2021-01-09, 10:38
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Finns mycket som skulle kunna göra det, jag tänker och analyserar allt jag läser väldigt väl och skaffar mig en egen bild, därför jag inte köper hatet som svensk medie och politiker öser över Trump just nu, finns ingen grund i anklagelserna sett till vad han gjort för landet.
Motfråga. Undrar nyfiket varför du och dina gelikar så gärna vill ändra min uppfattning?
Vad driver på hatet så långt att man slutar debattera och går över till att skaldera? Är det hans arroganta stil som driver er till vansinne?

För min egen del så är jag väldigt orolig över att vi som samhälle går i en riktning där fakta spelar en allt mindre roll när människor bildar sig en uppfattning om världen. De som söker sig till konspirationsteorier som chemtrails, flat earth, anti-vaxxing, QAnon och nu senast konspirationsteorin om valfusk är alla människor som anser sig kunna tänka fritt. Detta gör att dessa människor ofta blir väldigt arroganta, inte helt olikt folk långt ut på vänsterkanten som anser sig ha hittat "sanningen".

Alla kan hitta information som stöder ens egna förutfattade meningar och allt som inte passar in i ens världsbild kan man enkelt ignorera. Visst kan man gå in på NASA:s hemsida och få information om att jorden är rund, men den informationen spelar mindre roll för att "HAR DU SETT DEN HÄR YOUTUBE-VIDEON FRÅN NÅN RANDOM SNUBBE SOM SÄGER ATT JORDEN ÄR PLATT!? Alla som inte förstår det är FÅR och kan inte tänka själva!" När vi inte längre lyssnar till fakta så får det faktiska konskevenser, såsom att ett gäng Trump-supportrar tror sig kunna storma Capitoleum och på så sätt hindra Biden från att bli president. Med fem dödsfall som följd.

Så för att återgå till din fråga så vill jag gärna se om det går att ändra konspirationsteoretikers uppfattning, för det hade skänkt mig lite inre ro att veta att "alternativa fakta" kan motarbetas, om än inte i varje fall. Att jag ogillar Trump beror till största delen på att han har varit en av huvudpersonerna när det kommer till att sprida en objektivt falsk bild av verkligheten.
2021-01-09, 12:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tror inte man behöver var vidare bildad för att lägga pusslet att fusk och oegentligheter har förekommit i stor skala med tanke på vad som kommit ut.
Det är däremot inte i usas intresse i att rota i det bevisligen därav det svala mottagandet från alla instanser. Omkullkasta ett val är nått man lever under dödshot resten av livet för med tanke på hur folk har kämpat för att nå dit. Det ändrar dock inte faktum att valet är manipulerat och går emot folkets röst.
Den kampen kommer fortgå även efter överlämning och förmodligen ha lättare att resultera i förändring i framtiden

Citat:
Finns mycket som skulle kunna göra det, jag tänker och analyserar allt jag läser väldigt väl och skaffar mig en egen bild, därför jag inte köper hatet som svensk medie och politiker öser över Trump just nu, finns ingen grund i anklagelserna sett till vad han gjort för landet.
Motfråga. Undrar nyfiket varför du och dina gelikar så gärna vill ändra min uppfattning?
Vad driver på hatet så långt att man slutar debattera och går över till att skaldera? Är det hans arroganta stil som driver er till vansinne?
Jag håller med, man behöver inte vara bildad (beläst, kultiverad, upplyst, kunnig, lärd, studerad, kulturell, litterat) för att lägga pussel, men man måste vara tillräckligt förnuftig (förståndig, klok, vettig, omdömesgill, mottaglig för skäl, resonabel,sansad, intelligent, rationell, klarsynt, vis) för att förstå hur pusslet ska läggas.

Kan du skriva 13 med fyra ettor?

Tänka och analysera är bra, men det gäller att göra detta på ett korrekt vis för att komma fram till ett riktigt resultat.

https://www.vetenskapsteori.se

Jag tror inte många vill ändra din uppfattning, jag tror att det viktiga är att få dig att förstå att en uppfattning inte behöver stämma med verkligheten.

Bekräftelsebias (man har bestämt sig för hur det är och letar bevis som styrker det man tror på) är ett farligt tankefel som alla kan drabbas av i större eller mindre utsträckning.
Bekräftelsebias riskerar att splittra samhället på ett vis som på sikt inte gynnar någon.

