2021-01-09, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Kör runt i en bil som har sådant där start/stopp system. Dvs, motorn stannar när man står still en stund vid exempelvis ett rödljus. När man sedan släpper foten från bromsen hoppar motorn igång igen. Tycker det är sjukt irriterande. Man tappar en sekund varje gång man ska iväg.

Inbillar mig dessutom ett funktionen i längden måste slita en del på startmotor och batteri. Kanske även på motorn i sig. De bensin eller dieseldropparna man sparar på denna funktion kan man nog knappt ens räkna, eller finna. Så lite borde det vara. Varför envisas tillverkarna med att bygga in skiten?
I min bil finns det lyckligtvis en avstängningsfunktion och det är det första jag trycker på så fort jag startar bilen. Dessvärre måste man komma ihåg att trycka på knappen varje gång man startar bilen, för annars halkar den tillbaks i utgångsläget. Dvs, med start/stopp aktiverat. Har hört att man ska kunna lämna in bilen och få det bortprogrammerat, men har inte gjort det.

Någon fler än jag som stör sig på denna (i mitt tycke), helt onödiga funktion?
Citera
2021-01-09, 10:11
Medlem
Håller med till 100%
Funktionen fyller ingen funktion. Åtminstone inte någon positiv. Bara ytterligare en onödig extrafunktion som biltillverkarna har uppfunnit för att dom inbillar sig att det går att sälja fler bilar med hjälp av en massa onödiga funktioner. Tänk om man hade kunnat välja bort den utrustningen man inte vill ha när man köper en ny bil. Fan, jag skulle inte ens kryssa i elhissar. Klarar man inte av att veva ner rutan så ska man inte köra bil över huvud taget.
Citera
2021-01-09, 10:18
Medlem
Har också en sån funktion på min bil som jag slår av varje gång jag startar den.

Men om jag minns rätt, hittar inte artikeln nu, så gäller det även miljöklassningen på bilen. Dom säger väl att den tar mindre bränsle och får därav mindre skatt och högre miljöklass eller något sånt.
Citera
2021-01-09, 11:00
Medlem
Skyll hellre på väljarna som röstar på politiker som genomför s k miljöpolitik som tvingar tillverkarna att hoppa mellan värdelösa lösningar. Inte för att det spelar jättestor roll vd man röstat på egentligen, särskilt inte när det kommer till EU.
Citera
2021-01-09, 11:47
Medlem
pantywankers avatar
I den gamla kritiserade numera nedlagda körcykeln vad gäller bränsleförbrukningen så var det ganska lång tid som var stillastående. Detta vann biltillverkarna mycket på och kunde således lura oss köpare rejält om hur mycket bilarna drog.
Detta beskrevs för några år sedan i vi bilägare.
Dom skrev att man som normal bilist på ett år tjänade lika mycket bränsle som ryms i ett snapsglas.
Citera
2021-01-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superquadro
Tänk om man hade kunnat välja bort den utrustningen man inte vill ha när man köper en ny bil. Fan, jag skulle inte ens kryssa i elhissar. Klarar man inte av att veva ner rutan så ska man inte köra bil över huvud taget.

Svårt att nå fönsterveven bakom passagerarstolen. Inte sällan man vill öppna en ruta som inte är ens egen även när man är själv i bilen.

OnT: Det är nog i de långa stillastående bilköerna man sparar mest bränsle på den här funktionen. Men tveksamt om det är försvarbart med tanke på ökat slitage.
Tror det var på det mycket trovärdiga Flashback jag läste att break even går vid 30 sek stopp. I ett vanligt trafikljus står inte min motor still så länge med den funktionen.

Dessutom kräver det starka batterier med den miljöbelastning det skapar.
Citera
2021-01-09, 12:01
Medlem
Start/stop fungerar utmärkt på min bil man märker det knappt och förlorar absolut ingen tid. Bor i en större stad med mycket trafik och köer, om alla hade funktionen och kunde lära sig använda den skulle luftkvaliteten öka markant.

