Citat:
Ursprungligen postat av
ArsKar
Okej! Men har du nån aning om hur arbetsmarknaden ser ut för civilingenjör inom datateknik

? Man kan läsa på många ställen att det är gott om jobb men det är många universitet som erbjuder utbildningen och det är många som blir utbildade. Dock vet jag att de har bättre möjligheter till högre lön jämfört med andra civilingenjörer och rätta mig om jag har fel.
Det finns väldigt goda möjligheter att få arbete. Jag kan ta ett exempel från just Örebro universitet då jag varit inblandad där. De har nyligen inrätta civ.ing utbildningen så vet ej hur det ser ut statistiskt där, vet inte ens om de första studenterna hunnit tagit examen än.
Dock vet jag att de under många år examinerat hing, och dessutom haft ett masters program inom robotik. Och den övervägande majoriteten av de som tagit hing examen har haft arbete inom 1 år. Det är till och med så pass drag i programmerare att de flesta som inte tagit ut sin examen, ändå har fått bra programmeringsjobb.
Jag själv är utbildad civ.ing i datateknik dock sedan ca 20 år(KTH inte Örebro) tillbaka, och jag får nästan veckovis erbjudanden om att byta jobb via diverse rekryterare som kontaktar mig.