Några exempel på rättsfall där allt blivit fel pga. bekräftelsebias;
Tomas Qvick/Sture Bergwall
Kaj Linna
Fallet Kevin i Arvika

Det är inte orimligt att ha uppfattningen att jorden är platt så länge man inte har någon annan information än den man kan se i sin omgivning.
2021-01-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Hur går det egentligen för dig? Skulle gärna se vad du har att säga nu. Det hela verkar ju inte ha gått så bra. Många trodde redan på valnatten att Biden vann, att demokraterna vann huset och senaten. Och så blev det ju också.

Med vinsten för Biden och senatsvalet i Georiga så har yttrandefriheten kraftigt minskat. Big Tech
gör som dom vill. Nu finns ingen möjlighet till att reglera dessa företag. Nästa gång kanske det är
du som censureras. Dom som tycker annorlunda kommer inte att försvinna och dom meste extrema
kommer naturligtvis att bli ännu mer extrema. Det gäller både höger och vänster.

2020 var bara uppvärmningen. Har en känsla av att 2021 kommer att bli ännu mer kaosartat.

Vinnaren i slutändan är, tada, KINA. USA kommer att bli mer likt Kina än vad ni kan ana. Det här
är bara början av censuren.
2021-01-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Med vinsten för Biden och senatsvalet i Georiga så har yttrandefriheten kraftigt minskat. Big Tech
gör som dom vill. Nu finns ingen möjlighet till att reglera dessa företag. Nästa gång kanske det är
du som censureras. Dom som tycker annorlunda kommer inte att försvinna och dom meste extrema
kommer naturligtvis att bli ännu mer extrema. Det gäller både höger och vänster.

2020 var bara uppvärmningen. Har en känsla av att 2021 kommer att bli ännu mer kaosartat.

Vinnaren i slutändan är, tada, KINA. USA kommer att bli mer likt Kina än vad ni kan ana. Det här

En intressant aspekt i detta var att det för några år sedan föregick en ganska hetsk debatt över hur man skulle se på det fria ordet på nätet. En vanligt förekommande åsikt på den amerikanska vänsterkanten (med svensk mått inte särskilt vänster men ni förstår) var att man skulle se de stora jättarna inom social media (facebook, twitter etc) som ”det offentliga rummet”. Detta då en majoritet av åsiktsutbytet nu sker på nätet och inte genom flygblad och dörrknackning. Argument fördes därmed fram för att lagstiftning skulle till för att skydda det fria ordet på internet.

Repbulikanerna med Trump i spetsen sa absolut nej, staten ska inte lägga sig i hur privata företag agerar.

Spännande hur åsikter ändras när man själv drabbas.
2021-01-09, 12:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
En intressant aspekt i detta var att det för några år sedan föregick en ganska hetsk debatt över hur man skulle se på det fria ordet på nätet. En vanligt förekommande åsikt på den amerikanska vänsterkanten (med svensk mått inte särskilt vänster men ni förstår) var att man skulle se de stora jättarna inom social media (facebook, twitter etc) som ”det offentliga rummet”. Detta då en majoritet av åsiktsutbytet nu sker på nätet och inte genom flygblad och dörrknackning. Argument fördes därmed fram för att lagstiftning skulle till för att skydda det fria ordet på internet.

Repbulikanerna med Trump i spetsen sa absolut nej, staten ska inte lägga sig i hur privata företag agerar.

Spännande hur åsikter ändras när man själv drabbas.
Trump bör ju vara läskunnig,
Twitters regler.

Twitter har aldrig varit ett publikt klotterplank där man får skriva vad man vill.
2021-01-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Twitters regler.

Twitter har aldrig varit ett publikt klotterplank där man får skriva vad man vill.

Min åsikt i frågan är att Twitter m.fl har för stor makt och att detta borde regleras genom lagstiftning. På samma sätt som att torget valfri stadskärna inte är ett publikt klotterplank, men gränserna regleras genom lag och inte ett privat bolags beslut. Yttrandefriheten är en viktig rättighet och bör således begränsas genom lag och inte genom vinstintresse.

