha lagt fram korrekt statistik över hur mycket skolorna bidrar till smittspridningen, och sedan klart och rakt sagt att "vi VET att det är så här, barn smittar och lärare blir sjuka och vissa dör. Men det är smällar vi får ta, på grund av att det är så viktigt av dom här och dom här och dom här skälen, att skolorna förblir öppna".
Citera
2021-01-09, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/johan-carlsons-tvekan-om-nya-lagen-misstar-sig/

Jag visste det här. FHM stod inte alls bakom den nya lagen. De vill fortfarande ha fri smittspridning.
Citera
2021-01-09, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På "mitt" Hemköp har alltid en i personalen en varselväst med texten "Trängselvärd". Antar att det är meningen, att han eller hon ska ha ett öga på trängseln och säga till. Det är bra.

Å andra sidan är kassorna ett fullkomligt debacel hos Hemköp. I andra butiker går gränsen c:a 1,5 meter ifrån där kassan börjar; där får folk stå och vänta bakom en skylt eller en markering i golvet, tills kunden före har betalat klart. Men på Hemköp går gränsen vid kassans början; det finns bara ett streck på golvet och många missar dessutom det (det börjar bli slitet nu). När man står och betalar håller nästa redan på att lägga upp sina varor, och ofta kliver dom över strecket så att avståndet blir bara typ en meter. Det är fruktansvärt stressande! Jag har sagt till om det upprepade gånger, men de säger bara att de har instruktioner "uppifrån" att det ska vara så.

Nu handlar jag visserligen det mesta på nätet numera, men i början av pandemin lärde jag mig ett knep. Du tar en kundvagn (givetvis med handskar på). Denna kundvagn använder du sedan som "barriär" när du lägger upp din varor på bandet. Du ställer dig framför kundvagnen och plockar upp din varor. Sedan står du 60-70 cm framför kundvagnen. Då har du automatiskt skapat dig minst 2 meter mellan dig och bakomvarande kund, för även närgångna kunder har oftast någon form av social spärr, så de står nog oftast 40-50 cm från din kundvagn. Det gör att de behöver vänta en stund med att plocka upp sina varor på banden. Det ger dig att visst säkerhetsavstånd från direkt droppsmitta.
Citera
2021-01-09, 10:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skolvärlden skriver "FHM:s kommunikation har varit vilseledande"

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/fhms-kommunikation-har-varit-vilseledande

Citat "Svenska lärare har fått höra att skolan är en riskfri miljö eftersom barn inte smittar"
Citat "Folkhälsomyndighetens kommunikation i detta bedrövlig och har varit vilseledande. Svenska lärare och vårdpersonal har förtjänat bättre."

En reality-check för alla lärare som var helt rabiata i våras och "visste" precis hur allt låg?

Det "roliga" är ju att Carlsson och Tegnell hävdar motsatsen. Dvs, att lärare inte skulle vara värre drabbade än andra yrkesgrupper. Har inte gjort några egna studier, men känner en del folk som jobbar som lärare. Enligt vad jag har hört, så har mängder av lärare drabbats av Covid19. Frånvaron har varit stor. Man har tvingats plocka in vikarier som även de insjuknat i Covid19.

Jag vill också hävda att FHM har spritt en vilseledande information kring barns smittsamhet, samt hur pass drabbade lärare som kollektiv är. I Sverige har det sedan första stund funnits ett enormt motstånd mot att stänga ned skolor. Ett motstånd som inte återfunnits i andra länder. Tvärtom. Det var bland den första åtgärder man gjorde runt om i Europa. Man stängde ned skolorna. Även nu stängs skolorna i bland annat Storbritannien, då smittan håller på att gå bortom kontroll.
Citera
2021-01-09, 10:58
Medlem
Är det någon som förstår varför Finland är så oändligt mycket bättre på att hindra smittspridning än vad vi är? Också tex Indien ser ut att hantera det väldigt bra - även om de har haft en stor topp så har det hela tiden sedan dess gått stadigt ned.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IND~FIN~SWE&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSor t=desc
Citera
2021-01-09, 11:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
"Deras uttalande"... ??? Jag avsåg inte någon annans uttalande. Utan hänvisade till sammanställningar befintlig data map riskökning för olika yrkesgrupper. Ingen har manipulerat den datan (så du vet, utifall du är konspirationsparanoid ).

Alltså en sammanställning av data, inga egna slutsatser eller egna åsikter. Ur statistiken framgår tydligt att den relativa risken för lärare i Sverige är nära 1. Dvs ingen riskökning för skolpersonal i Sverige trots att skolan är en av få större arbetsplatser som har tvingats, av mkt goda skäl, att vara öppen under hela pandemin.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/7ff1da2c3d7140809558ddae46735aa1/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper-skolan.pdf
Rubriken: Lärare har ingen högre risk för att smittas av covid-19

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/larare-har-ingen-hogre-risk-for-att-smittas-av-covid-19/
Citera
2021-01-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/larare-har-ingen-hogre-risk-for-att-smittas-av-covid-19/
Pust... det är ju exakt det som en riskökning /relativ risk på 1.0 innebär...

