2021-01-09, 09:56
Medlem
HeyHumphreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
På ett sätt hoppas jag någon kliver fram och tar ledningen då vi behöver en ordentlig förändring i världen.
Börjar det i USA så tror jag det skulle kunna sprida sig till Europa
Okej, vilken ledare i USAs historia har någonsin haft världen i åtanke, om man tittar på politiken som förts och inte ömhetsorden i media? Nämn en.
Citera
2021-01-09, 09:56
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
För spridningen. Du kan ju inte ladda ned något du inte vet finns. De allra flesta tittar nog inte längre än till Play när de letar app.

Jaha, men om man använder en dator så behöver man väl ingen app.
Citera
2021-01-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kopplas Fox bort så är det ett kvitto på statskupp.
Inte en statskupp utan snarare ett pågående kulturkrig där vänster/lib-sidan har ett kraftigt övertag.

Till saken hör att Fox har fler tittare än CNN och ABC och MSNBC tillsammans. Om jag kommer ihåg rätt.

Vem utnämnde CNN till sanningsvittne i allt det här?
Citera
Medlem
Nu försöker man att förminska och marginalisera Trump
genom att beröva honom på sin sin propagandakanal Twitter

https://twitter.com/thehill/status/1346868456835186694
Senast redigerad av 2006 2021-01-09 kl. 10:00.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur är det censur att någon som bryter mot reglerna stängs av?

Trumfar yttrandefriheten både HMF och förtalslagstiftning hela tiden? Eller är det bara censur när någon som du vill lyssna på får en smäll på fingrarna?

Vart går gränsen då? Protesterna mot Kina i Hong Kong? Protester i Iran? Dessa ska alltså stängas av från plattformarna för att de bryter mot reglerna? BLM, finns ju en hel del våldsförespråkare där, de ska också bort eller?
Citera
2021-01-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur drog du den slutsatsen?

Det som har hänt är att en privatpersons konto har uppmanat till våld upprepade gånger och därmed stängts av. Jämför balansen mellan HMF och yttrandefrihet i Sverige. Det är inte censur om du bryter mot reglerna och blir avstängd.

Ämbetets konto finns kvar (@POTUS)
Om du backar ett steg och struntar i att det är just Trump det handlar om så kanske du kan läsa mitt inlägg som att Twitter, som företag, inte är kopplat till yttrandefrihet och demokrati, vare sig i positiv eller negativ mening?

Sedan är detta med artikel 230 en annan sak, där twitter lovar fri lejd från stämningar om de inte kräver att få behandlas om en publicist. Sedan vill de ändå agera som publicist.
Citera
2021-01-09, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok då har du alltså inga problem att twitter stänger ner konton som manar till kamp i Hong Kong? Protester i Iran? BLM?
I det hypotetiska läget att Sverige blev attackerat av Ryssland skulle twitter naturligtvis stänga ner Löfvens konto så han inte råkade mana till motstånd och därmed förespråka våldsamheter?

Om man manar till något som är olagligt så bör man stängas av ja oavsett vad det gäller.
Om du skulle mana någon här på Flashback att elda upp mitt hus bara för du inte tycker om mig som person, skulle du tycka att det är fel av Flashback att stänga av dig?
Citera
2021-01-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jaha, men om man använder en dator så behöver man väl ingen app.
Ja, tekniskt sett kan du det ja. Men folk är lata. ju mer lättilgängligt, ju mer troligt att det hittas.

Tar du bort parler från de "officiella ställena du kan skaffa appar på" så förlorar parler på det.
Citera
Medlem
Vad gör den här tråden i Censur & Yttrandefrihet, kan man fråga sig.

Censur hade varit om staten hade monopol på en egen plattform där medborgarna inte fick skriva vad de ville. Det här är raka motsatsen.

Amerikanska staten har genom Donald Trump maktmissbrukat Twitters plattform för egen vinning, i snart fyra år.

Twitter är ett företag som ägs av folket (aktier). De tillhandahåller en tjänst på en öppen oreglerad marknad av sociala medier, där det finns tusentals olika alternativ för den som letar. De säger nu att de vägrar fortsätta upplåta sin medborgarägda plattform för maktmissbruk av staten. Det är inte censur, utan bevis på en fungerande demokrati, när ett privat företag tar sin rätt att neka statligt intrång.
Citera
Medlem
pantherTypeGs avatar
Twitter och Facebook bestämmer alltså vad som är rätt och fel. Måste ställas högre krav på dessa sidor. Vi går mot farliga tider
Citera
2021-01-09, 10:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är ju självklart att personer som använder internet till brott eller att uppvigla till brott, det har Trump gjort, ska berövas sina tjuv-verktyg. Det borde ha gjorts för länge sedan. Vilken skada skulle inte han kunna åstadkomma de närmaste 4 åren om han kan prata fritt och utan kostnad med sina miljoner följare.

Internet är orsaken till Capitol Hill-stormningen. Det är uppenbart så att de stora internet-drakarna används för brott och faktiskt är skyldiga till att brott begås. Jag tror vi ser början på slutet av ett fritt internet. Det börjar missbrukas av för många.
Citera
2021-01-09, 10:06
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta visar ju med all önskvärd tydlighet att Twitter gjorde det rätta. Vi kan inte ha Flat-earthers eller QAnon i diskussionen. Det är inte en fråga om yttrandefrihet, utan en fråga om samhälle och utveckling.

Det är klart att vi kan, jag är absolut inte konspirationsteoretiker, men vi ska inte tysta dom hur knäppa dom än är. Det är inte så vi gör i en demokrati. I så fall ska vi alltså även tysta de största konspirationsteorierna som finns, nämligen de organiserade religionerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in