Jag delar även åsikten att sociala medier är den plats i samhället där åsiktsutbyte sker, således bör detta utbyte skyddas.

Men sett till rådande lagstiftning i staterna (vilken Trump tidigare stött) så står det ju Twitter fritt att stänga av vem som helst såvida det inte sker på grund av diskriminering. Och då menar jag lagstadgad diskriminering och inte ”buhu jag är konservativ och känner mig kränkt”.
2021-01-09, 12:59
Medlem
Citat:

Du kanske inte ser det så, men det är mest Trump som hindrat yttrandefriheten. Genom att inte sköta sina åtagande efter att ha registrerat sig på exempelvis twitter har han sett till att få sig själv bannad. Så klart att han inte kan nå ut om han beter sig på så sätt.

Trump är ju den som förstört för riktig och äkta patriotism i USA. Han har haft sönder så mycket. Det är han som banat vägen för Biden och Harris. Inte för att jag ännu vill yttra mig om deras politik, men de sitter där de sitter för att Trump betedde sig så klantigt att han förlorade VH, representanthuset och senaten.

Trump var inte införstådd i att medan Biden lät Trump hänga sig själv genom sina idiotrallyn för de som redan skulle ha röstat på honom så vann Biden allt fler människor över till sig.

Det är bara Trump som är ansvarig för att förstört för sig själv.
2021-01-09, 13:05
Medlem
Citat:
Du kanske inte ser det så, men det är mest Trump som hindrat yttrandefriheten. Genom att inte sköta sina åtagande efter att ha registrerat sig på exempelvis twitter har han sett till att få sig själv bannad. Så klart att han inte kan nå ut om han beter sig på så sätt.

Trump är ju den som förstört för riktig och äkta patriotism i USA. Han har haft sönder så mycket. Det är han som banat vägen för Biden och Harris. Inte för att jag ännu vill yttra mig om deras politik, men de sitter där de sitter för att Trump betedde sig så klantigt att han förlorade VH, representanthuset och senaten.

Trump var inte införstådd i att medan Biden lät Trump hänga sig själv genom sina idiotrallyn för de som redan skulle ha röstat på honom så vann Biden allt fler människor över till sig.

Jag håller med. Mr ”I do not take any responsibility at all” är väldigt duktig på att skjuta sig själv i foten.

Hade han visat en smula omtanke och empati och stött pandemibekämpningen så skulle han inte tappat valet p g a covid-19.

Hade han låtit experterna jobba och inte babblat om blekmedel t ex så skulle han inte tappat röster. Och inte haft så många som röstat mot honom.
2021-01-09, 13:10
Medlem
Citat:

Jag vet inte. Men du verkar ha svårt att förstå. Det här är större än Trump. Det handlar om yttrandefrihet. Twitter, Facebook m.fl. modererar innehåll. Dom är utgivare och bör regleras
på det sättet. Dom bör hållas ansvariga för allt innehåll.
2021-01-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Twitters regler.

Ja och så sitter dom och övertolkar saker utifrån det. Svarade Trump på en fråga om att han inte skulle vara nånstans, banna honom fyyyy de e våldsamt att svara på frågor...
2021-01-09, 13:38
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Men du verkar ha svårt att förstå. Det här är större än Trump. Det handlar om yttrandefrihet. Twitter, Facebook m.fl. modererar innehåll. Dom är utgivare och bör regleras
på det sättet. Dom bör hållas ansvariga för allt innehåll.

Jo men det är ju det jag menar. Trump har förstört för sig själv och i förlängningen för en många andra saker som jag kan se som något både väsentligt och nödvändigt. Han har sabbat detta. Förmodligen för lång tid framöver. Att han inte kan sköta sitt twitter är det bara han som är orsak till.
2021-01-09, 13:40
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja och så sitter dom och övertolkar saker utifrån det. Svarade Trump på en fråga om att han inte skulle vara nånstans, banna honom fyyyy de e våldsamt att svara på frågor...

Ja, tycker faktiskt att det var extremt löjligt att banna Trump för hans sista två tweets. Dom har låtit honom hållas i ett antal år med riktigt grova grejer, men nu när han är på väg bort bannas han för ingenting. Jävligt mesigt och fjantigt agerat av både Twitter och Facebook.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in