Det är alltid svårt med förändringar men att klaga på startstop känns väldigt omodernt och gubbigt. Eventuellt har ni bara dåliga bilar, det märks som sagt knappt på en bra bil.
Citera
2021-01-09, 12:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kör runt i en bil som har sådant där start/stopp system. Dvs, motorn stannar när man står still en stund vid exempelvis ett rödljus. När man sedan släpper foten från bromsen hoppar motorn igång igen. Tycker det är sjukt irriterande. Man tappar en sekund varje gång man ska iväg.

Inbillar mig dessutom ett funktionen i längden måste slita en del på startmotor och batteri. Kanske även på motorn i sig. De bensin eller dieseldropparna man sparar på denna funktion kan man nog knappt ens räkna, eller finna. Så lite borde det vara. Varför envisas tillverkarna med att bygga in skiten?
I min bil finns det lyckligtvis en avstängningsfunktion och det är det första jag trycker på så fort jag startar bilen. Dessvärre måste man komma ihåg att trycka på knappen varje gång man startar bilen, för annars halkar den tillbaks i utgångsläget. Dvs, med start/stopp aktiverat. Har hört att man ska kunna lämna in bilen och få det bortprogrammerat, men har inte gjort det.

Någon fler än jag som stör sig på denna (i mitt tycke), helt onödiga funktion?
Oj! En hel sekund! Det känns ju som ett riktigt problem, om det rör sig om dragracing. Om du har så tajt schema att en sekund vid några rödljus spelar roll bör du nog se över din livssituation i övrigt.
Citera
2021-01-09, 12:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Oj! En hel sekund! Det känns ju som ett riktigt problem, om det rör sig om dragracing. Om du har så tajt schema att en sekund vid några rödljus spelar roll bör du nog se över din livssituation i övrigt.

Tycker det blir lite ryckigt. Det tar en sekund för bilen att hoppa igång igen. Då åker varvräknaren upp en bit. Håller man ned gasen då åker man iväg med ett ryck. Tar ytterligare en sekund för tomgången att stabilisera sig. Så skulle nog i praktiken säga att det tar två sekunder. Det skapar lite ryckighet. Sedan har vi det här med slitaget. Sparar man ens något bränsle alls? Varje gång startmotorn griper in förbrukar den ju lite el, el som ska framställas genom att generatorn laddar och förbrukar bränsle.
Citera
2021-01-09, 12:17
Medlem
blobben!!!s avatar
Start/stopp är en funktion för stadsbor. För en lantis eller någon i mindre städer så är den mest i vägen. Det finns ju inga rödljus eller stillastående trafik att tala om. Bilar och deras regler utvecklas av stadsbor för stadsbor. Så är det bara.
Citera
2021-01-09, 12:20
Medlem
Lutops avatar
Självklart är startmotor/batteri byggda för att klara den här funktionen utan problem under hela bilens livstid.

Uppskattningsvis använder jag den här funktionen runt 4 minuter per dag. Bilen drar 0,7l/h på tomgång. Detta ger en besparing på 17 liter per år. Vilket låter mycket så vi ska ha i åtanke här att matte inte är min starka sida.
Citera
2021-01-09, 12:34
Medlem
ormbitens avatar
Stängde alltid av det där systemet direkt när jag startade bilen... Mest bara en irriterande grej.

Kan väl kanske förstå saken om man enbart kör omkring i stadstrafik med mycket trafikljus där man ofta står still. Men i det stora hela så är det nog mest bara en grej för biltillverkaren att förbättra utsläppen i körcykeln.

Nya bilar med 48 volts system stänger ju till och med av motorn i vissa farter när man släpper gasen.

Körde en ny Audi A6 där man verkligen kunde känna i ratten hur servostyrningens tröghet varierade under bråkdelen av en sekund när motorn stängde av sig.
Kändes som att systemet inte var riktigt färdig konstruerat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in