Ps. Ibland blir man väldigt matt på IQ-nivån i denna tråd.
Citera
2021-01-09, 11:04
Medlem
Som vi tidigare konstaterat flera gånger så har nu andra "vågen" passerat den första med bred marginal, både sett land för land och till det totala antalet avlidna. Kuriöst nog är nio av de tio länder som haft den proportionellt värsta andravågen f d kommunistiska diktaturer, medan det tionde är Grekland, en f d militärjunta.

Möjligen går det att utläsa att ju djupare rotad den demokratiska kulturen är, desto mer benägen är den att ta till sig lärdom från tidigare erfarenheter?

Andra "vågens" andel av det totala antalet avlidna i/med Covid-19:

99% Georgien
98% Slovakien
96% Lettland
95% Slovenien, Tjeckien
94% Kroatien
93% Ungern, Grekland
92% Polen
91% Litauen
90% Bulgarien
88% Österrike
84% Cypern
83% Malta
81% Bosnien-Hercegovina, Ukraina
79% Serbien
76% Schweiz, Tyskland, Luxemburg
75% Portugal, Estland
72% Nordmakedonien, Rumänien
70% Albanien
68% Ryssland
66% Island
65% Turkiet
60% Moldavien
58% Danmark
57% Belarus
52% Italien
51% Frankrike
---
49% Belgien
48% Nederländerna
47% UK
45% USA, Kanada
44% Finland
38% Spanien
37% Sverige, Norge
Citera
2021-01-09, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

"Tonåringar överför smittan mer än barn och får mer symtom, men troligtvis i lägre utsträckning än vuxna. Skolan i sig verkar inte utgöra en riskmiljö och en rad åtgärder har vidtagits för att minska riskerna för smittspridning i skolmiljöer. Däremot är det viktigt att komma ihåg att skolan är en arbetsplats och i många fall sker smittspridningen mellan personal.– Arbetsgivaren har ett stort ansvar för att vidta åtgärder som minskar risken för smittspridning. Var och en har också ett eget ansvar för att stanna hemma när man är sjuk, ha god handhygien och hålla avstånd i fikarum, arbetsrum och andra gemensamma ytor, säger statsepidemiolog Anders Tegnell. Att skolorna fortsätter att hållas öppna är angeläget. Globalt finns inte heller indikationer på att skolor skulle utgöra någon riskmiljö. Däremot har skolstängningar haft negativ påverkan på lärandet och barns psykiska och fysiska hälsa. Redan utsatta barn har drabbats hårdast."

Intressant att de sk experterna på FHM använder begrepp som "troligen" och "verkar". Hade varit intressant att få höra andra länders myndigheter uttala sig om FHM analys. Konsensus i övriga världen är ju annars vara att skolan faktiskt utgör en betydande riskmiljö. I annat fall hade man ju inte stängt ned skolorna. För mig framstår det som att FHM gör helt andra överväganden, än strikt folkhälsomässiga när man vägrar stänga skolorna.
Citera
2021-01-09, 11:26
Medlem
Intressant är även att konstatera att många av de länders regeringar, som vi i våras berömde för sina "energiska" och "beslutsamma" åtgärder, därefter haft en allt annat än positiv utveckling.

Under första "vågen" hade Sverige med sina 10 miljoner invånare fler covid-19-relaterade dödsfall än
Bulgarien
Estland
Georgien
Grekland
Malta
Island
Kroatien
Lettland
Litauen
Luxemburg
Montenegro
Nordmakedonien
Serbien
Slovakien
Slovenien
Tjeckien
Ungern och
Österrike
tillsammans, dvs länder med 79,3 miljoner invånare. Vi hade 5950 dödsfall mot deras sammanlagt 5839.

Men därefter har vi noterat 3483 avlidna mot de här ländernas 61.247.

Man får alltså vara beredd att revidera sina uppfattningar om vad som är "bra" och "dålig" politik under resans gång.
Citera
2021-01-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilken bro??

De har relativt många stora flygplatser, Perth i WA, Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane (?), Cairns, Darwin, mfl.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man åker inte tåg, bil eller båt till Australien som turist.
Precis. Och med den vetskapen så kan man ju fundera på hur en liknande aktion skulle genomföras i ett annat land, t ex Sverige. Att bara kontrollera folk på flygplatser är ju logistiskt enkelt i sammanhanget eftersom det redan finns befintliga kontrollmetoder, gates, security etc. Och då bortser jag från problematiken som uppstår rent juridiskt vid dylika kontroller.
Citera
2021-01-09, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/johan-carlsons-tvekan-om-nya-lagen-misstar-sig/

Jag visste det här. FHM stod inte alls bakom den nya lagen. De vill fortfarande ha fri smittspridning.

Den nya lagen är bara ett sätt för politikerna att visa sig handlingskraftiga då deras förtroende har sjunkit. Varför skulle dom annars ta till åtgärder nu, såhär sent som tidigare inte fungerat i andra länder?

FHM har helt rätt och politikerna vet som vanligt inte vad som sysslar med. Det bästa vore om dom satt ned och höll käften som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in